Decyzja 2000/606/WE w sprawie procedury zaświadczania zgodności wyrobów budowlanych na podstawie art. 20 ust. 2 dyrektywy Rady 89/106/EWG w zakresie sześciu wyrobów poddanych europejskiemu azatwierdzeniu technicznemu bez wytycznych

DECYZJA KOMISJI
z dnia 26 września 2000 r
w sprawie procedury zaświadczania zgodności wyrobów budowlanych na podstawie art. 20 ust. 2 dyrektywy Rady 89/106/EWG w zakresie sześciu wyrobów poddanych europejskiemu azatwierdzeniu technicznemu bez wytycznych

(notyfikowana jako dokument nr C (2000) 2641)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2000/606/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 12 października 2000 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając dyrektywę Rady 89/106/EWG z dnia 21 grudnia 1988 r. w sprawie zbliżenia przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych Państw Członkowskich odnoszących się do wyrobów budowlanych(1), zmieniona dyrektywą 93/68/EWG(2), w szczególności jej art. 13 ust. 4,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Komisja jest zobowiązana wybrać między dwiema procedurami zaświadczania zgodności wyrobu, przewidzianymi w art. 13 ust. 3 dyrektywy nr 89/106/EWG "możliwie najmniej uciążliwą procedurę zgodną z wymaganiami dotyczącymi bezpieczeństwa"; oznacza to, że niezbędne jest podjęcie decyzji dla danego wyrobu lub rodziny wyrobów, czy obecność systemu fabrycznej kontroli produkcji, za który odpowiedzialność ponosi producent, jest koniecznym i wystarczającym warunkiem do zaświadczania zgodności oraz czy z przyczyn dotyczących zachowania zgodności z kryteriami wspomnianymi w art. 13 ust. 4, wymagana jest interwencja zatwierdzonej jednostki certyfikującej.

(2) Artykuł 13 ust. 4 wymaga, aby określona w ten sposób procedura, była wskazana w mandatach i w specyfikacjach technicznych; z tego powodu wymagane jest zdefiniowanie wyrobu lub rodziny wyrobów w sposób wykorzystywany w mandatach i specyfikacjach technicznych.

(3) Obie procedury przewidziane w art. 13 ust. 3 są opisane szczegółowo w załączniku III do dyrektywy 89/106/EWG; dlatego też niezbędne jest jasne zdefiniowanie metod, za pomocą których te dwie procedury mają być wprowadzane w życie dla każdego wyrobu lub rodziny wyrobów, w odniesieniu do załącznika III, z uwagi na fakt, że załącznik III daje preferencje niektórym systemom.

(4) Procedura określona w art. 13 ust. 3 lit. a) odpowiada systemom przedstawionym w pierwszej możliwości, bez stałego nadzoru, oraz w możliwości drugiej i trzeciej przedstawionej w załączniku III, sekcja 2 ppkt ii), a procedura określona w art. 13 ust. 3 lit. b) odpowiada systemom przedstawionym w załączniku III, sekcja 2 ppkt i) oraz w pierwszej możliwości, z nadzorem stałym, w załączniku III, sekcja 2 ppkt ii).

(5) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Budownictwa,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Zgodność wyrobów i rodzin wyrobów wymienionych w załączniku I zaświadcza się z zastosowaniem procedury, na mocy której producent jako jedyna osoba odpowiedzialna za system fabrycznej kontroli produkcji zapewnia, że wyrób jest zgodny z odpowiednimi specyfikacjami technicznymi.

Artykuł  2

Zgodność wyrobów wymienionych w załączniku II zaświadcza się z zastosowaniem procedury, zgodnie z którą, oprócz systemu fabrycznej kontroli produkcji przez producenta, w ocenę i nadzór nad kontrolą produkcji lub samym wyrobem zaangażowana jest zatwierdzona jednostka certyfikująca.

Artykuł  3

Procedurę zaświadczania zgodności określoną w załączniku III wskazuje się w mandatach dotyczących wytycznych dla europejskich zatwierdzeń technicznych.

Artykuł  4

Niniejsza decyzja skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 26 września 2000 r.

W imieniu Komisji
Erkki LIIKANEN
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 40 z 11.2.1989, str. 12.

(2) Dz.U. L 220 z 30.8.1993, str. 1.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

System wewnętrznego zabezpieczania płyt gipsowych zbrojonych włóknem (EOTA dot. 05.04/01):

Do zastosowań z wyjątkiem tych, które podlegają przepisom dotyczącym reakcji na ogień dla wyrobów wykonanych z materiałów zaliczonych do klas A1(*), A2(*), B(*), C(*).

Prefabrykowane kształtki drążone do odprowadzania wilgoci z murów (EOTA dot. 06.04/05)

______

(*) Wyroby / materiały, których wyraźnie określony etap procesu produkcyjnego prowadzi do podniesienia klasyfikacji w zakresie reakcji na ogień (np. dodanie środków spowalniających rozprzestrzenianie się ognia lub ograniczenie zawartości materiału organicznego).

ZAŁĄCZNIK  II

System wewnętrznego zabezpieczania płyt gipsowych zbrojonych włóknem (EOTA dot. 05.04/01):

Do zastosowań, które podlegają przepisom dotyczącym reakcji na ogień dla wyrobów wykonanych z materiałów zaliczonych do klas A1(*), A2(*), B(*), C(*).

Połączenia i tuleje do znormalizowanych prętów zbrojeniowych (EOTA dot. 03.01/02)

Blachy faliste ze zbrojeniem stalowym (do systemów zespolonych stropów konstrukcyjnych) (EOTA dot. 05.02/02)

Złącza do pali (urządzenie łączące do nośnych pali z betonu prefabrykowanego) (EOTA dot. 01.03/09)

Stopa grodzy (urządzenie kotwiące do nośnych pali z betonu prefabrykowanego) (EOTA dot. 01.03/09)

______

(*) Wyroby / materiały, których wyraźnie określony etap procesu produkcyjnego prowadzi do podniesienia klasyfikacji w zakresie reakcji na ogień (np. dodanie środków spowalniających rozprzestrzenianie się ognia lub ograniczenie zawartości materiału organicznego).

ZAŁĄCZNIK  III

ZAŚWIADCZENIE ZGODNOŚCI

Uwaga: dla wyrobów / zestawów o więcej niż jednym zamierzonym zastosowaniu wymienionym w poniższych tabelach, zadania upoważnionego organu wynikające z odpowiednich systemów zaświadczania zgodności kumulują się.

SZEŚĆ WYROBÓW PODDANYCH EUROPEJSKIEMU ZATWIERDZENIU TECHNICZNEMU (TABELA 1/3)

Systemy zaświadczania zgodności

Dla wyrobu(-ów) i ich zamierzonego(-ych) zastosowania(-ań) wnosi się do Europejskiej Organizacji Zatwierdzeń Technicznych (EOTA) o wyszczególnienie następujących systemów zaświadczania zgodności w stosownych wytycznych dla europejskiego zatwierdzenia technicznego:

Wyrób / wyroby Zamierzone zastosowanie(-a) Poziom(-y) lub klasa(-y) System(-y) zaświadczania zgodności
Połączenia i tuleje do znormalizowanych prętów zbrojeniowych (EOTA dot. 03.01/02) Do zbrojenia - 1 +
Blachy faliste ze zbrojeniem stalowym (do systemów zespolonych stropów konstrukcyjnych) (EOTA dot. 05.02/ 02) Do zastosowań wewnątrz budynków - 2 +
Złącza do pali (urządzenie łączące do nośnych pali z betonu prefabrykowanego) (EOTA dot. 01.03/09)

Stopa grodzy (urządzenie kotwiące do nośnych pali z betonu prefabrykowanego)

(EOTA dot. 01.03/09)

Do zastosowań konstrukcyjnych - 2 +
System wewnętrznego zabezpieczania płyt gipsowych zbrojonych włóknem (EOTA dot. 05.04/01) Do zastosowań niekonstrukcyjnych wewnątrz budynków - 3
Prefabrykowane kształtki drążone do odprowadzania wilgoci z murów (EOTA dot. 06.04/05) Do stosowania w murach - 3
System 1 +: Patrz dyrektywa 89/106/EWG, załącznik III ust. 2 ppkt i), z kontrolą

próbek pobranych w fabryce.

System 2 +: Patrz dyrektywa 89/106/EWG, załącznik III ust. 2 ppkt ii),

pierwsza możliwość uwzględnia certyfikację fabrycznego systemu

kontroli produkcji przez upoważniony organ, na podstawie wstępnej

kontroli fabryki i fabrycznej kontroli produkcji, jak również

ciągłego nadzoru, oceny i zatwierdzenia fabrycznej kontroli

produkcji.

System 3: Patrz dyrektywa 89/106/EWG, załącznik III ust. 2 (ii), druga

możliwość.

Specyfikacja systemu zaświadczania zgodności powinna być tak dobrana, aby system ten mógł być wprowadzany w życie nawet wówczas, gdy ustalenie niektórych właściwości użytkowych wyrobu nie jest konieczne, z uwagi na fakt, że co najmniej jedno Państwo Członkowskie w ogóle nie posiada wymogów prawnych dotyczących właściwości wyrobu (patrz art. 2 ust. 1 dyrektywy 89/109/EWG oraz, gdy to właściwe, pkt 1.2.3 dokumentów interpretacyjnych). W tych przypadkach nie wolno nakładać na producenta obowiązku sprawdzenia charakterystyki wyrobu, jeśli nie życzy on sobie przedkładać deklaracji dotyczących właściwości produktu w tym zakresie.

SZEŚĆ WYROBÓW PODDANYCH EUROPEJSKIEMU ZATWIERDZENIU TECHNICZNEMU (TABELA 2/3)

Systemy zaświadczania zgodności

Dla wyrobu(-ów) i ich zamierzonego(-ych) zastosowania(-ań) wnosi się do Europejskiej Organizacji Zatwierdzeń Technicznych (EOTA) o wyszczególnienie następujących systemów zaświadczania zgodności w stosownych wytycznych dla europejskiego zatwierdzenia technicznego:

Wyrób / wyroby Zamierzone zastosowanie Poziom(-y) lub klasa(-y) System(-y) zaświadczania zgodności
System wewnętrznego zabezpieczania płyt gipsowych zbrojonych włóknem (EOTA dot. 05.04/01) Do zastosowań podlegających przepisom dotyczącym reakcji na ogień A1(*), A2(*), B(*), C*

____________

1

___________

A1(**), A2(**), B(**), C(**), D, E

_____________

3

___________

(A1-E)(***), F 4
(*) Wyroby / materiały, których wyraźnie określony etap procesu produkcyjnego

prowadzi do podniesienia klasyfikacji w zakresie reakcji na ogień

(np. dodanie środków spowalniających rozprzestrzenianie się ognia lub

ograniczania zawartości materiału organicznego).

(**) Wyroby / materiały nie objęte przypisem.

(***) Wyroby / materiały, które nie podlegają wymogowi badań reakcji na ogień

(np. wyroby/materiały z klasy A1, zgodnie z decyzją Komisji 96/603/WE,

z późniejszymi zmianami).

System 1: Patrz dyrektywa 89/106/EWG, załączniku III pkt 2 ppkt i), bez

kontroli

próbek.

System 3: Patrz dyrektywa 89/106/EWG, załącznik III pkt 2 ppkt ii), druga

możliwość.

System 4: Patrz dyrektywa 89/106/EWG, załącznik III pkt 2 ppkt ii), trzecia

możliwość.

Specyfikacja systemu zaświadczania zgodności powinna być tak dobrana, aby system ten mógł być wprowadzany w życie nawet wówczas, gdy ustalenie niektórych właściwości użytkowych wyrobu nie jest konieczne, z uwagi na fakt, że co najmniej jedno Państwo Członkowskie w ogóle nie posiada wymogów prawnych dotyczących właściwości wyrobu (patrz art. 2 ust. 1 dyrektywy 89/109/EWG oraz, gdy to właściwe, pkt. 1.2.3 dokumentów interpretacyjnych). W tych przypadkach nie wolno nakładać na producenta obowiązku sprawdzenia charakterystyki wyrobu, jeśli nie życzy on sobie przedkładać deklaracji dotyczących właściwości produktu w tym zakresie.

SZEŚĆ WYROBÓW PODDANYCH EUROPEJSKIEMU ZATWIERDZENIU TECHNICZNEMU (TABELA 3/3)

Systemy zaświadczania zgodności

Dla wyrobu(-ów) i ich zamierzonego(-ych) zastosowania(-ań), wnosi się do Europejskiej Organizacji Zatwierdzeń Technicznych (EOTA) o wyszczególnienie następujących systemów zaświadczania zgodności w stosownych wytycznych dla europejskiego zatwierdzenia technicznego:

Wyrób / wyroby Zamierzone zastosowanie Poziom(-y) lub klasa(-y) System(-y) zaświadczania zgodności
System wewnętrznego zabezpieczania płyt gipsowych zbrojonych włóknem (EOTA dot. 05.04/01) Do zastosowań podlegających przepisom dotyczącym odporności na ogień każdy 3
System 3: Patrz dyrektywa 89/106/EWG, załącznik III pkt 2 ppkt ii), druga

możliwość.

Specyfikacja systemu zaświadczania zgodności powinna być tak dobrana, aby system ten mógł być wprowadzany w życie nawet wówczas, gdy ustalenie niektórych właściwości użytkowych wyrobu nie jest konieczne, z uwagi na fakt, że co najmniej jedno Państwo Członkowskie w ogóle nie posiada wymogów prawnych dotyczących właściwości wyrobu (patrz art. 2 ust. 1 dyrektywy 89/109/EWG oraz, gdy to właściwe, pkt. 1.2.3 dokumentów interpretacyjnych). W tych przypadkach nie wolno nakładać na producenta obowiązku sprawdzenia charakterystyki wyrobu, jeśli nie życzy on sobie przedkładać deklaracji dotyczących właściwości produktu w tym zakresie.

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2000.258.38

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2000/606/WE w sprawie procedury zaświadczania zgodności wyrobów budowlanych na podstawie art. 20 ust. 2 dyrektywy Rady 89/106/EWG w zakresie sześciu wyrobów poddanych europejskiemu azatwierdzeniu technicznemu bez wytycznych
Data aktu: 26/09/2000
Data ogłoszenia: 12/10/2000
Data wejścia w życie: 12/10/2000, 01/05/2004