Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX
Niektóre zmiany niniejszego aktu prawnego nie zostały bezpośrednio naniesione na tekst, ponieważ akty wprowadzające zmiany nie zostały opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej - polskim wydaniu specjalnym. Jednostki redakcyjne tekstu zmienione przez te akty zostały wyróżnione kursywą, natomiast ich aktualna treść została podana w wersji anglojęzycznej w przypisie znajdującym się przy zmienionej jednostce.
.................................................
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając rozporządzenie Rady (EWG) nr 805/68 z dnia 27 czerwca 1968 r. w sprawie wspólnej organizacji rynku wołowiny i cielęciny(1), ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1633/98(2), w szczególności jego art. 12 ust. 1,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 3066/95 z dnia 22 grudnia 1995 r. ustanawiające niektóre koncesje w formie wspólnotowych kontyngentów taryfowych na niektóre produkty rolne i przewidujące dostosowanie, jako środka autonomicznego i przejściowego, niektórych koncesji rolnych przewidzianych w Układach Europejskich w celu uwzględnienia Porozumienia w sprawie Rolnictwa, zawartego w trakcie wielostronnych negocjacji handlowych Rundy Urugwajskiej(3), ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 2435/98(4), w szczególności jego art. 8,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1095/96 z dnia 18 czerwca 1996 r. w sprawie wprowadzenia koncesji określonych w liście koncesyjnej CXL sporządzonej w wyniku zakończenia negocjacji GATT XXIV.6(5), w szczególności jego art. 1 ust. 1,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) W ramach Światowej Organizacji Handlu (WTO) Wspólnota zobowiązała się do otwarcia dwóch rocznych kontyngentów taryfowych, każdy na 5 000 sztuk byków, krów i jałówek pstrej rasy simentalskiej i z ras schwyc i fryburskiej, przeznaczonych do innych celów niż ubój, oraz dla krów i jałówek bydła rasy simentalskiej szarych, brązowych, żółtych i rasy simentalskiej pstrej oraz z rasy pincgauskiej (Pinzgauer), przeznaczonych do innych celów niż ubój, przy stawkach celnych wynoszących odpowiednio 6 % i 4 %; kontyngenty te powinny zostać otwarte w oparciu o bazę wieloletnią na okresy dwunastu miesięcy rozpoczynające się dnia 1 lipca, zwane dalej "rokiem przywozu" oraz należy określić szczegółowe zasady dotyczące ich stosowania.
(2) Wszystkie zainteresowane podmioty gospodarcze we Wspólnocie powinny mieć w szczególności zagwarantowany równy i stały dostęp do wyżej określonych kontyngentów oraz do niezakłóconego stosowania opłat celnych ustanowionych w ramach tych kontyngentów w odniesieniu do całego przywozu danych zwierząt aż do czasu wyczerpania kontyngentów.
(3) Doświadczenie pokazało, że ograniczanie przywozu może prowadzić do składania spekulacyjnych wniosków o pozwolenia na przywóz; w celu zapewnienia prawidłowego działania zaplanowanych środków większą część dostępnych ilości należy przeznaczyć dla "tradycyjnych" importerów byków, krów i jałówek określonych ras alpejskich i górskich; w niektórych przypadkach błędy administracyjne właściwych organów krajowych grożą ograniczeniem dostępu importerów do tej części kontyngentu; należy ustanowić przepisy w celu naprawy wszelkich wyrządzonych szkód.
(4) W celu uniknięcia nadmiernego usztywnienia stosunków handlowych w tym sektorze dla importerów, którzy są w stanie wykazać swoje zaangażowanie w prawdziwy handel na pewną skalę z państwami trzecimi, powinna być dostępna druga transza; w związku z powyższym oraz dla zapewnienia efektywnego zarządzania konieczny jest wymóg, by zainteresowane podmioty gospodarcze w okresie 12 miesięcy poprzedzających dany rok przywozu dokonały przywozu co najmniej 15 sztuk bydła; partia 15 zwierząt stanowi zwykły ładunek, a jak wynika z doświadczenia, sprzedaż lub nabycie pojedynczej partii jest minimalnym warunkiem uznania transakcji za prawdziwą i wykonalną.
(5) W celu sprawdzenia zgodności z tymi kryteriami wnioski muszą być składane w tym Państwie Członkowskim, w którym dany importer jest zarejestrowany do celów podatku VAT.
(6) W celu zapobiegania spekulacjom, "tradycyjnym" podmiotom gospodarczym, które 1 czerwca przed danym rokiem przywozu nie zajmują się już handlem wołowiną i cielęciną, powinno się odmówić dostępu do kontyngentu.
(7) Należy ustanowić przepisy, na podstawie których prawa do przywozu będą przyznawane po okresie rozpatrzenia i będą podlegały, tam gdzie to właściwe, zastosowaniu jednolitej obniżki stawek procentowych.
(8) Należy ustanowić przepisy, na podstawie których kontyngent będzie zarządzany za pomocą pozwoleń na przywóz; w tym celu należy w szczególności ustalić szczegółowe zasady składania wniosków oraz zakres informacji, które będą podawane we wnioskach i pozwoleniach, jeżeli to konieczne w drodze derogacji niektórych przepisów lub poprzez uzupełnienie niektórych przepisów rozporządzenia Komisji (EWG) nr 3719/88 z dnia 16 listopada 1988 r. ustanawiającego wspólne szczegółowe zasady stosowania systemu pozwoleń na przywóz i na wywóz oraz świadectw o wcześniejszym ustaleniu refundacji dla produktów rolnych(6), ostatnio zmienionego rozporządzeniem (WE) nr 1044/98(7) oraz rozporządzenia Komisji (WE) nr 1445/95 z dnia 26 czerwca 1995 r. w sprawie zasad stosowania pozwoleń na przywóz i na wywóz w sektorze wołowiny i cielęciny oraz uchylającego rozporządzenie (EWG) nr 2377/80(8), ostatnio zmienionego rozporządzeniem (WE) nr 2365/98(9).
(9) Artykuł 82 rozporządzenia Rady (EWG) nr 2913/92 z dnia 12 października 1992 r. ustanawiającego Wspólnotowy Kodeks Celny(10), ostatnio zmienionego rozporządzeniem (WE) nr 82/97(11), przewiduje dozór celny w odniesieniu do towarów dopuszczonych do swobodnego obrotu przy obniżonej stawce celnej z uwagi na ich ostateczne przeznaczenie; przywożone zwierzęta powinny być monitorowane przez pewien okres celem zagwarantowania, że w tym czasie nie zostaną poddane ubojowi; w celu zapewniania, że zwierzęta nie zostaną w tym czasie poddane ubojowi, należy wymagać zabezpieczenia pokrywającego różnicę między wysokością opłat celnych Wspólnej Taryfy Celnej (WTC) a obniżoną stawką celną obowiązującą w dniu dopuszczenia danych zwierząt do swobodnego obrotu.
(10) Musi zostać uchylone rozporządzenie Komisji (WE) nr 1012/98 z dnia 14 maja 1998 r. otwierające i ustalające zarządzanie kontyngentami taryfowymi na przywóz byków, krów i jałówek niektórych ras alpejskich i górskich, przeznaczonych do innych celów niż ubój(12), zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1143/98(13).
(11) W celu zapewnienia, że przywożone zwierzęta nie zostaną przez pewien okres czasu poddane ubojowi, art. 7 ust. 2 i 3 rozporządzenia Komisji (WE) nr 1143/98 z dnia 2 czerwca 1998 r. ustanawiającego szczegółowe zasady dotyczące kontyngentu taryfowego na krowy i jałówki określonych ras górskich pochodzące z różnych państw trzecich, przeznaczone do celów innych niż ubój, oraz zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 1012/98 przewidują, że przywożone zwierzęta muszą być identyfikowane zgodnie z rozporządzeniem Rady (WE) nr 820/97 z dnia 21 kwietnia 1997 r. ustanawiającym system identyfikacji i rejestracji bydła i dotyczącym etykietowania wołowiny i produktów z wołowiny(14) oraz niektórych dodatkowych danych; ze względu na to, że zamieszczanie niektórych dodatkowych danych szczegółowych jest już obowiązkowe, skreśla się dwa stosowne ustępy.
(12) W celu przejrzystości art. 2 ust. 1 lit. a) i art. 8 lit. c) rozporządzenia (WE) nr 1143/98 powinny zostać zmienione.
(13) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Zarządzającego ds. Wołowiny i Cielęciny,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.
Sporządzono w Brukseli, dnia 26 maja 1999 r.
W imieniu Komisji | |
Franz FISCHLER | |
Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 148 z 28.6.1968, str. 24.
(2) Dz.U. L 210 z 28.7.1998, str. 17.
(3) Dz.U. L 328 z 30.12.1995, str. 31.
(4) Dz.U. L 303 z 13.11.1998, str. 1.
(5) Dz.U. L 146 z 20.6.1996, str. 1.
(6) Dz.U. L 331 z 2.12.1988, str. 1.
(7) Dz.U. L 19 z 26.1.1999, str. 4.
(8) Dz.U. L 143 z 27.6.1995, str. 35.
(9) Dz.U. L 335 z 10.12.1998, str. 39.
(10) Dz.U. L 302 z 19.10.1992, str. 1.
(11) Dz.U. L 119 z 7.5.1999, str. 1.
(12) Dz.U. L 145 z 15.5.1998, str. 13.
(13) Dz.U. L 159 z 3.6.1998, str. 14.
(14) Dz.U. L 117 z 7.5.1997, str. 1.
ZAŁĄCZNIKI
- zmieniony przez art. 2 ust. 1 rozporządzenia nr 1096/2001 z dnia 5 czerwca 2001 r. (Dz.U.UE.L.01.150.33) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 6 czerwca 2001 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 767/2006 z dnia 19 maja 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.134.14) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lipca 2006 r.
"2. Licence applications may be lodged solely:
- in the Member State in which the application for import rights has been lodged, and
- by traders to whom import rights have been allocated. Import rights allocated to traders entitle them to import licences for quantities equivalent to the rights allocated."
Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.
31.12.20241 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.
31.12.2024Identyfikator: | Dz.U.UE.L.1999.131.15 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 1081/1999 otwierające i ustalające zarządzanie kontyngentami taryfowymi na przywóz byków, krów i jałówek niektórych ras alpejskich i górskich, przeznaczonych do innych celów niż ubój, uchylające rozporządzenie (WE) nr 1012/98 oraz zmieniające rozporządzenie (WE) nr 1143/98 |
Data aktu: | 26/05/1999 |
Data ogłoszenia: | 27/05/1999 |
Data wejścia w życie: | 30/05/1999, 01/05/2004, 01/07/1999 |