uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając rozporządzenie Komisji (WE) nr 2200/96 z dnia 28 października 1996 r. w sprawie wspólnej organizacji rynku owoców i warzyw(1), ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1257/1999(2), w szczególności jego art. 2 ust. 2,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Brzoskwinie i nektaryny należą do produktów wymienionych w załączniku I do rozporządzenia (WE) nr 2200/96, w odniesieniu do których muszą zostać przyjęte normy; muszą zostać wprowadzone liczne zmiany w rozporządzeniu Komisji (EWG) nr 3596/90 z dnia 12 grudnia 1990 r. ustanawiającym normy jakości w odniesieniu do brzoskwiń i nektaryn(3), ostatnio zmienionym rozporządzeniem (WE) nr 888/97(4). Dla zapewnienia jasności pod względem prawnym rozporządzenie (EWG) nr 3596/90 powinno zostać uchylone, a zawarte w nim zasady ponownie sformułowane. W tym celu, a także dla zachowania przejrzystości na rynku światowym, należy uwzględnić normy w odniesieniu do brzoskwiń i nektaryn, zalecane przez Grupę Roboczą ds. Normalizacji Produktów Łatwo Psujących się i Rozwoju Jakości przy Europejskiej Komisji Gospodarczej Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ).
(2) Normy w odniesieniu do brzoskwiń i nektaryn przewidują obowiązek przestrzegania skali wielkości; na mocy rozporządzenia Komisji (EWG) nr 1169/93(5) klasa wielkości D jest dopuszczona jedynie od początku roku gospodarczego do dnia 30 czerwca, tak aby pozwolić na wprowadzanie do obrotu wczesnymi odmianami owoców, tym samym zapobiegając po dniu 1 lipca obrotowi późnymi odmianami brzoskwiń i nektaryn w klasie wielkości D, które w okresie dojrzałości osiągają większe rozmiary; nie ma potrzeby rozszerzania omawianego ograniczenia poza okres obrotu wspólnotowymi brzoskwiniami i nektarynami.
(3) Rynek brzoskwiń i nektaryn, w szczególności na etapie detalicznym, uzależniony jest w ogromnej mierze od własności organoleptycznych tych produktów, które mogą się znacznie różnić. Dlatego należy zezwolić branży na oznaczanie na opakowaniu zbiorczym minimalnych i maksymalnych wartości zasadniczych kryteriów dojrzałości produktów, aby umożliwić konsumentom swobodę wyboru przy zakupie owoców charakteryzujących się optymalnymi własnościami organoleptycznymi.
(4) Stosowanie wymienionych norm powinno spowodować usunięcie z rynku produktów o nieodpowiedniej jakości, ukierunkowanie produkcji na zaspokajanie wymogów konsumentów oraz ułatwienie stosunków handlowych opartych na uczciwej konkurencji, wspomagając w ten sposób poprawę rentowności produkcji.
(5) Normy mają zastosowanie do wszystkich faz obrotu. Transport na duże odległości, składowanie dłużej niż przez pewien okres czasu oraz różne procesy, którym poddawane są produkty, mogą powodować pewne zmiany jakości ze względu na zachodzące w produktach procesy biologiczne lub ich stosunkowo nietrwały charakter. Tego rodzaju pogorszenie jakości powinno zostać wzięte pod uwagę przy stosowaniu norm na wszystkich etapach obrotu po wysyłce. Ze względu na to, że produkty klasy "Ekstra" muszą być szczególnie starannie sortowane i pakowane, w ich przypadku należy uwzględnić jedynie ewentualną utratę świeżości i jędrności.
(6) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniem są zgodne z opinią Komitetu Zarządzającego ds. Owoców i Warzyw,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli, dnia 3 listopada 1999 r.
W imieniu Komisji | |
Franz FISCHLER | |
Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 297 z 21.11.1996, str. 1.
(2) Dz.U. L 160 z 26.6.1999, str. 80.
(3) Dz.U. L 350 z 14.12.1990, str. 38.
(4) Dz.U. L 126 z 17.5.1997, str. 11.
(5) Dz.U. L 118 z 14.5.1993, str. 22.
-zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 46/2003 z dnia 10 stycznia 2003 r. (Dz.U.UE.L.03.7.61) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 31 stycznia 2003 r.
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 582/2003 z dnia 31 marca 2003 r. (Dz.U.UE.L.03.83.37) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 4 kwietnia 2003 r.
- zmieniony przez art. 1-3 rozporządzenia nr 907/2004 z dnia 29 kwietnia 2004 r. (Dz.U.UE.L.04.163.50) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 20 maja 2004 r.
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 46/2003 z dnia 10 stycznia 2003 r. (Dz.U.UE.L.03.7.61) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 6 stycznia 2005 r.
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.1999.281.11 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 2335/1999 ustanawiające normy handlowe w odniesieniu do brzoskwiń i nektaryn |
Data aktu: | 03/11/1999 |
Data ogłoszenia: | 04/11/1999 |
Data wejścia w życie: | 01/05/2004, 01/12/1999, 07/11/1999 |