Decyzja 2000/44 zmieniająca protokół 21 do Porozumienia EOG w sprawie wdrażania zasad konkurencji mających zastosowanie do przedsiębiorstw

DECYZJA WSPÓLNEGO KOMITETU EOG NR 44/2000
z dnia 19 maja 2000 r.
zmieniająca protokół 21 do Porozumienia EOG w sprawie wdrażania zasad konkurencji mających zastosowanie do przedsiębiorstw

WSPÓLNY KOMITET EOG,

uwzględniając Porozumienie w sprawie Europejskiego Obszaru Gospodarczego, dostosowane Protokołem dostosowującym Porozumienie w sprawie Europejskiego Obszaru Gospodarczego, zwanym dalej Protokołem, w szczególności jego art. 98,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Protokół 21 do Porozumienia został zmieniony decyzją nr 60/1999 Wspólnego Komitetu EOG z dnia 30 kwietnia 1999 r.(1).

(2) Rozporządzenie Rady (WE) nr 1216/1999 z dnia 10 czerwca 1999 r. zmieniające rozporządzenie nr 17, pierwsze rozporządzenie wykonujące art. 81 i 82 Traktatu(2), ma zostać wprowadzone do tego Porozumienia.

(3) Numeracja i słownictwo art. 4 ust. 2 Protokołu 21 do Porozumienia winno zostać dostosowane do numeracji i słownictwa art. 4 ust. 2 rozporządzenia nr 17, pierwszego rozporządzenia wykonującego art. 81 i 82 Traktatu,

STANOWI, CO NASTĘPUJE:

Artykuł  1

W pkt 3 (rozporządzenie Rady nr 17/62) art. 3 ust. 1 Protokołu 21 do Porozumienia dodaje się tiret w brzmieniu:

"- 399 R 1216: rozporządzenie Rady (WE) nr 1216/1999 z dnia 10 czerwca 1999 r. (Dz.U. L 148 z 15.6.1999, str. 5)."

Artykuł  2

Tekst art. 4 ust. 2 Protokołu 21 do Porozumienia otrzymuje brzmienie:

"2. ustęp 1 nie ma zastosowania do porozumień, decyzji oraz uzgodnionych praktyk, w przypadku gdy:

1) jedynymi ich stronami są przedsiębiorstwa z jednego Państwa Członkowskiego WE lub z jednego Państwa EFTA a porozumienia, decyzje lub praktyki nie odnoszą się ani do importu ani do eksportu między Umawiającymi się Stronami;

2) a) porozumienia lub uzgodnione praktyki są wprowadzone przez dwa lub więcej przedsiębiorstwa, każde działające, dla celów porozumienia, na innym poziomie łańcucha produkcji lub dystrybucji, i odnoszą się do warunków, na jakich strony mogą kupować, sprzedawać i odsprzedawać pewne towary lub usługi;

b) nie więcej niż dwa przedsiębiorstwa są ich stroną, a porozumienia nakładają ograniczenia tylko w wykonywaniu praw beneficjanta lub użytkownika praw do własności przemysłowej, w szczególności patentów, wzorów użytkowych, wzorów lub znaków towarowych, lub osoby, zgodnie upoważnionej na mocy umowy do przeniesienia lub udzielenia prawa do stosowania metody produkcji lub wiedzy, odnoszących się do używania i stosowania procesów przemysłowych;

3) ich jedynym celem jest:

a) rozwój lub jednolite stosowanie norm lub typów; lub

b) wspólne badania i rozwój;

c) specjalizacja w wytwarzaniu produktów, włączając porozumienia konieczne do jej osiągnięcia,

- w przypadku gdy produkty będące przedmiotem specjalizacji, na znacznej części terytorium, objętego Porozumieniem, nie reprezentują więcej niż 15 % wielkości dokonanej produkcji w zakresie produktów identycznych lub uznanych za podobne przez konsumentów z powodu ich cech charakterystycznych, ceny i zastosowania, oraz

- w przypadku gdy całkowity obrót roczny uczestniczących przedsiębiorstw nie przekracza 200 milionów EUR.

Takie porozumienia, decyzje i praktyki można notyfikować kompetentnej władzy nadzorującej, stosownie do art. 56 Protokołu 23 oraz przepisów, wymienionych w art. 1-3 tego Protokołu."

Artykuł  3

Teksty rozporządzenia (WE) nr 1216/1999 w językach islandzkim i norweskim, które zostaną opublikowane w Suplemencie EOG do Dziennika Urzędowego Wspólnot Europejskich, są autentyczne.

Artykuł  4

Niniejsza decyzja wchodzi w życie dnia 20 maja 2000 r., pod warunkiem że wszystkie notyfikacje na mocy do art. 103 ust. 1 Porozumienia zostały dokonane wobec Wspólnego Komitetu EOG(*).

Artykuł  5

Niniejsza decyzja zostaje opublikowana w Sekcji EOG i w Suplemencie EOG do Dziennika Urzędowego Wspólnot Europejskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 19 maja 2000 r.
W imieniu Wspólnego Komitetu EOG
F. BARBASO
Przewodniczący

______

(1) Dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym.

(2) Dz.U. L 148 z 15.6.1999, str. 5.

(*) Nie wskazano jakichkolwiek wymogów konstytucyjnych.

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2000.174.55

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2000/44 zmieniająca protokół 21 do Porozumienia EOG w sprawie wdrażania zasad konkurencji mających zastosowanie do przedsiębiorstw
Data aktu: 19/05/2000
Data ogłoszenia: 13/07/2000
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 20/05/2000