(Dz.U. UE L z dnia 22 września 2000 r.)
KOMITET WYKONAWCZY,
uwzględniając art. 132 Konwencji Wykonawczej do Układu z Schengen,
uwzględniając art. 12 i 26 wymienionej Konwencji,
uwzględniając swą deklarację z dnia 16 września 1998 r. (dokument SCH/Com-ex (98) decl 3),
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
1. Plan w sprawie skoordynowanego rozmieszczenia doradców ds. dokumentów dla ruchu lotniczego i morskiego oraz w placówkach konsularnych (dokument SCH/I-Front (98) 171 rev 4) zostaje niniejszym zatwierdzony.
2. Wykaz lokalizacji obecnie uznawanych za zasadniczo odpowiednie do realizacji misji doradców ds. dokumentów oraz oznaczenie aktualnych kluczowych lokalizacji i regionów (dokument SCH/I-Front (98) 184 rev 3) zostają niniejszym odnotowane.
Berlin, dnia 16 grudnia 1998 r.
C.H. SCHAPPER | |
Przewodniczący |
SCH/I-Front (98) 171 rev 4
ZASADY WYKONANIA
Na swoim posiedzeniu w dniu 16 września 1998 r. Komitet wykonawczy podkreślił szczególne znaczenie doradztwa ds. dokumentów dla zwalczania nielegalnej imigracji do obszaru Schengen (SCH/Com-ex (98) decl 3).
Ponadto Komitet wykonawczy wydał także mandat w celu dokonania praktycznych ustaleń, które zostały podane poniżej.
Skoordynowane rozmieszczanie doradców ds. dokumentów w ruchu lotniczym, morskim i placówkach konsularnych będzie się odbywało zgodnie z następującymi wytycznymi:
1. Uzgodnienia dotyczące tworzenia wspólnych zespołów doradców ds. dokumentów
a) Państwa Schengen przeprowadzą tam, gdzie to konieczne, seminaria informacyjne w różnym składzie i o różnym czasie trwania, stosownie do potrzeb danego przypadku, na następujące tematy:
– wykrywanie podrobionych i sfałszowanych dokumentów,
– modus operandi,
– zamawianie urządzeń do wykrywania podrobionych i sfałszowanych dokumentów,
– przepisy i zasady prawne dotyczące kontroli.
Niniejsze działania doradcze zostają zapewnione:
– liniom lotniczym lub przedsiębiorstwom żeglugi morskiej,
– w celu wsparcia placówek konsularnych jednego lub więcej Państw Schengen w państwach trzecich,
– w celu wsparcia służb granicznych lub władz imigracyjnych w wyjazdowych portach lotniczych i morskich w państwach trzecich.
Doradcy ds. dokumentów wspierają także przedsiębiorstwa przewozowe i personel odpowiedzialny za kontrole przeprowadzane przed wejściem na pokład na lotniskach i w portach wyjścia.
Państwa Schengen dążą do oddelegowania doradców na okres dwóch do trzech tygodni. Poszczególne państwa zastrzegają sobie prawo do podjęcia jednostronnych środków następczych.
b) Państwa Schengen wyznaczają centralne placówki kontaktowe, poprzez które przekazywane są informacje o zapotrzebowaniu na doradztwo i o możliwościach zapewnienia wsparcia i realizowane wszelkie kwestie organizacyjne i przekazywane informacje związane z doradztwem ds. dokumentów. Za koordynację działań (przygotowanie, realizacja i kontrola w odniesieniu do szczególnych czynności związanych z oddelegowaniem) odpowiedzialna jest centralna placówka kontaktowa tego Państwa Schengen, które wystąpiło z propozycją przydzielenia misji. Zarówno Prezydencja, jak i wiodąca placówka kontaktowa wezmą pod uwagę działania równoległe prowadzone w ramach UE.
c) Centralne placówki kontaktowe prowadzą bezpośrednią współpracę w duchu wzajemnego zaufania.
d) Centralne placówki kontaktowe regularnie ustalają zapotrzebowanie na materiały szkoleniowe, które uzupełnią, w miarę potrzeb, w oparciu o praktyczne doświadczenia, a także powiadamiają się niezwłocznie o nowych modus operandi.
e) Urzędująca Prezydencja w odpowiednim czasie zasięga opinii delegacji w sprawie zgłoszenia zapotrzebowania na środki z funduszy UE (Odysseus) oraz przedkłada Komisji Europejskiej za pośrednictwem Prezydencji UE wniosek o przyznanie pomocy finansowej z programu Odysseus, w odniesieniu do praktycznych ustaleń dotyczących szkoleń, oraz wsparcia i opracowania materiałów szkoleniowych. Pierwszy z tych wniosków, wraz z definicją projektu, który ma zostać zrealizowany (państwa uczestniczące, koordynacja grup, miejsce, wielkość dofinansowania) zostanie złożony nie później niż do dnia 31 marca 1999 r. (termin złożenia).
2. Wybór lokalizacji odpowiednich dla misji doradców ds. dokumentów
Wyboru lokalizacji z placówkami konsularnymi i (lub) zagranicznymi biurami przedsiębiorstw transportowych, które są odpowiednie dla misji doradców ds. dokumentów z uwzględnieniem obecnej sytuacji, jaka istnieje w każdym wypadku, dokonuje odrębną notą Podgrupa ds. Granic.
Nawet jeżeli nie zostało to wyraźnie uwzględnione w powyższym wykazie, pracownikom krajowych linii lotniczych i przedsiębiorstw przewozowych, przewożących osoby do obszaru Schengen, powinno się zaoferować szkolenie w zależności od dostępnych możliwości.
Ponadto, jeżeli istnieją wystarczające możliwości, można oferować doradztwo ds. dokumentów tym przedsiębiorstwom transportowym, które nie obsługują bezpośrednio miejsc przeznaczenia w obszarze Schengen, jednakże świadczą usługi dowozu pasażerów do punktów wyjazdowych łączących za pomocą połączeń lotniczych i morskich z obszarem Schengen.
W każdym przypadku, w momencie gdy poszczególne projekty doradcze zostaną określone, należy niezwłocznie nawiązać kontakt z placówkami konsularnymi i przedsiębiorstwami transportowymi. W zasadzie wszystkie placówki konsularne Państw Schengen będą informowane o planowanym oddelegowaniu doradców ds. dokumentów do przedstawicielstw na poziomie lokalnym.
3. Określanie kluczowych miejsc i regionów
Rozmieszczenie doradców ds. dokumentów będzie dokonywane na podstawie aktualnej oceny sytuacji. Podgrupa ds. Granic odrębną notą określa kluczowe miejsca i regiony.
4. Profil doradcy ds. dokumentów
Pracownicy zatrudnieni jako doradcy ds. dokumentów muszą posiadać odpowiednie predyspozycje osobowe i kwalifikacje zawodowe. Powinni oni posiadać co najmniej pięcioletnie doświadczenie na stanowisku kierowniczym.
Doradcy ds. dokumentów powinni posiadać wystarczającą znajomość podstawowego języka używanego w odniesieniu do ruchu lotniczego i morskiego w miejscu ich rozmieszczenia oraz powinni dobrze posługiwać się angielską terminologią lotniczą i dotyczącą dokumentacji (materiał szkoleniowy IATA). Ponadto urzędnicy zatrudnieni jako doradcy ds. dokumentów muszą posiadać niezbędne dla tej działalności umiejętności pedagogiczne i dydaktyczne.
5. Uzgodnienia dotyczące dokonywania sprawozdań i plany dalszego rozwoju
Doradcy ds. dokumentów składają po zakończeniu swojej misji pisemne sprawozdanie, dotyczące przebiegu misji i rozpoznanych słabych punktów, modus operandi oraz podjętych środków zaradczych. Sprawozdanie przekazywane jest państwu wiodącemu oraz dalej do Sekretariatu Schengen w celu przesłania do wszystkich delegacji Podgrupy ds. Granic.
Urzędująca Prezydencja opracowuje sprawozdanie podsumowujące, przedkładane Grupie Roboczej I ds. policji i bezpieczeństwa co pół roku kalendarzowego, dotyczące działań przeprowadzonych w tym sześciomiesięcznym okresie, wraz z analizą.
Prezydencja opracowuje także propozycje dalszego postępowania, włącznie z planowaniem dalszych środków doradczych oraz udoskonaleń technicznych i taktycznych i przedkłada je Podgrupie ds. Granic.
SCH/I-front (98) 184 rev 3
SKOORDYNOWANE ROZMIESZCZANIE DORADCÓW DS. DOKUMENTÓW W RUCHU LOTNICZYM, MORSKIM I W PLACÓWKACH KONSULARNYCH
Wybór lokalizacji uznawanych obecnie za zasadniczo odpowiednie do celów misji doradców ds. dokumentów oraz określenie obecnych lokalizacji i regionów docelowych.
1. 1 Wybór lokalizacji odpowiednich obecnie dla misji doradców ds. dokumentów
Na podstawie oceny bieżącej sytuacji, przedstawicielstwa konsularne i/lub biura zamorskie linii lotniczych i morskich w następujących lokalizacjach są uznane za odpowiednie do rozmieszczenia doradców ds. dokumentów (lista ta będzie uaktualniana w miarę potrzeb):
– Abidżan (Wybrzeże Kości Słoniowej)
linie lotnicze
Przedstawicielstwa: Francja, Portugalia
– Abu Zabi (Zjednoczone Emiraty Arabskie)
Ważne lotniska tranzytowe na loty do Europy, w taki sposób by doradztwo i szkolenia były w szczególności skierowane do linii lotniczych
– Akra (Ghana)
linie lotnicze
– Ankara (Turcja)
linie lotnicze
– Bamako (Mali)
linie lotnicze
Przedstawicielstwa: Francja
– Bangkok (Tajlandia)
linie lotnicze
– Bejrut (Liban):
linie lotnicze
morskie linie żeglugowe
Przedstawicielstwa: Cypr
– Bissau (Gwinea Bissau)
linie lotnicze
Przedstawicielstwa: Portugalia
– Brazzaville (Kongo)
linie lotnicze
Przedstawicielstwa: Francja
– Kair (Egipt):
linie lotnicze
morskie linie żeglugowe
Przedstawicielstwa: Cypr
– Casablanka (Maroko)
linie lotnicze
Przedstawicielstwa: Hiszpania
– Kolombo (Sri Lanka)
linie lotnicze
Przedstawicielstwa: Francja
– Dakka (Bangladesz)
linie lotnicze
Przedstawicielstwa: Francja
– Dakar (Senegal)
linie lotnicze
Przedstawicielstwa: Francja, Portugalia, Hiszpania
– Damaszek (Syria):
linie lotnicze
Przedstawicielstwa: Cypr
– Douala (Kamerun)
linie lotnicze
Przedstawicielstwa: Francja
– Dubaj (Zjednoczone Emiraty Arabskie)
Ważne lotniska tranzytowe na loty do Europy, w taki sposób by doradztwo i szkolenia były w szczególności skierowane do linii lotniczych
– Haiti (Haiti)
linie lotnicze
Przedstawicielstwa: Francja
– Miasto Ho Chi Minh (Wietnam)
linie lotnicze
Przedstawicielstwa: Francja
– Hong Kong
linie lotnicze
Przedstawicielstwa: Francja
– Islamabad (Pakistan)
linie lotnicze
Przedstawicielstwa: Hiszpania
– Istambuł (Turcja)
linie lotnicze
Przedstawicielstwa: Hiszpania
– Karaczi (Pakistan)
linie lotnicze
Przedstawicielstwa: Niemcy (pożądane intensywne doradztwo i szkolenie)
– Kijów (Ukraina)
Przedstawicielstwa: Portugalia
– Kuwejt
linie lotnicze
– Lagos (Nigeria)
linie lotnicze
Przedstawicielstwa: Niemcy, Francja, Hiszpania.
– Lima (Peru)
linie lotnicze
Przedstawicielstwa: Hiszpania
– Luanda (Angola)
linie lotnicze
Przedstawicielstwa: Portugalia
– Makau
linie lotnicze
Przedstawicielstwa: Portugalia
– Malabo (Gwinea Równikowa)
linie lotnicze
Przedstawicielstwa: Hiszpania
– Maputo (Mozambik)
linie lotnicze
Przedstawicielstwa: Portugalia
– Moskwa (Rosja)
linie lotnicze
– Nador (Maroko)
Przedstawicielstwa: Hiszpania
– Nairobi (Kenia)
linie lotnicze
Przedstawicielstwa: Niemcy, Francja
– Pekin (Chiny)
linie lotnicze
Przedstawicielstwa: Francja, Hiszpania
– Praja (Zielony Przylądek)
linie lotnicze
Przedstawicielstwa: Portugalia
– Rabat (Maroko)
linie lotnicze
Przedstawicielstwa: Hiszpania
– Rio de Janeiro (Brazylia)
linie lotnicze
Przedstawicielstwa: Portugalia
– S. Tomé (Wyspa Świętego Tomasza i Książęca)
linie lotnicze
Przedstawicielstwa: Portugalia
– Sal (Zielony Przylądek)
linie lotnicze
Przedstawicielstwa: Portugalia
– Sana (Jemen)
linie lotnicze
– Santo Domingo (Republika Dominikańska)
linie lotnicze
Przedstawicielstwa: Hiszpania
– Szanghaj (Chiny)
linie lotnicze
Przedstawicielstwa: Francja
– Skopje (Była Jugosłowiańska Republika Macedonii)
linie lotnicze
– Tanger (Maroko)
linie lotnicze
morskie linie żeglugowe
Przedstawicielstwa: Hiszpania
– Tetuon (Maroko)
Przedstawicielstwa: Hiszpania
– Tirana (Albania)
linie lotnicze
– Tunis (Tunezja)
linie lotnicze
– Yaounde (Kamerun)
linie lotnicze
Przedstawicielstwa: Francja
II. Określenie obecnie kluczowych miejsc i regionów
Spośród przedstawionych w powyższej sekcji I miejscowości i regionów rozmieszczenie doradców ds. dokumentów, które dokonywane będzie na podstawie bieżącej oceny sytuacji, uznawane jest za szczególnie pilne w wymienionych poniżej miejscowościach. Wykaz ten nie jest ostateczny. Wykaz będzie aktualizowany w miarę potrzeb.
– Abidżan
– Abu Zabi
– Akra
– Bamako
– Brazzaville
– Casablanca
– Dakar
– Dubaj
– Stambuł
– Lagos
– Moskwa
– Tirana
– Tunis
Skoordynowane rozmieszczenie doradców ds. dokumentów do powyższych lokalizacji powinno być najbliższym celem.
Dodatkowo doradców ds. dokumentów należy oddelegować możliwie najszybciej do następujących lokalizacji (zgodnie z kolejnością ustaloną poniżej):
– Bangkok
– Ankara
– Karaczi
– Nairobi
– Sanaa
– Skopje.
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2000.239.308 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja SCH/Com-ex(98)59,rev. w sprawie skoordynowanego rozmieszczania doradców ds. dokumentów |
Data aktu: | 16/12/1998 |
Data ogłoszenia: | 22/09/2000 |
Data wejścia w życie: | 01/05/2004, 16/12/1998 |