(Dz.U.UE L z dnia 6 października 2000 r.)
RADA UNII EUROPEJSKIEJ,
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 63 ust. 2 lit. b),
uwzględniając wniosek Komisji (1),
uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego (2),
uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego (3),
uwzględniając opinię Komitetu Regionów (4),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Przygotowanie wspólnej polityki azylowej, łącznie ze wspólnymi uzgodnieniami europejskimi dotyczącymi azylu, jest integralną częścią celu Unii Europejskiej, jakim jest ustanowienie i systematyczne powiększanie przestrzeni wolności, bezpieczeństwa i sprawiedliwości, otwartej dla wszystkich tych, których okoliczności zmuszają do poszukiwania na drodze prawnej ochrony w Unii Europejskiej.
(2) Wprowadzenie w życie takiej polityki powinno być oparte na solidarności między Państwami Członkowskimi i wymaga istnienia mechanizmów utrzymujących równowagę w staraniach Państw Członkowskich odnoszących się do przyjmowania i ponoszenia konsekwencji wynikających z przyjmowania uchodźców i wysiedleńców. W tym celu ustanawia się Europejski Fundusz na rzecz Uchodźców.
(3) Niezbędne jest wspieranie wysiłków Państw Członkowskich, odnoszących się do zagwarantowania właściwych warunków dla uchodźców i wysiedleńców, w tym rzetelnych i rzeczywistych procedur udzielania azylu, tak aby chronione były prawa osób wymagających ochrony międzynarodowej.
(4) Integracja uchodźców ze społeczeństwem państwa, w którym się znaleźli, jest jednym z celów Konwencji Genewskiej i w tym celu powinna być wspierana przez działania Państw Członkowskich skierowane na wspieranie ich integracji społecznej i gospodarczej, w zakresie, w jakim przyczyniają się one do spójności gospodarczej i społecznej, której utrzymanie i wzmocnienie jest podstawowym celem Wspólnoty, określonym w art. 2 i 3 ust. 1 lit. k) Traktatu.
(5) Zarówno w interesie tych osób, jak i Państw Członkowskich jest, aby uchodźcy i wysiedleńcy, którzy otrzymali prawo pobytu na terytorium Państwa Członkowskiego, mogli utrzymywać się z pracy.
(6) O ile środki wspierane przez fundusze strukturalne i inne środki wspólnotowe w zakresie edukacji i kształcenia zawodowego nie są wystarczające do wspierania takiej integracji, powinno być zapewnione wsparcie dla środków specjalnych, w celu umożliwienia uchodźcom i wysiedleńcom korzystania w pełni ze zorganizowanych programów pomocowych.
(7) Potrzebne jest praktyczne wsparcie w celu utworzenia lub poprawy warunków pozwalających uchodźcom i wysiedleńcom podjąć świadomą decyzję o opuszczeniu terytorium Państwa Członkowskiego i powrocie do domu, jeżeli takie jest ich życzenie.
(8) Należy znaleźć praktyczne sposoby w celu sprawdzenia innowacyjnych działań w tej dziedzinie, powinna być także popierana wymiana doświadczeń między Państwami Członkowskim w celu identyfikacji i wspierania najbardziej efektywnych praktyk.
(9) Należy uwzględnić doświadczenia nabyte podczas wprowadzania w życie wspólnego działania Rady 1999/290/WSiSW(5) w sprawie przyjęcia i dobrowolnej repatriacji uchodźców, wysiedleńców i ubiegających się o azyl.
(10) Podczas spotkania w Tampere w dniach 15 i 16 października Rada Europejska wezwała do utworzenia rezerwy finansowej, aby wprowadzić w życie nadzwyczajne środki w celu zapewnienia tymczasowej ochrony na wypadek masowego napływu uchodźców.
(11) Właściwe jest rozdzielenie zasobów proporcjonalnie do obciążenia Państwa Członkowskiego wysiłkami związanymi z przyjmowaniem uchodźców i wysiedleńców.
(12) Wsparcie ze środków Europejskiego Funduszu na rzecz Uchodźców będzie bardziej skuteczne i lepiej skierowane, jeżeli współfinansowanie danego działania oparte jest na wniosku każdego Państwa Członkowskiego z uwzględnieniem jego sytuacji i potrzeb.
(13) W celu przyspieszenia i uproszczenia procedur współfinansowania obowiązki Komisji powinny być rozdzielone od obowiązków Państw Członkowskich. Konieczne jest więc, aby Komisja, po rozpatrzeniu wniosków Państw Członkowskich o współfinansowanie, podjęła decyzję o współfinansowaniu, a Państwa Członkowskie zobowiązane są zapewnić właściwą realizację działań.
(14) Takie zdecentralizowane wprowadzenie w życie działań realizowanych przez Państwa Członkowskie powinno w dostatecznym stopniu gwarantować jakość i szczegóły wprowadzenia w życie, wyniki działań, ich ocenę, należyte zarządzanie środkami finansowymi i nadzór.
(15) Jednym ze sposobów zapewnienia efektywności działań prowadzonych przy wsparciu Europejskiego Funduszu na rzecz Uchodźców jest rzeczywiste ich monitorowanie. Warunki takiego monitorowania powinny być określone.
(16) Bez uszczerbku dla obowiązków Komisji w zakresie kontroli finansowej powinna zostać podjęta w tej dziedzinie współpraca między Komisją a Państwami Członkowskimi.
(17) Powinny zostać określone obowiązki Państw Członkowskich dotyczące identyfikacji i usuwania nieprawidłowości i naruszeń, a także obowiązki Komisji, o ile Państwa Członkowskie nie wypełniają swoich obowiązków.
(18) Skuteczność i skutki działań wspieranych przez Europejski Fundusz na rzecz Uchodźców zależy także od ich oceny i odpowiedzialności Państw Członkowskich i Komisji w tym zakresie. W celu zapewnienia wiarygodności oceny powinny zostać ustanowione jej kryteria.
(19) Działania powinny podlegać ocenie w związku z oceną średniookresową i oceną ich skutków, a procedura oceny powinna zostać włączona do zakresu monitorowania działania.
(20) Środki niezbędne do wprowadzenia w życie niniejszej decyzji powinny zostać przyjęte zgodnie z decyzją Rady 1999/468/WE z dnia 28 czerwca 1999 r. ustanawiającą warunki wykonywania uprawnień wykonawczych przyznanych Komisji (6).
(21) Zgodnie z zasadami pomocniczości i proporcjonalności, określonymi w art. 5 Traktatu, cele planowanych działań, a mianowicie wykazanie solidarności między Państwami Członkowskimi przez osiągnięcie równowagi działań podejmowanych przez Państwa Członkowskie w zakresie przyjmowania uchodźców i wysiedleńców oraz ponoszenie konsekwencji tych działań, nie mogą być osiągnięte w sposób wystarczający przez Państwa Członkowskie, natomiast z uwagi na rozmiary lub skutki proponowanych działań możliwe jest lepsze ich osiągnięcie na poziomie Wspólnoty. Niniejsza dyrektywa nie wykracza poza to, co jest konieczne, do osiągnięcia tych celów.
(22) Niniejszą decyzję stosuje się do Zjednoczonego Królestwa i Irlandii na podstawie notyfikacji, które zostały złożone przez te kraje, zgodnie z art. 3 Protokołu w sprawie stanowiska Zjednoczonego Królestwa i Irlandii, załączonego do Traktatu o Unii Europejskiej i do Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską.
(23) Zgodnie z art. 1 i 2 Protokołu w sprawie stanowiska Danii załączonego do Traktatu o Unii Europejskiej oraz do Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską, Dania nie uczestniczy w przyjęciu niniejszego instrumentu i dlatego nie podlega zobowiązaniom wynikającym ze stosowania instrumentu ani nie jest objęta jego zastosowaniem,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Sporządzono w Brukseli, dnia 28 września 2000 r.
W imieniu Rady | |
D. VAILLANT | |
Przewodniczący |
_______
(1) Dz.U. C 116 E z 26.4.2000, str. 72.
(2) Opinia wydana dnia 11 kwietnia 2000 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym).
(3) Dz.U. C 168 z 16.6.2000, str. 20.
(4) Opinia wydana dnia 15 czerwca 2000 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym).
(5) Dz.U. L 114 z 1.5.1999, str. 2.
(6) Dz.U. L 184 z 17.7.1999, str. 23.
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2000.252.12 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja 2000/596/WE ustanawiająca Europejski Fundusz na rzecz Uchodźców |
Data aktu: | 28/09/2000 |
Data ogłoszenia: | 06/10/2000 |
Data wejścia w życie: | 01/05/2004, 03/10/2000, 01/01/2000 |