uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 161 akapit drugi,
uwzględniając wniosek Komisji(1),
uwzględniając zgodę Parlamentu Europejskiego(2),
uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(3),
uwzględniając opinię Komitetu Regionów(4),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Zgodnie z art. 16 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1164/94(5), Rada ma ponownie zbadać niniejsze rozporządzenie przed dniem 31 grudnia 1999 r.
(2) Podstawowe zasady funkcjonowania Funduszu Spójności, ustanowione w 1994 r., powinny nadal regulować działalność Funduszu do 2006 r., pomimo że doświadczenie pokazało potrzebę usprawnień.
(3) Pomimo że jedna waluta, euro, będzie miała wpływ na makroekonomiczną sytuację Wspólnoty, nie wyeliminuje to potrzeby kwalifikowania krajów beneficjentów na podstawie produktu narodowego brutto.
(4) Wszystkie Państwa Członkowskie uczestniczące w euro mają przedstawić Radzie program stabilizacyjny, określający w szczególności, swoje cele średniookresowe w zakresie osiągnięcia stanu bliskiego pełnej równowagi lub nadwyżki budżetowej.
(5) W drodze decyzji nr 1692/96/WE(6) Parlament Europejski i Rada przyjęły wytyczne Wspólnoty dla rozwoju transeuropejskiej sieci transportowej.
(6) W okresie przejściowym (od dnia 1 stycznia 1999 r. do dnia 31 grudnia 2001 r.), wszelkie odniesienia do euro powinny być w zwykłych przypadkach czytane również jako odniesienia do euro jako jednostki monetarnej, zgodnie art. 2 zdanie drugie rozporządzenia Rady (WE) nr 974/98 z dnia 3 maja 1998 r. w sprawie wprowadzenia euro(7).
(7) Wobec stałego postępu osiąganego na drodze uzyskania pełnej konwergencji oraz biorąc pod uwagę nowy kontekst makroekonomiczny, w którym działa obecnie Fundusz Spójności, ogólny przydział pomocy Państw Członkowskich uczestniczących w euro zostanie dostosowany z uwzględnieniem osiągniętej w poprzednim okresie poprawy koniunktury gospodarki krajowej.
(8) Procedury wzmocnienia kontroli wykonania pozycji budżetowych oraz kontrola i koordynacja polityk gospodarczych zostały określone w rozporządzeniu (WE) nr 1466/97(8).
(9) Wstępne i ostateczne pozycje dla zapotrzebowania na pożyczki w sektorze publicznym produktu krajowego brutto oraz produktu narodowego brutto muszą zostać zgromadzone zgodnie z zasadami Europejskiego systemu zintegrowanych rachunkowości gospodarczych ustanowionego rozporządzeniem (WE) nr 2223/96(9).
(10) Rezolucja w sprawie Paktu na rzecz Stabilności i Wzrostu(10) przyjęta podczas posiedzenia Rady Europejskiej w Amsterdamie w dniu 17 czerwca 1997 r. wyznacza role Państw Członkowskich, Komisji i Rady.
(11) Przy zachowaniu zasady wysokiego poziomu pomocy Komisja powinna wspierać poszukiwania innych źródeł finansowania, w szczególności większe wysiłki Państw Członkowskich zmierzające do szerszego wykorzystania prywatnych źródeł finansowania dla maksymalizacji efektu dźwigni zasobów funduszy; poziomy pomocy powinny zostać zróżnicowane w celu poprawy efektu dźwigni zasobów Funduszu oraz w celu lepszego uwzględnienia stopy zwrotu projektów; zastosowanie zasady "zanieczyszczający płaci", ustanowionej w art. 174 Traktatu musi być zgodna z działaniami finansowanymi przez Fundusz.
(12) Należy wyraźnie określić odpowiedzialność Państwa Członkowskiego za zadania kontroli finansowej.
(13) Należy wprowadzić przepis zapewniający ciągłość finansowania dla działań na etapie realizacji oraz ich dostosowania do nowych wymogów rozporządzeń.
(14) Rozporządzenie (WE) nr 1164/94 powinno zostać odpowiednio zmienione,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Luksemburgu, dnia 21 czerwca 1999 r.
W imieniu Rady | |
G. VERHEUGEN | |
Przewodniczący |
______
(1) Dz.U. C 159 z 26.5.1998, str. 7.
(2) Zgoda wydana dnia 6 maja 1999 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym).
(3) Dz.U. C 407 z 28.12.1998, str. 74.
(4) Dz.U. C 51 z 22.2.1999, str. 10.
(5) Dz.U. L 130 z 25.5.1994, str. 1.
(6) Dz.U. L 228 z 9.9.1996, str. 1.
(7) Dz.U. L 139 z 11.5.1998, str. 1.
(8) Dz.U. L 209 z 2.8.1997, str. 1.
(9) Dz.U. L 310 z 30.11.1996, str. 1. Rozporządzenie zmienione rozporządzeniem (WE) nr 448/98 (Dz.U. L 58 z 27.2.1998, str. 1).
(10) Dz.U. C 236 z 2.8.1997, str. 1.
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.1999.161.57 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 1264/1999 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 1164/1994 ustanawiające Fundusz Spójności |
Data aktu: | 21/06/1999 |
Data ogłoszenia: | 26/06/1999 |
Data wejścia w życie: | 01/05/2004, 01/01/2000 |