Decyzja 1999/847/WE ustanawiająca wspólnotowy program działań w dziedzinie ochrony ludności

DECYZJA RADY
z dnia 9 grudnia 1999 r.
ustanawiająca wspólnotowy program działań w dziedzinie ochrony ludności

(1999/847/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 21 grudnia 1999 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 308,

uwzględniając wniosek Komisji(1),

uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego(2),

uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(3),

uwzględniając opinię Komitetu Regionów(4),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Działania w tej dziedzinie podejmowane przez Wspólnotę od roku 1985 należy kontynuować celem umocnienia współpracy między Państwami Członkowskimi; podstawę tej współpracy stanowią rezolucje przyjęte od roku 1987(5) oraz decyzja Rady 98/22/WE z dnia 19 grudnia 1997 r. ustanawiająca wspólnotowy program działań w dziedzinie ochrony ludności(6).

(2) Pojedyncze działania podjęte przez Wspólnotę w celu realizacji programu przyczyniają się do ochrony ludności, środowiska i majątku w przypadku klęsk żywiołowych i katastrof technologicznych, oraz do podniesienia świadomości powiązania między działaniami ludzkimi a przyrodą, co w przyszłości może umożliwić zapobieganie wielu klęskom, w tym podwoziom.

(3) Zaprezentowany przez Komisję wspólnotowy program polityki i działań w odniesieniu do środowiska oraz zrównoważonego rozwoju(7) przewiduje intensyfikację działań Wspólnoty w szczególności w dziedzinie zagrożeń dla środowiska; ten sam program wzywa do uwzględnienia w tych działaniach badań naukowych i rozwoju technologicznego.

(4) Wspólnotowy program działań będzie jeszcze skuteczniej wspierał rozwój współpracy w tej dziedzinie; program ten należy oprzeć w dużej mierze na doświadczeniach już w tej dziedzinie zdobytych.

(5) Zgodnie z zasadą pomocniczości, współpraca Wspólnoty wspomaga i uzupełnia krajowe polityki w dziedzinie ochrony ludności w celu podniesienia ich skuteczności; gromadzenie doświadczeń i wzajemna pomoc przyczynią się do zredukowania liczby przypadków utraty życia, odniesionych ran, strat materialnych i ekonomicznych oraz szkód dla środowiska Wspólnoty, co pomoże urzeczywistnić cele spójności i solidarności społecznej.

(6) Specyficzne cechy geograficzne, fizyczne oraz warunki społeczno-ekonomiczne unijnych regionów odizolowanych i najbardziej peryferyjnych skutkują trudnościami w niesieniu pomocy i wsparcia w przypadku poważnego niebezpieczeństwa.

(7) Wspólnotowy program działań zapewni przejrzystość, skonsoliduje i umocni różne działania związane z dążeniem do osiągania celów Traktatu.

(8) Działania prowadzone w celu zapobiegania ryzyku i szkodom oraz zapewnienia informacji i przygotowania osób odpowiedzialnych za i zaangażowanych w ochronę ludności w Państwach Członkowskich są ważne i zwiększają poziom przygotowania do wypadków; ważne jest także podjęcie działań na poziomie Wspólnoty w celu poprawy technik i metod reagowania i natychmiastowego działania po wystąpieniu klęski.

(9) Ważne jest także podjęcie działań skierowanych do ogółu społeczeństwa w celu umożliwienia obywatelom Europy skuteczniejszej ochrony.

(10) Stała sieć korespondentów krajowych ds. ochrony cywilnej będzie dalej aktywnie działać w swojej dziedzinie.

(11) Środki niezbędne do wykonania niniejszej decyzji należy przyjąć zgodnie z decyzją Rady 1999/468/WE z dnia 28 czerwca 1999 r. ustanawiającą warunki wykonywania uprawnień wykonawczych przyznanych Komisji(8).

(12) Przepisy niniejszej decyzji obowiązują od 1 stycznia 2000 r., po programie działań ustanowionym mocą decyzji 98/22 WE i kończącym się 31 grudnia 1999 r.

(13) Kwota odniesienia finansowego, w rozumieniu punktu 34 porozumienia międzyinstytucjonalnego z dnia 6 maja 1999 między Parlamentem Europejskim, Radą oraz Komisją w sprawie dyscypliny budżetowej i poprawy procedury budżetowej(9), jest włączona do niniejszej decyzji na cały czas trwania programu, bez naruszenia tym samym uprawnień władzy budżetowej, zdefiniowanych w Traktacie.

(14) W celu przyjęcia niniejszej decyzji Traktat nie przewiduje uprawnień innych niż zawarte w art. 308,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1
1. 1
Niniejszym ustanawia się, na okres od 1 stycznia 2000 r do 31 grudnia 2006, wspólnotowy program działań w dziedzinie ochrony ludności (dalej zwany programem).
2.
Celem programu jest wspieranie i uzupełnianie wysiłków Państw Członkowskich na poziomie krajowym, regionalnym i lokalnym, dla ochrony ludności, majątku a tym samym i środowiska w przypadku klęsk żywiołowych i katastrof technologicznych, z zastrzeżeniem wewnętrznego podziału kompetencji w Państwach Członkowskich. Poza tym celem jego jest także ułatwienie współpracy, wymiany doświadczeń i wzajemnej pomocy między Państwami Członkowskimi w tej dziedzinie.
3.
Program ten wyklucza jakiekolwiek środki zmierzające do ujednolicenia przepisów prawnych lub ustawowych Państw Członkowskich lub do organizacji przygotowania w Państwach Członkowskich.
Artykuł  2
1.
Działania w ramach niniejszego programu realizuje Komisja.
2.
W trybie art. 4 ust. 2 przyjmuje się trzyletni plan realizacji niniejszego programu, który poddaje się corocznej rewizji.
3. 2
Kwota odniesienia finansowego dotycząca realizacji programu wynosi 7,5 mln EUR na okres od 1 stycznia 2000 r. do 31 grudnia 2004 r. i 4 mln EUR na okres od 1 stycznia 2005 r. do 31 grudnia 2006 r.

Coroczna asygnata środków jest zatwierdzana przez władzę budżetową w ramach limitów perspektywy finansowej.

4.
Działania w ramach niniejszego programu oraz ustalenia finansowe dotyczące wkładu Wspólnoty określa załącznik.
Artykuł  3
1.
Cykliczny plan realizacji niniejszego programu jest złożony z pojedynczych działań.
2.
Wyboru pojedynczych działań dokonuje się przede wszystkim na podstawie następujących kryteriów:

a) przyczynianie się do zapobiegania ryzyku i szkodom dla ludności, majątku, a w tym środowiska w przypadku klęsk żywiołowych i katastrof technologicznych;

b) przyczynianie się do podnoszenia stopnia przygotowania osób zaangażowanych w ochronę ludności w Państwach Członkowskich w celu zwiększenia możliwości reagowania na niebezpieczeństwo;

c) przyczynianie się do wykrywania i badania przyczyn katastrof;

d) przyczynianie się do udoskonalania środków i metod prognozowania, technik i metod reagowania oraz natychmiastowego działania po wystąpieniu katastrof;

e) przyczynianie się do informowania opinii publicznej, kształcenia i uświadamiania, w celu pomocy obywatelom w bardziej skutecznej ochronie.

3.
Każde pojedyncze działanie jest realizowane w ścisłej współpracy z Państwami Członkowskimi.
4.
Tam gdzie to jest odpowiednie, działania w ramach niniejszego programu mają na celu przyczynienie się do:

– integracji celów ochrony ludności z innymi politykami i działaniami Wspólnoty i Państw Członkowskich, włącznie z oszacowaniem ryzyka podczas oceniania wpływu instalacji i działań,

– zgodności niniejszego programu z innymi działaniami Wspólnoty.

5.
Każde działanie uwzględnia rezultaty badań wspólnotowych i krajowych w odpowiednich dziedzinach.
Artykuł  4
1.
Komisję wspiera komitet.

2. W przypadku odniesienia do niniejszego ustępu obowiązują przepisy art. 4 i 7 decyzji 1999/468/WE. Długość okresu, o którym mowa w art. 4 ust. 3 decyzji 1999/468/WE ustala się na trzy miesiące.

3.
Komitet przyjmuje swój regulamin wewnętrzny.
Artykuł  5

Komisja dokona oceny realizacji niniejszego programu w połowie czasu trwania i przed jego zakończeniem, a do dnia 30 września 2002 r. i 31 marca 2004 r. złoży sprawozdanie Radzie i Parlamentowi Europejskiemu.

Artykuł  6

Niniejszą decyzję stosuje się ze skutkiem od 1 stycznia 2000 r.

Artykuł  7

Niniejsza decyzja skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, 9 grudnia 1999 r.

W imieniu Rady
O. HEINONEN
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. C 28 z 3.2.1999, str. 29.

(2) Dz.U. C 279 z 1.10.1999, str. 210.

(3) Dz.U. C 169 z 16.6.1999, str. 14.

(4) Dz.U. C 293 z 13.10.1999, str. 53.

(5) Dz.U. C 176 z 4.7.1987, str. 1;

Dz.U. C 44 z 23.2.1989, str. 3;

Dz.U. C 315 z 14.12.1990, str. 1;

Dz.U. C 313 z 10.11.1994, str. 1.

(6) Dz.U. L 8 z 14.1.1998, str. 20.

(7) Dz.U. C 138 z 17.5.1993, str. 5

(8) Dz.U. L 184 z 17.7.1999 r., str. 23.

(9) Dz.U. C 172 z 18.6.1999, str. 1.

ZAŁĄCZNIK

Działanie(1) Ustalenia finansowe
A. Ważniejsze projekty w interesie

ogólnym

Ważniejsze projekty będące w

interesie ogólnym dla wszystkich

Państw Członkowskich lub określonej

ich liczby, obejmujące proces

podnoszenia poziomu ochrony

ludności przed katastrofami w

pewnych znaczących aspektach,

takich, jak:

- prewencja,

- przygotowanie,

- reagowanie,

- natychmiastowe działania,

- wykrywanie i badanie przyczyn

katastrof (analiza ryzyka i

podatności),

- analiza implikacji społeczno-

ekonomicznych katastrof,

- doskonalenie środków i metod

prognozowania

Maksymalny wkład finansowy Wspólnoty: 75 % kosztów całkowitych działania.
B. Szkolenie

1. Warsztaty i kursy(2)

Organizacja warsztatów lub

kursów szkoleniowych

skupiających ekspertów,

specjalistów i techników z

Państw Członkowskich,

pozwalających na wzajemne

dzielenie się doświadczeniami w

każdej dyscyplinie poprzez

dyskusję dotyczącą konkretnych

warunków ich metod, technik i

środków w celu:

- zwiększenia stopnia

przygotowania

- stworzenia warunków do

ustanowienia sieci ludzkiej

pozwalającej na skuteczniejszą

współpracę operacyjną między

Państwami Członkowskimi w

przypadku niebezpieczeństwa.

Maksymalny wkład finansowy Wspólnoty: 75 % kosztów całkowitych działania przy ograniczeniu do 75.000 EUR na działanie
2. Wymiana ekspertów i techników

Organizacja delegowania

ekspertów do służb ratowniczych

lub innych odpowiednich

instytucji innych Państw

Członkowskich w celu

umożliwienia im zdobycia

doświadczeń lub oceny różnych

stosowanych technik lub badania

metod działania innych służb

ratowniczych lub innych

odpowiednich instytucji.

Organizacja wymiany ekspertów,

specjalistów i techników z

Państw Członkowskich

umożliwiająca im przeprowadzenie

lub udział w krótkich kursach

szkoleniowych.

Maksymalnie: 75 % kosztów podróży, zakwaterowania i wyżywienia ekspertów i 100 % kosztów koordynacji systemu.
3. Ćwiczenia (2)

Ćwiczenia mają na celu

porównanie metod, stymulację

współpracy między Państwami

Członkowskimi i wsparcie postępu

w koordynacji krajowych służb

ochrony ludności, dla poprawy

m. in. skuteczności i szybkiego

reagowania w przypadku

niebezpieczeństwa

Maksymalny wkład finansowy Wspólnoty: 50 % kosztów uczestniczących obserwatorów z innych Państw Członkowskich oraz organizacji związanych z tym warsztatów, przygotowania ćwiczeń i sprawozdania końcowego itp.
C. Inne działania

1. Projekty pilotażowe(2)

Projekty opracowane w celu

zwiększenia możliwości i

szybkości reagowania w

początkowych etapach kryzysów w

różnych regionach Państw

Członkowskich. Projekty te mają

na celu głównie poprawę środków,

technik i procedur także w

izolowanych i najbardziej

peryferyjnych regionach lub

wyspach. Ich zakres i treść

powinny być interesujące dla

wszystkich lub kilku Państw

Członkowskich. Zamierzeniem jest

jak największe ich

rozpropagowanie w Unii i

zachęcanie do ich wdrożenia.

Projekty wielonarodowe powinny

być najbardziej propagowane.

Maksymalny wkład finansowy Wspólnoty: 50 % całkowitych kosztów każdego projektu pilotażowego, przy ograniczeniu 200.000 EUR na każdy projekt.
2. Działania wspierające(2)

Działania wspierające, takie jak

przygotowanie prac związanych z

nowymi obszarami jednorazowych

działań lub innych projektów,

warsztatów lub ćwiczeń.

Maksymalny wkład finansowy Wspólnoty: 50 % całkowitych kosztów każdego działania, przy ograniczeniu 30.000 EUR na działanie.
3. Konferencje i imprezy

Konferencje i inne imprezy z

zakresu ochrony ludności,

obejmujące kilka Państw

Członkowskich.

Maksymalny wkład finansowy Wspólnoty: 30 % całkowitych kosztów każdego działania, przy ograniczeniu 50.000 EUR na działanie.
4. Informacja

- działania mające na celu

lepsze informowanie opinii

publicznej, podnoszenie

stopnia edukacji i

świadomości, w celu pomocy

obywatelom w skuteczniejszej

ochronie w każdym miejscu

Wspólnoty oraz przyczynienie

się do zwiększenia

bezpieczeństwa obywateli

Wspólnoty

- Przekazywanie informacji,

publikacji i produkcja

materiałów wystawienniczych

dotyczących współpracy we

Wspólnocie w dziedzinie

ochrony ludności. Wkład

finansowy Wspólnoty: 100 %

kosztów

Maksymalny wkład finansowy Wspólnoty: 75 % całkowitych kosztów działania,
5. Inne działania

- Inne działania mające na celu

lepszą ocenę rezultatów

działań w zakresie ochrony

ludności, takie jak

statystyki, analizy

ekonomiczne

- Ocena programu

- Przepływ informacji o

działaniach mających być

przedmiotem realizacji, w

języku danego Państwa

Członkowskiego wraz z opisem

tematu działań

Wkład finansowy Wspólnoty: 100 % kosztów.
D. Angażowanie ekspertów

Angażowanie ekspertów do

interwencji w przypadku sytuacji

kryzysowej w celu wzmocnienia

systemu przez władze Państwa

Członkowskiego lub państwa

trzeciego znajdującego się w

obliczu klęski żywiołowej lub

katastrofy technologicznej

Wkład finansowy Wspólnoty: 100 % kosztów misji ekspertów
(1) Jedyne kwalifikujące się działania muszą być zgodne z priorytetami

określanymi co roku przez komitet zarządzający.

Szczególne działania kwalifikujące się do innych instrumentów

Wspólnoty nie będą finansowane w ramach niniejszego programu. Jeśli

chodzi o pozycję D, oznacza to, że działania kwalifikujące się między

innymi do ECHO nie mogą być finansowane w ramach niniejszego programu.

(2) Jedynymi działaniami kwalifikującymi się są działania interesujące

wszystkie Państwa Członkowskie lub znaczną ich liczbę.

1 Art. 1 ust. 1 zmieniony przez art. 1 lit. a) decyzji nr 2005/12/WE z dnia 20 grudnia 2004 r. (Dz.U.UE.L.05.6.7) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.
2 Art. 2 ust. 3 zmieniony przez art. 1 lit. b) decyzji nr 2005/12/WE z dnia 20 grudnia 2004 r. (Dz.U.UE.L.05.6.7) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1999.327.53

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 1999/847/WE ustanawiająca wspólnotowy program działań w dziedzinie ochrony ludności
Data aktu: 09/12/1999
Data ogłoszenia: 21/12/1999
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 16/12/1999, 01/01/2000