KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając rozporządzenie Komisji (WE) nr 2200/96 z dnia 28 października 1996 r. w sprawie wspólnej organizacji rynku owoców i warzyw(1), ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1257/1999(2), w szczególności jego art. 2 ust. 2,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Brzoskwinie i nektaryny należą do produktów wymienionych w załączniku I do rozporządzenia (WE) nr 2200/96, w odniesieniu do których muszą zostać przyjęte normy; muszą zostać wprowadzone liczne zmiany w rozporządzeniu Komisji (EWG) nr 3596/90 z dnia 12 grudnia 1990 r. ustanawiającym normy jakości w odniesieniu do brzoskwiń i nektaryn(3), ostatnio zmienionym rozporządzeniem (WE) nr 888/97(4). Dla zapewnienia jasności pod względem prawnym rozporządzenie (EWG) nr 3596/90 powinno zostać uchylone, a zawarte w nim zasady ponownie sformułowane. W tym celu, a także dla zachowania przejrzystości na rynku światowym, należy uwzględnić normy w odniesieniu do brzoskwiń i nektaryn, zalecane przez Grupę Roboczą ds. Normalizacji Produktów Łatwo Psujących się i Rozwoju Jakości przy Europejskiej Komisji Gospodarczej Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ).
(2) Normy w odniesieniu do brzoskwiń i nektaryn przewidują obowiązek przestrzegania skali wielkości; na mocy rozporządzenia Komisji (EWG) nr 1169/93(5) klasa wielkości D jest dopuszczona jedynie od początku roku gospodarczego do dnia 30 czerwca, tak aby pozwolić na wprowadzanie do obrotu wczesnymi odmianami owoców, tym samym zapobiegając po dniu 1 lipca obrotowi późnymi odmianami brzoskwiń i nektaryn w klasie wielkości D, które w okresie dojrzałości osiągają większe rozmiary; nie ma potrzeby rozszerzania omawianego ograniczenia poza okres obrotu wspólnotowymi brzoskwiniami i nektarynami.
(3) Rynek brzoskwiń i nektaryn, w szczególności na etapie detalicznym, uzależniony jest w ogromnej mierze od własności organoleptycznych tych produktów, które mogą się znacznie różnić. Dlatego należy zezwolić branży na oznaczanie na opakowaniu zbiorczym minimalnych i maksymalnych wartości zasadniczych kryteriów dojrzałości produktów, aby umożliwić konsumentom swobodę wyboru przy zakupie owoców charakteryzujących się optymalnymi własnościami organoleptycznymi.
(4) Stosowanie wymienionych norm powinno spowodować usunięcie z rynku produktów o nieodpowiedniej jakości, ukierunkowanie produkcji na zaspokajanie wymogów konsumentów oraz ułatwienie stosunków handlowych opartych na uczciwej konkurencji, wspomagając w ten sposób poprawę rentowności produkcji.
(5) Normy mają zastosowanie do wszystkich faz obrotu. Transport na duże odległości, składowanie dłużej niż przez pewien okres czasu oraz różne procesy, którym poddawane są produkty, mogą powodować pewne zmiany jakości ze względu na zachodzące w produktach procesy biologiczne lub ich stosunkowo nietrwały charakter. Tego rodzaju pogorszenie jakości powinno zostać wzięte pod uwagę przy stosowaniu norm na wszystkich etapach obrotu po wysyłce. Ze względu na to, że produkty klasy "Ekstra" muszą być szczególnie starannie sortowane i pakowane, w ich przypadku należy uwzględnić jedynie ewentualną utratę świeżości i jędrności.
(6) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniem są zgodne z opinią Komitetu Zarządzającego ds. Owoców i Warzyw,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.Sporządzono w Brukseli, dnia 3 listopada 1999 r.
|
W imieniu Komisji |
|
Franz FISCHLER |
|
Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 297 z 21.11.1996, str. 1.
(2) Dz.U. L 160 z 26.6.1999, str. 80.
(3) Dz.U. L 350 z 14.12.1990, str. 38.
(4) Dz.U. L 126 z 17.5.1997, str. 11.
(5) Dz.U. L 118 z 14.5.1993, str. 22.