Rozporządzenie 1573/1999 ustanawiające szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 2201/96 w zakresie cech charakterystycznych suszonych fig kwalifikujących się do pomocy w ramach systemu pomocy produkcyjnej

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE) NR 1573/1999
z dnia 19 lipca 1999 r.
ustanawiające szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 2201/96 w zakresie cech charakterystycznych suszonych fig kwalifikujących się do pomocy w ramach systemu pomocy produkcyjnej

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 2201/96 z dnia 28 października 1996 r. w sprawie wspólnej organizacji rynków przetworów owocowych i warzywnych(1), zmienione rozporządzeniem (WE) nr 2199/97(2), w szczególności jego art. 4 ust. 9,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Tytuł I rozporządzenia (WE) nr 2201/96 wprowadził system pomocy produkcyjnej dla niektórych przetworów owocowych i warzywnych; rozporządzenie Komisji (WE) nr 504/97 z dnia 19 marca 1997 r. ustanawiające szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 2201/96 w zakresie systemu pomocy produkcyjnej w sektorze przetworów owocowych i warzywnych(3), ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 702/1999(4), ustanowiło ogólne zasady stosowane do tego systemu pomocy; bez uszczerbku dla innych przepisów rozporządzenia (WE) nr 504/97 muszą być ustanowione niektóre szczególne zasady odnośnie do cech charakterystycznych wymaganych dla suszonych fig, aby zakwalifikowano je do pomocy produkcyjnej.

(2) Jakość suszonych fig przed przetworzeniem oraz po nim jest zmienna; cena minimalna i pomoc produkcyjna powinna być ustalana dla szczególnego rodzaju produktu; produkcja wspólnotowa charakteryzuje się dwoma rodzajami suszonych fig, małymi owocami oraz innymi; zasadniczą cechą charakterystyczną, która różnicuje cenę rynkową dwóch rodzajów, jest ich wielkość; cena minimalna oraz pomoc powinny dlatego być ustalane dla najbardziej reprezentatywnej klasy wielkości dla każdego z dwóch rodzajów suszonych fig przeznaczonych do bezpośredniej konsumpcji, a cena i pomoc mająca zastosowanie do innej wielkości powinna być pochodną tych cen oraz stawek pomocy.

(3) Celem minimalnych wymogów jakości ustanowionych w art. 4 ust. 4 lit. b) rozporządzenia (WE) nr 2201/96 jest uniknięcie produkcji produktów, na które nie ma popytu lub które spowodowałyby zakłócenia rynku; wymogi te muszą być oparte na tradycyjnych procedurach uczciwej produkcji; w celu zapewnienia zgodności z tymi przepisami należy zdefiniować minimalne cechy charakterystyczne nieprzetworzonych suszonych fig nabywanych przez przetwórców oraz suszonych fig kwalifikujących się do pomocy.

(4) W celu zapewnienia jednolitego stosowania należy ustanowić zasady przeprowadzania kontroli dotyczących cech charakterystycznych suszonych fig przed przetworzeniem oraz po nim.

(5) Niektóre wymogi niniejszego rozporządzenia wymagają daleko idących dostosowań produkcji oraz sektora przetwórczego; wymogi te muszą dlatego być wprowadzane stopniowo przez okres pięciu lat gospodarczych po wejściu w życie niniejszego rozporządzenia.

(6) Niniejsze rozporządzenie wprowadza przepisy właściwe dla fig do art. 1 i 2 rozporządzenia Komisji (EWG) nr 1709/84 z dnia 19 czerwca 1984 r. w sprawie cen minimalnych płaconych producentom i kwot pomocy produkcyjnej w odniesieniu do niektórych przetworów owocowych i warzywnych kwalifikujących się do objęcia pomocą produkcyjną(5), ostatnio zmienionego rozporządzeniem (WE) nr 1591/98(6), zaktualizowanego zgodnie z rozwojem prawnym, technicznym oraz ekonomicznym; dlatego art. 1 i 2 oraz załączniki I, II i III do tego rozporządzenia powinny zostać uchylone.

(7) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Zarządzającego ds. Przetworów Owocowych i Warzywnych,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1
1.
W celu zakwalifikowania się do uzyskania ceny minimalnej nieprzetworzone suszone figi odpowiadają cechom charakterystycznym określonym w załączniku II.
2.
W celu zakwalifikowania się do uzyskania pomocy suszone figi oraz pasta figowa odpowiadają cechom charakterystycznym określonym w załączniku III.
3.
Minimalna cena wypłacana producentom za nieprzetworzone suszone figi oraz pomoc produkcyjna w odniesieniu do suszonych fig jest ustalona dla produktów odpowiadających cechom charakterystycznym ustanowionym w załączniku II i III odpowiednio oraz w odniesieniu do małych odmian owoców mieścić się powinno 75-105 owoców na kilogram oraz w odniesieniu do innych odmian 65-85 owoców na kilogram. Dla innych suszonych fig minimalna cena oraz kwota pomocy zostają pomnożone przez jeden ze współczynników wymienionych w załączniku I.
Artykuł  2
1.
Weryfikacja cech charakterystycznych oraz wielkości nieprzetworzonych suszonych fig przeprowadzana jest na podstawie reprezentatywnych próbek całej partii pobranej przez przetwórcę w porozumieniu z producentem. Próbki są badane zarówno przez przetwórcę, jak i przez producenta, a wyniki weryfikacji są zapisywane. W tym celu "partia" oznacza wszystkie produkty przedstawione równocześnie przez producenta lub organizację producentów do zatwierdzenia przez przetwórcę.
2.
W odniesieniu do suszonych fig przetwórca sprawdzi poprzez pobranie próbek z każdej sprzedanej partii, czy produkty spełniają cechy charakterystyczne wymagane przy korzystaniu z pomocy oraz czy są prawidłowej wielkości. Wyniki weryfikacji są zapisywane. Minimalna waga netto każdej próbki do badania wynosi jeden kilogram.
3.
Państwa Członkowskie mogą przyjąć przepisy krajowe odnoszące się do odrzutów w szczególności w zakresie minimalnego procentu, kontroli oraz przeznaczenia.
Artykuł  3

Artykuł 1 i 2 oraz załączniki I, II i III do rozporządzenia (EWG) nr 1709/84 zostają uchylone.

Artykuł  4

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie siódmego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od roku gospodarczego 1999/2000.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 19 lipca 1999 r.

W imieniu Komisji
Franz FISCHLER
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 297 z 21.11.1996, str. 29.

(2) Dz.U. L 303 z 6.11.1997, str. 1.

(3) Dz.U. L 78 z 20.3.1997, str. 14.

(4) Dz.U. L 89 z 1.4.1999, str. 26.

(5) Dz.U. L 162 z 20.6.1984, str. 8.

(6) Dz.U. L 208 z 24.7.1998, str. 14.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

WSPÓŁCZYNNIKI STOSOWANE DO CENY MINIMALNEJ ORAZ POMOCY PRODUKCYJNEJ

Wielkość (ilość owoców na kilogram) Współczynnik stosowany do ceny minimalnej oraz
Odmiany małych owoców(1) Inne odmiany pomocy produkcyjnej
Mniej niż (75) owoców na kilogram Mniej niż (65) owoców na kilogram 1,2
(75-105) owoców na kilogram (65-85) owoców na kilogram 1
(106-136) owoców na kilogram (86-116) owoców na kilogram 0,8
Niewymiarowe produkty(2) Niewymiarowe produkty 0,65(3)
(1) Cuello de Dama, Pajarito, Granito, Preto de Torres, Pingo de mel or

Moscatel, Cachopeira, Cotio, Branco do Douro, Rei branco, Rei preto,

Cordoví, Blancos, De la Casta, Verdejos.

(2) Nieprzetworzone suszone figi przeznaczone do produkcji pasty figowej,

pasta figowa.

(3) Niniejszy współczynnik zostaje zastąpiony poniższymi kwotami przez

pierwszych pięć lat gospodarczych następujących po wejściu w życie

niniejszego rozporządzenia:

Rok gospodarczy Współczynnik stosowany do ceny minimalnej Współczynnik stosowany do pomocy
1999/2000 0,70 1,0
2000/2001 0,70 1,0
2001/2002 0,65 0,9
2002/2003 0,65 0,8
2003/2004 0,65 0,7

ZAŁĄCZNIK  II

CECHY CHARAKTERYSTYCZNE NIEPRZETWORZONYCH SUSZONYCH FIG

1. Definicja

Nieprzetworzone suszone figi zostały otrzymane z dojrzałych owoców odmian Ficus carica domestica L. suszonych naturalnie.

2. Minimalne wymogi oraz tolerancje

Nieprzetworzone suszone figi muszą:

– posiadać maksymalną zawartość wilgotności w wysokości 24 %,

– posiadać minimalną wielkość 136 owoców na kilogram dla małych odmian owoców(1) oraz 116 owoców na kilogram dla innych odmian,

– posiadać cienką skórę oraz miąższ o konsystencji miodu,

– być w jednolitym kolorze,

– być czyste oraz praktycznie nie zawierać obcych substancji.

W każdej partii dopuszcza się następujące tolerancje(2):

– 30 % według ilości albo wagi suszonych fig z wewnętrznymi albo zewnętrznymi uszkodzeniami z jakiegokolwiek powodu, z których nie więcej niż 18 % fig jest uszkodzonych przez insekty,

– 3 % według ilości albo wagi suszonych fig niezdatnych do przetwarzania.

______

(1) Cuello de Dama, Pajarito, Granito, Preto de Torres, Pingo de melor Moscatel, Cachopeira, Cotio, Branco do Douro, Rei branco, Rei preto, Cordoví, Blancos, De la Casta, Verdejos.

(2) Do końca roku gospodarczego 2003/04 dopuszczalne następujące tolerancje:

- 40 % dla roku gospodarczego 1999/2000 oraz 2000/01 i 35 % dla następnych lat gospodarczych, według ilości lub wagi suszonych fig z wewnętrznymi albo zewnętrznymi uszkodzeniami z jakiegokolwiek powodu, z których nie więcej niż 25 % fig dla lat gospodarczych 1999/2000 oraz 2000/01 i 20 % dla lat następnych jest uszkodzonych przez insekty,

- 10 % dla roku gospodarczego 1999/2000 oraz 2000/01 oraz 6 % dla następnych lat, według liczby albo wagi suszonych fig niezdatnych do przetwarzania.

ZAŁĄCZNIK  III

A.

CECHY CHARAKTERYSTYCZNE SUSZONYCH FIG

1. Definicje

Suszone figi zostały otrzymane z dojrzałych owoców odmian Ficus carica domestica L. suszonych naturalnie.

2. Minimalne wymogi oraz tolerancje

Suszone figi muszą:

– posiadać maksymalną zawartość wilgotności w wysokości 24 %,

– posiadać minimalną wielkość 136 owoców na kilogram dla małych odmian owoców(1) oraz 116 owoców na kilogram dla innych odmian,

– posiadać cienką skórę oraz miąższ o konsystencji miodu,

– być w jednolitym kolorze,

– być czyste oraz praktycznie nie zawierać obcych substancji.

W każdej partii dopuszcza się następujące tolerancje:

– 25 % według liczby albo wagi suszonych fig z wewnętrznymi albo zewnętrznymi uszkodzeniami z jakiegokolwiek powodu, z których nie więcej niż 15 % fig jest uszkodzonych przez insekty.

B.

CECHY CHARAKTERYSTYCZNE PAST FIGOWYCH

Definicje oraz minimalne wymogi

Pasty figowe są otrzymywane z nieprzetworzonych suszonych fig odpowiadających cechom charakterystycznym określonych w załączniku II z wyjątkiem wielkości, która może być mniejsza.

Nieprzetworzone suszone figi używane do produkcji past muszą być myte w ciepłej wodzie oraz suszone ciepłym powietrzem. Mogą zawierać maksymalną zawartość wilgoci do 24 %.

______

(1) Cuello de Dama, Pajarito, Granito, Preto de Torres, Pingo de mel or Moscatel, Cachopeira, Cotio, Branco do Douro, Rei branco, Rei preto, Cordoví, Blancos, De la Casta, Verdejos.

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1999.187.27

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 1573/1999 ustanawiające szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 2201/96 w zakresie cech charakterystycznych suszonych fig kwalifikujących się do pomocy w ramach systemu pomocy produkcyjnej
Data aktu: 19/07/1999
Data ogłoszenia: 20/07/1999
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 27/07/1999, 01/07/1999