uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 93,
uwzględniając wniosek Komisji(1),
uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego(2),
uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(3),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Artykuł 26 dyrektywy Rady 92/12/EWG z dnia 25 lutego 1992 r. w sprawie ogólnych warunków dotyczących wyrobów(4) objętych podatkiem akcyzowym, ich przechowywania, przemieszczania oraz kontrolowania przyznaje Finlandii prawo utrzymania limitu ilościowego 15 litrów przy zakupie piwa z innych Państw Członkowskich, jak określono w Akcie Przystąpienia Austrii, Finlandii i Szwecji, które jest zwolnione z fińskich podatków.
(2) Finlandia powinna podjąć środki w celu zapewnienia, że przywóz piwa z państw trzecich na warunkach bardziej korzystnych niż przywóz tego produktu z innych Państw Członkowskich nie jest dopuszczalny.
(3) Artykuł 26 dyrektywy 92/12/EWG upoważnia Finlandię do dalszego stosowania, w okresie do dnia 31 grudnia 2003 r., takich samych ograniczeń ilości towarów, które można przywozić na jej terytorium bez dodatkowej płatności podatku akcyzowego, jak ograniczenia stosowane w dniu 31 grudnia 1996 r., przy czym ograniczenia ta będą stopniowo znoszone.
(4) Artykuły 4 oraz 5 dyrektywy Rady 69/169/EWG z dnia 28 maja 1969 r. w sprawie harmonizacji przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych odnoszących się do zwolnienia z podatku obrotowego i podatku akcyzowego towarów przywożonych w międzynarodowym ruchu pasażerskim(5) przewidują ulgi w odniesieniu do wyrobów podlegających akcyzie, przewożonych w bagażu podróżnych przybywających z państw innych niż Państwa Członkowskie, pod warunkiem że przywóz taki nie ma charakteru handlowego.
(5) Przepisy art. 26 dyrektywy 92/12/EWG stanowią odstępstwo od jednej z fundamentalnych zasad rynku wewnętrznego, to jest prawa obywateli do przewożenia towarów zakupionych na własny użytek na całym obszarze Wspólnoty bez ponoszenia żadnych nowych opłat z tego tytułu, tak że niezbędne jest jak najdalej idące ograniczenie skutków tego odstępstwa.
(6) W tym miejscu właściwe jest zwiększenie etapami obecnego limitu ilościowego przy zakupie piwa z innych Państw Członkowskich w celu stopniowego dostosowania przepisów obowiązujących w Finlandii do zasad wspólnotowych ustanowionych w art. 8 i 9 dyrektywy 92/12/EWG oraz w celu zapewnienia całkowitego zniesienia wewnątrzwspólnotowych ulg w odniesieniu do piwa do dnia 31 grudnia 2003 r., jak przewidziano w art. 26 ust. 1 wspomnianej dyrektywy.
(7) Finlandia doświadcza problemów w odniesieniu do polityki alkoholowej, polityki zdrowotnej i społecznej oraz porządku publicznego, między innymi wskutek zwiększenia prywatnego przywozu, między innymi przywozu piwa.
(8) Finlandia wnioskowała o odstępstwo w celu zastosowania ograniczenia przywozu piwa z państw innych niż Państwa Członkowskie w ilości wynoszącej nie mniej niż sześć litrów.
(9) Uwzględnia się położenie geograficzne Finlandii, trudności gospodarcze fińskich sprzedawców detalicznych mających siedzibę w regionach przygranicznych oraz znaczne straty dochodów spowodowane zwiększonym przywozem piwa z państw innych niż Państwa Członkowskie.
(10) W związku z tym, konieczne jest upoważnienie Finlandii do stosowania ograniczenia przywozu piwa z państw innych niż Państwa Członkowskie w ilości wynoszącej nie mniej niż 6 litrów;
(11) Właściwe jest utrzymanie w mocy niniejszego odstępstwa przez okres o dwa lata dłuższy niż okres ograniczenia ilości piwa przywożonego do Finlandii z innych Państw Członkowskich w celu umożliwienia fińskiemu handlowi detalicznemu przystosowania się do nowej sytuacji,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
W imieniu Rady | |
F. PARLY | |
Przewodniczący |
______
(1) Dz.U. 177 E z 27.6.2000, str. 93.
(2) Opinia wydana dnia 14 czerwca 2000 r. (dotychczas niepublikowana w Dzienniku Urzędowym).
(3) Opinia wydana dnia 24 maja 2000 r. (dotychczas niepublikowana w Dzienniku Urzędowym).
(4) Dz.U. L 76 z 23.3.1992, str. 1. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą 96/99/WE (Dz.U. L 8 z 11.1.1997, str. 12).
(5) Dz.U. L 133 z 4.6.1969, str. 6. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą 94/4/WE (Dz.U. L 60 z 3.3.1994, str. 14).
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2000.193.73 |
Rodzaj: | Dyrektywa |
Tytuł: | Dyrektywa 2000/47/WE zmieniająca dyrektywę 69/169/EWG oraz 92/12/EWG w zakresie tymczasowych ograniczeń ilościowych na przywóz piwa do Finlandii |
Data aktu: | 20/07/2000 |
Data ogłoszenia: | 29/07/2000 |
Data wejścia w życie: | 01/05/2004, 01/08/2000 |