Decyzja 2000/436/WE ustanawiająca Komitet Ochrony Socjalnej

DECYZJA RADY
z dnia 29 czerwca 2000 r.
ustanawiająca Komitet Ochrony Socjalnej

(2000/436/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 12 lipca 2000 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 202,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W swoim komunikacie "Spójna Strategia Unowocześniania Ochrony Socjalnej" z dnia 14 lipca 1999 r. Komisja przedstawiła sugestie co do udoskonalenia współpracy w dziedzinie ochrony socjalnej poprzez, między innymi, ustanowienie grupy urzędników wysokiego szczebla.

(2) W swojej rezolucji z dnia 16 lutego 2000 r. w sprawie komunikatu Komisji dotyczącego uzgodnionej strategii unowocześniania ochrony socjalnej Parlament Europejski pozytywnie ocenił komunikat Komisji oraz fakt utworzenia takiej grupy.

(3) W swoich wnioskach z dnia 17 grudnia 1999 r. w sprawie wzmocnienia współpracy w unowocześnianiu i poprawianiu ochrony socjalnej (1) Rada podkreśliła potrzebę współpracy w celu unowocześniania ochrony socjalnej w oparciu o stały i zasadniczy dialog, śledzenie rezultatów oraz wymianę informacji, doświadczeń i dobrej praktyki między Państwami Członkowskimi.

(4) Rada, w tych samych wnioskach:

- poparła sugestię Komisji co do stworzenia mechanizmu wzmocnionej współpracy, określonej przez grupę urzędników wysokiego szczebla, utworzoną w celu podjęcia niniejszego działania,

- podkreśliła, że ten rodzaj współpracy powinien obejmować wszystkie formy ochrony socjalnej i pomóc Państwom Członkowskim w miarę potrzeby w poprawie i wzmacnianiu ich systemów ochrony socjalnej, zgodnie z ich krajowymi priorytetami, oraz przypomniała, że do kompetencji Państw Członkowskich należy organizacja i finansowanie ochrony socjalnej,

- uznała za szczególnie ważne, żeby ta nowa współpraca, której celem jest ulepszanie i unowocześnianie ochrony socjalnej, była działaniem konsekwentnym, równoległym do i wzajemnie oddziałującym na realizację Europejskiej Strategii na rzecz Zatrudnienia, jak również do prowadzonego dialogu makroekonomicznego,

- zaaprobowała cztery ogólne cele określone przez Komisję, czyli: uczynienie pracy opłacaną i zapewniającą pewne dochody; uczynienie emerytur pewnymi, a systemy emerytalne trwałymi, wspieranie włączenia społecznego oraz zapewnienie wysokiej jakości i pewności opieki zdrowotnej, oraz uznała, że aspekty finansowe są wspólne dla wszystkich celów,

- podkreśliła, że zasada mówiąca o równości kobiet i mężczyzn musi być włączona do zakresu wszystkich działań podejmowanych w ramach tych czterech celów,

- podkreśliła rolę partnerów społecznych w procesie unowocześniania ochrony socjalnej.

(5) Wnioski Rady ze szczytu Rady Europejskiej w Lizbonie w dniach 23 i 24 marca 2000 r. potwierdziły znaczenie ochrony socjalnej w dalszym rozwijaniu i unowocześnianiu aktywnego i dynamicznego państwa dobrobytu w Europie i zaprosiły Radę do podjęcia działania na rzecz wzmocnienia współpracy między Państwami Członkowskimi poprzez wymianę doświadczeń i najlepszych praktyk, na podstawie unowocześnionych sieci informacyjnych, które są podstawowymi narzędziami w tym obszarze.

(6) W celu wspierania tej współpracy Rada Europejska w Lizbonie wyznaczyła grupie urzędników wysokiego szczebla pewne kluczowe zadania, w szczególności, traktując jako priorytet:

- przygotowanie badania dotyczącego przyszłych przemian ochrony socjalnej, z długoterminowego punktu widzenia, zwracając szczególną uwagę na trwałość systemów emerytalnych, oraz

- zaangażowanie w wyznaczanie odpowiednich celów oraz w ustanawianie wskaźników, w celu wspierania wdrażania wysiłków Państw Członkowskich i Unii Europejskiej w promowaniu włączenia społecznego.

(7) Właściwe jest kontynuowanie pracy już rozpoczętej przez tymczasowo powstałą grupę urzędników wysokiego szczebla, utworzoną zgodnie z wyżej wspomnianymi wnioskami Rady, poprzez zastąpienie jej Komitetem doradczym, stosownie do przepisów niniejszej decyzji,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1
1.
Ustanawia się Komitet Doradczy ds. Ochrony Socjalnej (zwany dalej "Komitetem") w celu wzmocnienia współpracy między Państwami Członkowskimi w zakresie polityki ochrony socjalnej w pełnej zgodności z postanowieniami Traktatu oraz w należytym poszanowaniu kompetencji instytucji i organów wspólnotowych.
2.
Zadania Komitetu to:

– monitorowanie rozwoju polityki ochrony socjalnej w Państwach Członkowskich oraz we Wspólnocie,

– wspieranie wymiany informacji, doświadczeń i dobrej praktyki między Państwami Członkowskimi i Komisją,

– bez uszczerbku dla postanowień art. 207 Traktatu przygotowywanie rocznego sprawozdania w sprawie ochrony socjalnej, przedkładanego Radzie, informującego o rozwoju działań podjętych dla osiągnięcia celów wyznaczonych przez Radę.

Komitet może, na wniosek Rady lub Komisji albo z własnej inicjatywy, przygotowywać inne sprawozdania lub opinie bądź podejmować inne prace w zakresie swoich kompetencji.

3.
Komitet, tam gdzie jest to właściwe, pracuje we współpracy z innymi odpowiednimi organami oraz komitetami zajmującymi się sprawami polityki społecznej i gospodarczej, takimi jak Komitet ds. Zatrudnienia oraz Komitet ds. Polityki Gospodarczej.
4.
Wypełniając swój mandat, Komitet ustanowi właściwe kontakty z partnerami społecznymi.
Artykuł  2
1.
Komitet składa się z dwóch przedstawicieli wyznaczonych przez każde Państwo Członkowskie oraz z dwóch przedstawicieli Komisji. Przedstawiciele mogą być wspomagani przez dwóch zastępców.
2.
Komitet może zapraszać ekspertów spoza swego grona, stosownie do porządku dziennego.
Artykuł  3
1.
Komitet wybiera swojego przewodniczącego spośród przedstawicieli Państw Członkowskich na nieodnawialną dwuletnią kadencję.
2.
Przewodniczący jest wspomagany przez czterech wiceprzewodniczących, z których dwóch zostanie wybranych przez Komitet spośród swoich członków na dwuletnią kadencję; trzeci jest przedstawicielem Państwa Członkowskiego, które w danym okresie sprawuje prezydencję w Radzie, a czwarty jest przedstawicielem Państwa Członkowskiego, które jako następne będzie sprawować prezydencję w Radzie.
3.
Komisja zapewnia analityczne i organizacyjne wsparcie dla Komitetu. Wyznacza ona swojego pracownika jako sekretarza Komitetu, który wykonywać będzie instrukcje Komitetu w toku wspomagania Komitetu w wypełnianiu jego zadań. Komisja współpracuje z Sekretariatem Generalnym Rady w odniesieniu do kwestii odbywania posiedzeń.
4.
Komitet ustanawia własne zasady działania.
5.
Posiedzenia Komitetu zwoływane są przez przewodniczącego z jego inicjatywy albo na wniosek co najmniej połowy członków Komitetu.
Artykuł  4

Komitet może powierzyć badanie poszczególnych spraw zastępcom członków lub może w tym celu utworzyć grupy robocze. W takich przypadkach przewodnictwo powierzane jest członkowi albo zastępcy członka Komitetu lub urzędnikowi Komisji, wyznaczonemu przez Komitet. Grupy robocze mogą korzystać z pomocy ekspertów.

Artykuł  5

Tymczasowa grupa robocza urzędników wysokiego szczebla, utworzona zgodnie z wnioskami Rady z dnia 17 grudnia 1999 r., zakończy swoją działalność w dniu pierwszego posiedzenia Komitetu, utworzonego na podstawie niniejszej decyzji. Pierwsze posiedzenie Komitetu odbędzie się nie później niż sześć miesięcy od daty przyjęcia niniejszej decyzji.

Sporządzono w Luksemburgu, dnia 29 czerwca 2000 r.

W imieniu Rady
M. ARCANJO
Przewodniczący

_______

(1) Dz.U. C 8 z 12.1.2000, str. 7.

Zmiany w prawie

Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2000.172.26

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2000/436/WE ustanawiająca Komitet Ochrony Socjalnej
Data aktu: 29/06/2000
Data ogłoszenia: 12/07/2000
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 29/06/2000