Dyrektywa 2000/40/WE w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do urządzeń zapobiegających wjechaniu pod pojazdy silnikowe oraz zmieniająca dyrektywę Rady 70/156/EWG

DYREKTYWA 2000/40/WE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY
z dnia 26 czerwca 2000 r.
w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do urządzeń zapobiegających wjechaniu pod pojazdy silnikowe oraz zmieniająca dyrektywę Rady 70/156/EWG

PARLAMENT EUROPEJSKI I RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 95,

uwzględniając wniosek Komisji(1),

uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(2),

stanowiąc zgodnie z procedurą określoną w art. 251 Traktatu(3),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rada, decyzją 97/836/WE(4), za zgodą Parlamentu Europejskiego, upoważniła Wspólnotę do przystąpienia do Porozumienia Europejskiej Komisji Gospodarczej (EKG) Narodów Zjednoczonych, zawartego w Genewie w dniu 20 marca 1958 r., zmienionego w dniu 16 października 1995 r., dotyczącego przyjęcia jednolitych technicznych opisów pojazdów kołowych, wyposażenia i części, które mogą zostać zainstalowane lub być używane w pojazdach kołowych, oraz warunków wzajemnego uznawania homologacji udzielanych na podstawie tych opisów.

(2) Poprzez przystąpienie do wyżej wymienionego Porozumienia, Wspólnota przyjęła określoną liczbę Regulaminów opracowanych na podstawie niniejszego Porozumienia. Wykaz ich jest zawarty w Regulaminie ONZ/EKG nr 93(5).

(3) W celu zmniejszenia liczby poszkodowanych w wypadkach drogowych w Europie, niezbędne jest bezzwłoczne wprowadzenie środków ustanowionych w Regulaminie nr 93 ONZ/EKG do istniejących procedur udzielania homologacji typu WE określonych dyrektywą Rady 70/156/EWG(6) w celu poprawienia ochrony osób, podróżujących samochodami osobowymi i lekkimi samochodami dostawczymi, przed odniesieniem uszkodzeń ciała, w przypadku zderzenia czołowego z ciężkimi pojazdami do przewozu towarów, oraz w celu umożliwienia producentom takich urządzeń i pojazdów wyposażonych w takie urządzenia uzyskanie homologacji typu WE, jeżeli spełniają one wymagania techniczne określone tym Regulaminem.

(4) Zgodnie z zasadami pomocniczości i proporcjonalności, jak określono w art. 5. Traktatu, cele niniejszej dyrektywy nie mogą być osiągnięte w wystarczającym stopniu przez Państwa Członkowskie i dlatego, ze względu na skalę i efekty, działania proponowane w określonej dziedzinie, mogą być lepiej osiągnięte przez Wspólnotę. Niniejsza dyrektywa nie wykracza poza to, co jest niezbędne dla zrealizowania tego celu, mianowicie poza homologację typu WE.

(5) Niniejsza dyrektywa jest jedną oddzielnych dyrektyw, które muszą być zrealizowane w celu uzyskania zgodności z procedurą homologacji typu WE. W konsekwencji, przepisy ustanowione w dyrektywie 70/156/EWG, odnoszące się do pojazdów, systemów działających w pojazdach, części i odrębnych jednostek technicznych, stosuje się do niniejszej dyrektywy.

(6) W następstwie znacznej liczby wypadków drogowych, w których biorą udział pojazdy eksploatowane w celach zarobkowych o ciężarze przekraczającym 3,5 tony, a w konsekwencji w celu zwiększenia bezpieczeństwa na drogach, przepisy dotyczące takich pojazdów powinny stać się obowiązkowe na podstawie niniejszej dyrektywy, bez oczekiwania na dalsze uzupełnienia homologacji typu WE dla tej kategorii pojazdów.

(7) W konsekwencji powinna zostać zmieniona dyrektywa 70/156/EWG,

PRZYJMUJĄ NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1

Do celów niniejszej dyrektywy:

a)
"pojazd" oznacza jakikolwiek pojazd silnikowy jak zdefiniowano w sekcji A załącznika II do dyrektywy 70/156/EWG;
b)
"urządzenie zapobiegające wjechaniu pod pojazdy silnikowe" oznacza urządzenie zapobiegające wjechaniu pod pojazdy silnikowe, będące częścią pojazdu oraz które może być homologowane jako odrębna jednostka techniczna zgodnie z art. 2 dyrektywy 70/156/EWG.
Artykuł  2
1.
Z mocą od dnia 10 sierpnia 2001 r. lub, o ile publikacja określona w art. 3 zostanie opóźniona poza dzień 10 lutego 2001 r., sześć miesięcy po dacie dokonania wspomnianych publikacji, Państwa Członkowskie nie mogą, na podstawie odnoszącej się do urządzenia zapobiegającego wjechaniu pod pojazdy silnikowe:
a)
odmówić dla określonego typu pojazdu, lub typu urządzenia zapobiegającego wjechaniu pod pojazdy silnikowe uznanego za oddzielną jednostkę techniczną, udzielenia homologacji typu WE lub krajowej homologacji typu; lub
b)
zabronić rejestracji, sprzedaży lub wprowadzenia do eksploatacji pojazdów lub urządzeń zapobiegających wjechaniu pod pojazdy silnikowe jako odrębne jednostki techniczne;

o ile pojazdy lub oddzielne jednostki techniczne są zgodne z wymaganiami niniejszej dyrektywy.

2.
Z mocą od dnia 10 sierpnia 2003 r. Państwa Członkowskie:
a)
nie będą udzielały homologacji typu WE lub krajowej homologacji pojazdu lub typu urządzenia zapobiegającego wjechaniu pod pojazdy silnikowe jako odrębnej jednostki technicznej;
b)
odmówią rejestracji, sprzedaży lub wprowadzenia do eksploatacji pojazdów lub urządzeń zapobiegających wjechaniu pod pojazdy silnikowe uznawanych jako odrębne jednostki techniczne;

z przyczyn odnoszących się do urządzeń zapobiegających wjechaniu pod pojazdy silnikowe, jeżeli nie zostaną spełnione wymagania określone niniejszą dyrektywą.

3.
Przepisy administracyjne dotyczące homologacji typu WE są takie, jak określono w załączniku I.
4.
Zakres niniejszej dyrektywy oraz wymagania techniczne mające być spełnione w celu uzyskania homologacji typu WE są takie, jak ustanowione w załączniku II.
Artykuł  3

Regulamin nr 93 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych jest opublikowany w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich przed dniem 10 lutym 2001 r.

Artykuł  4

W dyrektywie 70/156/EWG wprowadza się następujące zmiany:

1.
W załączniku I wprowadza się następujące zmiany:
a)
Pozycja 2.3.4. otrzymuje brzmienie:

"2.3.4. Szerokość przedniej osi (mierzona po najbardziej na zewnątrz wystającej części opony z wyłączeniem ugięcia opony przy gruncie):....".

b)
Dodaje się pozycje w brzmieniu:

"9.22. Urządzenie zapobiegające wjechaniu pod pojazdy silnikowe

9.22.1 Rysunki części pojazdu odnoszących się do urządzenia zapobiegającego wjechaniu pod pojazdy silnikowe, tzn. rysunki pojazdu lub podwozia z umiejscowieniem lub punktami montażu najszerszej przedniej osi, rysunki montażu lub zamocowania urządzenia zapobiegającego wjechaniu pod pojazdy silnikowe. O ile urządzenie zapobiegające wjechaniu pod pojazdy silnikowe nie jest odrębnym urządzeniem, rysunek musi wyraźnie przedstawiać, że uwzględniono wymagane wymiary: ...

9.22.2. W przypadku gdy jest to odrębne urządzenie, pełny opis lub rysunek przedniego urządzenia zapobiegającego wjechaniu pod pojazdy silnikowe (uwzględniając montaż i zamocowanie) lub, o ile zostanie homologowane jako odrębna jednostka techniczna, numer homologacji typu: ...".

2.
W załączniku V wprowadza się następujące zmiany:
a)
W części I dodaje się pozycje w brzmieniu:
Przedmiot Dyrektywa nr Pozycja w Dzienniku Urzędowym Zastosowanie
M1 M2 M3 N1 N2 N3 O1 O2 O3 O4
"57. Urządzenie zapobiegające wjechaniu pod pojazdy silnikowe 2000/40/WE L 203 z 10.08.2000, str. 9. X X"
b)
W części II dodaje się pozycje w brzmieniu:
Przedmiot Nr Podstawowego Regulaminu Numery poprawek Uzupełnienia Sprostowania2
"57. Urządzenie zapobiegające wjechaniu pod pojazdy silnikowe 93 - - -"
Artykuł  5
1.
Państwa Członkowskie wprowadzą w życie przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy przed dniem 10 sierpnia 2001 r. Jednakże, gdy publikacja, określona w art. 3, zostanie przesunięta poza dzień 10 lutego 2001 r., Państwa Członkowskie wypełnią to zobowiązanie w ciągu sześciu miesięcy po wspomnianej publikacji. Niezwłocznie powiadamiają o tym Komisję.

Państwa Członkowskie stosują te środki od dnia 10 sierpnia 2001 r. lub gdy publikacja określona w art. 3 zostanie przesunięta poza dzień 10 lutego 2001 r., w ciągu sześciu miesięcy po wspomnianej publikacji.

Gdy Państwa Członkowskie stosują te środki, zawierają one odniesienie do niniejszej dyrektywy, lub zostanie dołączone do nich odniesienie do niniejszej dyrektywy w momencie ich urzędowej publikacji. Metody dokonania takiego odniesienia są ustanowione przez Państwa Członkowskie.

2.
Państwa Członkowskie przekazują Komisji teksty podstawowych przepisów prawa krajowego, które zostają przyjęte w odniesieniu do zagadnień, których dotyczy niniejsza dyrektywa.
Artykuł  6

Niniejsza dyrektywa wchodzi w życie z dniem jej opublikowania w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Artykuł  7

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Luksemburgu, dnia 26 czerwca 2000 r.

W imieniu Parlamentu Europejskiego

W imieniu Rady

N. FONTAINE

J. COELHO

Przewodniczący

Przewodniczący

______

(1) Dz.U. C 89 z 30.3.1999, str. 11.

(2) Dz.U. C 209 z 22.7.1999, str. 8.

(3) Opinia Parlamentu Europejskiego z dnia 27.10.1999 r. (Dz.U. C 154 z 5.6.2000, str. 50.), wspólne stanowisko Rady z dnia 27.3.2000 (Dz.U. C 178 z 27.6.2000, str. 1.) oraz decyzja Parlamentu Europejskiego z dnia 17.5.2000 r.

(4) Dz.U. L 346 z 17.12.1997, str. 78.

(5) Europejska Komisja Gospodarcza Narodów Zjednoczonych, dokument E/EKG/324.

(6) Dz.U. L 42 z 23.2.1970, str. 1. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą 98/91/WE Parlamentu Europejskiego oraz Rady (Dz.U. L 11 z 16.1.1999, str. 25.).

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

  1 PRZEPISY ADMINISTRACYJNE DOTYCZĄCE HOMOLOGACJI TYPU WE

1. WNIOSEK O UDZIELENIE HOMOLOGACJI

1.1. Wniosek o udzielenie homologacji WE dla urządzenia zapobiegającego wjechaniu pod pojazdy silnikowe jako odrębnej jednostki technicznej.

1.1.1. Wniosek o udzielenie homologacji WE, zgodnie z art. 3 ust. 4 dyrektywy 70/156/WE w odniesieniu do urządzenia zapobiegającego wjechaniu pod pojazdy silnikowe jako oddzielnej jednostki technicznej w rozumieniu art. 2 dyrektywy 70/156/WE, zostanie przedstawiony przez producenta urządzenia zapobiegającego wjechaniu pod pojazdy silnikowe.

1.1.2. Wzór dokumentu informacyjnego jest przedstawiony w dodatku 1.

1.1.3. Reprezentatywna próbka typu urządzenia zostanie przedstawiona służbom technicznym odpowiedzialnym za przeprowadzenie badań homologacyjnych. Służba ta może, o ile uzna to za niezbędne, zażądać kolejnej próbki. Próbki są oznakowane wyraźnie i trwale, nazwą handlową wnioskodawcy, lub marką i opisem typu.

1.2. Wniosek o udzielenie homologacji typu WE pojazdu, w odniesieniu do mającego zostać zainstalowanym urządzenia zapobiegającego wjechaniu pod pojazdy silnikowe, które zostało homologowane jako odrębna jednostka techniczna.

1.2.1. Wniosek o udzielenie homologacji typu WE zgodnie z art. 3 ust. 1 dyrektywy 70/156/EWG zostanie przedstawiony przez producenta pojazdów.

1.2.2. Wzór dokumentu informacyjnego jest przedstawiony w dodatku 2.

1.2.3. Pojazd reprezentatywny dla typu, który ma być homologowany, jak i mające być zainstalowane urządzenie zapobiegające wjechaniu pod pojazdy silnikowe, które zostało homologowane jako odrębna jednostka techniczna, zostaną przedstawione służbom technicznym odpowiedzialnym za przeprowadzenie badań homologacyjnych.

1.3. Wniosek o udzielenie homologacji typu WE pojazdu, dotyczący jego urządzenia zapobiegającego wjechaniu pod pojazdy silnikowe

1.3.1. Wniosek o udzielenie homologacji typu WE, zgodnie z art. 3 ust. 1 dyrektywy 70/156/EWG zostanie przedstawiony przez producenta pojazdów.

1.3.2. Wzór dokumentu informacyjnego jest przedstawiony w dodatku 3.

1.3.3. Pojazd reprezentatywny dla typu, który ma być homologowany zostanie przedstawiony służbom technicznym odpowiedzialnym za przeprowadzenie badań homologacyjnych.

2. UDZIELENIE HOMOLOGACJI TYPU WE

2.1. O ile odpowiednie wymagania są spełnione, homologacja typu WE jest udzielona, zgodnie z art. 4 ust. 3, oraz, jeżeli jest to właściwe, art. 4 ust. 4 dyrektywy 70/156/EWG.

2.2. Wzór świadectwa homologacji typu WE będzie wydany:

2.2.1. dla urządzenia zapobiegającego wjechaniu pod pojazdy silnikowe jako odrębnej jednostki technicznej w dodatku 4;

2.2.2. dla typu pojazdu, w odniesieniu do mającego zostać zainstalowanym urządzenia zapobiegającego wjechaniu pod pojazdy silnikowe, które zostało homologowane jako odrębna jednostka techniczna, w dodatku 5;

2.2.3. dla typu pojazdu, w odniesieniu do jego urządzenia zapobiegającego wjechaniu pod pojazdy silnikowe, w dodatku 6.

2.3. Numer homologacji, zgodnie z załącznikiem VII do dyrektywy 70/156/EWG, zostanie przypisany każdemu typowi urządzenia zapobiegającego wjechaniu pod pojazdy silnikowe lub każdemu typowi homologowanego pojazdu. To samo Państwo Członkowskie nie przyzna tego samego numeru innemu typowi urządzenia zapobiegającego wjechaniu pod pojazdy silnikowe lub innemu typowi homologowanego pojazdu.

3. OZNAKOWANIE HOMOLOGACJI WE DLA ODRĘBNYCH JEDNOSTEK TECHNICZNYCH

3.1. Każde urządzenie zapobiegające wjechaniu pod pojazdy silnikowe, zgodne z homologowanym typem na podstawie niniejszej dyrektywy, jako odrębna jednostka techniczna jest opatrzone znakiem homologacji typu WE.

3.2. Znak ten składa się z prostokąta otaczającego małą literę "e", po której następuje numer Państwa Członkowskiego, które udzieliło homologacji typu:

1 dla Niemiec

2 dla Francji

3 dla Włoch

4 dla Niderlandów

5 dla Szwecji

6 dla Belgii

7 dlaWęgier

8 dla Republiki Czeskiej

9 dla Hiszpanii

11 dla Zjednoczonego Królestwa

12 dla Austrii

13 dla Luksemburga

17 dla Finlandii

18 dla Danii

19 dla Rumunii

20 dla Polski

21 dla Portugalii

23 dla Grecji

24 dla Irlandii

25 dla Chorwacji

26 dla Słowenii

27 dlaSłowacji

29 dla Estonii

32 dla Łotwy

34 dla Bułgarii

36 dlaLitwy

CY dla Cypru

MT dla Malty

Znak musi zawierać także, umieszczony w pobliżu prostokąta, "podstawowy numer homologacji" określony w sekcji 4 numeru homologacji typu, określonego w załączniku VII do dyrektywy 70/156/EWG, poprzedzony dwoma cyframi wskazującymi na kolejność numeru przypisanego do ostatniej technicznej modyfikacji dyrektywy 2000/40/WE w dacie, kiedy homologacja typu WE została udzielona. Dla niniejszej dyrektywy numer kolejny jest 00.

3.3. Znak homologacji WE musi być umieszczony na przedniej części urządzenia zapobiegającego wjechaniu pod pojazdy silnikowe w sposób nieusuwalny, i wyraźnie czytelny, nawet gdy urządzenie zostanie zamontowane na pojeździe.

3.4. Przykład znaku homologacji WE jest pokazany w dodatku 7.

4. MODYFIKACJA TYPU I ZMIANY W HOMOLOGACJACH

4.1. W przypadku modyfikacji pojazdu, dla którego udzielono homologacji typu, zgodnie z niniejszą dyrektywą, będą obowiązywały przepisy art. 5 dyrektywy 70/156/EWG.

5. ZGODNOŚĆ PRODUKCJI

5.1. Podejmuje się środki dla zapewnienia zgodności w produkcji, zgodnie z przepisami określonymi w art. 10 dyrektywy 70/156/EWG.

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

DODATEK  1

 DOKUMENT INFORMACYJNY NR...

dotyczący homologacji WE urządzenia zapobiegającego wjechaniu pod pojazdy silnikowe jako odrębnej jednostki technicznej

(dyrektywa 2000/40/WE, ostatnio zmieniona dyrektywą.../.../WE)

grafika

DODATEK  2

 DOKUMENT INFORMACYJNY NR...

zgodnie z załącznikiem I dyrektywy 79/156/EWG(1), odnoszącej się do homologacji typu WE pojazdu dotyczącej instalacji urządzenia zapobiegającego wjechaniu pod pojazdy silnikowe, które zostało homologowane jako odrębna jednostka techniczna

(dyrektywa 2000/40/WE, ostatnio zmieniona dyrektywą.../.../WE)

grafika

______

(1) Numery pozycji i przypisy używane w niniejszym dokumencie informacyjnym są zgodne z określonymi w załączniku I do dyrektywy 70/156/EWG. Pozycje nie odnoszące się do celów tej dyrektywy zostały pominięte.

DODATEK  3

 DOKUMENT INFORMACYJNY NR...

zgodnie z załącznikiem I dyrektywy70/456/EWG(1), dotyczącego homologacji WE pojazdu w odniesieniu do jego urządzenia zapobiegającego wjechaniu pod pojazdy silnikowe

(dyrektywa 2000/40/WE, ostatnio zmieniona dyrektywą.../.../WE)

grafika

______

(1) Numery pozycji i przypisy używane w niniejszym dokumencie informacyjnym są zgodne z określonymi w załączniku I do dyrektywy 70/156/EWG. Pozycje nie odnoszące się do celów tej dyrektywy zostały pominięte.

DODATEK  4

 MODEL

(maksymalny format A4 (210 mm × 297 mm))

ŚWIADECTWO HOMOLOGACJI TYPU WE

grafika

DODATEK  5

 WZÓR

(maksymalny format A4 (210 mm × 297 mm))

ŚWIADECTWO HOMOLOGACJI TYPU WE

grafika

Załącznik  6

 WZÓR

(maksymalny format A4 (210 mm × 297 mm)

ŚWIADECTWO HOMOLOGACJI TYPU WE

grafika

DODATEK  7

 WZÓR ZNAKU HOMOLOGACJI TYPU WE

grafika

Urządzenie zapobiegające wjechaniu pod pojazdy silnikowe oznakowane powyższym znakiem homologacji WE jest urządzeniem, które zostało homologowane w Niemczech (e 1) pod podstawowym numerem homologacji 2439 na podstawie niniejszej dyrektywy. Użyte znaki mają charakter jedynie ilustracyjny.

ZAŁĄCZNIK  II

 ZAKRES I WYMAGANIA TECHNICZNE

1. ZAKRES

1.1. Niniejszą dyrektywę stosuje się do:

1.1.1. urządzeń zapobiegających wjechaniu pod pojazdy silnikowe, będących odrębnymi jednostkami technicznymi do zamontowania w pojazdach kategorii N2 i N3 (1);

1.1.2. pojazdów kategorii N2 i N3 w odniesieniu do zainstalowania urządzeń zapobiegających wjechaniu pod pojazdy silnikowe, które posiadają homologację typu jako odrębne jednostki techniczne;

1.1.3. pojazdów kategorii N2 i N3 w odniesieniu do urządzenia zapobiegającego wjechaniu pod pojazdy silnikowe.

1.2. Pojazdy kategorii N2 o maksymalnej masie nieprzekraczającej 7,5 tony będą dopuszczone pod warunkiem zachowania odległości od poziomu gruntu wynoszącej 400 mm, jak określono w niniejszej dyrektywie.

1.3. Wymagania stawiane przez niniejszą dyrektywę nie odnoszą się do:

1.3.1. pojazdów terenowych kategorii N2 i N3;

1.3.2. takich pojazdów, których eksploatacja jest niezgodna z przepisami dotyczącymi urządzenia zapobiegającego wjechaniu pod pojazdy silnikowe.

2. DEFINICJE

Do celów niniejszej dyrektywy:

2.1. "maksymalny masa" pojazdu oznacza technicznie dopuszczalną maksymalną masę zdefiniowaną w załączniku I pozycja 2.8 do dyrektywy 70/156/EWG;

2.2. "pojazd bez ładunku" oznacza pojazd gotowy do jazdy, którego masa jest zdefiniowana w załączniku I pozycja

2.6 do dyrektywy 70/156/EWG,

2.3. "typ urządzenia zapobiegającego wjechaniu pod pojazdy silnikowe" oznacza urządzenia zapobiegające wjechaniu pod pojazdy silnikowe, które nie różnią się pod względem ich zasadniczych właściwości takich jak kształt, wymiary, sposób montażu, materiały i oznaczenia określone w załączniku I pozycja 1.1.3;

2.4. "urządzenie zapobiegające wjechaniu pod pojazdy silnikowe" oznacza, że w przedniej części pojazdu znajduje się albo:

specjalne urządzenie zapobiegające wjechaniu pod pojazdy silnikowe; lub

nadwozie, podwozie lub inne części, które ze względu na swój kształt i właściwości mogą zostać uznane za spełniające funkcję urządzenia zapobiegającego wjechaniu pod pojazdy silnikowe;

2.5. "typ pojazdu" oznacza pojazdy, które zasadniczo nie różnią się pod takimi względami, jak:

2.5.1. szerokość przedniej osi zmierzona w najbardziej zewnętrznej części opony z wyłączeniem ugiętej części opony przy gruncie;

2.5.2. struktura, rozmiary, kształt i materiały przedniej części pojazdu w tym względzie, w jakim mają one znaczenie przy spełnieniu wymogów odpowiednich części dyrektywy;

2.5.3. homologowane urządzenie zapobiegające wjechaniu pod pojazdy silnikowe zamocowane w pojeździe;

2.5.4. maksymalna masa typu pojazdów.

3. WYMAGANIA TECHNICZNE

Wymagania techniczne, które muszą być spełnione w celu uzyskania homologacji typu zgodnie z niniejszą dyrektywą są wymogami określonymi w ust. 6, 8 i 10, łącznie z załącznikiem 5 do Regulaminu nr 93

ONZ/EKG, z następującymi wyłączeniami:

3.1. w ppkt 8.1 wyrazy "dokument transportowy określony w załączniku I" muszą być rozumiane jako "świadectwo homologacji typu WE określone w załączniku I dodatek 5";

3.2. w ppkt 8.3 wyrazy w nawiasie "(załącznik I pkt 9)" muszą być rozumiane jako "(załącznik I dodatek 4 uzupełnienie ust. 1.4)";

3.3. w ppkt 8.6 wyrazy w nawiasie "(załącznik I pkt 8)" muszą być rozumiane jako "(załącznik I dodatek 1 ust. 2.3)";

3.4. w załączniku V ppkt 3.5.1 wyrazy "dla zastosowania na podstawie części II" muszą być rozumiane jako "dla zastosowania na podstawie załącznika I ust. 1.3".

______

(1) Zgodnie z definicją zawartą w załączniku II sekcja A do dyrektywy 70/156/EWG.

1 Załącznik I:

-zmieniony przez art. 20 Aktu dotyczącego warunków przystąpienia do Unii Europejskiej Republiki Czeskiej, Republiki Estońskiej, Republiki Cypryjskiej, Republiki Łotewskiej, Republiki Litewskiej, Republiki Węgierskiej, Republiki Malty, Rzeczypospolitej Polskiej, Republiki Słowenii i Republiki Słowackiej oraz dostosowań w Traktatach stanowiących podstawę Unii Europejskiej (Dz.U.UE.L.03.236.33) z dniem 1 maja 2004 r.

- zmieniony przez art. 1 dyrektywy Rady nr 2006/96/WE z dnia 20 listopada 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.363.81) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 1 stycznia 2007 r.

- zmieniony przez art. 1 pkt 1 dyrektywy Rady nr 2013/15/UE z dnia 13 maja 2013 r. (Dz.U.UE.L.13.158.172) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 1 lipca 2013 r.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2000.203.9

Rodzaj: Dyrektywa
Tytuł: Dyrektywa 2000/40/WE w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do urządzeń zapobiegających wjechaniu pod pojazdy silnikowe oraz zmieniająca dyrektywę Rady 70/156/EWG
Data aktu: 26/06/2000
Data ogłoszenia: 10/08/2000
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 10/08/2000