Rozporządzenie 574/1999 określające państwa trzecie, których obywatele podlegają obowiązkowi wizowemu przy przekraczaniu granic zewnętrznych Państw Członkowskich

ROZPORZĄDZENIE RADY (WE) NR 574/1999
z dnia 12 marca 1999 r.
określające państwa trzecie, których obywatele podlegają obowiązkowi wizowemu przy przekraczaniu granic zewnętrznych Państw Członkowskich

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, a w szczególności jego art. 100c,

uwzględniając wniosek Komisji (1),

uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego (2),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Artykuł 100c Traktatu nakłada na Radę obowiązek określenia państw trzecich, których obywatele podlegają obowiązkowi wizowemu przy przekraczaniu granic zewnętrznych Państw Członkowskich.

(2) Sporządzenie wspólnego wykazu załączonego do niniejszego rozporządzenia stanowi ważny krok na drodze harmonizacji polityki wizowej; art. 7a akapit drugi Traktatu przewiduje w szczególności, iż rynek wewnętrzny obejmuje obszar bez granic wewnętrznych, na którym zagwarantowany jest swobodny przepływ między innymi osób; inne aspekty harmonizacji polityki wizowej, w tym warunki wydawania wiz, powinny zostać określone we właściwy sposób.

(3) Podczas sporządzania wspólnego wykazu, o którym mowa powyżej, należy priorytetowo traktować ryzyko związane z bezpieczeństwem i nielegalną imigracją; dodatkową rolę odgrywają tu również stosunki Państw Członkowskich z państwami trzecimi.

(4) Zasada, iż Państwo Członkowskie nie może wymagać posiadania wizy od osoby pragnącej przekroczyć jego granicę zewnętrzną, jeśli osoba ta posiada wizę innego Państwa Członkowskiego, spełniającą zharmonizowane zasady regulujące wydawanie wiz i ważną w całej Wspólnocie lub jeśli osoba ta posiada właściwe zezwolenie wydane przez Państwo Członkowskie, powinna zostać określona we właściwy sposób.

(5) Niniejsze rozporządzenie nie powinno uniemożliwiać Państwu Członkowskiemu podejmowania decyzji, na jakich warunkach obywatele państw trzecich legalnie zamieszkujący stale na jego terytorium mogą na nie ponownie wjechać po opuszczeniu terytorium Państw Członkowskich Unii w czasie obowiązywania wydanych przez nie zezwoleń.

(6) W wyjątkowych przypadkach uzasadniających takie zwolnienie, wówczas gdy z zasady istnieje obowiązek wizowy, Państwa Członkowskie mogą zgodnie z prawem i zwyczajami międzynarodowymi zwolnić z niego niektóre kategorie osób.

(7) Jako że przepisy krajowe dotyczące bezpaństwowców, osób uznanych za uchodźców oraz osób, które posiadają paszport lub dokumenty podróżne wydane przez jednostkę terytorialną lub władzę nieuznaną za państwo przez wszystkie Państwa Członkowskie, różnią się pomiędzy sobą, Państwa Członkowskie mogą zdecydować o obowiązku wizowym dla tej grupy osób, w przypadku gdy dana jednostka terytorialna lub władza nie figuruje na wspólnym wykazie, o którym mowa powyżej.

(8) Przy uzupełnianiu wykazu konieczne jest uwzględnienie implikacji oraz wytycznych dyplomatycznych przyjętych w tej sprawie przez Unię Europejską; wciągnięcie państwa trzeciego do wykazu jest całkowicie bez uszczerbku dla jego statusu międzynarodowego.

(9) Określenie państw trzecich, których obywatele podlegają obowiązkowi wizowemu przy przekraczaniu zewnętrznych granic Państw Członkowskich powinno następować stopniowo; Państwa Członkowskie będą stale podejmować wysiłki w celu harmonizacji swych polityk wizowych w odniesieniu do państw trzecich niefigurujących we wspólnym wykazie; przepisy obecne nie mogą utrudniać swobodnego przepływu osób przewidzianego w art. 7a Traktatu; Komisja powinna sporządzić sprawozdanie okresowe dotyczące postępów w harmonizacji w pierwszej połowie 2001 r.

(10) W celu zapewnienia, iż system administrowany jest w sposób jawny, a zainteresowane osoby są informowane, każde Państwo Członkowskie powinno powiadomić pozostałe Państwa Członkowskie oraz Komisję o środkach przez nie podejmowanych na mocy niniejszego rozporządzenia; z tych samych przyczyn informacje takie muszą być również opublikowane w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1
1.
Obywatele państw trzecich figurujących we wspólnym wykazie w załączniku objęci są obowiązkiem wizowym przy przekraczaniu zewnętrznych granic Państw Członkowskich.
2.
Obywatele państw będących wcześniej częścią państw figurujących we wspólnym wykazie podlegają wymogom zawartym w ust. 1, pod warunkiem że i do czasu gdy Rada zadecyduje inaczej w ramach procedury ustanowionej we właściwych postanowieniach Traktatu.
Artykuł  2
1.
Państwa Członkowskie ustalą wymogi wizowe dla obywateli państw trzecich niefigurujących we wspólnym wykazie.
2.
Państwa Członkowskie ustalą wymogi wizowe dla bezpaństwowców oraz osób uznanych za uchodźców.
3.
Państwa Członkowskie ustalą wymogi wizowe dla osób, które przedłożą paszport lub dokumenty podróżne wydane przez jednostkę terytorialną lub władzę nieuznaną za państwo przez wszystkie Państwa Członkowskie, jeśli taka jednostka terytorialna lub władza nie figuruje na wspólnym wykazie.
4.
W okresie dziesięciu dni roboczych od wejścia w życie niniejszego rozporządzenia każde Państwo Członkowskie powiadomi pozostałe Państwa Członkowskie oraz Komisję o środkach, jakie podjęło na mocy ust. 1-3. Podobnie powiadomi ono o wszelkich dalszych środkach podjętych na mocy ust. 1 w przeciągu pięciu dni roboczych.

Komisja opublikuje dla informacji środki, o których powiadomiono na mocy niniejszego ustępu oraz ich uaktualnienia w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Artykuł  3

W pierwszej połowie 2001 r. Komisja opracuje sprawozdanie okresowe dotyczące postępów w harmonizacji polityk wizowych Państw Członkowskich w odniesieniu do obywateli państw trzecich niefigurujących we wspólnym wykazie oraz, jeśli to konieczne, przedłoży Radzie propozycje dotyczące dalszych środków wymaganych do osiągnięcia celu harmonizacji ustanowionego w Traktacie.

Artykuł  4
1.
Państwo Członkowskie może zwolnić obywateli państw trzecich podlegających obowiązkowi wizowemu z takich wymogów na mocy art. 1 ust. 1 i 2. Powyższe stosuje się w szczególności do cywilnych załóg lotnictwa i marynarki, załóg lotniczych oraz pomocników obecnych w czasie lotów w sytuacjach awaryjnych lub lotów ratowniczych i innych pomocników w przypadku klęski żywiołowej oraz posiadaczy paszportów dyplomatycznych, paszportów służby urzędowej i innych paszportów urzędowych.
2.
Artykuł 2 ust. 4 stosuje się mutatis mutandis.
Artykuł  5

Do celów niniejszego rozporządzenia "wiza" oznacza zezwolenie udzielone lub decyzję podjętą przez Państwo Członkowskie, wymagane do wjazdu na jego terytorium w celu:

– zamierzonego pobytu w tym lub kilku Państwach Członkowskich, nie dłuższego niż trzy miesiące ogółem,

– tranzytu przez terytorium tego lub kilku Państw Członkowskich, z wyjątkiem tranzytu przez strefy międzynarodowe portów lotniczych oraz przesiadek w portach lotniczych w Państwie Członkowskim.

Artykuł  6

Niniejsze rozporządzenie jest bez uszczerbku dla dalszej harmonizacji pomiędzy pojedynczymi Państwami Członkowskimi, wykraczającej poza wspólny wykaz, określającej państwa trzecie, których obywatele podlegają obowiązkowi wizowemu przy przekraczaniu granic zewnętrznych.

Artykuł  7

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Niniejsze rozporządzenie obowiązuje w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 12 marca 1999 r.

W imieniu Rady
O. SCHILY
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. C 11 z 15.1.1994, str. 15.

(2) Dz.U. C 128, 1994 z 9.5.1994, str. 350. Opinia Parlamentu Europejskiego z dnia 10 lutego 1999 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym).

ZAŁĄCZNIK 

WSPÓLNY WYKAZ OKREŚLONY W ART. 1

I. PAŃSTWA

Afganistan

Albania

Algieria

Angola

Arabia Saudyjska

Armenia

Azerbejdżan

Bahrajn

Bangladesz

Benin

Bhutan

Białoruś

Birma

Bułgaria

Burkina Faso

Burundi

Była Jugosłowiańska Republika

Macedonii

Chiny (*)

Czad

Demokratyczna Republika Konga

Dominikana

Dżibuti

Egipt

Erytrea

Etiopia

Federalna Republika Jugosławii

(Serbia i Czarnogóra)

Fidżi

Filipiny

Gabon

Gambia

Ghana

Gruzja

Gujana

Gwinea

Gwinea Bissau

Gwinea Równikowa

Haiti

Indie

Indonezja

Irak

Iran

Jemen

Jordan

Kambodża

Kamerun

Katar

Kazachstan

Kirgistan

Komory

Kongo

Korea Północna

Kuba

Kuwejt

Laos

Liban

Liberia

Libia

Madagaskar

Malediwy

Mali

Maroko

Mauretania

Mauritius

Mołdawia

Mongolia

Mozambik

Nepal

Niger

NigeriaOman

Pakistan

Papua Nowa Gwinea

Peru

Republika Środkowoafrykańska

Republika Zielonego Przylądka

Rosja

Ruanda

Rumunia

Senegal

Sierra Leone

Somalia

Sri Lanka

Sudan

Surinam

Syria

Tadżykistan

Tajlandia

Tanzania

Togo

Tunezja

Turcja

Turkmenistan

Uganda

Ukraina

Uzbekistan

Wietnam

Wybrzeże Kości Słoniowej

Zambia

Wyspy Świętego Tomasza i Książęca

Zjednoczone Emiraty Arabskie

(*) W odniesieniu do Chin nie obejmuje posiadaczy paszportu wydanego przez Specjalny Region Administracyjny Hong Kongu. Stosuje się art. 2: Państwa Członkowskie mogą zdecydować, czy utrzymają czy zweryfikują swe wymogi wizowe w stosunku do takich osób.

II. JEDNOSTKI TERYTORIALNE I WŁADZE NIEUZNANE ZA PAŃSTWA PRZEZ WSZYSTKIE PAŃSTWA CZŁONKOWSKIE

Tajwan

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1999.72.2

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 574/1999 określające państwa trzecie, których obywatele podlegają obowiązkowi wizowemu przy przekraczaniu granic zewnętrznych Państw Członkowskich
Data aktu: 12/03/1999
Data ogłoszenia: 18/03/1999
Data wejścia w życie: 19/03/1999