Dyrektywa 2000/44/WE zmieniająca dyrektywę 92/12/EWG w zakresie tymczasowych ograniczeń ilościowych na produkty objęte podatkami akcyzowymi, wwożone do Szwecji z innych Państw Członkowskich

DYREKTYWA RADY 2000/44/WE
z dnia 30 czerwca 2000 r.
zmieniająca dyrektywę 92/12/EWG w zakresie tymczasowych ograniczeń ilościowych na produkty objęte podatkami akcyzowymi, wwożone do Szwecji z innych Państw Członkowskich

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 93,

uwzględniając wniosek Komisji,

uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego (1),

uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Artykuł 26 ust. 3 dyrektywy Rady 92/12/EWG z dnia 25 lutego 1992 r. w sprawie ogólnych warunków dotyczących produktów (2) objętych podatkiem akcyzowym, ich przechowywania, przepływu oraz kontrolowania przyznaje Szwecji prawo kontynuacji stosowania, do dnia 30 czerwca 2000 r., takich samych ograniczeń, jak ustanowione w Akcie przystąpienia Szwecji z 1994 r., dotyczących ilości napojów alkoholowych i wyrobów tytoniowych, które mogą być wwożone na terytorium Szwecji bez dalszych płatności podatku akcyzowego przez osoby fizyczne z przeznaczeniem do ich własnego użytku.

(2) Odstępstwo to zostało przyznane, ponieważ w Europie bez granic, gdzie stawki podatków akcyzowych różnią się znacznie, natychmiastowe i całkowite zniesienie ograniczeń akcyzowych spowodowałoby zajście takich zmian nie do przyjęcia w zakresie handlu i dochodów oraz zakłócenie konkurencji w Szwecji, która tradycyjnie stosowała wysokie podatki akcyzowe na określone produkty, zarówno traktując to jako znaczące źródło dochodów, jak i kierując się względami zdrowotnymi i społecznymi.

(3) Finlandia i Dania zostały upoważnione do stosowania podobnych ograniczeń w okresie do dnia 31 grudnia 2003 r.

(4) Szwecja wnioskowała o zezwolenie na kontynuację stosowania tych ograniczeń przez taki sam okres, jaki został przyznany Finlandii i Danii, argumentując, że potrzebuje więcej czasu na dostosowanie swojej polityki alkoholowej do sytuacji, w której nie występują żadne ograniczenia.

(5) Jednocześnie Szwecja zobowiązuje się zwiększyć, w kilku etapach, obecne limity ilościowe dotyczące napojów alkoholowych i wyrobów tytoniowych wwożonych na swoje terytorium, w celu stopniowego dostosowywania ich do przepisów wspólnotowych przewidzianych w art. 8 i 9 dyrektywy 92/12/EWG oraz w celu zagwarantowania całkowitego zniesienia istniejących wewnątrz Wspólnoty ograniczeń w zakresie tych produktów do dnia 31 grudnia 2003 r.

(6) Artykuł 26 dyrektywy 92/12/EWG stanowi odstępstwo od jednej z fundamentalnych zasad rynku wewnętrznego, to jest prawa obywateli do przewożenia towarów zakupionych do własnego użytku na całym obszarze Wspólnoty bez ponoszenia żadnych nowych opłat z tego tytułu, zatem niezbędne najdalej idące ograniczenie skutków tego odstępstwa.

(7) W związku z tym wskazane jest przyznanie dodatkowego okresu dostosowawczego w Szwecji w drodze odroczenia terminu przewidzianego w art. 26 ust. 3 dyrektywy 92/12/EWG o nowy, niepodlegający przedłużeniu okres, trwający do dnia 31 grudnia 2003 r. oraz ustalenie etapów stopniowej liberalizacji ograniczeń przed ich całkowitym zniesieniem, które ma nastąpić z tą datą.

(8) Uwzględniając gospodarcze znaczenie niniejszej dyrektywy konieczne jest powołanie się na przyczynę pilności określoną w pkt I ppkt 3 Protokołu do Traktatu amsterdamskiego w sprawie roli parlamentów krajowych w Unii Europejskiej,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1

W dyrektywie 92/12/EWG wprowadza się następujące zmiany:

1) w art. 26 ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3. Bez uszczerbku dla art. 8 Szwecja upoważniona jest do stosowania określonych w Załączniku ograniczeń ilości napojów alkoholowych i wyrobów tytoniowych.

Upoważnienie to dotyczy ilości napojów alkoholowych i wyrobów tytoniowych, jakie mogą być wwożone na terytorium Szwecji przez osoby fizyczne do ich własnego użytku bez dalszych płatności podatku akcyzowego.

Upoważnienie to stosuje się do dnia 31 grudnia 2003 r.";

2) w niniejszej dyrektywie dodaje się Załącznik o treści podanej w Załączniku.

Artykuł  2
1.
Państwa Członkowskie wprowadzają w życie przepisy ustawodawcze, wykonawcze i administracyjne niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy najpóźniej do dnia 1 lipca 2000 r. Niezwłocznie informują o tym Komisję.

Przepisy przyjęte przez Państwa Członkowskie zawierają odniesienie do niniejszej dyrektywy lub odniesienie takie towarzyszy ich urzędowej publikacji. Metody dokonywania takiego odniesienia określane są przez Państwa Członkowskie.

2.
Państwa Członkowskie przekazują Komisji teksty głównych przepisów prawa krajowego, które przyjmują w obszarze objętym niniejszą dyrektywą.
Artykuł  3

Niniejsza dyrektywa wchodzi w życie dnia 1 lipca 2000 r.

Artykuł  4

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 30 czerwca 2000 r.
W imieniu Rady
J. GAMA
Przewodniczący

______

(1) Opinia wydana dnia 15 czerwca 2000 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym).

(2) Dz.U. L 76 z 23.3.1992, str. 1. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą 96/99/WE (Dz.U. L 8 z 11.1.1997, str. 12).

ZAŁĄCZNIK

"ZAŁĄCZNIK

Artykuł 26 ust. 3

Ilość napojów alkoholowych i wyrobów tytoniowych, które mogą zostać wwiezione na terytorium Szwecji przez osoby prywatne do własnego użytku bez konieczności dodatkowej płatności podatku akcyzowego

Napoje alkoholowe

Od dnia 1 lipca 2000 r. Od dnia 1 stycznia 2001 r. Od dnia 1 stycznia 2002 r. Od dnia 1 stycznia 2003 r.
Wyroby spirytusowe 1 l 1 l 2 l 5 l
Półprodukty 3 l 3 l 3 l 3 l
Wina (łącznie z winami musującymi) 20 l 26 l 26 l 52 l
Piwo 24 l 32 l 32 l 64 l

Wyroby tytoniowe

Od dnia 1 lipca 2000 r.
Papierosy lub 400
Cygaretki lub 200
Cygara lub 100
Tytoń luzem 550 g"

Zmiany w prawie

Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2000.161.82

Rodzaj: Dyrektywa
Tytuł: Dyrektywa 2000/44/WE zmieniająca dyrektywę 92/12/EWG w zakresie tymczasowych ograniczeń ilościowych na produkty objęte podatkami akcyzowymi, wwożone do Szwecji z innych Państw Członkowskich
Data aktu: 30/06/2000
Data ogłoszenia: 01/07/2000
Data wejścia w życie: 01/07/2000, 01/05/2004