KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1254/1999 z dnia 17 maja 1999 r. w sprawie wspólnej organizacji rynku wołowiny i cielęciny(1), w szczególności jego art. 26 ust. 5, art. 41 oraz art. 48 ust. 2,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Rozporządzenie (WE) nr 1254/1999 przewiduje wsparcie rynku w formie dopłat do prywatnego składowania wołowiny i cielęciny; jednakże z dniem 1 lipca 2002 r. dopłaty takie będą mogły być przydzielane, gdy średnia cena tusz byków we Wspólnocie spadnie poniżej poziomu 103 % ceny bazowej; dla uwzględnienia nowych ustaleń oraz dla zachowania jasności, niezbędne jest ponowne zredagowanie rozporządzenia Komisji (EWG) nr 3445/90 z dnia 27 listopada 1990 r., ustanawiającego szczegółowe zasady przyznawania dopłat do prywatnego składowania wołowiny i cielęciny(2), zmienionego rozporządzeniem (WE) nr 3533/93(3).
(2) Aby system dopłat był skuteczny, dopłaty do prywatnego składowania powinny być przyznawane osobom fizycznym bądź prawnym mającym miejsce zamieszkania lub siedzibę we Wspólnocie, których działalność oraz doświadczenie w sektorze w wystarczającym stopniu zapewnia, iż składowanie jest prowadzane w sposób zadowalający oraz które dysponują odpowiednią powierzchnią składów-chłodni na obszarze Wspólnoty.
(3) Z tych samych powodów, dopłaty winny być przyznawane jedynie na składowanie produktów świeżych dobrej jakości handlowej, które uzyskały znak zdrowia, określony w rozdziale XI załącznika I do dyrektywy Rady 64/433/EWG z dnia 26 czerwca 1964 r. w sprawie warunków sanitarnych w produkcji oraz wprowadzaniu do obrotu świeżego mięsa(4), zmienionej dyrektywą 95/23/WE(5); produkty powinny pochodzić z obszaru Wspólnoty oraz być uzyskane ze zwierząt wyhodowanych zgodnie z obowiązującymi wymaganiami weterynaryjnymi; ponadto mięso nie powinno przekraczać maksymalnych poziomów radioaktywności dopuszczalnych prawem Wspólnoty.
(4) Sytuacja rynkowa oraz jej przyszłe kształtowanie się stwarza możliwość zwrócenia się do umawiającej się strony o przeznaczenie części zapasów na wywóz w momencie składowania produktów; jeśli tak się stanie, wskazane jest określenie warunków, na jakich mięso objęte umową składu mogłoby jednocześnie podlegać ustaleniom zawartym w art. 5 rozporządzenia Rady (EWG) nr 565/80 z dnia 4 marca 1980 r. w sprawie zaliczek refundacji wywozowych do produktów rolnych(6), zmienionego rozporządzeniem (EWG) nr 2026/83(7), w celu umożliwienia zainteresowanej stronie ubiegania się o zaliczki refundacji wywozowych.
(5) Aby zapewnić skuteczniejsze funkcjonowanie systemu dopłat do składowania, umowy powinny odnosić się do pewnej minimalnej ilości, w stosownych przypadkach ulegającej rozróżnieniu w zależności od produktu, a zobowiązania strony zawierającej umowę powinny zostać skonkretyzowane, zwłaszcza zobowiązania umożliwiające agencji interwencyjnej sprawowanie skutecznego nadzoru nad warunkami przechowywania.
(6) W celu zapewnienia wypełniania zobowiązań wynikających z umowy, powinna być ustalona, jako procent wysokości dopłaty, kaucja.
(7) Zgodnie z przepisami rozporządzenia Komisji (EWG) nr 2220/85 z dnia 22 lipca 1985 r., ustanawiającego wspólne szczegółowe zasady stosowania systemu kaucji dla produktów rolnych(8), zmienionego rozporządzeniem (WE) nr 1932/1999(9), powinny zostać określone podstawowe warunki zwolnienia kaucji; przechowywanie umówionej ilości przez uzgodniony czas stanowi jeden z podstawowych warunków przyznawania dopłaty do prywatnego składowania wołowiny i cielęciny; w celu uwzględnienia praktyki handlowej oraz uwarunkowań praktycznych, powinien zostać dopuszczony pewien margines tolerancji co do ilości objętej dopłatą.
(8) Należy stosować regułę proporcjonalności przy zwalnianiu kaucji, jak i przyznawaniu dopłaty w przypadku, gdy nie zostały spełnione pewne wymogi ilościowe dotyczące przechowywania.
(9) W celu poprawienia efektywności systemu dopłat, strona zawierająca umowę winna mieć prawo do pobierania zaliczki po wpłaceniu kaucji, a także powinny zostać podjęte ustalenia odnośnie składania wniosków o dopłatę, wymaganych dokumentów dodatkowych oraz terminu płatności.
(10) Należy ustalić zasady określania kursów walut, stosowanych do przeliczania wysokości dopłat oraz kaucji.
(11) Doświadczenia wyniesione z funkcjonowania wcześniejszych systemów dopłat do prywatnego składowania produktów rolnych wskazują na potrzebę uściślenia, w jakim stopniu rozporządzenie Rady (EWG, EURATOM) nr 1182/71(10) odnosi się do ustalania okresów, dat oraz terminów stosowanych w ramach tych systemów oraz do dokładnego określania daty, kiedy zawarty w umowie okres przechowywania rozpoczyna się i kończy.
(12) Należy określić przepisami dopuszczający wymiar proporcjonalności wobec przyznawania dopłat w przypadku, gdy okres przechowywania nie był przestrzegany; należy także określić przepisy dotyczące skracania okresu przechowywania w przypadku, gdy usunięte ze składu mięso zostało przeznaczone na wywóz; dowód potwierdzający wywóz mięsa powinien zostać przedstawiony, tak jak w przypadku refundacji wywozowych, zgodnie z rozporządzeniem Komisji (WE) nr 800/1999 z dnia 15 kwietnia 1999 r., ustanawiającym wspólne szczegółowe zasady stosowania systemu refundacji wywozowych do produktów rolnych(11).
(13) Można z góry ustalić wysokość dopłaty do prywatnego składowania; w trosce o uniknięcie nadmiernego bądź spekulacyjnego korzystania z tego systemu, należy ustanowić stosowne działania; działania takie powinny przewidywać czas na analizę w celu umożliwienia oceny sytuacji na rynku przed ogłoszeniem decyzji w sprawie wniosków; ponadto, należy w przepisach uwzględnić specjalne przepisy, szczególnie odnośnie wniosków będących w fazie rozpatrywania.
(14) Wysokość dopłaty może także zostać ustalona w drodze postępowania przetargowego; maksymalna wysokość dopłaty może zostać ustalona na podstawie złożonych ofert; w przypadku braku kwalifikujących się do przyjęcia ofert wysokość dopłaty nie zostaje ustalona.
(15) Należy określić przepisami system kontroli w celu zapewnienia, że dopłaty nie są przyznawane niesłusznie; w tym celu Państwa Członkowskie powinny wprowadzić odpowiednie kontrole stosownie do różnych etapów przechowywania.
(16) Należy podjąć kroki w celu zapobiegania oraz, w razie potrzeby, karania za nieprawidłowości i oszustwa; w tym celu należy, w przypadku złożenia nieprawdziwej deklaracji, wykluczyć stronę podpisującą umowę od otrzymania dopłaty do prywatnego składowania za rok kalendarzowy następujący po tym, w którym wykryto fałszywą deklarację; ponadto Państwa Członkowskie powinny nakładać stosowne kary za drobniejsze nieprawidłowości.
(17) Aby umożliwić Komisji całościowy wgląd w funkcjonowanie systemu dopłat do prywatnego składowania, Państwa Członkowskie powinny udzielać jej koniecznych do tego informacji.
(18) Działania przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Zarządzającego ds. Wołowiny i Cielęciny,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.Sporządzono w Brukseli, dnia 2 maja 2000 r.
|
W imieniu Komisji |
|
Franz FISCHLER |
|
Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 160 z 26.6.1999, str. 21.
(2) Dz.U. L 333 z 30.11.1990, str. 30.
(3) Dz.U. L 321 z 23.12.1993, str. 9.
(4) Dz.U. L 121 z 29.7.1964, str. 2012/64.
(5) Dz.U. L 243 z 11.10.1995, str. 7.
(6) Dz.U. L 62 z 7.3.1980, str. 5.
(7) Dz.U. L 199 z 22.7.1983, str. 12.
(8) Dz.U. L 205 z 3.8.1985, str. 5.
(9) Dz.U. L 240 z 10.9.1999, str. 11.
(10) Dz.U. L 124 z 8.6.1971, str. 1.
(11) Dz.U. L 102 z 17.4.1999, str. 11.
(12) Dz.U. L 123 z 7.5.1981, str. 3.
(13) Dz.U. L 106 z 26.4.1991, str. 2.
(14) Dz.U. L 68 z 16.3.2000, str. 22.
(15) Dz.U. L 253 z 11.10.1993, str. 1.
(16) Dz.U. L 197 z 29.7.1999, str. 25.
(17) Dz.U. L 365 z 21.12.2006, str. 52.
ZAŁĄCZNIKI