Dyrektywa 1999/77/WE dostosowująca po raz szósty do postępu technicznego załącznik I do dyrektywy Rady 76/769/EWG w sprawie zbliżenia przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych Państw Członkowskich odnoszących się do ograniczeń we wprowadzaniu do obrotu i stosowaniu niektórych substancji i preparatów niebezpiecznych (azbest)

DYREKTYWA KOMISJI 1999/77/WE
z dnia 26 lipca 1999 r.
dostosowująca po raz szósty do postępu technicznego załącznik I do dyrektywy Rady 76/769/EWG w sprawie zbliżenia przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych Państw Członkowskich odnoszących się do ograniczeń we wprowadzaniu do obrotu i stosowaniu niektórych substancji i preparatów niebezpiecznych (azbest)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(Dz.U.UE L z dnia 6 sierpnia 1999 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając dyrektywę Rady 76/769/EWG z dnia 27 lipca 1976 r. w sprawie zbliżania przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych Państw Członkowskich odnoszących się do ograniczeń we wprowadzaniu do obrotu i stosowaniu niektórych substancji i preparatów niebezpiecznych(1), ostatnio zmienioną dyrektywą 1999/43/WE Parlamentu Europejskiego i Rady(2), w szczególności jej art. 2a, wprowadzony dyrektywą Rady 89/678/EWG(3),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Stosowanie azbestu oraz produktów go zawierających może powodować, poprzez uwolnienie włókien, pylicę azbestową, międzybłoniak, a także raka płuc; w związku z tym wprowadzanie do obrotu i stosowanie azbestu podlega najsurowszym możliwym restrykcjom.

(2) Dyrektywa Rady 83/478/EWG(4) zmieniająca po raz piąty dyrektywę 79/769/EWG ustanawia, że włókno azbestowe typu krocydolitowego oraz produkty zawierające je nie mogą, z trzema możliwymi wyjątkami, być dłużej wprowadzane do obrotu ani stosowane; ta sama dyrektywa ustanawia przepisy dotyczące obowiązkowego etykietowania wszystkich produktów zawierających włókna azbestowe.

(3) Dyrektywa Rady 85/610/EWG(5) zmieniająca po raz siódmy dyrektywę 76/769/EWG ustanawia, że włókna azbestowe nie mogą być więcej wprowadzane do obrotu ani stosowane przy produkcji zabawek, w materiałach i preparatach w aerozolu, produktach detalicznych w proszku, wyrobach tytoniowych, grzejnikach katalitycznych, farbach i lakierach.

(4) Dyrektywa Komisji 91/659/EWG(6) dostosowująca załącznik I dyrektywy 76/769/EWG do postępu technicznego ustanawia, że wszystkie rodzaje azbestu amfibolowego i produkty je zawierające nie mogą być dłużej wprowadzane do obrotu ani stosowane; ta sama dyrektywa ustanawia, że azbest serpentynowy i produkty go zawierające nie mogą być wprowadzane do obrotu ani stosowane w czternastu kategoriach produktów.

(5) Wpływ włóknistego azbestu serpentynowego i jego surogatów na zdrowie został skonsultowany z Komitetem Naukowym ds. Toksyczności, Ekotoksyczności i Środowiska.

(6) Dostępne są surogaty azbestu oraz produkty alternatywne zaklasyfikowane jako substancje niepowodujące nowotworów i mniej szkodliwe.

(7) Nie został dotychczas określony poziom progowy wystawienia na działanie, poniżej którego włóknisty azbest serpentynowy nie stwarza ryzyka zachorowania na nowotwór.

(8) Narażenie na działanie pracowników i innych użytkowników produktów zawierających azbest jest skrajnie trudne do skontrolowania i może znacznie przekraczać bieżące wartości graniczne, ustalone na podstawie okresowej, w związku z tym ta kategoria wystawienia na działanie stanowi obecnie największe ryzyko rozwoju chorób spowodowanych przez azbest.

(9) Efektywnym sposobem ochrony ludzkiego zdrowia jest zakaz stosowania włókien azbestu serpentynowego i zawierających je produktów.

(10) Naukowa wiedza na temat azbestu i jego surogatów jest stale pogłębiana; w związku z tym Komisja prosi Naukowy Komitet ds. Toksyczności, Ekotoksyczności i Środowiska o dokonanie przeglądu wszystkich nowych danych naukowych dotyczących zagrożeń zdrowia spowodowanych stosowaniem azbestu serpentynowego i jego surogatów przed dniem 1 stycznia 2003 r.; przegląd ten dotyczyć ma również innych aspektów tej dyrektywy, w szczególności derogacji w świetle postępu technicznego; jeśli zajdzie taka potrzeba, Komisja zaproponuje odpowiednie zmiany w ustawodawstwie.

(11) Do zaprzestania sprzedaży i stosowania azbestu serpentynowego i zawierających go produktów potrzebny jest odpowiedni okres; okres ten powinien być dłuższy w przypadku diafragm używanych w elektrolizie w istniejących instalacjach, ponieważ ryzyko wystawienia na działanie jest stosunkowo niskie i na stworzenie odpowiednich, bezpiecznych alternatyw potrzeba więcej czasu; Komisja zmieni tę derogację przed dniem 1 stycznia 2008 r., po konsultacji z Naukowym Komitetem ds. Toksyczności, Ekotoksyczności i Środowiska.

(12) Niniejsza dyrektywa jest zgodna z dyrektywą Rady 89/391/EWG w sprawie wprowadzenia środków w celu poprawy bezpieczeństwa i zdrowia pracowników w miejscu pracy(7) oraz z odrębnymi dyrektywami Rady, w rozumieniu art. 16 ust. 1 tej dyrektywy, w szczególności z dyrektywą Rady 90/394/EWG z dnia 28 czerwca 1990 r. w sprawie ochrony pracowników przed zagrożeniem dotyczącym narażenia na działanie czynników rakotwórczych podczas pracy(8) zmienioną dyrektywą 97/42/WE(9).

(13) Dyrektywa Rady 91/382/EWG(10) zmieniająca dyrektywę 83/477/EWG w sprawie ochrony pracowników przed ryzykiem związanym z narażeniem na działanie azbestu w miejscu pracy, w którym pracownicy stykają się z pyłem azbestowym.

(14) Niniejsza dyrektywa jest zgodna z dyrektywą Komisji 98/12/WE(11) dostosowującą do postępu technicznego dyrektywę Rady 71/320/EWG w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do układów hamulcowych określonych kategorii pojazdów silnikowych i ich przyczep.

(15) Środki przewidziane w niniejszej dyrektywie są zgodne z opinią Komitetu ds. dostosowania do postępu technicznego dyrektyw w sprawie zniesienia barier technicznych w handlu substancjami i preparatami niebezpiecznymi,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1

Niniejszym dostosowuje się do postępu technicznego załącznik I do dyrektywy 76/769/EWG, zgodnie z ustaleniami Załącznika do niniejszej dyrektywy.

Artykuł  2
1.
Państwa Członkowskie wprowadzą w życie przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy najpóźniej do dnia 1 stycznia 2005 r. i niezwłocznie powiadomią o tym Komisję.

Przyjęte przez Państwa Członkowskie przepisy powinny zawierać odniesienie do niniejszej dyrektywy lub odniesienie to powinno towarzyszyć ich urzędowej publikacji. Metody dokonywania takiego odniesienia określane są przez Państwa Członkowskie.

2.
Państwa Członkowskie przekażą Komisji najważniejsze przepisy prawa krajowego, przyjęte na podstawie niniejszej dyrektywy.
3.
Od wejścia w życie niniejszej dyrektywy do dnia 1 stycznia 2005 r. Państwa Członkowskie nie wyrażą zgody na wprowadzenie na swoje terytoria azbestu serpentynowego.
Artykuł  3

Niniejsza dyrektywa wchodzi w życie dwudziestego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Artykuł  4

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 26 lipca 1999 r.

W imieniu Komisji
Karel VAN MIERT
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 262 z 27.9.1976, str. 24.

(2) Dz.U. L 166 z 1.7.1999, str. 87.

(3) Dz.U. L 398 z 30.12.1989, str. 24.

(4) Dz.U. L 263 z 24.9.1983, str. 33.

(5) Dz.U. L 375 z 31.12.1985, str. 1.

(6) Dz.U. L 363 z 31.12.1991, str. 36.

(7) Dz.U. L 183 z 29.6.1989, str. 1.

(8) Dz.U. L 196 z 26.7.1990, str. 1.

(9) Dz.U. L 179 z 8.7.1997, str. 4.

(10) Dz.U. L 206 z 29.7.1991, str. 16.

(11) Dz.U. L 81 z 18.3.1998, str. 1.

ZAŁĄCZNIK

W załączniku I do dyrektywy 76/769/EWG pkt 6 otrzymuje brzmienie:
"6.1. Krocydolit, CAS nr 12001-28-4 6.1. Wprowadzenie do obrotu oraz
Amozyt, CAS nr 12172-73-5 stosowanie wymienionych włókien i
Antofyllit, CAS nr 77536-67-5 produktów zawierających je,
Aktynolit, CAS nr 77536-66-4 dodanych świadomie, jest
Tremolit, CAS nr 77536-68-6 zabronione.
6.2. Chryzotyl, CAS nr 12001-29-5 6.2. Wprowadzenie do obrotu oraz

stosowanie tego włókna i

produktów zawierających go,

dodanych świadomie,

jest zabronione.

Jednakże Państwa Członkowskie

mogą dopuścić do użytku diafragmy

istniejących instalacji

elektrolitycznych aż do momentu

zakończenia okresu użytkowania

lub do czasu, gdy dostępne będą

odpowiednie materiały

niezawierające azbestu, zależnie

od tego, która z sytuacji nastąpi

wcześniej. Komisja zweryfikuje to

odstępstwo przed dniem 1 stycznia

2008 r.

Używanie produktów zawierających

włókna azbestowe, określone w pkt

6.1 i 6.2, które już zostały

zainstalowane i/lub były używane

przed datą wprowadzenia w życie

dyrektywy 1999/77/WE przez dane

Państwo Członkowskie, może być

kontynuowane do czasu, gdy

zostaną usunięte lub skończy się

ich okres użytkowania. Jednakże

Państwa Członkowskie mogą, w celu

ochrony zdrowia, zakazać

stosowania tych produktów na

swoim terytorium, zanim zostaną

one usunięte lub skończy się ich

okres użytkowania.

Bez uszczerbku dla stosowania

innych przepisów Wspólnoty

dotyczących klasyfikacji,

pakowania i etykietowania

substancji i preparatów

niebezpiecznych wprowadzanie do

obrotu i stosowanie tych włókien

oraz zawierających je produktów,

autoryzowane ze względu na

powyższe derogacje, może być

dozwolone tylko wtedy, gdy

produkty te oznakowane są w

sposób określony przepisami

ustanowionymi w załączniku II do

dyrektywy 76/769/EWG."

Zmiany w prawie

Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Co się zmieni w prawie dla osób z niepełnosprawnościami w 2025 roku

Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikowaliśmy 31 grudnia.

Beata Dązbłaż 28.12.2024
Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1999.207.18

Rodzaj: Dyrektywa
Tytuł: Dyrektywa 1999/77/WE dostosowująca po raz szósty do postępu technicznego załącznik I do dyrektywy Rady 76/769/EWG w sprawie zbliżenia przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych Państw Członkowskich odnoszących się do ograniczeń we wprowadzaniu do obrotu i stosowaniu niektórych substancji i preparatów niebezpiecznych (azbest)
Data aktu: 26/07/1999
Data ogłoszenia: 06/08/1999
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 26/08/1999