uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając rozporządzenie Rady (EWG) nr 3976/87 z dnia 14 grudnia 1987 r. w sprawie stosowania art. 85 ust. 3 Traktatu do pewnych kategorii porozumień i praktyk uzgodnionych w sektorze transportu lotniczego(1), ostatnio zmienione Aktem Przystąpienia Austrii, Finlandii i Szwecji, w szczególności jego art. 3,
po opublikowaniu projektu niniejszego rozporządzenia(2),
po konsultacji z Komitetem Doradczym ds. Porozumień i Pozycji Dominujących w Transporcie Lotniczym,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Rozporządzenie (EWG) nr 3976/87 upoważnia Komisję do stosowania art. 81 ust. 3 (uprzednio art. 85 ust. 3) Traktatu do niektórych kategorii porozumień, decyzji i uzgodnionych praktyk w transporcie lotniczym wymienionych w art. 81 ust. 1, który obejmuje, między innymi, wspólne planowanie i koordynację rozkładów lotów, konsultowanie taryf w przewozach pasażerów, bagaży i towarów w rejsowych połączeniach lotniczych, wspólne przedsięwzięcia dotyczące nowych połączeń lotniczych o mniejszym natężeniu ruchu, przydziałów czasu na start lub lądowanie w portach lotniczych oraz harmonogramów lotniskowych.
(2) Rozporządzeniem (EWG) nr 1617/93(3), ostatnio zmienionym rozporządzeniem (WE) nr 1523/96(4), Komisja przyznała wymienionym dziedzinom grupowe wyłączenie; mając na uwadze, że powyższe rozporządzenie było stosowane do dnia 30 czerwca 1998 r.
(3) Przed dniem 30 czerwca 1998 r. Komisja rozpoczęła szeroko zakrojone badania mające na celu sprawdzenie, w jakim rozmiarze należy utrzymać wyłączenie w stosunku do czterech dziedzin transportu lotniczego objętych rozporządzeniem (EWG) nr 1617/93; zażądano złożenia sprawozdań od zainteresowanych podmiotów gospodarczych z prowadzonych praktyk w każdej z czterech dziedzin objętych niniejszym rozporządzeniem i poinformowania, w jakim zakresie nowi uczestnicy mają możliwość wejścia na rynek.
(4) Dostępne obecnie wyniki tych badań i konsultacje z podmiotami gospodarczymi pozwalają wyciągnąć wniosek, że rozszerzenie wyłączenia grupowego w dziedzinie porozumień w sprawie wspólnego planowania i koordynacji rozkładów lotów oraz porozumień w sprawie wspólnych przedsięwzięć nie jest wskazane; powyższy wniosek wynika z faktu, że takie porozumienia, szczególnie w przypadku aliansów lotniczych, obejmują szerszą współpracę handlową, jak na przykład dwustronne konsultacje w sprawie taryf, które nie mogły podlegać wyłączeniu w zastosowaniu rozporządzenia (EWG) nr 1617/93; z tych powodów nie należy rozszerzać stosowania rozporządzenia (EWG) nr 1617/93 w stosunku do tych dwóch dziedzin, bez uszczerbku na możliwość, dzięki której przedsiębiorcy mogą występować z wnioskami o wyłączenia indywidualne na podstawie art. 81 ust. 3.
(5) Badania porozumień i uzgodnionych praktyk dotyczących konsultacji w sprawie taryf w przewozach pasażerów i ich bagaży w rejsowych połączeniach lotniczych oraz w sprawie przydziału czasu na start lub lądowanie w portach lotniczych nie mogły zostać ukończone w terminie pozwalającym na przyjęcie i opublikowanie nowego rozporządzenia przed dniem 30 czerwca 1998 r.
(6) W odpowiedzi na interesie pewności prawnej dla zainteresowanych podmiotów gospodarczych oraz w celu możliwości wyciągnięcia wniosków z obecnych badań, mając na względzie, że nowe rozporządzenie powinno zostać przyjęte do dnia 30 czerwca 2001 r. właściwe jest stosowanie do tego dnia przepisów rozporządzenia (EWG) nr 1617/93 w sprawie uzgodnień dotyczących taryf pasażerów z bagażami i w sprawie przydziałów czasu na start lub lądowanie w portach lotniczych.
(7) Rozporządzenie (EWG) nr 1617/93 powinno zostać odpowiednio zmienione,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli, dnia 26 maja 1999 r.
W imieniu Komisji | |
Karel VAN MIERT | |
Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 374 z 31.12.1987, str. 9.
(2) Dz.U. C 369 z 28.11.1998, str. 2.
(3) Dz.U. L 155 z 26.6.1993, str. 18.
(4) Dz.U. L 190 z 31.7.1996, str. 11.
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.1999.131.27 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 1083/1999 zmieniające rozporządzenie (EWG) nr 1617/93 w sprawie stosowania art. 85 ust. 3 Traktatu do niektórych kategorii porozumień i uzgodnionych praktyk dotyczących wspólnego planowania i koordynacji rozkładów, wspólnych przedsięwzięć i konsultacji w sprawie taryf pasażerskich i towarowych w regularnych usługach lotniczych oraz przydziału czasu na start lub lądowanie w portach lotniczych |
Data aktu: | 26/05/1999 |
Data ogłoszenia: | 27/05/1999 |
Data wejścia w życie: | 27/05/1999, 01/05/2004, 01/07/1998 |