Decyzja 1999/61/WE dotycząca wniosków w imieniu Wspólnoty Europejskiej, w odniesieniu do spraw wchodzących w zakres jej kompetencji, związanych z wynikami negocjacji w ramach Światowej Organizacji Handlu w sprawie usług finansowych

DECYZJA RADY
z dnia 14 grudnia 1998 r.
dotycząca wniosków w imieniu Wspólnoty Europejskiej, w odniesieniu do spraw wchodzących w zakres jej kompetencji, związanych z wynikami negocjacji w ramach Światowej Organizacji Handlu w sprawie usług finansowych

(1999/61/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 27 stycznia 1999 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 54, 57, 63, 66, 73b-73f, 99, 100, 100a i 113, wraz z art. 228 ust. 2 zdanie drugie i art. 228 ust. 3 akapit pierwszy,

uwzględniając wniosek Komisji(1),

uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego(2),

uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(3),

a także mając na uwadze, co następuje:

Porozumienie z Marakeszu ustanawiające Światową Organizację Handlu (WTO) i związane z nim umowy, jak też decyzje i deklaracje ministerialne oraz Ustalenia w sprawie usług finansowych zostały przyjęte decyzją Rady 94/800/WE z dnia 22 grudnia 1994 r. dotyczącą zawarcia w imieniu Wspólnoty Europejskiej, w dziedzinach wchodzących w zakres jej kompetencji, porozumień, będących wynikiem negocjacji wielostronnych w ramach Rundy Urugwajskiej (1986-1994 r.)(4);

całościowe zobowiązania dotyczące usług finansowych wynegocjowane przez Komisję, w imieniu Wspólnoty Europejskiej i jej Państw Członkowskich, stanowią satysfakcjonujący i zrównoważony wynik tych negocjacji;

w dniu 12 grudnia 1997 r. Rada przyjęła, co podlega ostatecznemu zatwierdzeniu po zakończeniu procedur wewnętrznych, ostateczną lista zobowiązań Wspólnoty Europejskiej i jej Państw Członkowskich (GATS/SC/31/Suppl. 4) i upoważniła Komisję do przedłożenia tej listy WTO, w imieniu Wspólnoty Europejskiej i jej Państw Członkowskich;

w tym samym czasie Rada upoważniła Komisję do zatwierdzenia, w imieniu Wspólnoty Europejskiej i jej Państw Członkowskich, ostatecznych wyników negocjacji, w formie określonej w Piątym Protokole do GATS (S/L/45), decyzji przyjmującej ten Protokół (S/L/44) oraz decyzji w sprawie zobowiązań w zakresie usług finansowych (S/L/50);

kompetencja Wspólnoty do zawierania umów międzynarodowych pochodzi nie tylko z wyraźnego nadania jej przez Traktat, lecz może również pochodzić z innych zapisów Traktatu oraz z aktów przyjętych w świetle tych zapisów instytucji Wspólnoty;

gdzie reguły Wspólnotowe zostały przyjęte celem osiągnięcia założeń Traktatu, Państwa Członkowskie nie mogą, poza ramami wspólnych instytucji, zaciągać zobowiązań mogących oddziaływać na te zasady lub zmieniać ich zakresu;

niektóre zobowiązania dotyczące usług finansowych wchodzą w zakres kompetencji Wspólnoty na mocy art. 113 Traktatu; co więcej, inne zobowiązania dotyczące usług finansowych oddziałują na reguły wspólnotowe przyjęte na podstawie art. 54, 57, 63, 66, 99, 100 oraz 100a, stąd mogą być podjęte jedynie przez Wspólnotę;

w szczególności, wykorzystanie art. 100 Traktatu jako podstawy prawnej niniejszej decyzji jest uzasadnione w takim stopniu, w jakim wymienione powyżej zobowiązania dotyczące usług finansowych oddziałują na dyrektywę Rady nr 90/434/EWG z dnia 23 lipca 1990 r. w sprawie wspólnego systemu opodatkowania mającego zastosowanie w przypadku łączenia, podziałów, wnoszenia aktywów i wymiany udziałów, dotyczących spółek różnych Państw Członkowskich(5) oraz na dyrektywę Rady nr 90/435/EWG z dnia 23 lipca 1990 r. w sprawie wspólnego systemu opodatkowania stosowanego w przypadku spółek dominujących i spółek zależnych różnych Państw Członkowskich(6), na podstawie art. 100 Traktatu;

w odniesieniu do zobowiązań dotyczących przepływu kapitału zawartych w liście szczególnych zobowiązań Wspólnoty i jej Państw Członkowskich oraz w obecnym stanie prawnym Wspólnoty, Wspólnota posiada ogólne kwalifikacje; Państwa Członkowskie mogą jednak utrzymać kompetencję działania w ramach określonych w postanowieniach art. 73c Traktatu;

w związku z ich charakterem, jest mało prawdopodobne, aby przed sądami Wspólnoty lub Państw Członkowskich powoływano się na porozumienie ustanawiające Światową Organizację Handlu oraz protokoły do Układu Ogólnego w sprawie Handlu Usługami,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1
1.
Niniejszym przyjmuje się Piąty Protokół do Układu Ogólnego w sprawie Handlu Usługami dotyczący usług finansowych (S/L/45) w imieniu Wspólnoty w odniesieniu do części wchodzących w zakres kompetencji Wspólnoty.
2.
Do niniejszej decyzji załącza się tekst Piątego Protokołu, wraz z listą szczególnych zobowiązań (GATS/SC/31/Suppl. 4) i wykazem wyłączeń z art. II Układu Ogólnego w sprawie Handlu Usługami (GATS/EL/31) Wspólnoty i Państw Członkowskich dotyczących usług finansowych, jak tez następujące decyzje:

– decyzję Komisji ds. Handlu w Sprawie Usług Finansowych przyjmującą Piąty Protokół do Układu Ogólnego w sprawie Handlu Usługami (S/L/44),

– decyzję Rady ds. Handlu Usługami z grudnia 1997 r. w sprawie usług finansowych (S/L/50).

3.
Upoważnia się niniejszym przewodniczącego Rady do wyznaczenia osoby umocowanej do złożenia podpisu pod Układem Ogólnym w sprawie Handlu Usługami celem zobowiązania Wspólnoty Europejskiej w odniesieniu do części Protokołu, wchodzącej w zakres jej kompetencji.

Sporządzono w Brukseli, dnia 14 grudnia 1998 r.

W imieniu Rady
W. MOLTERER
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. C 400 z 22.12.1998, str. 26.

(2) Dz.U. C 379 z 7.12.1998.

(3) Dz.U. C 407 z 28.12.1998, str. 279.

(4) Dz.U. L 336 z 23.12.1994, str. 1.

(5) Dz.U. L 225 z 20.8.1990, str. 1.

(6) Dz.U. L 225 z 20.8.1990, str. 6.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1999.20.38

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 1999/61/WE dotycząca wniosków w imieniu Wspólnoty Europejskiej, w odniesieniu do spraw wchodzących w zakres jej kompetencji, związanych z wynikami negocjacji w ramach Światowej Organizacji Handlu w sprawie usług finansowych
Data aktu: 14/12/1998
Data ogłoszenia: 27/01/1999
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 14/12/1998