uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 95,
uwzględniając wniosek Komisji(1),
uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(2),
stanowiąc zgodnie z procedurą określoną w art. 251 Traktatu(3),
(1) Rada, decyzją 97/836/WE(4), za zgodą Parlamentu Europejskiego, upoważniła Wspólnotę do przystąpienia do Porozumienia Europejskiej Komisji Gospodarczej (EKG) Narodów Zjednoczonych, zawartego w Genewie w dniu 20 marca 1958 r., zmienionego w dniu 16 października 1995 r., dotyczącego przyjęcia jednolitych technicznych opisów pojazdów kołowych, wyposażenia i części, które mogą zostać zainstalowane lub być używane w pojazdach kołowych, oraz warunków wzajemnego uznawania homologacji udzielanych na podstawie tych opisów.
(2) Poprzez przystąpienie do wyżej wymienionego Porozumienia, Wspólnota przyjęła określoną liczbę Regulaminów opracowanych na podstawie niniejszego Porozumienia. Wykaz ich jest zawarty w Regulaminie ONZ/EKG nr 93(5).
(3) W celu zmniejszenia liczby poszkodowanych w wypadkach drogowych w Europie, niezbędne jest bezzwłoczne wprowadzenie środków ustanowionych w Regulaminie nr 93 ONZ/EKG do istniejących procedur udzielania homologacji typu WE określonych dyrektywą Rady 70/156/EWG(6) w celu poprawienia ochrony osób, podróżujących samochodami osobowymi i lekkimi samochodami dostawczymi, przed odniesieniem uszkodzeń ciała, w przypadku zderzenia czołowego z ciężkimi pojazdami do przewozu towarów, oraz w celu umożliwienia producentom takich urządzeń i pojazdów wyposażonych w takie urządzenia uzyskanie homologacji typu WE, jeżeli spełniają one wymagania techniczne określone tym Regulaminem.
(4) Zgodnie z zasadami pomocniczości i proporcjonalności, jak określono w art. 5. Traktatu, cele niniejszej dyrektywy nie mogą być osiągnięte w wystarczającym stopniu przez Państwa Członkowskie i dlatego, ze względu na skalę i efekty, działania proponowane w określonej dziedzinie, mogą być lepiej osiągnięte przez Wspólnotę. Niniejsza dyrektywa nie wykracza poza to, co jest niezbędne dla zrealizowania tego celu, mianowicie poza homologację typu WE.
(5) Niniejsza dyrektywa jest jedną oddzielnych dyrektyw, które muszą być zrealizowane w celu uzyskania zgodności z procedurą homologacji typu WE. W konsekwencji, przepisy ustanowione w dyrektywie 70/156/EWG, odnoszące się do pojazdów, systemów działających w pojazdach, części i odrębnych jednostek technicznych, stosuje się do niniejszej dyrektywy.
(6) W następstwie znacznej liczby wypadków drogowych, w których biorą udział pojazdy eksploatowane w celach zarobkowych o ciężarze przekraczającym 3,5 tony, a w konsekwencji w celu zwiększenia bezpieczeństwa na drogach, przepisy dotyczące takich pojazdów powinny stać się obowiązkowe na podstawie niniejszej dyrektywy, bez oczekiwania na dalsze uzupełnienia homologacji typu WE dla tej kategorii pojazdów.
(7) W konsekwencji powinna zostać zmieniona dyrektywa 70/156/EWG,
PRZYJMUJĄ NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
(1) Dz.U. C 89 z 30.3.1999, str. 11.
(2) Dz.U. C 209 z 22.7.1999, str. 8.
(3) Opinia Parlamentu Europejskiego z dnia 27.10.1999 r. (Dz.U. C 154 z 5.6.2000, str. 50.), wspólne stanowisko Rady z dnia 27.3.2000 (Dz.U. C 178 z 27.6.2000, str. 1.) oraz decyzja Parlamentu Europejskiego z dnia 17.5.2000 r.
(4) Dz.U. L 346 z 17.12.1997, str. 78.
(5) Europejska Komisja Gospodarcza Narodów Zjednoczonych, dokument E/EKG/324.
(6) Dz.U. L 42 z 23.2.1970, str. 1. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą 98/91/WE Parlamentu Europejskiego oraz Rady (Dz.U. L 11 z 16.1.1999, str. 25.).
-zmieniony przez art. 20 Aktu dotyczącego warunków przystąpienia do Unii Europejskiej Republiki Czeskiej, Republiki Estońskiej, Republiki Cypryjskiej, Republiki Łotewskiej, Republiki Litewskiej, Republiki Węgierskiej, Republiki Malty, Rzeczypospolitej Polskiej, Republiki Słowenii i Republiki Słowackiej oraz dostosowań w Traktatach stanowiących podstawę Unii Europejskiej (Dz.U.UE.L.03.236.33) z dniem 1 maja 2004 r.
- zmieniony przez art. 1 dyrektywy Rady nr 2006/96/WE z dnia 20 listopada 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.363.81) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 1 stycznia 2007 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 dyrektywy Rady nr 2013/15/UE z dnia 13 maja 2013 r. (Dz.U.UE.L.13.158.172) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 1 lipca 2013 r.
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2000.203.9 |
Rodzaj: | Dyrektywa |
Tytuł: | Dyrektywa 2000/40/WE w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do urządzeń zapobiegających wjechaniu pod pojazdy silnikowe oraz zmieniająca dyrektywę Rady 70/156/EWG |
Data aktu: | 26/06/2000 |
Data ogłoszenia: | 10/08/2000 |
Data wejścia w życie: | 01/05/2004, 10/08/2000 |