Decyzja 1999/857/WE w sprawie zasad, priorytetów, celów pośrednich i warunków zawartych w Partnerstwie dla Członkostwa z Republiką Bułgarii

DECYZJA RADY
z dnia 6 grudnia 1999 r.
w sprawie zasad, priorytetów, celów pośrednich i warunków zawartych w Partnerstwie dla Członkostwa z Republiką Bułgarii

(1999/857/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 28 grudnia 1999 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 622/98 z dnia 16 marca 1998 r. w sprawie pomocy dla państw ubiegających się o członkostwo w Unii Europejskiej w ramach strategii przedakcesyjnej, w szczególności w sprawie ustanowienia Partnerstwa dla Członkostwa(1), w szczególności jego art. 2,

uwzględniając wniosek Komisji,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rada Europejska w Luksemburgu stwierdziła, że Partnerstwo dla Członkostwa stanowi nowy instrument i kluczowy element wzmocnionej strategii przedakcesyjnej;

(2) Rozporządzenie (WE) nr 622/98 określa, że Rada podejmuje decyzje kwalifikowaną większością głosów i na wniosek Komisji, w sprawie zasad, priorytetów, celów pośrednich i warunków zawartych w poszczególnych programach Partnerstwa dla Członkostwa, gdy są one przedkładane każdemu państwu ubiegającemu się o członkostwo, jak też w sprawie znaczących zmian mających do nich zastosowanie.

(3) Pomoc Wspólnoty jest uwarunkowana poszanowaniem dla zobowiązań zawartych w Układach Europejskich oraz postępem w wypełnianiu kryteriów kopenhaskich; w przypadku braku takiego podstawowego elementu, Rada stanowiąc większością kwalifikowaną na wniosek Komisji, może podjąć właściwe kroki w odniesieniu do wszelkiej pomocy przedakcesyjnej.

(4) Rada Europejska w Luksemburgu postanowiła, że wdrożenie Partnerstwa dla Członkostwa i postęp w przejmowaniu acquis zostaną zbadane przez organy Układu Europejskiego.

(5) W sprawozdaniu okresowym Komisji za 1999 r. przedstawiono obiektywną analizę przygotowań do członkostwa Republiki Bułgarii oraz określono szereg obszarów priorytetowych dla dalszej pracy.

(6) W celu przygotowań do członkostwa, Republika Bułgarii powinna uaktualnić swój narodowy program dla przejęcia acquis, a w takim programie powinna przedstawić harmonogram osiągania priorytetów i celów pośrednich ustanowionych w Partnerstwie dla Członkostwa.

STANOWI, CO NASTĘPUJE:

Artykuł  1

Zgodnie z art. 2 rozporządzenia (WE) nr 622/98, zasady, priorytety, cele pośrednie i warunki zawarte w Partnerstwie dla Członkostwa dla Republiki Bułgarii są określone w Załączniku do niniejszej decyzji, który stanowi integralną część niniejszej decyzji.

Artykuł  2

Wdrożenie Partnerstwa dla Członkostwa zostanie zbadane w ramach organów Układu Europejskiego oraz przez właściwe organy Rady, którym Komisja regularnie przedstawia sprawozdania.

Artykuł  3

Niniejsza decyzja wchodzi w życie trzeciego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 6 grudnia 1999 r.

W imieniu Rady
T. HALONEN
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. L 85 z 20.3.1998, str. 1.

ZAŁĄCZNIK

BUŁGARIA: 1999 PARTNERSTWO DLA CZŁONKOSTWA

1. CELE

Celem Partnerstwa dla Członkostwa jest przedstawienie w jednolitych ramach priorytetowych obszarów dla dalszej pracy określonych w raporcie okresowym Komisji za 1999 r. w sprawie postępu osiągniętego przez Bułgarię na drodze do członkostwa w Unii Europejskiej, dostępnych środków finansowych dla pomocy Bułgarii we wdrożeniu tych priorytetów i właściwych warunków dla takiej pomocy. Partnerstwo dla Członkostwa stanowi podstawę dla szeregu instrumentów polityki, które będą stosowane aby pomóc krajom kandydującym w ich przygotowaniach do członkostwa. Obejmują one, między innymi, poprawiony narodowy program przyjęcia acquis, wspólną ocenę średnioterminowych priorytetów polityki gospodarczej, pakt przeciwko przestępczości zorganizowanej, jak też narodowe plany rozwoju i inne plany sektorowe konieczne dla uczestniczenia w funduszach strukturalnych po uzyskaniu członkostwa i dla wdrażania programów ISPA i SAPARD przed przystąpieniem. Każdy z tych instrumentów ma odmienny charakter i jest przygotowany i wdrażany według szczególnych procedur. Nie stanowią one integralnej części niniejszego Partnerstwa, natomiast priorytety w nich określone są z nim zgodne.

2. ZASADY

Główne obszary priorytetowe określone dla każdego kraju kandydującego dotyczą możliwości przyjęcia przez ten kraj zobowiązania spełnienia kryteriów kopenhaskich, według których członkostwo wymaga:

– posiadania stabilnych instytucji gwarantujących demokrację, państwo prawa, prawa człowieka oraz poszanowanie i ochronę mniejszości narodowych,

– posiadania zdolnej do funkcjonowania gospodarki rynkowej jak również zdolności do sprostania presji konkurencji oraz siłom rynkowym wewnątrz Unii,

– zdolności do przyjęcia zobowiązań wynikających z członkostwa, w tym przyjęcia założeń unii politycznej, gospodarczej i walutowej.

Rada Europejska na posiedzeniu w Madrycie podkreśliła potrzebę dostosowania przez kraje kandydujące swoich struktur administracyjnych dla zapewnienia harmonijnego działania polityki wspólnotowej po przystąpieniu, zaś na posiedzeniu w Luksemburgu, podkreśliła, że włączenie acquis do ustawodawstwa jest konieczne, ale samo w sobie niewystarczające; konieczne jest zapewnienie rzeczywistego jego stosowania.

3. PRIORYTETY I CELE POŚREDNIE

Sprawozdania okresowe Komisji podkreśliły zakres prac pozostających w pewnych. obszarach do wykonania w celu przygotowania się do przystąpienia przez kraje kandydujące. Taka sytuacja wymaga zdefiniowania etapów pośrednich zgodnie z priorytetami, każdemu z nich towarzyszą dokładne cele określone we współpracy z zainteresowanym państwem, osiągnięcie których jest warunkiem stopnia pomocy, postępu prowadzonych negocjacji z niektórymi państwami i rozpoczęcia negocjacji z innymi państwami. Priorytety i cele pośrednie poprawionych programów Partnerstwa dla Członkostwa są ponownie podzielone na dwie grupy krótkoi średnioterminowe. Priorytety i cele krótkoterminowe zostały wybrane na podstawie realistycznych oczekiwań, że Bułgaria może je zrealizować, lub w znacznym stopniu osiągnąć postęp w ich realizacji do końca 2000 r. Oczekuje się, że realizacja priorytetów wyznaczonych jako średnioterminowe przekroczy jeden rok, aczkolwiek praca nad nimi powinna, gdzie jest to możliwe, rozpocząć się również w roku 2000 r. Postęp w realizacji priorytetów Partnerstwa dla Członkostwa 1998 r. jest oceniony w sprawozdaniu okresowym za 1999 r., a tą ocenę wykorzystano przy określaniu priorytetów dla bieżącego programu partnerstwa.

Bułgaria przedstawiła poprawioną wersję Narodowego Programu Przygotowania do Członkostwa (NPPC) dnia 31 maja 1999 r. Przedstawia ona harmonogram osiągania priorytetów i celów pośrednich, oparty na pierwszym programie Partnerstwa dla Członkostwa, jak też niezbędne struktury administracyjne i środki finansowe.

Partnerstwo dla Członkostwa wskazuje priorytetowe obszary dla przygotowań Bułgarii do członkostwa. Jednakże Bułgaria będzie musiała zająć się wszystkimi zagadnieniami określonymi w sprawozdaniu okresowym. Równie ważnym jest wypełnienie przez Bułgarię zobowiązań w zakresie zbliżenia ustawodawstw i wdrażania acquis zgodnie z zobowiązaniami podjętymi w ramach Układu Europejskiego, przegląd przepisów prawa i procesu negocjacyjnego. Należy pamiętać, że włączenie acquis do ustawodawstwa, nie jest samo w sobie wystarczające; konieczne będzie również zapewnienie, że jest ono rzeczywiście stosowane do tych samych norm prawnych jakie te, które mają zastosowanie w obrębie Unii. We wszystkich, poniżej wymienionych obszarach istnieje potrzeba dla wiarygodnego, skutecznego wdrożenia i stosowania acquis.

Analiza raportów okresowych Komisji pozwoliła określić następujące priorytety krótko- i średnioterminowe oraz cele pośrednie dla Bułgarii.

3.1. Krótkoterminowe (2000)

Kryteria polityczne:

– rozpoczęcie wdrażania rzymskiego programu ramowego i wzmocnienie Krajowej Rady ds. Kwestii Etnicznych i Demograficznych w tym zapewnienie koniecznego wsparcia finansowego; środki wdrożeniowe ukierunkowane na zwalczanie dyskryminacji (w tym dyskryminacji wewnątrz administracji publicznej); rozwijanie możliwości zatrudnienia i zwiększenie dostępu do edukacji.

Kryteria gospodarcze:

– wspieranie konkurencyjności poprzez rynkową restrukturyzację przedsiębiorstw; podejmowanie środków dla poprawy otoczenia działalności gospodarczej i pobudzanie inwestycji wewnętrznych i inwestycji z zewnątrz, w szczególności poprzez uproszczenie procedur prawnych i administracyjnych,

– zapewnienie przejrzystej prywatyzacji państwowych przedsiębiorstw i banków,

– ulepszenie procedur dotyczących upadłości i likwidacji oraz usprawnienie wykonania,

– przyjęcie planu restrukturyzacji sektora stalowego.

Rynek wewnętrzny:

– zamówienia publiczne: uporządkowanie procedur zamówień publicznych,

– prawa własności intelektualnej i przemysłowej: uporządkowanie i wykonanie przepisów prawnych dotyczących własności przemysłowej i znaku towarowego wraz ze zwalczaniem piractwa,

– ochrona danych: przyjęcie ustawodawstwa krajowego i powołanie organu monitorującego,

– swobodny przepływ towarów: przyjęcie ramowego ustawodawstwa w sprawie wymogów technicznych wdrażającego wszelkie zasady nowego, globalnego podejścia, wykonywanie nowej ustawy o normalizacji i wzmocnienie nowo stworzonej infrastruktury; przyjęcie ramowego ustawodawstwa w zakresie chemikaliów, produktów żywnościowych i środków leczniczych,

– swobodny przepływ kapitału: liberalizacja bezpośrednich inwestycji zagranicą i inwestycji w zagraniczne papiery wartościowe przez rezydentów; ustanowienie harmonogramu liberalizacji pozostałych ograniczeń przepływu kapitału w tym nabywania w sektorze nieruchomości,

– swobodny przepływ usług: wzmocnienie organów nadzoru,

– konkurencja: przyjęcie ustawodawstwa w sprawie pomocy państwa, ulepszenie sprawozdań dotyczących pomocy państwa, wprowadzenie inwentaryzacji pomocy państwa, przyjęcie wtórnego ustawodawstwa antymonopolowego,

– podatki: dostosowanie ustawodawstwa dotyczącego podatku VAT i opracowanie harmonogramu dla dostosowania opłat akcyzowych; zapewnienie zgodności nowych środków podatkowych z zasadami kodeksu postępowania w sprawach podatków od działalności gospodarczej; poprawa systemu ściągania podatków na poziomie krajowym i regionalnym, w szczególności poprzez usprawnienie przetwarzania danych dotyczących podatku VAT,

– organy celne: zapewnienie wykonywania przepisów nowego kodeksu celnego i jego przepisów wykonawczych.

Rolnictwo:

– kontynuacja dostosowania przepisów weterynaryjnych i fitosanitarnych, unowocześnienie uzgodnień w zakresie inspekcji, w szczególności dla przyszłych granic zewnętrznych,

– modernizacja zakładów mięsnych i mleczarskich w celu sprostania normom i standardom Unii Europejskiej w zakresie higieny i zdrowia publicznego,

– ustanowienie rejestru winnic.

Energia:

– wykonanie ustawodawstwa energetycznego i przyjęcie właściwego ustawodawstwa pochodnego; przygotowanie aktów prawnych według sektorów i właściwych planów reformy (elektryczność i gaz), wzmocnienie organów regulacyjnych,

– ustanowienie struktury cenowo-taryfowej prowadzącej do opartych na kosztach i przejrzystych cen energii,

– rozpoczęcie wdrażania strategii energetycznej, ze szczególnym uwzględnieniem efektywności energetycznej, zrewidowanie prognoz popytu na energię, na podstawie bardziej realistycznych scenariuszy wzrostu i intensywności energii,

– przyjęcie i wdrożenie realistycznego harmonogramu dla zamknięcia i demontażu jednostek 1, 2, 3 i 4 w elektrowni jądrowej w Kozłodoju; monitoring zarządzania zużywanym paliwem i odpadami radioaktywnymi,

– dalsze wzmacnianie niezależności i możliwości technicznych organów bezpieczeństwa jądrowego.

Transport:

– dostosowanie ustawodawstwa w sprawie bezpieczeństwa morskiego.

Zatrudnienie i sprawy socjalne:

– wspieranie wysiłków partnerów społecznych w zakresie budowy zdolności, szczególnie poprzez dwustronny dialog społeczny, w celu rozwoju i wdrażania acquis,

– przygotowanie, z pomocą Przeglądu Wspólnej Polityki Zatrudnienia w celu późniejszego uczestnictwa w Europejskiej Strategii na rzecz Zatrudnienia.

Środowisko naturalne:

– kontynuacja transpozycji przepisów ramowych w sektorach wody, powietrza i odpadów, przygotowanie i wdrażanie szczegółowych programów zbliżenia dla różnych dyrektyw, wzmocnienie struktur wdrożeniowych, szczególnie na poziomie regionalnym,

– opracowanie planu finansowania inwestycji (o charakterze dyrektyw), opartego na szacunkach kosztów dostosowania i realistycznych źródłach publicznego i prywatnego finansowania z roku na rok,

– zakończenie transpozycji przepisów i wykonanie dyrektywy dotyczącej oceny oddziaływania na środowisko.

Wymiar sprawiedliwości i sprawy wewnętrzne:

– wdrożenie skutecznego systemu zarządzania kontrolą graniczną i koordynacji służb dla zapobiegania nielegalnej imigracji i umożliwienia pełnego uczestnictwa w Systemie Informacyjny Schengen,

– wdrożenie i wykonanie nowego ramowego ustawodawstwa w zakresie procedur migracji i udzielania azylu,

– usprawnienie pracy organów wykonawczych i sądownictwa (liczebność personelu, rekrutacja, szkolenie i wyposażenie) w celu dalszego zwalczania przestępczości zorganizowanej, handlu narkotykami i korupcji; wzmocnienie policji i służb celnych, oraz zapewnienie lepszej koordynacji między organami wykonawczymi,

– opracowanie narodowej strategii walki z korupcją i wzmocnienie zdolności przeciwdziałania praniu wpływów pieniężnych; ratyfikacja Europejskiej Konwencji w sprawie dochodów pochodzących z przestępstwa i Europejskiej Konwencji Prawa Karnego w sprawie korupcji, podpisanie konwencji OECD w sprawie przekupstwa.

Wzmocnienie administracyjnych i sądowniczych kompetencji, w tym zarządzania i kontroli funduszy Unii Europejskiej:

– Phare(1), ISPA(2) i SAPARD(3): dalsze opracowywanie Narodowego Planu Rozwoju i Planu Rozwoju Obszarów Wiejskich; przyjęcie prawnych, administracyjnych i budżetowych ram, (instrukcja audytu i ślad rewizyjny) dla programowania i zarządzania ISPA oraz SAPARD, w tym mechanizmu dla regularnej oceny wpływu na środowisko i zgodnych z przepisami Unii Europejskiej zasad zamówień publicznych dla projektów współfinansowanych z funduszy Wspólnoty, oraz założenie funkcjonującej agencji płatniczej dla programu SAPARD,

– zakończyć tworzenie struktury legislacyjnej i wzmocnić wewnętrzne i zewnętrzne organa kontroli finansowej w tym jednostki kontroli regionalnej, w szczególności poprzez stosowanie kompleksowego systemu informacyjnego i wyraźne oddzielenie kontroli i zatwierdzenia ex-ante i wewnętrznej kontroli finansowej; ustanowić "niezależność funkcjonalną" dla krajowych wewnętrznych rewidentów/audytorów na szczeblu centralnym i lokalnym w tym dla kontroli finansowej ex-ante,

– wdrożenie przepisów prawnych o służbie cywilnej,

– wzmocnienie niezależności sędziów oraz skuteczności systemu sądowniczego, w tym postępowania sądowego i alternatywnych mechanizmów rozwiązywania sporów, wzmocnienie wykonywania orzeczeń i wyroków w postępowaniach cywilnych i karnych,

– wzmocnienie zdolności oceny finansowego i instytucjonalnego wpływu nowego ustawodawstwa.

3.2. Średnioterminowe

Kryteria polityczne:

– dalsze wdrażanie ramowego programu rzymskiego.

Kryteria gospodarcze:

– utrzymanie ogólnej stabilności makrofinansowej, poprawa konkurencyjności poprzez opartą na rynku restrukturyzację, w tym małych i średnich przedsiębiorstw; zakończenie procesu prywatyzacji, wzmocnienie instytucji gospodarki rynkowej, poprawa prawnych i regulacyjnych ram dla przedsiębiorstw,

– ustanowienie corocznej procedury nadzoru fiskalnego mającej na celu uzgodnienie sprawozdawczości, monitoringu i kontroli finansów publicznych, w szczególności pozycji fiskalnych z procedurami Unii Europejskiej,

– wdrożenie programu restrukturyzacji przemysłu stalowego,

– ustanowienie funkcjonującego rynku ziemi i finalizacja rejestru ziemi i nieruchomości.

Rynek wewnętrzny:

– zamówienia publiczne: zapewnienie przejrzystych procedur zamówień publicznych na poziomie centralnym i regionalnym,

– prawo własności intelektualnej i przemysłowej: zakończenie dostosowania i wdrożenia prawa własności przemysłowej (znaki towarowe, przeznaczenie geograficzne i wzory przemysłowe) wraz ze skutecznymi środkami kontroli granicznej,

– ochrona danych: wdrożenie ustawodawstwa,

– swobodny przepływ towarów: rozpoczęcie wdrażania dyrektyw dotyczących nowego podejścia, wykonywanie dostosowania tradycyjnego prawa technicznego, wdrażanie systemu nadzoru rynkowego,

– swobodny przepływ osób: zakończenie dostosowania w sprawie wzajemnego uznawania dyplomów,

– swobodny przepływ usług: zakończenie dostosowania i wdrażanie prawa bankowego, prawa o zastawie, prawa o papierach wartościowych; gwarancje i ułatwienia dotyczące procedur udzielania kredytów i tytułów własności,

– konkurencja: wzmocnienie organów i procedur w dziedzinie działań antymonopolowych i pomocy państwa,

– telekomunikacja: wzmocnienie zdolności krajowych organów regulacyjnych,

– podatki: pełne dostosowanie acquis w dziedzinie podatków, w tym przejściowego wspólnotowego systemu VAT; przegląd istniejących przepisów prawnych i zapewnienie ich zgodności z kodeksem postępowania w dziedzinie opodatkowania działalności gospodarczej; umocnienie zdolności administracyjnej i procedur kontrolnych, w tym współpracy administracyjnej i wzajemnej pomocy,

– ochrona konsumentów: dalsze dostosowanie i wzmacnianie organów nadzoru rynku i przestrzegania prawa,

– organy celne: wzmocnienie kontroli granicznej; opracowanie zintegrowanej taryfy celnej, rozwijanie zdolności operacyjnych i komputeryzacja administracji celnej; wzmocnienie zwalczania oszustw i korupcji.

Rolnictwo:

– wzmacnianie mechanizmów zarządzania i struktur administracyjnych Wspólnej Polityki Rolnej (monitoring rynków rolnych i wdrażanie środków rozwoju strukturalnego i rozwoju obszarów wiejskich, ustanawianie organów i mechanizmów kontroli),

– dalsza restrukturyzacja sektora rolno-spożywczego, wzmocnienie administracji kontroli żywności,

– zakończenie systemem identyfikacji zwierząt, wdrażanie systemu kontroli jakości, (system HACCP), uzdatnianie odpadów zwierzęcych, programy kontroli pozostałości i chorób odzwierzęcych, kompletne systemy inspekcji na przyszłych granicach zewnętrznych.

Rybołówstwo:

– rozwijanie zdolności do wdrażania i wykonywania wspólnej polityki w dziedzinie rybołówstwa, w szczególności przez zapewnienie odpowiednich środków instytucjonalnych i sprzętu związanego z inspekcją i kontrolami; ustanowienie odpowiedniego systemu rejestracji floty; wspieranie i rozwijanie standardów jakości.

Energia:

– dostosowanie wymogów w zakresie zapasów ropy i dalsza poprawa wydajności energetycznej,

– przygotowania do działania wewnętrznego rynku energii, szczególnie dyrektyw dotyczących energii elektrycznej i gazu (w tym dostosowania cen energii do poziomu kosztów),

– przyjęcie i wdrażanie wtórnego ustawodawstwa dla wewnętrznego rynku gazu i energii elektrycznej,

– wdrożenie zobowiązań w sprawie etapowego zamykania i demontażu jednostek 1, 2, 3 i 4 elektrowni jądrowej w Kozłodoju; utrzymanie wysokiego poziomu bezpieczeństwa jądrowego jednostek 5 i 6-tej elektrowni,

– wzmocnienie struktur regulacyjnych w zakresie bezpieczeństwa jądrowego i ochrony przed promieniowaniem.

Transport:

– dostosowania w dziedzinie transportu drogowego (dostęp do rynku, bezpieczeństwo drogowe i podatki), transportu kolejowego, transportu morskiego, wodnych dróg śródlądowych (wymogi techniczne dla statków) i transportu lotniczego (w szczególności bezpieczeństwo w powietrzu i kontrola ruchu lotniczego).

Zatrudnienie i sprawy socjalne:

– transpozycja i wdrożenie ustawodawstwa Unii Europejskiej w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy, prawa pracy, równego traktowania kobiet i mężczyzn, zdrowia publicznego; wzmocnienie pokrewnych struktur administracyjnych i struktur wymaganych dla koordynacji ubezpieczeń społecznych,

– ustanowienie niezależnego funduszu gwarancyjnego dla pracowników w przypadku niewypłacalności pracodawcy.

Spójność gospodarcza i społeczna:

– opracowanie krajowej polityki w zakresie spójności gospodarczej i społecznej; przygotowanie wdrażania programów rozwoju regionalnego i inicjatyw wspólnotowych, polepszenie procedur administracyjnych i ustanowienie systemu budżetowego pozwalającego na podejmowanie wieloletnich zobowiązań i zarządzanie nim zgodnie ze standardami funduszy strukturalnych, w tym dotyczącymi oceny.

Środowisko naturalne:

– zakończenie transpozycji i wdrażania ustawodawstwa ramowego i sektorowego zgodnie z uprzednio określonym harmonogramem,

– włączenie zasad trwałego rozwoju do definicji i wdrażanie wszelkich innych instrumentów polityki sektorowej.

Wymiar sprawiedliwości i sprawy wewnętrzne:

– dalsze stopniowe dostosowywanie przepisów i praktyki wizowej do zasad i praktyki Unii Europejskiej,

– przyjęcie i stosowanie międzynarodowych instrumentów do walki z handlem narkotykami, w szczególności Porozumienia w sprawie nielegalnego obrotu morskiego, wykonanie art. 17 Konwencji Narodów Zjednoczonych o zwalczaniu nielegalnego obrotu środkami odurzającymi i substancjami psychotropowymi,

– poprawa udogodnień dla osób ubiegających się o azyl i uchodźców,

– dalsza intensyfikacja koordynacji i współpracy w dziedzinie zwalczania przestępczości transgranicznej, szczególnie w dziedzinie tranzytu, produkcji i sprzedaży narkotyków, jak też prania brudnych pieniędzy, wdrażanie strategii antykorupcyjnej, kontynuacja zwalczania handlu kobietami i dziećmi,

– wzmocnienie niezależności sądownictwa.

Wzmocnienie zdolności administracyjnych i sądowych, w tym zarządzania i kontroli funduszy Unii Europejskiej:

– zakończenie wprowadzenia profesjonalnej i bezstronnej służby cywilnej na podstawie ustawy o służbie cywilnej, ustanowienie struktur zarządzania służbą cywilną i zapewnienie uproszczenia procedur,

– polepszenie nauczania o kwestiach europejskich, w tym kształcenia sędziów w zakresie prawa wspólnotowego,

– wzmocnienie funkcji publicznej kontroli finansowej poprzez zapewnienie odpowiedniego personelu, szkolenia i wyposażenia,

– wzmocnienie zdolności statystycznych.

4. PROGRAMY

Przydział środków Phare na okres 1995-1999 wyniósł łącznie 415 mln EUR Na mocy porozumienia Rady Europejskiej w Berlinie w dniach 24 i 25 marca 1999 r., pomoc finansowa dla państw ubiegających się o członkostwo w okresie 2000-2006 obejmie również wsparcie dla środków przedakcesyjnych dla rolnictwa i rozwoju obszarów wiejskich poprzez przedakcesyjny instrument SAPARD (rozporządzenie Rady (WE) nr 1268/1999, Dz.U. L 161 z 26.6.1999, str. 87) i strukturalny instrument ISPA - Instrument Przedakcesyjnej Polityki Strukturalnej (rozporządzenie Rady (WE) nr 1267/1999, Dz.U. L 161 z 26.6.1999, str. 73) dające priorytet środkom takim jak fundusz spójności w okresie przedakcesyjnym. W ramach tych krajowych przydziałów, Bułgaria może również finansować część swojego udziału w programach wspólnotowych w tym w piątym programie ramowym w dziedzinie działań badawczych i szkoleniowych (Dz.U. L 26 z 1.2.1999, str. 1). Ponadto, Bułgaria uzyska dostęp do finansowania z programów wielonarodowych bezpośrednio związanych z acquis Unii. W przypadku wszystkich projektów inwestycyjnych wymaga się wspólnego finansowania przez państwa ubiegające się o członkostwo. Od 1998 r. Komisja współpracuje z Europejskim Bankiem Inwestycyjnym i międzynarodowymi instytucjami finansowymi, w szczególności z Europejskim Bankiem Odbudowy i Rozwoju i Bankiem Światowym, w celu ułatwienia współfinansowania priorytetowych projektów przedakcesyjnych.

5. PRZEPISY WARUNKOWE

Pomoc wspólnotowa w zakresie finansowania projektów poprzez trzy instrumenty przedakcesyjne Phare, ISPA i Sapard jest uwarunkowana respektowaniem przez Bułgarię jej zobowiązań w ramach Układu Europejskiego, dalszymi działaniami w kierunku spełnienia kryteriów kopenhaskich w szczególności postępu w wypełnieniu określonych priorytetów Partnerstwa dla Członkostwa w 2000 r. Niewypełnienie tych ogólnych warunków może doprowadzić do podjęcia przez Radę decyzji o zawieszeniu pomocy finansowej na podstawie art. 4 rozporządzenia (WE) nr 622/98.

6. MONITORING

Wdrażanie Partnerstwa dla Członkostwa jest monitorowane w ramach Układu Europejskiego. Jak podkreśliła to Rada Europejska w Luksemburgu, jest rzeczą ważną aby instytucje Układu Europejskiego stanowiły w dalszym ciągu ramy wewnątrz których można zbadać przyjęcie acquis Unii, z zastosowaniem tych samych procedur, niezależnie od otwarcia negocjacji. Odnośne istotne części Partnerstwa dla Członkostwa są omawiane w ramach właściwego podkomitetu. Komitet Stowarzyszenia zajmuje się ogólnym rozwojem sytuacji, postępem i problemami w realizacji swoich priorytetów i celów pośrednich jak również bardziej specyficznymi kwestiami skierowanymi do niego przez podkomitety.

Komitet Zarządzający Phare zapewnia wzajemną zgodność decyzji dotyczących finansowania podejmowanych w ramach wszystkich trzech instrumentów przedakcesyjnych tzn., Phare, ISPA i SAPARD, jak również ich zgodność z Partnerstwem dla Członkostwa jak to ustanowiono w rozporządzeniu koordynującym (rozporządzenie Rady (WE) nr 1266/1999, (Dz.U. L 161 z 26.6.1999, str. 68)).

Partnerstwo dla Członkostwa nadal podlega zmianom w zależności od potrzeb, zgodnie z art. 2 rozporządzenia (WE) nr 622/98.

______

(1) Phare = program pomocy w przebudowie gospodarczej państw Europy Środkowej i Wschodniej.

(2) ISPA = Instrument Przedakcesyjnej Polityki Strukturalnej.

(3) SAPARD = Program Dostosowań Strukturalnych dla Rolnictwa i Rozwoju Obszarów Wiejskich.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1999.335.48

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 1999/857/WE w sprawie zasad, priorytetów, celów pośrednich i warunków zawartych w Partnerstwie dla Członkostwa z Republiką Bułgarii
Data aktu: 06/12/1999
Data ogłoszenia: 28/12/1999
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 31/12/1999