uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 308,
uwzględniając wniosek Komisji (1),
uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego (2),
uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego (3),
uwzględniając opinię Komitetu Regionów (4),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Konkluzje Rady Europejskiej ze szczytu w Luksemburgu w dniach 12 i 13 grudnia 1997 r. przewidują wzmocnioną strategię przedakcesyjną dla państw Europy Środkowej i Wschodniej ubiegających się o członkostwo oraz specjalną strategię przedakcesyjną dla Cypru.
(2) Konkluzje Rady Europejskiej ze szczytu w Luxemburgu w dniach 12 i 13 grudnia 1997 r. stanowią, iż pomoc przewidziana w niniejszym rozporządzeniu zostanie przyznana dziesięciu państwom Europy Środkowej i Wschodniej ubiegającym się o członkostwo.
(3) Rozporządzenie Rady (WE) nr 622/98 z dnia 16 marca 1998 r. dotyczące pomocy dla państw ubiegających się o członkostwo w Unii Europejskiej w ramach strategii przedakcesyjnej, w szczególności ustanowienia partnerstwa dla członkostwa (5), zakłada, że partnerstwo to będzie zawierać jednolite ramy dla obszarów priorytetowych oraz wszelkie dostępne środki dla pomocy przedakcesyjnej.
(4) Strategia przedakcesyjna zawiera postanowienie o Instrumencie Przedakcesyjnej Polityki Strukturalnej, zwanym dalej ISPA, którego celem będzie dostosowanie państw ubiegających się o członkostwo do wspólnotowych standardów w zakresie infrastruktury oraz dostarczanie wkładu finansowego w środki w zakresie ochrony środowiska i transportu.
(5) Pomoc ze strony Wspólnoty w ramach ISPA, wraz z pomocą ze strony Wspólnoty w ramach rozporządzenia Rady (EWG) nr 3906/89 z dnia 18 grudnia 1989 r. w sprawie pomocy gospodarczej dla Republiki Węgierskiej i Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej (6), oraz pomoc ze strony Wspólnoty w ramach rozporządzenia Rady (WE) nr 1268/1999 z dnia 21 czerwca 1999 r. w sprawie wspólnotowych środków pomocowych na rzecz działań przedakcesyjnych w dziedzinie rolnictwa oraz rozwoju obszarów wiejskich w państwach Europy Środkowej i Wschodniej ubiegających się o członkostwo w Unii Europejskiej w okresie przedakcesyjnym (7) będzie koordynowana w ramach rozporządzenia Rady (WE) nr 1266/1999 z dnia 21 czerwca 1999 r. w sprawie koordynacji pomocy dla państw ubiegających się o członkostwo w Unii Europejskiej w ramach strategii przedakcesyjnej i zmieniającego rozporządzenie (EWG) nr 3906/89 (8) oraz będzie przedmiotem przepisów warunkowych rozporządzenia (WE) nr 622/98 oraz indywidualnych decyzji w sprawie Partnerstwa dla Członkostwa.
(6) Celem powinna być równowaga między finansowaniem środków w zakresie infrastruktury transportowej a finansowaniem środków w zakresie ochrony środowiska, uwzględniając szczególną sytuację w krajach beneficjentach.
(7) Pomoc Wspólnoty w ramach ISPA powinna ułatwić wdrażanie acquis communautaire w dziedzinie ochrony środowiska przez kraje ubiegające się o członkostwo oraz powinna wnieść wkład w trwały rozwój w tych krajach.
(8) Decyzja nr 1692/96/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 lipca 1996 r. w sprawie wspólnotowych wytycznych dotyczących rozwoju transeuropejskiej sieci transportowej (9) opisuje kryteria dla projektów będących przedmiotem wspólnego zainteresowania, które powinny zostać wykorzystane, gdzie stosowne, celem dokonania wyboru środków kwalifikujących się na mocy niniejszego rozporządzenia.
(9) Ocena Potrzeb Infrastruktury Transportowej (TINA), podjęta przez Radę, powinna ułatwić proces wyboru środków priorytetowych dla rozwoju transeuropejskiej sieci transportowej w okresie przedakcesyjnym.
(10) Należy ustanowić przepisy, aby Komisja mogła dokonać indykatywnego przydziału wszystkich dostępnych środków Wspólnoty w ramach ISPA między państwa ubiegające się o członkostwo, co ułatwi przygotowanie środków.
(11) Ustęp 17 konkluzji Rady Europejskiej ze szczytu w Luksemburgu w dniach 12 i 13 grudnia 1997 r. stanowi, że wsparcie finansowe dla krajów zaangażowanych w proces rozszerzenia będzie oparte, w zakresie przyznawania pomocy, na zasadzie równego traktowania, niezależnie od daty przystąpienia do Unii, ze szczególnym uwzględnieniem krajów o największych potrzebach;
(12) Stopa pomocy ze strony Wspólnoty w ramach ISPA powinna zostać ustanowiona w celu wzmocnienia efektu dźwigni środków finansowych, wspierania współfinansowania i korzystania z prywatnych źródeł finansowych, powinna również brać pod uwagę zdolność wytwarzania znacznych przychodów netto.
(13) W odniesieniu do pomocy Wspólnoty zapewniona musi zostać maksymalna przejrzystość realizacji pomocy finansowej, muszą także zostać zastosowane surowe środki kontroli przy wykorzystywaniu środków.
(14) Dla właściwego zarządzania pomocą Wspólnoty przyznaną w ramach ISPA, należy wprowadzić przepis ustanawiający skuteczne metody szacowania, monitoringu, oceny oraz kontroli działań, określające zasady dotyczące oceny, definiujące charakter monitoringu oraz jego zasady, ustanawiające działania, które zostaną podjęte w przypadku nieprawidłowości lub błędów w zakresie zgodności z jednym z warunków ustanowionych w momencie przyznania pomocy w ramach ISP.
(15) W okresie przejściowym od dnia 1 stycznia 1999 r. do dnia 31 grudnia 2001 r. każde odniesienie do EUR powinno być zasadniczo traktowane jako odniesienie do EUR jako jednostki monetarnej, w rozumieniu art. 2 zdanie drugie rozporządzenia Rady (WE) nr 974/98 z dnia 3 maja 1998 r. w sprawie wprowadzenia EUR (10).
(16) Do celu wykonania niniejszego rozporządzenia, Komisja powinna być wspomagana przez komitet zarządzający.
(17) Wdrożenie środków przewidzianych w niniejszym rozporządzeniu pomoże osiągnąć cele Wspólnoty; w celu przyjęcia niniejszego rozporządzenia Traktat nie przewiduje innych uprawnień, niż określone w art. 308,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Luksemburgu, dnia 21 czerwca 1999 r.
W imieniu Rady | |
G. VERHEUGEN | |
Przewodniczący |
______
(1) Dz.U. C 164 z 29.5.1998, str. 4.
(2) Opinia wydana dnia 6 maja 1999 r. (dotychczas niepublikowana w Dzienniku Urzędowym).
(3) Dz.U. C 407 z 28.12.1998.
(4) Dz.U. C 373 z 2.12.1998.
(5) Dz.U. L 85 z 20.3.1998, str. 1.
(6) Dz.U. L 375 z 23.12.1989, str. 11. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 753/96 (Dz.U. L 103 z 26.4.1996, str. 5).
(7) Dz.U. L 161 z 26.6.1999, str. 87.
(8) Dz.U. L 161 z 26.6.1999, str. 68.
(9) Dz.U. L 228 z 9.9.1996, str. 1.
(10) Dz.U. L 139 z 11.5.1998, str. 1.
(11) Dz.U. L 306 z 7.12.2000, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 2415/2001 (Dz.U. L 327 z 13.12.2001, str. 3).
(12) Dz.U. L 344 z 27.12.2005, str. 23.
ZAŁĄCZNIKI
- zmieniony przez art. 5 rozporządzenia nr 769/2004 z dnia 21 kwietnia 2004 r. (Dz.U.UE.L.04.123.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 30 kwietnia 2004 r.
- zmieniony przez art. 11 rozporządzenia nr 2112/2005 z dnia 21 listopada 2005 r w sprawie dostępu do pomocy zagranicznej Wspólnoty (Dz.U.UE.L.05.344.23) z dniem 28 grudnia 2005 r.
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.1999.161.73 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 1267/1999 ustanawiające Instrument Przedakcesyjnej Polityki Strukturalnej |
Data aktu: | 21/06/1999 |
Data ogłoszenia: | 26/06/1999 |
Data wejścia w życie: | 01/05/2004, 27/06/1999 |