Dyrektywa 98/96/WE zmieniająca, między innymi, w odniesieniu do nieurzędowych inspekcji polowych, dyrektywy 66/400/EWG, 66/401/EWG, 66/402/EWG, 66/403/EWG, 69/208/EWG, 70/457/EWG i 70/458/EWG w sprawie obrotu materiałem siewnym buraka, materiałem siewnym roślin pastewnych, materiałem siewnym roślin zbożowych, sadzeniakami ziemniaków, materiałem siewnym roślin oleistych i włóknistych oraz materiałem siewnym warzyw oraz w sprawie Wspólnego Katalogu Odmian Gatunków Roślin Rolniczych

DYREKTYWA RADY 98/96/WE
z dnia 14 grudnia 1998 r.
zmieniająca, między innymi, w odniesieniu do nieurzędowych inspekcji polowych, dyrektywy 66/400/EWG, 66/401/EWG, 66/402/EWG, 66/403/EWG, 69/208/EWG, 70/457/EWG i 70/458/EWG w sprawie obrotu materiałem siewnym buraka, materiałem siewnym roślin pastewnych, materiałem siewnym roślin zbożowych, sadzeniakami ziemniaków, materiałem siewnym roślin oleistych i włóknistych oraz materiałem siewnym warzyw oraz w sprawie Wspólnego Katalogu Odmian Gatunków Roślin Rolniczych

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 43,

uwzględniając wniosek Komisji(1)

uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego(2)

uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(3)

a także mając na uwadze, co następuje:

z przedstawionych poniżej przyczyn należy zmienić następujące dyrektywy w sprawie obrotu materiałem siewnym i rozmnożeniowym:

- dyrektywa Rady 66/400/EWG z dnia 14 czerwca 1966 r. w sprawie obrotu materiałem siewnym buraka(4),

- dyrektywa Rady 66/401/EWG z dnia 14 czerwca 1966 r. w sprawie obrotu materiałem siewnym roślin pastewnych(5),

- dyrektywa Rady 66/402/EWG z dnia 14 czerwca 1966 r. w sprawie obrotu materiałem siewnym roślin zbożowych(6),

- dyrektywa Rady 66/403/EWG z dnia 14 czerwca 1966 r. w sprawie obrotu sadzeniakami ziemniaka(7),

- dyrektywa Rady 69/208/EWG z dnia 30 czerwca 1969 r. w sprawie obrotu materiałem siewnym roślin oleistych i włóknistych(8),

- dyrektywa Rady 70/457/EWG z dnia 29 września 1970 r. w sprawie Wspólnego Katalogu Odmian Gatunków Roślin Rolniczych(9), oraz

- dyrektywa Rady 70/458/EWG z dnia 29 września 1970 r. w sprawie obrotu materiałem siewnym warzyw(10);

decyzja Komisji 89/540/EWG z dnia 22 września 1989 r. w sprawie organizacji tymczasowego doświadczenia dotyczącego obrotu materiałem siewnym i rozmnożeniowym(11) określiła przeprowadzenie tymczasowego doświadczenia w określonych warunkach, w celu dokonania oceny czy nieurzędowe inspekcje polowe pozwalają na uproszczenie procedur urzędowej kwalifikacji materiału siewnego, przewidzianych w dyrektywach 66/400/EWG, 66/401/EWG, 66/402/EWG i 69/208/EWG, nie powodując istotnego obniżenia jakości materiału siewnego;

wyniki doświadczenia wykazały, iż w niektórych przypadkach możliwe jest uproszczenie procedur urzędowej kwalifikacji materiału siewnego jako "kwalifikowanego materiału siewnego" wszelkich stopni, jeżeli inspekcje mogłyby być przeprowadzane przez inspektorów innych niż wyznaczonych do przeprowadzania urzędowej oceny przez jednostkę kwalifikującą;

sytuacja administracyjna w Państwach Członkowskich uległa zmianie;

należy odpowiednio zmienić dyrektywy 66/400/EWG, 66/401/EWG, 66/402/EWG i 69/208/EWG;

dyrektywy 66/401/EWG, 66/402/EWG i 69/208/EWG i 70/458/EWG przewidują, że umieszczone w nich wykazy gatunków mogą być zmieniane w wyniku rozwoju wiedzy naukowej lub technicznej dotyczącej nazw i gatunków mieszanych pochodzących z krzyżowania gatunków objętych tymi dyrektywami, zgodnie z procedurą Stałego Komitetu;

pożądane jest ułatwienie dodawania nowych gatunków do wykazu gatunków zamieszczonego w wymienionych dyrektywach;

wymienione dyrektywy należy odpowiednio zmienić;

dyrektywy 66/400/EWG, 66/401/EWG, 66/402/EWG i 69/208/EWG i 70/458/EWG przewidują zorganizowanie tymczasowych doświadczeń w celu poszukiwania lepszych rozwiązań dla zastąpienia niektórych elementów przyjętych systemów kwalifikacji;

w świetle zdobytego doświadczenia pożądane jest rozszerzenie pola działania w zakresie organizowania tego rodzaju doświadczeń celem poszukiwania lepszych rozwiązań dla zastąpienia niektórych przepisów ustanowionych w wymienionych dyrektywach;

pożądane jest wprowadzenie podstawy prawnej w dyrektywie 66/403/EWG dla organizowania tymczasowych doświadczeń w celu poszukiwania lepszych rozwiązań dla zastąpienia niektórych przepisów tejże dyrektywy;

w dyrektywach 70/457EWG i 70/458/EWG należałoby wprowadzić zasady dotyczące wyboru nazw odmian,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1

W dyrektywie 66/400/EWG wprowadza się następujące zmiany:

1) w art. 2 ust. 1 pkt C lit. d) otrzymuje brzmienie:

"d) i) dla których zostało stwierdzone, w trakcie urzędowej oceny, że wyżej wymienione warunki zostały spełnione, lub

ii) w przypadku warunków ustanowionych w załączniku I (A), dla których zostało stwierdzone w trakcie urzędowej oceny lub w trakcie badania przeprowadzonego pod nadzorem urzędowym, że warunki te zostały spełnione.";

2) w art. 2 dodaje się ustępy w brzmieniu:

"3. Badanie przeprowadzane pod nadzorem urzędowym, określonym w ust. 1, pkt C lit. d) ii), odbywa się pod następującymi warunkami:

i) inspektorzy:

a) posiadają niezbędne kwalifikacje techniczne;

b) nie czerpią osobistych korzyści związanych z przeprowadzaniem inspekcji;

c) są urzędowo zatwierdzeni przez jednostkę kwalifikującą dla materiału siewnego danego Państwa Członkowskiego, przy czym zatwierdzenie to obejmuje zaprzysiężenie inspektorów albo podpisanie przez inspektora oświadczenia o przestrzeganiu zasad regulujących urzędowe oceny;

d) przeprowadzają inspekcje pod nadzorem urzędowym zgodnie z zasadami mającymi zastosowanie do urzędowych inspekcji;

ii) uprawa nasienna, która ma być poddana inspekcji, prowadzona jest z materiału siewnego poddanego urzędowej kontroli a posteriori, której wyniki były zadawalające;

iii) część upraw nasiennych stanowi przedmiot inspekcji prowadzonej przez urzędowych inspektorów. Dla upraw samopylnych część ta wynosi 10 % a 20 % dla upraw o zapylaniu krzyżowym, lub dla gatunków dla których Państwa Członkowskie przewidują przeprowadzanie urzędowych badań laboratoryjnych materiału siewnego za pomocą procedur morfologicznych, fizjologicznych, lub, w stosownym przypadku, również biochemicznych w celu określenia tożsamości i czystości odmian, odpowiednio 5 % i 15 %;

iv) część próbek z partii materiału siewnego z upraw materiału siewnego pobierana jest do urzędowej kontroli a posteriori oraz, w stosownym przypadku, w celu przeprowadzenia badań laboratoryjnych tożsamości i czystości odmianowej materiału siewnego;

v) Państwa Członkowskie ustalają kary stosowane za naruszenie zasad rządzących badaniami prowadzonymi pod urzędowym nadzorem. Przewidziane kary muszą być skuteczne, proporcjonalne i odstraszające. Jeżeli urzędowo zatwierdzeni inspektorzy naruszają, w sposób celowy lub przez zaniedbanie, zasady regulujące urzędowe badania, kary mogą przewidywać w szczególności cofnięcie zatwierdzenia określonego w ust. 3 i) lit. c). W tym przypadku wszelkie zatwierdzenia badanego materiału siewnego zostają unieważnione, chyba że zostanie udowodnione, że materiał siewny spełnia jednak wszystkie wymagane warunki.

4. Inne środki stosowane do prowadzenia badań pod nadzorem urzędowym mogą zostać przyjęte zgodnie z procedurą ustanowioną w art. 21.

Do czasu przyjęcia takich środków, należy przestrzegać warunków określonych w art. 2 decyzji Komisji 89/540/EWG.";

3) w art. 13a akapit pierwszy otrzymuje brzmienie:

"Do celów poszukiwania lepszych rozwiązań dla zastąpienia niektórych przepisów niniejszej dyrektywy, może zostać przewidziane zorganizowanie czasowych doświadczeń na warunkach określonych na poziomie wspólnotowym, zgodnie z przepisami ustanowionymi w art. 21.";

4) w załączniku I (A) pkt 3 otrzymuje brzmienie:

"3. W przypadku kwalifikowanego materiału siewnego wszelkich stopni przeprowadza się co najmniej jedną inspekcję polową, urzędową lub pod nadzorem urzędowym, a w przypadku elitarnego materiału siewnego, co najmniej dwie urzędowe inspekcje polowe, jedną dla roślinek wysadkowych, a drugą dla nasienników.".

Artykuł  2

W dyrektywie 66/401/EWG wprowadza się następujące zmiany:

1) w art. 2, ust. 1 pkt C lit. d) otrzymuje brzmienie:

"d) i) które zostały określone, w drodze badania urzędowego, jako spełniające wyżej wymienione warunki; lub

ii) w przypadku warunków ustanowionych w załączniku I, dla których zostało stwierdzone w trakcie badania urzędowego lub w trakcie badania przeprowadzonego pod nadzorem urzędowym, że warunki te zostały spełnione";

2) w art. 2 ust. 1a otrzymuje brzmienie:

"1a. Zmiany, które należy wprowadzić w wykazie gatunków określonym w ust. 1 pkt A, zostają przyjęte zgodnie z procedurą ustanowioną w art. 21.";

3) w art. 2 dodaje się ustępy w brzmieniu:

"3. Badanie przeprowadzane pod nadzorem urzędowym, określonym w ust. 1 pkt C lit. d) ii) odbywa się pod następującymi warunkami:

i) inspektorzy:

a) posiadają niezbędne kwalifikacje techniczne;

b) nie czerpią osobistych korzyści związanych z przeprowadzaniem inspekcji;

c) są urzędowo zatwierdzeni przez jednostkę kwalifikującą dla materiału siewnego danego Państwa Członkowskiego, przy czym zatwierdzenie to obejmuje zaprzysiężenie inspektorów albo podpisanie przez inspektora oświadczenia o przestrzeganiu zasad regulujących urzędowe badania;

d) przeprowadzają inspekcje pod nadzorem urzędowym zgodnie z zasadami stosowanymi do urzędowych inspekcji;

ii) uprawa nasienna, która ma być poddana inspekcji, prowadzona jest z materiału siewnego poddanego urzędowej kontroli a posteriori, której wyniki były zadowalające;

iii) część upraw nasiennych stanowi przedmiot inspekcji prowadzonej przez urzędowych inspektorów. Dla upraw samopylnych część ta wynosi 10 % a 20 % dla upraw o zapylaniu krzyżowym lub dla gatunków, dla których Państwa Członkowskie przewidują prowadzenie urzędowych badań laboratoryjnych materiału siewnego za pomocą procedur morfologicznych, fizjologicznych lub, w stosownym przypadku, biochemicznych, celem określenia tożsamości i czystości odmian, odpowiednio 5 % i 15 %;

iv) część próbek z partii materiału siewnego zebranego z upraw nasiennych pobierana jest do urzędowej kontroli a posteriori, a w razie potrzeby w celu przeprowadzenia analizy laboratoryjnej tożsamości i czystości odmianowej materiału siewnego;

v) Państwa Członkowskie ustalają kary stosowane za naruszenia zasad regulujących badania prowadzone pod nadzorem urzędowym. Przewidziane kary muszą być skuteczne, proporcjonalne i odstraszające. Jeżeli urzędowo zatwierdzeni inspektorzy naruszają, w sposób celowy lub przez zaniedbanie, zasady regulujące urzędowe badania, kary mogą przewidywać w szczególności cofnięcie zatwierdzenia określonego w ust. 3 i) lit. c). W tym przypadku wszelkie zatwierdzenia badanego materiału siewnego zostają unieważnione, chyba że zostanie udowodnione że materiał siewny spełnia jednak wszystkie wymagane warunki.

4. Inne środki stosowane do prowadzenia badań pod nadzorem urzędowym mogą zostać przyjęte zgodnie z procedurą ustanowioną w art. 21.

Do czasu przyjęcia takich środków, należy przestrzegać warunków określonych w art. 2 decyzji Komisji 89/540/EWG.";

4) w art. 13a akapit pierwszy otrzymuje brzmienie:

"Do celów poszukiwania lepszych rozwiązań dla zastąpienia niektórych przepisów niniejszej dyrektywy, może zostać przewidziane zorganizowanie czasowych doświadczeń na szczególnych warunkach na poziomie wspólnotowym, zgodnie z procedurą ustanowioną w art. 21. ";

5) w załączniku I pkt 6 zdanie pierwsze otrzymuje brzmienie:

"6) Przestrzeganie wyżej określonych norm lub innych warunków sprawdzane jest, w przypadku elitarnego materiału siewnego, w trakcie urzędowych inspekcji polowych, a w przypadku kwalifikowanego materiału siewnego w trakcie urzędowych inspekcji polowych albo w trakcie inspekcji prowadzonych pod nadzorem urzędowym.";

Artykuł  3

W dyrektywie 66/402/EWG wprowadza się następujące zmiany:

1) w art. 2 ust. 1 pkt E lit. d) otrzymuje brzmienie:

"d) i) dla których zostało stwierdzone, w trakcie urzędowej oceny, że wyżej wymienione warunki zostały spełnione; lub

ii) w przypadku warunków ustanowionych w załączniku I, dla których zostało stwierdzone w trakcie urzędowej oceny lub w trakcie badania przeprowadzonego pod nadzorem urzędowym, że warunki te zostały spełnione.";

2) w art. 2 ust. 1 pkt F lit. d) otrzymuje brzmienie:

"d) i) dla których zostało stwierdzone, w trakcie urzędowej oceny, że wyżej wymienione warunki zostały spełnione; lub

ii) w przypadku warunków ustanowionych w załączniku I, dla których zostało stwierdzone w trakcie urzędowej oceny lub w trakcie badania przeprowadzonego pod nadzorem urzędowym, że warunki te zostały spełnione.";

3) w art. 2 ust. 1 pkt G lit. d) otrzymuje brzmienie:

"d) i) dla których zostało stwierdzone w trakcie urzędowej oceny, że wyżej wymienione warunki zostały spełnione; lub

ii) w przypadku warunków ustanowionych w załączniku I, dla których zostało stwierdzone w trakcie urzędowej oceny lub w trakcie badania przeprowadzonego pod nadzorem urzędowym, że warunki te zostały spełnione.";

4) w art. 2 ust. 1 a otrzymuje brzmienie:

"1a. Zmiany, które należy wprowadzić w wykazie gatunków określonych w ust. 1 pkt A zostaną przyjęte zgodnie z procedurą ustanowioną w art. 21.";

5) w art. 2 dodaje się ustępy w brzmieniu:

"3. Badanie przeprowadzane pod nadzorem urzędowym, określonym w ust. 1 pkt E lit. d) ii), ust. 1 pkt F lit. d) ii) i ust. 1 pkt G lit. d) ii), odbywa się pod następującymi warunkami:

i) inspektorzy:

a) posiadają niezbędne kwalifikacje techniczne;

b) nie czerpią osobistych korzyści w związku z prowadzeniem inspekcji;

c) są urzędowo zatwierdzeni przez jednostkę kwalifikującą dla materiału siewnego danego Państwa Członkowskiego, przy czym zatwierdzenie to obejmuje zaprzysiężenie inspektorów albo podpisanie przez inspektora oświadczenia o przestrzeganiu zasad regulujących urzędowe badania;

d) przeprowadzają inspekcje pod nadzorem urzędowym zgodnie z zasadami mającymi zastosowanie do urzędowych inspekcji;

ii) uprawa nasienna, która ma być poddana inspekcji, prowadzona jest z materiału siewnego poddanego urzędowej kontroli a posteriori, której wyniki były zadowalające;

iii) część upraw nasiennych stanowi przedmiot inspekcji prowadzonej przez urzędowych inspektorów. Dla upraw samopylnych część ta wynosi 10 % a 20 % dla upraw o zapylaniu krzyżowym, lub dla gatunków dla których Państwa Członkowskie przewidują prowadzenie urzędowej analizy laboratoryjnej materiału siewnego za pomocą procedur morfologicznych, fizjologicznych, lub, w stosownym przypadku, biochemicznych, w celu określenia tożsamości i czystości odmian, odpowiednio 5 % i 15 %;

iv) część próbek z partii materiału siewnego z upraw nasiennych pobierana jest do urzędowej kontroli a posteriori, a w razie potrzeby w celu przeprowadzenia urzędowych badań laboratoryjnych tożsamości i czystości odmian materiału siewnego;

v) Państwa Członkowskie określają kary stosowane za naruszenia zasad regulujących badania prowadzone pod urzędowym nadzorem. Przewidziane kary muszą być skuteczne, proporcjonalne i odstraszające. Jeżeli urzędowo zatwierdzeni inspektorzy naruszają, w sposób celowy lub przez zaniedbanie, zasady regulujące urzędowe badania, kary mogą przewidywać w szczególności cofnięcie zatwierdzenia określonego w ust. 3 i) lit. c). W tym przypadku wszelkie zatwierdzenia badanego materiału siewnego zostają unieważnione, chyba że zostanie dowiedzione że materiał siewny spełnia jednak wszystkie wymagane warunki.

4. Inne środki stosowane do prowadzenia badań pod nadzorem urzędowym mogą zostać przyjęte zgodnie z procedurą ustanowioną w art. 21.

Do czasu przyjęcia takich środków należy przestrzegać warunków określonych w art. 2 decyzji Komisji 89/540/EWG.";

6) w art. 13a akapit pierwszy otrzymuje brzmienie:

"Do celów poszukiwania lepszych rozwiązań dla zastąpienia niektórych przepisów niniejszej dyrektywy, może zostać przewidziane zorganizowanie tymczasowych doświadczeń na warunkach określonych na poziomie wspólnotowym, zgodnie z procedurą ustanowioną w art. 21.";

7) w załączniku I pkt 5 zdanie pierwsze otrzymuje brzmienie:

"5) Przestrzeganie wyżej wymienionych norm i innych warunków sprawdzane jest dla elitarnego materiału siewnego w trakcie urzędowych inspekcji polowych, a dla kwalifikowanego materiału siewnego w trakcie urzędowych inspekcji polowych albo w trakcie inspekcji przeprowadzanych pod nadzorem urzędowym.".

Artykuł  4

W dyrektywie 66/403EWG wprowadza się następujące zmiany:

Po art. 13 dodaje się artykuł w brzmieniu:

"Artykuł 13b

W celu poszukiwania lepszych rozwiązań dla zastąpienia niektórych przepisów niniejszej dyrektywy, innych niż dotyczące ochrony roślin, może zostać przewidziane zorganizowanie tymczasowych doświadczeń na warunkach określonych na poziomie wspólnotowym, zgodnie z procedurą ustanowioną w art. 19.

W ramach takich doświadczeń Państwa Członkowskie mogą zostać zwolnione z niektórych obowiązków określonych w niniejszej dyrektywie. Zakres tego zwolnienia zostaje określony w zależności od przepisów, do których ma ono zastosowanie. Długość tego doświadczenia nie może przekraczać siedmiu lat.".

Artykuł  5

W dyrektywie 69/208/EWG wprowadza się następujące zmiany:

1) w art. 2 ust. 1 pkt C lit. d) otrzymuje brzmienie:

"d) i) dla których zostały stwierdzone w trakcie urzędowej oceny, że wyżej wymienione warunki zostały spełnione; lub

ii) w przypadku warunków ustanowionych w załączniku I, dla których zostało stwierdzone w trakcie urzędowego badania lub w trakcie badania przeprowadzonego pod nadzorem urzędowym, że warunki te zostały spełnione.";

2) w art. 2 ust. 1 pkt D lit. d) otrzymuje brzmienie:

"d) i) dla których zostały stwierdzone w trakcie urzędowej oceny, że wyżej wymienione warunki zostały spełnione; lub

iii) w przypadku warunków ustanowionych w załączniku I, dla których zostało stwierdzone w trakcie urzędowego badania lub w trakcie badania przeprowadzonego pod nadzorem urzędowym, że warunki te zostały spełnione.";

3) w art. 2 ust. 1 pkt E lit. d) otrzymuje brzmienie:

"d) i) dla których zostały stwierdzone w trakcie urzędowej oceny, że wyżej wymienione warunki zostały spełnione; lub

ii) w przypadku warunków ustanowionych w załączniku I, dla których zostało stwierdzone w trakcie urzędowego badania lub w trakcie badania przeprowadzonego pod nadzorem urzędowym, że warunki te zostały spełnione.";

4) w art. 2 ust. 1 pkt Ea lit. d) otrzymuje brzmienie:

"d) i) dla których zostały stwierdzone, w trakcie urzędowej oceny, że wyżej wymienione warunki zostały spełnione; lub

ii) w przypadku warunków ustanowionych w załączniku I, dla których zostało stwierdzone w trakcie urzędowego badania lub w trakcie badania przeprowadzonego pod nadzorem urzędowym, że warunki te zostały spełnione.";

5) w art. 2 ust. 1 pkt F lit. d) otrzymuje brzmienie:

"d) i) dla których zostały stwierdzone w trakcie urzędowej oceny, że wyżej wymienione warunki zostały spełnione; lub

ii) w przypadku warunków ustanowionych w załączniku I, dla których zostało stwierdzone w trakcie urzędowego badania lub w trakcie badania przeprowadzonego pod nadzorem urzędowym, że warunki te zostały spełnione.";

6) w art. 2 ust. 1a otrzymuje brzmienie:

"1a. Zmiany, których należy dokonać w wykazie gatunków zamieszczonym w ust. 1 pkt A, przyjmuje się zgodnie z procedurą ustanowioną w art. 20.";

7) w art. 2 dodaje się ustępy w brzmieniu:

"3. Badanie przeprowadzane pod nadzorem urzędowym, określonym w ust. 1 pkt C lit. d) ii), ust. 1 pkt D lit. d) ii), ust. 1 pkt E lit. d) ii), ust. 1 pkt Ea lit. d) ii) i ust. 1 pkt F lit. d) ii) odbywa się pod następującymi warunkami:

i) inspektorzy:

a) posiadają niezbędne kwalifikacje techniczne;

b) nie czerpią osobistych korzyści związanych z przeprowadzaniem inspekcji;

c) są urzędowo zatwierdzeni przez jednostkę kwalifikującą danego Państwa Członkowskiego, przy czym zatwierdzenie to obejmuje zaprzysiężenie inspektorów albo podpisanie przez inspektora oświadczenia o przestrzeganiu zasad regulujących urzędowe badania;

d) przeprowadzają inspekcje pod nadzorem urzędowym zgodnie z zasadami stosowanymi do urzędowych inspekcji;

ii) uprawa nasienna, która ma być poddana inspekcji, prowadzona jest z materiału siewnego poddanego urzędowej kontroli a posteriori, której wyniki były zadowalające;

iii) część upraw nasiennych stanowi przedmiot inspekcji prowadzonej przez inspektorów urzędowych. Dla upraw samopylnych część ta wynosi 10 % a 20 % dla upraw o zapylaniu krzyżowym, lub dla gatunków, dla których Państwa Członkowskie przewidują prowadzenie urzędowych badań laboratoryjnych materiału siewnego za pomocą procedur morfologicznych, fizjologicznych, lub gdzie sytuacja tego wymaga, również biochemicznych, w celu określenia tożsamości i czystości odmian, odpowiednio 5 % i 15 %;

iv) część próbek z partii materiału siewnego zebranego z upraw nasiennych pobierana jest do urzędowej kontroli a posteriori, a w razie potrzeby w celu przeprowadzenia testów laboratoryjnych tożsamości i czystości odmian materiału siewnego;

v) Państwa Członkowskie ustalają kary stosowane za naruszenia zasad regulujących badania prowadzone pod nadzorem urzędowym. Przewidziane kary muszą być skuteczne, proporcjonalne i odstraszające. Jeżeli urzędowo zatwierdzeni inspektorzy naruszają, w sposób celowy lub przez zaniedbanie, zasady regulujące urzędowe badania, kary mogą przewidywać w szczególności cofnięcie zatwierdzenia określonego w ust. 3 i) lit. c). W tym przypadku wszelkie zatwierdzenia badanego materiału siewnego zostają unieważnione, chyba że zostanie udowodnione że materiał siewny spełnia jednak wszystkie wymagane warunki.

4. Inne środki stosowane do prowadzenia badań pod nadzorem urzędowym mogą zostać przyjęte zgodnie z procedurą ustanowioną w art. 21.

Do czasu przyjęcia takich środków należy przestrzegać warunków określonych w art. 2 decyzji Komisji 89/540/EWG.";

8) w art. 12a akapit pierwszy otrzymuje brzmienie:

"Do celów poszukiwania lepszych rozwiązań dla zastąpienia niektórych przepisów niniejszej dyrektywy, może zostać przewidziane zorganizowanie tymczasowych doświadczeń na warunkach określonych na poziomie wspólnotowym, zgodnie z procedurą ustanowioną w art. 21.";

9) w załączniku I pkt 5 zdanie pierwsze otrzymuje brzmienie:

"5) Przestrzeganie wyżej wymienionych norm i innych warunków sprawdzane jest dla elitarnego materiału siewnego w trakcie urzędowych inspekcji polowych, a dla kwalifikowanego materiału siewnego w trakcie urzędowych inspekcji polowych albo w trakcie inspekcji przeprowadzanych pod nadzorem urzędowym.".

Artykuł  6

W dyrektywie 70/457/EWG wprowadza się następujące zmiany:

W art. 9 dodaje się ustęp w brzmieniu:

"5. Do celów wybierania nazw odmian stosuje się art. 63 rozporządzenia Rady (WE) nr 2100/94 z dnia 27 lipca 1994 r. w sprawie wspólnotowego prawa do ochrony odmian roślin(*).

Szczegółowe przepisy wykonawcze dotyczące wybierania nazw dla niektórych odmian mogą zostać przyjęte zgodnie z procedurą ustanowioną w art. 23.

______

(*) Dz.U. L 227 z 1.9.1994, str. 1. Rozporządzenie zmienione rozporządzeniem (WE) nr 2506/95 (Dz.U. L 258 z 28.10.1995, str. 3).".

Artykuł  7

W dyrektywie 70/458/EWG wprowadza się następujące zmiany:

1) w art. 2 ust. 1a otrzymuje brzmienie:

"1a. Zmiany które mają zostać wprowadzone na wykazach gatunków zamieszczonych w ust. 1 pkt A są przyjmowane zgodnie z procedurą ustanowioną w art. 40.";

2) w art. 29a akapit pierwszy otrzymuje brzmienie:

"Do celów poszukiwania lepszych rozwiązań dla zastąpienia niektórych przepisów niniejszej dyrektywy, może zostać przewidziane zorganizowanie tymczasowych doświadczeń na warunkach określonych na poziomie wspólnotowym, zgodnie z przepisami ustanowionymi w art. 40.";

3) w art. 10 dodaje się ustęp w brzmieniu:

"5. Do celów wybierania nazw odmian stosuje się art. 63 rozporządzenia Rady (WE) nr 2100/94 z dnia 27 lipca 1994 r. w sprawie wspólnotowego prawa do ochrony odmian roślin(*).

Szczegółowe przepisy wykonawcze dotyczące wybierania nazw niektórych odmian mogą zostać przyjęte zgodnie z procedurą ustanowioną w art. 40.

______

(*) Dz.U. L 227 z 1.9.1994, str. 1. Rozporządzenie zmienione rozporządzeniem (WE) nr 2506/95 (Dz.U. L 258 z 28.10.1995, str. 3).".

Artykuł  8
1.
Państwa Członkowskie wprowadzają w życie przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy nie później niż do dnia 1 lutego 2000 r. Niezwłocznie powiadamiają o tym Komisję.

Przepisy przyjęte przez Państwa Członkowskie zawierają odniesienie do niniejszej dyrektywy lub odniesienie takie towarzyszy ich urzędowej publikacji. Metody dokonywania takiego odniesienia określane są przez Państwa Członkowskie.

2.
Państwa Członkowskie przekazują Komisji teksty podstawowych przepisów prawa krajowego, które przyjmują w dziedzinach objętych niniejszą dyrektywą.
Artykuł  9

Komisja przedstawia, w terminie nieprzekraczającym pięciu lat licząc od dnia wejścia w życie niniejszej dyrektywy, szczegółową ocenę uproszczeń ustanowionych procedur kwalifikacji. Ocena ta obejmuje szczególności ewentualne skutki w zakresie jakości materiału siewnego.

Artykuł  10

Niniejsza dyrektywa wchodzi w życie z dniem jej opublikowania w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Artykuł  11

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 14 grudnia 1998 r.
W imieniu Rady
W. MOLTERER
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. C 289 z 24.9.1997, str. 6.

(2) Dz.U. C 167 z 29.6.1998, str. 302.

(3) Dz.U. C 73 z 9.3.1998, str. 45.

(4) Dz.U. 125 z 11.7.1966, str. 2290/66. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą 98/95/WE (Dz.U L 25 z 1.2.1999, str. 1).

(5) Dz.U. 125 z 11.7.1966, str. 2298/66. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą 98/95/WE.

(6) Dz.U. 125 z 11.7.1966, str. 2309/66. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą 98/95/WE.

(7) Dz.U. 125 z 11.7.1966, str. 2320/66. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą 98/95/WE.

(8) Dz.U. L 169 z 10.7.1969, str. 3. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą 98/95/WE.

(9) Dz.U. L 225 z 12.10.1970, str. 1. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą 98/95/WE.

(10) Dz.U. L 225 z 12.10.1970, str. 7. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą 98/95/WE.

(11) Dz.U. L 286 z 4.10.1989, str. 24. Dyrektywa ostatnio zmieniona decyzją Komisji 96/336/WE (Dz.U. L 128 z 29.5.1996, str. 23).

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1999.25.27

Rodzaj: Dyrektywa
Tytuł: Dyrektywa 98/96/WE zmieniająca, między innymi, w odniesieniu do nieurzędowych inspekcji polowych, dyrektywy 66/400/EWG, 66/401/EWG, 66/402/EWG, 66/403/EWG, 69/208/EWG, 70/457/EWG i 70/458/EWG w sprawie obrotu materiałem siewnym buraka, materiałem siewnym roślin pastewnych, materiałem siewnym roślin zbożowych, sadzeniakami ziemniaków, materiałem siewnym roślin oleistych i włóknistych oraz materiałem siewnym warzyw oraz w sprawie Wspólnego Katalogu Odmian Gatunków Roślin Rolniczych
Data aktu: 14/12/1998
Data ogłoszenia: 01/02/1999
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 01/02/1999