KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 856/1999 z dnia 22 kwietnia 1999 r. ustanawiające specjalne ramy pomocy dla tradycyjnych dostawców bananów AKP(1), w szczególności jego art. 8,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Rozporządzenie (WE) nr 856/1999 ustanawia na okres nieprzekraczający dziesięciu lat specjalne ramy pomocy technicznej i finansowej, aby pomóc tradycyjnym dostawcom bananów AKP w przystosowaniu się do nowych warunków rynkowych wynikających ze zmian dokonanych we wspólnej organizacji rynku bananów.
(2) Rozporządzenie (WE) nr 856/1999 przewiduje, że udzielana będzie pomoc techniczna i finansowa, aby przyczynić się do wykonywania programów mających na celu poprawę konkurencyjności w sektorze bananów, jeśli poprawa konkurencyjności w sektorze bananów nie jest trwała, w celu wspierania dywersyfikacji.
(3) Programy przedkładane do finansowania powinny być zgodne z ogólnymi celami rozwoju danego tradycyjnego dostawcy bananów AKP.
(4) W celu zapewnienia takiej spójności, a także znaczenia tych programów w odniesieniu do specjalnych celów określonych w rozporządzeniu (WE) nr 856/1999, konieczne jest, aby programy opracowane były na podstawie spójnej strategii długoterminowej.
(5) Strategia ta powinna być określona przez danego tradycyjnego dostawcę AKP po konsultacji z partnerami z tego sektora i uzgodniona z Komisją.
(6) Aby zapewnić zintegrowane podejście, programy przedkładane do finansowania powinny przyjąć postać rocznych planów działań na podstawie uzgodnionej strategii.
(7) Artykuł 7 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 856/1999 przewiduje, że w ramach globalnej kwoty dostępnej na dany rok maksymalna kwota do dyspozycji każdego tradycyjnego dostawcy AKP na finansowanie programów mających na celu zwiększenie konkurencyjności w sektorze bananów ustalana będzie na podstawie zaobserwowanych różnic w konkurencyjności z uwzględnieniem znaczenia produkcji bananów w danym kraju; przewiduje dalej, że tam, gdzie realizowane są tylko programy mające na celu dywersyfikację, przydzielona zostanie kwota porównywalna do udzielonej innym tradycyjnym dostawcom.
(8) Należy ustanowić szczegółowe zasady w odniesieniu do metody obliczania przydziałów na poszczególne kraje.
(9) Różnica w konkurencyjności powinna zostać ustalona dla każdego poszczególnego tradycyjnego dostawcy AKP na podstawie różnic w cenach zaobserwowanych przy wprowadzaniu na rynek Wspólnoty, uwzględniając ilości przywożone do Wspólnoty; aby uniknąć wpływu krótkoterminowych wahań cen, rozpatrywana różnica w cenach powinna być obliczona na podstawie wystarczająco długiego okresu referencyjnego bezpośrednio poprzedzającego rok stosowania; w celu porównywalnego traktowania wszystkich tradycyjnych dostawców AKP, niezależnie od specjalnych celów przez nie realizowanych, średnia zaobserwowana różnica w cenach AKP powinna być stosowana w przypadkach, gdy wywóz ustał w konsekwencji dywersyfikacji; ze względu na gospodarczy cel rozporządzenia (WE) nr 856/1999 umożliwienie tradycyjnym dostawcom AKP utrzymania pozycji na rynku Wspólnoty posiadanej przez nie przed wejściem w życie rozporządzenia Rady (WE) nr 1637/98(2) ilości rozważane w celu ustalenia różnic w konkurencyjności powinny być takie, jak realizowane w trakcie trzech lat poprzedzających wejście w życie tego rozporządzania.
(10) Znaczenie produkcji bananów dla gospodarki danego tradycyjnego dostawcy AKP najlepiej odzwierciedla udział sektora bananów w PKB tego kraju; najdokładniejsze dane statystyczne w tym względzie dostarcza Międzynarodowy Fundusz Walutowy, a w przypadku ich braku UNCTAD, dlatego wykorzystane powinny być te dane statystyczne; w odniesieniu do ilości wywozu zgodnie z celem gospodarczym rozporządzenia (WE) nr 856/1999 wymagane jest, by dane statystyczne, które mają być wykorzystane, odnosiły się do trzech lat poprzedzających wejście w życie rozporządzenia (WE) nr 1637/98, dla których dostępne są dane statystyczne.
(11) Ze względu na fakt, że podstawowe czynniki ekonomiczne handlu bananami różnią się znacznie w obrębie grupy tradycyjnych dostawców AKP, najbardziej sprawiedliwy wynik osiągnięty zostanie, jeśli oba kryteria mające znaczenie dla obliczania przydziałów poszczególnych krajów mają jednakową wagę.
(12) W celu zapewnienia wykonalności programów, które mają być finansowane, należy ustalić minimalny przydział.
(13) Należy szczególnie uwzględnić specyficzne rozwiązania dla Somalii.
(14) Artykuł 7 ust. 2 rozporządzania (WE) nr 856/1999 przewiduje, że poczynając od 2004 r. i na każdy następny rok od poziomu pomocy udostępnianej poszczególnym tradycyjnym dostawcom AKP stosowany będzie maksymalny współczynnik obniżki wynoszący 15 %; przewiduje dalej, że przy wykonywaniu programów mających na celu wzrost konkurencyjności ten współczynnik obniżki zostaje obniżony o tyle, o ile zaobserwowany wzrost konkurencyjności w porównaniu do roku ubiegłego.
(15) W celu zapewnienia maksymalnego wykorzystania oferowanych przez rozporządzenie (WE) nr 856/1999 możliwości pomocy tradycyjnym dostawcom AKP w przystosowaniu się do nowych warunków rynkowych niewykorzystane środki na dany rok budżetowy powinny zostać ponownie rozdzielone.
(16) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu przewidzianego na mocy art. 8 rozporządzenia (WE) nr 1637/98,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzanie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.Sporządzono w Brukseli, dnia 22 lipca 1999 r.
|
W imieniu Komisji |
|
Franz FISCHLER |
|
Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 108 z 27.4.1999, str. 2.
(2) Dz.U. L 210 z 28.7.1998, str. 28.
ZAŁĄCZNIKI