Dyrektywa 1999/51/WE dostosowująca po raz piąty do postępu technicznego załącznik I do dyrektywy Rady 76/769/EWG w sprawie zbliżenia przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych Państw Członkowskich odnoszących się do ograniczeń we wprowadzaniu do obrotu i stosowaniu niektórych substancji i preparatów niebezpiecznych (cyna, PCP i kadm)

DYREKTYWA KOMISJI 1999/51/WE
z dnia 26 maja 1999 r.
dostosowująca po raz piąty do postępu technicznego załącznik I do dyrektywy Rady 76/769/EWG w sprawie zbliżenia przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych Państw Członkowskich odnoszących się do ograniczeń we wprowadzaniu do obrotu i stosowaniu niektórych substancji i preparatów niebezpiecznych (cyna, PCP i kadm)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(Dz.U.UE L z dnia 5 czerwca 1999 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając dyrektywę Rady 76/769/EWG z dnia 27 lipca 1976 r. w sprawie zbliżenia przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych Państw Członkowskich odnoszących się do ograniczeń przy wprowadzaniu do obrotu i stosowaniu niektórych substancji i preparatów niebezpiecznych(1), ostatnio zmienioną dyrektywą Komisji 97/64/WE(2), w szczególności jej art. 2a, wprowadzony dyrektywą Rady 89/678/EWG(3),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W ramach Aktu Przystąpienia Austrii, Finlandii i Szwecji do Unii Europejskiej, w szczególności art. 69, 84 i 122 odpowiednio, przewiduje się, że w okresie czterech lat, poczynając od dnia 1 stycznia 1995 r., niektóre przepisy załącznika I do dyrektywy 76/769/EWG nie mają zastosowania do Austrii, Finlandii i Szwecji i zostaną przejrzane zgodnie z procedurami ustalonymi w Traktacie WE.

(2) Niektóre związki cynoorganiczne, w szczególności tributylocyna (TBT), używane jako środki przeciwporostowe, nadal stanowią ryzyko dla środowiska wodnego i zdrowia ludzkiego, łącznie z możliwym zakłócaniem czynności organów dokrewnych; Międzynarodowa Organizacja Morska (IMO) uznała ryzyko stwarzane przez TBT, a Komitet Ochrony Środowiska Morskiego IMO wezwał do globalnego zakazu stosowania związków cynoorganicznych, które działają jako biocydy w systemach przeciwporostowych na statkach, od dnia 1 stycznia 2003 r.; przepisy o TBT zostaną przejrzane z uwzględnieniem w całej rozciągłości prac rozwojowych prowadzonych w ramach IMO; zostały opracowane produkty przeciwporostowe pozwalające na kontrolowane uwalnianie TBT i powinny one być stosowane zamiast farb o cząstkach niezwiązanych.

(3) Wody śródlądowe i Morze Bałtyckie są środowiskami szczególnie wrażliwymi; stosowanie TBT w wodach śródlądowych Wspólnoty powinno być zakazane; jako środek tymczasowy upoważnia się Austrię i Szwecję do utrzymania bardziej surowych przepisów dotyczących stosowania TBT w tych wrażliwych środowiskach.

(4) Pięciochlorofenol (PCP) stwarza ryzyko dla zdrowia i dla środowiska, pomimo ograniczeń nałożonych przez dyrektywę 76/769/EWG; stosowanie PCP powinno być jeszcze bardziej ograniczone, jednakże niektóre zastosowania PCP są ze względów technicznych nadal niezbędne w oceaniczno- morskich Państwach Członkowskich.

(5) Uchwała Rady z dnia 25 stycznia 1988 r. wzywa do ogólnej strategii zwalczania zanieczyszczenia środowiska kadmem, włączając w to środki dla ograniczania stosowania kadmu i stymulacji opracowywania jego substytutów; zagrożenia stwarzane przez kadm są oceniane zgodnie z rozporządzeniem Rady (EWG) nr 793/93(4), a Komisja dokona przeglądu ograniczeń dotyczących kadmu w świetle wyników tej oceny; jako środek tymczasowy Szwecja i Austria, które stosują dalej idące ograniczenia, mogą je utrzymać.

(6) Komitet Naukowy ds. Toksyczności, Ekotoksyczności i Środowiska wydał opinie odnośnie do związków cynoorganicznych i PCP.

(7) Niniejsza dyrektywa nie narusza legislacji wspólnotowej ustanawiającej minimalne wymagania ochrony pracowników, zawartego w dyrektywie Rady 89/391/EWG(5) oraz w poszczególnych dyrektywach na niej opartych, w szczególności w dyrektywie Rady 90/394/EWG(6) i dyrektywie Rady 98/24/WE(7) o ochronie zdrowia i bezpieczeństwa pracowników przed ryzykiem związanym z czynnikami chemicznymi przy pracy.

(8) Środki przewidziane w niniejszej dyrektywie są zgodne z opinią Komitetu ds. Dostosowania do Postępu Technicznego dyrektyw dotyczących zniesienia barier technicznych w handlu substancjami i preparatami niebezpiecznymi,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1

Niniejszym dostosowuje się do postępu technicznego załącznik 1 do dyrektywy 76/769/EWG, zgodnie z ustaleniami Załącznika do niniejszej dyrektywy.

Artykuł  2
1.
Państwa Członkowskie przyjmą i opublikują przepisy niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy najpóźniej do dnia 29 lutego 2000 r. i niezwłocznie powiadomią o tym Komisję. Państwa Członkowskie wdrożą te przepisy, poczynając od dnia 1 września 2000 r. Jednakże Austria, Finlandia i Szwecja mogą wdrożyć te przepisy od dnia 1 stycznia 1999 r., o ile Załącznik nie przewiduje inaczej.

Przyjęte przez Państwa Członkowskie przepisy powinny zawierać odniesienie do niniejszej dyrektywy lub odniesienie to powinno towarzyszyć ich urzędowej publikacji. Metody dokonywania takiego odniesienia określane są przez Państwa Członkowskie.

2.
Państwa Członkowskie przekażą Komisji najważniejsze przepisy prawa krajowego przyjęte na podstawie niniejszej dyrektywy.
Artykuł  3

Niniejsza dyrektywa wchodzi w życie dwudziestego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Artykuł  4

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 26 maja 1999 r.

W imieniu Komisji
Martin BANGEMANN
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 262 z 27.9.1976, str. 24.

(2) Dz.U. L 315 z 19.11.1997, str. 13.

(3) Dz.U. L 398 z 30.12.1989, str. 24.

(4) Dz.U. L 84 z 5.4.1993, str. 1.

(5) Dz.U. L 183 z 29.6.1989, str. 1.

(6) Dz.U. L 196 z 26.7.1990, str. 1.

(7) Dz.U. L 131 z 5.5.1998, str. 11.

ZAŁĄCZNIK

W załączniku I do dyrektywy 79/769/EWG, w pkt 21, 23 i 24 wprowadza się następujące zmiany:

1. Punkt 21 otrzymuje brzmienie:

"21. Związki cynoorganiczne: 1. Nie mogą być wprowadzane na rynek do stosowania jako

substancje i składniki preparatów, jeżeli działają

jako biocydy w przeciwporostowej farbie o cząstkach

niezwiązanych.

2. Nie mogą być stosowane jako substancje i składniki

preparatów, jeżeli działają jako biocydy

zapobiegające porastaniu przez mikroorganizmy,

rośliny lub zwierzęta:

a) kadłubów:
- łodzi o całkowitej długości, według definicji

ISO 8666, mniejszej niż 25 metrów,

- statków o dowolnej długości przeznaczonych do

eksploatacji głównie na wodach śródlądowych

i jeziorach;

b) klatek, pływaków, sieci i wszelkich innych

urządzeń lub wyposażenia stosowanego do hodowli

ryb lub skorupiaków;

c) żadnego całkowicie lub częściowo zanurzonego

urządzenia lub wyposażenia.

Takie substancje i preparaty:
- mogą być wprowadzane do obrotu jedynie w

opakowaniach o objętości równej 20 litrom

lub większej,

- nie mogą być sprzedawane jako ogólnie dostępne,

a jedynie dla użytkowników zawodowych.

Bez uszczerbku dla stosowania innych przepisów

wspólnotowych dotyczących klasyfikacji, pakowania i

etykietowania niebezpiecznych substancji

i preparatów, opakowanie takich preparatów powinno

być oznaczone w sposób czytelny i nieusuwalny,

jak następuje:

»Nie wolno stosować do łodzi o całkowitej długości

mniejszej niż 25 metrów ani do statków o dowolnej

długości przeznaczonych do eksploatacji głównie na

śródlądowych szlakach wodnych i jeziorach, ani do

żadnych urządzeń lub wyposażenia stosowanego

w hodowli ryb lub skorupiaków.

Wyłącznie dla użytkowników zawodowych«.
3. Przepisy określone w sekcji 2 lit. a) oraz przepisy o

specjalnym etykietowaniu zawarte w sekcji 2 mają

zastosowanie do Szwecji i Austrii, począwszy od dnia

1 stycznia 2003 r., i zostaną poddane przeglądowi

przez Komisję we współpracy z Państwami Członkowskimi

i zaangażowanymiprzed tą datą.

4. Nie mogą być używane jako substancje i składniki

preparatów przeznaczonych do użycia w obróbce wód

przemysłowych."

2. Punkt 23 otrzymuje brzmienie:

"23. Pięciochlorofenol (nr CAS 87-86-5) oraz jego sole i estry Nie mogą być stosowane w stężeniach równych lub większych niż 0,1 % masowo, w substancjach lub preparatach wprowadzanych do obrotu.
W drodze odstępstwa do dnia 31 grudnia 2008 r. Francja, Irlandia, Portugalia, Hiszpania oraz Zjednoczone Królestwo mogą podjąć decyzję o niestosowaniu tego przepisu w odniesieniu do substancji i preparatów przeznaczonych do zastosowania w instalacjach przemysłowych niedopuszczających do emisji i/lub zrzucania pięciochlorofenolu (PCP) w ilościach większych niż opisane w istniejącym ustawodawstwie:
a) w impregnowaniu drewna.
Jednakże impregnowane drewno nie może być używane:
- wewnątrz budynków, czy to do celów dekoracyjnych,

czy też innych, o dowolnym przeznaczeniu

(mieszkaniowym, jako miejsce pracy, wypoczynkowym),

- do wytwarzania i ponownej obróbki:
i) pojemników przeznaczonych na uprawy;
ii) opakowań, które mogą mieć kontakt z surowcami,

półproduktami lub produktami gotowymi

przeznaczonymi do spożycia przez ludzi

i/lub zwierzęta;

iii) innych materiałów, które mogą zanieczyszczać

produkty, określone w i) oraz ii);

b) w impregnowaniu włókien i wysokowytrzymałych

tekstyliów, w żadnym wypadku nie przeznaczonych na

odzież lub na wyposażenie dekoracyjne;

c) w drodze specjalnego wyjątku Państwa Członkowskie

mogą na podstawie orzekania dla każdego

poszczególnego przypadku zezwalać na swoim terytorium

na wykonywanie in situ przez wyspecjalizowane firmy

naprawcze obróbki drewna i elementów kamieniarskich

zainfekowanych przez grzyb domowy (Serpula

lacrymans), w budynkach o znaczeniu kulturalnym,

artystycznym i historycznym lub w nagłych wypadkach.

W każdym wypadku:
a) Całkowita zawartość sześciochlorodwubenzoparadioksyny

(HCDD) w pięciochlorofenolu stosowanym oddzielnie lub

jako składnik preparatów wykorzystywanych w ramach

podanych wyżej wyjątków nie może przekraczać dwóch

części na milion (ppm);

b) substancje i preparaty te nie mogą:
- być wprowadzane do obrotu inaczej niż w

opakowaniach o pojemności 20 litrów i większej,

- być sprzedawane jako ogólnie dostępne.
Bez uszczerbku dla stosowania innych przepisów wspólnotowych dotyczących klasyfikacji, pakowania i etykietowania niebezpiecznych substancji i preparatów, opakowanie takich preparatów powinno być oznaczone w sposób czytelny i nieusuwalny jak następuje: »Przeznaczone wyłącznie do zastosowania przemysłowego i zawodowego.«
Dodatkowo, przepis ten nie ma zastosowania w odniesieniu do odpadów podlegających przepisom dyrektyw 75/42/EWG(1) i 91/689/EWG(2).
(1) Dz.U. 194 z 25.7.1975, str. 39.
(2) Dz.U. L 377 z 31.12.1991, str. 20."

3. W pkt 24 (kadm) po sekcji 3 dodaje się sekcję w brzmieniu:

"4. Austria i Szwecja, które wprowadziły już

ograniczenia dotyczące kadmu idące dalej niż te,

które nakazano w sekcjach 1, 2 i 3, mogą nadal

stosować te ograniczenia do dnia 31 grudnia 2002 r.

Komisja dokona przeglądu przepisów dotyczących kadmu

w załączniku I do dyrektywy 76/769/EWG przed tą

datą, w świetle wyników oceny ryzyka dla kadmu i

rozwoju wiedzy oraz technik w odniesieniu do

substytutów kadmu."

Zmiany w prawie

Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Co się zmieni w prawie dla osób z niepełnosprawnościami w 2025 roku

Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikowaliśmy 31 grudnia.

Beata Dązbłaż 28.12.2024
Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1999.142.22

Rodzaj: Dyrektywa
Tytuł: Dyrektywa 1999/51/WE dostosowująca po raz piąty do postępu technicznego załącznik I do dyrektywy Rady 76/769/EWG w sprawie zbliżenia przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych Państw Członkowskich odnoszących się do ograniczeń we wprowadzaniu do obrotu i stosowaniu niektórych substancji i preparatów niebezpiecznych (cyna, PCP i kadm)
Data aktu: 26/05/1999
Data ogłoszenia: 05/06/1999
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 25/06/1999