Dyrektywa 1999/86/WE dostosowująca do postępu technicznego dyrektywę Rady 76/763/EWG w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do siedzeń pasażerów kołowych ciągników rolniczych lub leśnych

DYREKTYWA RADY 1999/86/WE
z dnia 11 listopada 1999 r.
dostosowująca do postępu technicznego dyrektywę Rady 76/763/EWG w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do siedzeń pasażerów kołowych ciągników rolniczych lub leśnych

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając dyrektywę Rady 74/150/EWG z dnia 4 marca 1974 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do homologacji typu kołowych ciągników rolniczych lub leśnych(1), w szczególności jej art. 11,

uwzględniając dyrektywę Rady 76/763/EWG z dnia 27 lipca 1976 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do siedzeń pasażerów kołowych ciągników rolniczych lub leśnych(2), w szczególności jej art. 4,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Celem niniejszej dyrektywy jest ulepszenie konstrukcji siedzeń pasażerów; odpowiadając na uwagi niektórych Państw Członkowskich, w późniejszym okresie należy wprowadzić dalsze przepisy dotyczące siedzeń pasażerów zawierające rozwiązania zwiększające ich bezpieczeństwo.

(2) W celu zwiększenia bezpieczeństwa unikać należy wszelkich przeszkód utrudniających pracę kierowcy.

(3) Komitet ds. Dostosowania do Postępu Technicznego, ustanowiony dyrektywą 74/150/EWG, nie zdołał wyrazić swojej opinii w terminie wyznaczonym przez jego Przewodniczącego,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1

W Załączniku do dyrektywy 76/763/EWG wprowadza się zmiany zgodnie z Załącznikiem do niniejszej dyrektywy.

Artykuł  2
1.
Z dniem 1 stycznia 2001 r. Państwa Członkowskie nie mogą:

– odmówić udzielenia homologacji typu WE, wydania dokumentu określonego w art. 10 ust. 1 tiret trzecie dyrektywy 74/150/EWG albo przyznania krajowej homologacji typu w odniesieniu do jakiegokolwiek typu ciągnika, lub

– zakazać wprowadzenia do użytkowania ciągników;

jeśli ciągniki te spełniają wymagania dyrektywy 76/763/EWG, zmienionej niniejszą dyrektywą.

2.
Z dniem 1 października 2001 r. Państwa Członkowskie:

– nie mogą wydawać dokumentu przewidzianego w art. 10 ust. 1 tiret trzecie dyrektywy 74/150/EWG w odniesieniu do każdego rodzaju ciągnika,

– mogą odmówić przyznania krajowej homologacji typu w odniesieniu do każdego typu ciągnika,

w przypadku niespełnienia wymagań dyrektywy 76/763/EWG, zmienionej niniejszą dyrektywą.

Artykuł  3

W celu wprowadzenia dodatkowych przepisów dotyczących siedzeń pasażerów zawierających kolejne rozwiązania zwiększające ich bezpieczeństwo Komisja dokona dalszych zmian dyrektywy 76/763/EWG do dnia 1 października 2002 r. zgodnie z procedurą ustanowioną w art. 13 ust. 3 dyrektywy 74/150/EWG.

Artykuł  4
1.
Państwa Członkowskie wprowadzą w życie przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy przed dniem 1 stycznia 2001 r. i niezwłocznie powiadomią o tym Komisję.

Wspomniane przepisy powinny zawierać odniesienie do niniejszej dyrektywy lub odniesienie to towarzyszy ich urzędowej publikacji. Metody dokonywania takiego odniesienia określane są przez Państwa Członkowskie.

2.
Państwa Członkowskie przekażą Komisji teksty podstawowych przepisów prawa krajowego, przyjętych w dziedzinach objętych niniejszą dyrektywą.
Artykuł  5

Niniejsza dyrektywa wchodzi w życie z dniem jej opublikowania w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Artykuł  6

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 11 listopada 1999 r.
W imieniu Rady
S. HASSI
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. L 84 z 28.3.1974, str. 10. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą 97/54/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 277 z 10.10.1997, str. 24).

(2) Dz.U. L 262 z 27.9.1976 str. 135. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą 97/54/WE (Dz.U. L 277 z 10.10.1997, str. 24).

ZAŁĄCZNIK

W części II załącznika do dyrektywy 76/763/EWG wprowadza się następujące zmiany:

1. Pozycje 2 i 3 otrzymują brzmienie:

"2. Każde siedzenie zawiera boczne podparcie dla utrzymania równowagi i powinno być wyposażone w oparcie dla pleców o głębokości co najmniej 200 mm. Wymiaru tego nie stosuje się, jeżeli tylne oparcie siedzenia jest częścią kabiny lub konstrukcji zabezpieczającej przed skutkami wywrócenia. Poduszka siedzenia powinna być obszyta bądź wykonana z elastycznego materiału.

3. Musi być zamontowane odpowiednie podparcie dla stóp pasażera, jak również odpowiednie uchwyty ręczne ułatwiające zajęcie miejsca na siedzeniu pasażera i pomocne w utrzymaniu na nim równowagi.".

2. W pozycji 4 akapit drugi zdanie pierwsze otrzymuje brzmienie:

"Górna część wolnej przestrzeni przeznaczonej dla pasażera może być ograniczona z tyłu i po bokach jedynie w promieniu nieprzekraczającym 300 mm (patrz - załączony rysunek).".

3. Skreśla się pozycję 6.

Zmiany w prawie

Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1999.297.22

Rodzaj: Dyrektywa
Tytuł: Dyrektywa 1999/86/WE dostosowująca do postępu technicznego dyrektywę Rady 76/763/EWG w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do siedzeń pasażerów kołowych ciągników rolniczych lub leśnych
Data aktu: 11/11/1999
Data ogłoszenia: 18/11/1999
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 18/11/1999