Decyzja 1999/61/WE dotycząca wniosków w imieniu Wspólnoty Europejskiej, w odniesieniu do spraw wchodzących w zakres jej kompetencji, związanych z wynikami negocjacji w ramach Światowej Organizacji Handlu w sprawie usług finansowych

DECYZJA RADY
z dnia 14 grudnia 1998 r.
dotycząca wniosków w imieniu Wspólnoty Europejskiej, w odniesieniu do spraw wchodzących w zakres jej kompetencji, związanych z wynikami negocjacji w ramach Światowej Organizacji Handlu w sprawie usług finansowych

(1999/61/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 27 stycznia 1999 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 54, 57, 63, 66, 73b-73f, 99, 100, 100a i 113, wraz z art. 228 ust. 2 zdanie drugie i art. 228 ust. 3 akapit pierwszy,

uwzględniając wniosek Komisji(1),

uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego(2),

uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(3),

a także mając na uwadze, co następuje:

Porozumienie z Marakeszu ustanawiające Światową Organizację Handlu (WTO) i związane z nim umowy, jak też decyzje i deklaracje ministerialne oraz Ustalenia w sprawie usług finansowych zostały przyjęte decyzją Rady 94/800/WE z dnia 22 grudnia 1994 r. dotyczącą zawarcia w imieniu Wspólnoty Europejskiej, w dziedzinach wchodzących w zakres jej kompetencji, porozumień, będących wynikiem negocjacji wielostronnych w ramach Rundy Urugwajskiej (1986-1994 r.)(4);

całościowe zobowiązania dotyczące usług finansowych wynegocjowane przez Komisję, w imieniu Wspólnoty Europejskiej i jej Państw Członkowskich, stanowią satysfakcjonujący i zrównoważony wynik tych negocjacji;

w dniu 12 grudnia 1997 r. Rada przyjęła, co podlega ostatecznemu zatwierdzeniu po zakończeniu procedur wewnętrznych, ostateczną lista zobowiązań Wspólnoty Europejskiej i jej Państw Członkowskich (GATS/SC/31/Suppl. 4) i upoważniła Komisję do przedłożenia tej listy WTO, w imieniu Wspólnoty Europejskiej i jej Państw Członkowskich;

w tym samym czasie Rada upoważniła Komisję do zatwierdzenia, w imieniu Wspólnoty Europejskiej i jej Państw Członkowskich, ostatecznych wyników negocjacji, w formie określonej w Piątym Protokole do GATS (S/L/45), decyzji przyjmującej ten Protokół (S/L/44) oraz decyzji w sprawie zobowiązań w zakresie usług finansowych (S/L/50);

kompetencja Wspólnoty do zawierania umów międzynarodowych pochodzi nie tylko z wyraźnego nadania jej przez Traktat, lecz może również pochodzić z innych zapisów Traktatu oraz z aktów przyjętych w świetle tych zapisów instytucji Wspólnoty;

gdzie reguły Wspólnotowe zostały przyjęte celem osiągnięcia założeń Traktatu, Państwa Członkowskie nie mogą, poza ramami wspólnych instytucji, zaciągać zobowiązań mogących oddziaływać na te zasady lub zmieniać ich zakresu;

niektóre zobowiązania dotyczące usług finansowych wchodzą w zakres kompetencji Wspólnoty na mocy art. 113 Traktatu; co więcej, inne zobowiązania dotyczące usług finansowych oddziałują na reguły wspólnotowe przyjęte na podstawie art. 54, 57, 63, 66, 99, 100 oraz 100a, stąd mogą być podjęte jedynie przez Wspólnotę;

w szczególności, wykorzystanie art. 100 Traktatu jako podstawy prawnej niniejszej decyzji jest uzasadnione w takim stopniu, w jakim wymienione powyżej zobowiązania dotyczące usług finansowych oddziałują na dyrektywę Rady nr 90/434/EWG z dnia 23 lipca 1990 r. w sprawie wspólnego systemu opodatkowania mającego zastosowanie w przypadku łączenia, podziałów, wnoszenia aktywów i wymiany udziałów, dotyczących spółek różnych Państw Członkowskich(5) oraz na dyrektywę Rady nr 90/435/EWG z dnia 23 lipca 1990 r. w sprawie wspólnego systemu opodatkowania stosowanego w przypadku spółek dominujących i spółek zależnych różnych Państw Członkowskich(6), na podstawie art. 100 Traktatu;

w odniesieniu do zobowiązań dotyczących przepływu kapitału zawartych w liście szczególnych zobowiązań Wspólnoty i jej Państw Członkowskich oraz w obecnym stanie prawnym Wspólnoty, Wspólnota posiada ogólne kwalifikacje; Państwa Członkowskie mogą jednak utrzymać kompetencję działania w ramach określonych w postanowieniach art. 73c Traktatu;

w związku z ich charakterem, jest mało prawdopodobne, aby przed sądami Wspólnoty lub Państw Członkowskich powoływano się na porozumienie ustanawiające Światową Organizację Handlu oraz protokoły do Układu Ogólnego w sprawie Handlu Usługami,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1
1.
Niniejszym przyjmuje się Piąty Protokół do Układu Ogólnego w sprawie Handlu Usługami dotyczący usług finansowych (S/L/45) w imieniu Wspólnoty w odniesieniu do części wchodzących w zakres kompetencji Wspólnoty.
2.
Do niniejszej decyzji załącza się tekst Piątego Protokołu, wraz z listą szczególnych zobowiązań (GATS/SC/31/Suppl. 4) i wykazem wyłączeń z art. II Układu Ogólnego w sprawie Handlu Usługami (GATS/EL/31) Wspólnoty i Państw Członkowskich dotyczących usług finansowych, jak tez następujące decyzje:

– decyzję Komisji ds. Handlu w Sprawie Usług Finansowych przyjmującą Piąty Protokół do Układu Ogólnego w sprawie Handlu Usługami (S/L/44),

– decyzję Rady ds. Handlu Usługami z grudnia 1997 r. w sprawie usług finansowych (S/L/50).

3.
Upoważnia się niniejszym przewodniczącego Rady do wyznaczenia osoby umocowanej do złożenia podpisu pod Układem Ogólnym w sprawie Handlu Usługami celem zobowiązania Wspólnoty Europejskiej w odniesieniu do części Protokołu, wchodzącej w zakres jej kompetencji.

Sporządzono w Brukseli, dnia 14 grudnia 1998 r.

W imieniu Rady
W. MOLTERER
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. C 400 z 22.12.1998, str. 26.

(2) Dz.U. C 379 z 7.12.1998.

(3) Dz.U. C 407 z 28.12.1998, str. 279.

(4) Dz.U. L 336 z 23.12.1994, str. 1.

(5) Dz.U. L 225 z 20.8.1990, str. 1.

(6) Dz.U. L 225 z 20.8.1990, str. 6.

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1999.20.38

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 1999/61/WE dotycząca wniosków w imieniu Wspólnoty Europejskiej, w odniesieniu do spraw wchodzących w zakres jej kompetencji, związanych z wynikami negocjacji w ramach Światowej Organizacji Handlu w sprawie usług finansowych
Data aktu: 14/12/1998
Data ogłoszenia: 27/01/1999
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 14/12/1998