(Dz.U.UE L z dnia 6 sierpnia 1999 r.)
KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając dyrektywę Rady 76/769/EWG z dnia 27 lipca 1976 r. w sprawie zbliżania przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych Państw Członkowskich odnoszących się do ograniczeń we wprowadzaniu do obrotu i stosowaniu niektórych substancji i preparatów niebezpiecznych(1), ostatnio zmienioną dyrektywą 1999/43/WE Parlamentu Europejskiego i Rady(2), w szczególności jej art. 2a, wprowadzony dyrektywą Rady 89/678/EWG(3),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Stosowanie azbestu oraz produktów go zawierających może powodować, poprzez uwolnienie włókien, pylicę azbestową, międzybłoniak, a także raka płuc; w związku z tym wprowadzanie do obrotu i stosowanie azbestu podlega najsurowszym możliwym restrykcjom.
(2) Dyrektywa Rady 83/478/EWG(4) zmieniająca po raz piąty dyrektywę 79/769/EWG ustanawia, że włókno azbestowe typu krocydolitowego oraz produkty zawierające je nie mogą, z trzema możliwymi wyjątkami, być dłużej wprowadzane do obrotu ani stosowane; ta sama dyrektywa ustanawia przepisy dotyczące obowiązkowego etykietowania wszystkich produktów zawierających włókna azbestowe.
(3) Dyrektywa Rady 85/610/EWG(5) zmieniająca po raz siódmy dyrektywę 76/769/EWG ustanawia, że włókna azbestowe nie mogą być więcej wprowadzane do obrotu ani stosowane przy produkcji zabawek, w materiałach i preparatach w aerozolu, produktach detalicznych w proszku, wyrobach tytoniowych, grzejnikach katalitycznych, farbach i lakierach.
(4) Dyrektywa Komisji 91/659/EWG(6) dostosowująca załącznik I dyrektywy 76/769/EWG do postępu technicznego ustanawia, że wszystkie rodzaje azbestu amfibolowego i produkty je zawierające nie mogą być dłużej wprowadzane do obrotu ani stosowane; ta sama dyrektywa ustanawia, że azbest serpentynowy i produkty go zawierające nie mogą być wprowadzane do obrotu ani stosowane w czternastu kategoriach produktów.
(5) Wpływ włóknistego azbestu serpentynowego i jego surogatów na zdrowie został skonsultowany z Komitetem Naukowym ds. Toksyczności, Ekotoksyczności i Środowiska.
(6) Dostępne są surogaty azbestu oraz produkty alternatywne zaklasyfikowane jako substancje niepowodujące nowotworów i mniej szkodliwe.
(7) Nie został dotychczas określony poziom progowy wystawienia na działanie, poniżej którego włóknisty azbest serpentynowy nie stwarza ryzyka zachorowania na nowotwór.
(8) Narażenie na działanie pracowników i innych użytkowników produktów zawierających azbest jest skrajnie trudne do skontrolowania i może znacznie przekraczać bieżące wartości graniczne, ustalone na podstawie okresowej, w związku z tym ta kategoria wystawienia na działanie stanowi obecnie największe ryzyko rozwoju chorób spowodowanych przez azbest.
(9) Efektywnym sposobem ochrony ludzkiego zdrowia jest zakaz stosowania włókien azbestu serpentynowego i zawierających je produktów.
(10) Naukowa wiedza na temat azbestu i jego surogatów jest stale pogłębiana; w związku z tym Komisja prosi Naukowy Komitet ds. Toksyczności, Ekotoksyczności i Środowiska o dokonanie przeglądu wszystkich nowych danych naukowych dotyczących zagrożeń zdrowia spowodowanych stosowaniem azbestu serpentynowego i jego surogatów przed dniem 1 stycznia 2003 r.; przegląd ten dotyczyć ma również innych aspektów tej dyrektywy, w szczególności derogacji w świetle postępu technicznego; jeśli zajdzie taka potrzeba, Komisja zaproponuje odpowiednie zmiany w ustawodawstwie.
(11) Do zaprzestania sprzedaży i stosowania azbestu serpentynowego i zawierających go produktów potrzebny jest odpowiedni okres; okres ten powinien być dłuższy w przypadku diafragm używanych w elektrolizie w istniejących instalacjach, ponieważ ryzyko wystawienia na działanie jest stosunkowo niskie i na stworzenie odpowiednich, bezpiecznych alternatyw potrzeba więcej czasu; Komisja zmieni tę derogację przed dniem 1 stycznia 2008 r., po konsultacji z Naukowym Komitetem ds. Toksyczności, Ekotoksyczności i Środowiska.
(12) Niniejsza dyrektywa jest zgodna z dyrektywą Rady 89/391/EWG w sprawie wprowadzenia środków w celu poprawy bezpieczeństwa i zdrowia pracowników w miejscu pracy(7) oraz z odrębnymi dyrektywami Rady, w rozumieniu art. 16 ust. 1 tej dyrektywy, w szczególności z dyrektywą Rady 90/394/EWG z dnia 28 czerwca 1990 r. w sprawie ochrony pracowników przed zagrożeniem dotyczącym narażenia na działanie czynników rakotwórczych podczas pracy(8) zmienioną dyrektywą 97/42/WE(9).
(13) Dyrektywa Rady 91/382/EWG(10) zmieniająca dyrektywę 83/477/EWG w sprawie ochrony pracowników przed ryzykiem związanym z narażeniem na działanie azbestu w miejscu pracy, w którym pracownicy stykają się z pyłem azbestowym.
(14) Niniejsza dyrektywa jest zgodna z dyrektywą Komisji 98/12/WE(11) dostosowującą do postępu technicznego dyrektywę Rady 71/320/EWG w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do układów hamulcowych określonych kategorii pojazdów silnikowych i ich przyczep.
(15) Środki przewidziane w niniejszej dyrektywie są zgodne z opinią Komitetu ds. dostosowania do postępu technicznego dyrektyw w sprawie zniesienia barier technicznych w handlu substancjami i preparatami niebezpiecznymi,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
Sporządzono w Brukseli, dnia 26 lipca 1999 r.
W imieniu Komisji | |
Karel VAN MIERT | |
Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 262 z 27.9.1976, str. 24.
(2) Dz.U. L 166 z 1.7.1999, str. 87.
(3) Dz.U. L 398 z 30.12.1989, str. 24.
(4) Dz.U. L 263 z 24.9.1983, str. 33.
(5) Dz.U. L 375 z 31.12.1985, str. 1.
(6) Dz.U. L 363 z 31.12.1991, str. 36.
(7) Dz.U. L 183 z 29.6.1989, str. 1.
(8) Dz.U. L 196 z 26.7.1990, str. 1.
(9) Dz.U. L 179 z 8.7.1997, str. 4.
(10) Dz.U. L 206 z 29.7.1991, str. 16.
(11) Dz.U. L 81 z 18.3.1998, str. 1.
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.1999.207.18 |
Rodzaj: | Dyrektywa |
Tytuł: | Dyrektywa 1999/77/WE dostosowująca po raz szósty do postępu technicznego załącznik I do dyrektywy Rady 76/769/EWG w sprawie zbliżenia przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych Państw Członkowskich odnoszących się do ograniczeń we wprowadzaniu do obrotu i stosowaniu niektórych substancji i preparatów niebezpiecznych (azbest) |
Data aktu: | 26/07/1999 |
Data ogłoszenia: | 06/08/1999 |
Data wejścia w życie: | 01/05/2004, 26/08/1999 |