uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając dyrektywę Rady 76/895/EWG z dnia 23 listopada 1976 r. odnoszącą się do ustalania najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w owocach i warzywach oraz na ich powierzchni(1), ostatnio zmienioną dyrektywą 97/41/WE(2), w szczególności jej art. 5,
uwzględniając dyrektywę Rady 86/362/EWG z dnia 24 lipca 1986 r. w sprawie ustalania najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w zbożach i na ich powierzchni(3), ostatnio zmienioną dyrektywą Komisji 1999/71/WE(4), w szczególności jej art. 10,
uwzględniając dyrektywę Rady 86/363/EWG z dnia 24 lipca 1986 r. w sprawie ustalania najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w środkach spożywczych pochodzenia zwierzęcego oraz na ich powierzchni(5), ostatnio zmienioną dyrektywą 1999/71/WE, w szczególności jej art. 10,
uwzględniając dyrektywę Rady 90/642/EWG z dnia 27 listopada 1990 r. w sprawie ustalania najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w niektórych produktach pochodzenia roślinnego, w tym owocach i warzywach oraz na ich powierzchni(6), ostatnio zmienioną dyrektywą 1999/71/WE, w szczególności jej art. 7,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) W przypadku zbóż i produktów pochodzenia roślinnego, w tym owoców i warzyw, najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości odzwierciedlają użycie minimalnych ilości pestycydów w celu uzyskania skutecznej ochrony roślin, stosowanych w taki sposób, aby ilości pozostałości były możliwie jak najmniejsze z praktycznego i z toksykologicznego punktu widzenia, w szczególności z uwagi na ochronę środowiska przy przewidywanym poziomie spożycia. W przypadku środków spożywczych pochodzenia zwierzęcego, najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości odzwierciedlają spożycie zbóż i produktów pochodzenia roślinnego, wobec których stosowano pestycydy powodując obecność pozostałości w zwierzętach i produktach pochodzenia zwierzęcego, a także mając na uwadze bezpośrednie skutki stosowania leków weterynaryjnych, gdzie sytuacja tego wymaga.
(2) Najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości należy ustanowić na niższym poziomie oznaczania analitycznego, gdy dozwolone stosowanie środków ochrony roślin nie powoduje powstania wykrywalnych poziomów pozostałości pestycydów w produktach spożywczych lub na ich powierzchni lub, gdy nie występują dozwolone przypadki stosowania lub, gdy stosowanie, które zostało dozwolone przez Państwa Członkowskie, nie zostało poparte niezbędnymi danymi lub, gdy stosowanie w państwach trzecich, powodujące obecność pozostałości w produktach spożywczych lub na ich powierzchni, które mogą zostać wprowadzone do obrotu we Wspólnocie, nie zostało poparte niezbędnymi danymi.
(3) Najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości pestycydów powinny być poddawane kontroli. Poziomy mogą zostać zmienione biorąc pod uwagę nowe informacje i dane.
(4) Aramit, barban, chlorobenzylat, chlorofenson, chloroksuron, chlorobenzyd, 1,1-dichloro-2,2-bis (4-etylo-fenylo) etan i dialat przestają być już dozwolone do stosowania we Wspólnocie lub nie są już stosowne na poziomie wspólnotowym. Pozostałości aramitu i chlorofensonu zostały usunięte z załącznika II do dyrektywy 76/895/EWG na mocy dyrektywy Rady 82/528/EWG(7), lecz od tego czasu nie zostały dodane do załączników do dyrektywy: 86/362/EWG, 86/363/EWG i 90/642/EWG. Pozostałości chlorobenzydu i 1,1-dichloro-2,2-bis (4-etylo-fenylo) etanu zostały usunięte z załącznika II do dyrektywy 76/895/EWG na mocy dyrektywy Rady 93/58/EWG(8), lecz od tego czasu nie zostały dodane do załączników do dyrektywy: 86/362/EWG, 86/363/EWG i 90/642/EWG. Konieczne jest dodanie wszystkich tych pozostałości do załączników dyrektyw 86/362/EWG, 86/363/EWG i 90/642/EWG, aby umożliwić właściwy nadzór i kontrolę ich stosowania i ochronę konsumenta.
(5) W odniesieniu do chlorobufamu i metoksychloru istnieje w dalszym ciągu ograniczenie zezwoleń we Wspólnocie. Dozwolone stosowanie tych substancji nie spowoduje powstania wykrywalnych pozostałości w żywności. Najwyższe dopuszczalne poziomy dla tych pozostałości zostały ustalone w załączniku II do dyrektywy 76/895/EWG.
(6) W celu ustanowienia najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów dla barbanu, chlorobufamu, chlorobenzylatu, chloroksuronu, dialatu i metoksychloru na poziomie wspólnotowym, niezbędne jest przeniesienie przepisów z dyrektywy 76/895/EWG do dyrektyw 86/362/EWG, 86/363/EWG i 90/642/EWG. Niektóre z tych przepisów powinny zostać zmienione w świetle postępu naukowo - technicznego oraz zmian w stosowaniu i zezwoleniach na poziomach krajowym i wspólnotowym.
(7) Najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości we Wspólnocie oraz poziomy zalecane przez Kodeks Żywnościowy są ustalane i oceniane według następujących podobnych procedur. Z wyjątkiem chlorobenzylatu, Kodeks nie ustanawia najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości dla substancji czynnych objętych niniejszą dyrektywą. Najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości dla chlorobenzylatu, ustalone przez Kodeks, zostały wycofane(9). Zezwolenia na środki ochrony roślin w państwach trzecich mogą wymagać stosowania większej ilości pestycydów lub krótszych okresów karencji niż te, które są dozwolone we Wspólnocie i wskutek tego mogą wymagać wyższych poziomów pozostałości. Za pośrednictwem Światowej Organizacji Handlu partnerzy handlowi we Wspólnocie byli konsultowani w zakresie poziomów ustanowionych w niniejszej dyrektywie i ich uwagi odnośnie do tych poziomów zostały wzięte pod uwagę oraz dyskutowane przez Stały Komitet ds. Zdrowia Roślin. Możliwość ustalenia tolerancji w przywozie w odniesieniu do najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości dla określonych kombinacji pestycydów i upraw będzie zbadana przez Wspólnotę Europejską w oparciu o dostarczone dane.
(8) Najwyższe dopuszczalne pozostałości ustanowione w niniejszej dyrektywie powinny być poddawane kontroli w ramach ponownej oceny substancji czynnych, przewidzianej w programie pracy ustanowionym w art. 8 ust. 2 dyrektywy Rady 91/414/EWG z dnia 15 lipca 1991 r. dotyczącej wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin(10), ostatnio zmienionej dyrektywą Komisji 1999/80/WE(11).
(9) Na podstawie informacji zawartych w Kodeksie Żywnościowym, najwyższy dopuszczalny poziom pozostałości dla kartapu w herbacie został w prawodawstwie Wspólnoty ustalony na poziomie 20 mg/kg. Dwudzieste dziewiąte posiedzenie Komitetu ds. Pozostałości Pestycydów Komisji Kodeksu Żywnościowego zaleciło wycofanie wszystkich najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości dla substancji czynnych(12).
(10) Brak jasności w opisie kodów CN w załącznikach I i II do dyrektywy 86/363/EWG doprowadził do problemów w klasyfikacji próbek do celów procedury notyfikacyjnej na mocy art. 7 dyrektywy 86/363/EWG.
(11) DDT nie jest dozwolony do stosowania jako środek ochrony roślin we Wspólnocie. Najwyższy dopuszczalny poziom pozostałości dla DDT w jajach ptasich i żółtkach jaj w wysokości 0,1 mg/kg został ustalony w prawodawstwie Wspólnoty przez dyrektywę Rady 93/57/EWG(13), w razie pojawienia się pozostałości DDT w jajach, spowodowanego zanieczyszczeniem środowiska pozostałościami. Dane z kontroli DDT w jajach w Państwach Członkowskich Wspólnoty i w Norwegii wskazują, że ten najwyższy dopuszczalny poziom może zostać zmniejszony.
(12) Niniejsza dyrektywa jest zgodna z opinią Stałego Komitetu ds. Zdrowia Roślin,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
W imieniu Komisji | |
David BYRNE | |
Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 340 z 9.12.1976, str. 26.
(2) Dz.U. L 184 z 12.7.1997, str. 33.
(3) Dz.U. L 221 z 7.8.1986, str. 37.
(4) Dz.U. L 194 z 27.7.1999, str. 36.
(5) Dz.U. L 221 z 7.8.1986, str. 43.
(6) Dz.U. L 350 z 14.12.1990, str. 71.
(7) Dz.U. L 234 z 9.8.1982, str. 1.
(8) Dz.U. L 211 z 23.8.1993, str. 6.
(9) ALINORM 93/24A.
(10) Dz.U. L 230 z 19.8.1991, str. 1.
(11) Dz.U. L 210 z 10.8.1999, str. 13.
(12) ALINORM 97/24A załącznik II.
(13) Dz.U. L 211 z 23.8.1993, str. 1.
Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.
31.12.20241 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.
31.12.2024Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2000.107.28 |
Rodzaj: | Dyrektywa |
Tytuł: | Dyrektywa 2000/24/WE zmieniająca załączniki do dyrektyw Rady 76/895/EWG, 86/362/EWG, 86/363/EWG oraz 90/642/EWG w sprawie ustalania najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w zbożach, środkach spożywczych pochodzenia zwierzęcego i niektórych produktach pochodzenia roślinnego, w tym odpowiednio owocach i warzywach, oraz na ich powierzchni |
Data aktu: | 28/04/2000 |
Data ogłoszenia: | 04/05/2000 |
Data wejścia w życie: | 04/05/2000, 01/05/2004 |