Rozporządzenie 1026/1999 określające prawa i obowiązki przedstawicieli upoważnionych przez Komisję do przeprowadzania kontroli i inspekcji środków własnych Wspólnoty

ROZPORZĄDZENIE RADY (WE, EURATOM) NR 1026/1999
z dnia 10 maja 1999 r.
określające prawa i obowiązki przedstawicieli upoważnionych przez Komisję do przeprowadzania kontroli i inspekcji środków własnych Wspólnoty

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 209,

uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Energii Atomowej, w szczególności jego art. 183,

uwzględniając decyzję Rady 94/728/WE, Euratom z dnia 31 października 1994 r. w sprawie systemu środków własnych Wspólnot Europejskich(1), w szczególności jej art. 8 ust. 2,

uwzględniając wniosek Komisji(2),

uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego(3),

uwzględniając opinię Trybunału Obrachunkowego(4),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzenie Rady EWG, Euratom, EWWiS(5) nr 165/74 określiło prawa i obowiązki urzędników upoważnionych przez Komisję do przeprowadzania inspekcji, w które włączona jest Komisja, niezbędnych do ustanowienia i udostępnienia środków własnych, oprócz tych pochodzących z VAT.

(2) Na podstawie art. 18 ust. 1 rozporządzenia (EWG, Euratom) nr 1552/89 z dnia 29 maja 1989 r. wykonującego decyzję 88/376/EWG, Euratom w sprawie systemu środków własnych Wspólnot(6), Państwa Członkowskie prowadzą kontrole i badania dotyczące ustanawiania i udostępniania środków własnych określonych w art. 2 ust. 1 lit. a) i b) decyzji 94/728/WE, Euratom; na podstawie art. 18 ust. 2 rozporządzenia (EWG, Euratom) nr 1552/89 Państwa Członkowskie są zobowiązane do prowadzania dodatkowych inspekcji w odpowiedzi na uzasadnioną prośbę Komisji i w celu włączenia Komisji we wszystkie przeprowadzane inspekcje; na podstawie art. 18 ust. 3 rozporządzenia (EWG, Euratom) nr 1552/89 Komisja może sama przyjmować na miejscu środki inspekcji, wraz z przedstawicielami zainteresowanego Państwa Członkowskiego biorącego udział w takich środkach;

(3) Artykuł 11 ust. 2 rozporządzenia Rady (EWG, Euratom) nr 1553/89 z dnia 29 maja 1989 r. w sprawie ostatecznych jednolitych warunków poboru środków własnych pochodzących z podatku od wartości dodanej(7) rozszerzył zastosowanie rozporządzenia (EWG, Euratom, EWWiS) nr 165/74 na kontrole środków własnych pochodzących z VAT.

(4) Artykuł 19 rozporządzenia (EWG, Euratom) nr 1552/89 ustanawia, że Komisja, wraz z zainteresowanym Państwem Członkowskim, przeprowadza inspekcje odnoszące się do środków własnych opartych na PNB.

(5) Do celów jasności rozporządzenie (EWG, Euratom, EWWiS) nr 165/74 i art. 11 ust. 2 rozporządzenia (EWG, Euratom) nr 1553/89 powinny utracić moc i powinny zostać ustanowione przepisy obejmujące prawa i obowiązki upoważnionych przedstawicieli, mające zastosowanie do wszystkich środków własnych, uwzględniając szczególny charakter środków własnych pochodzących z VAT oraz tych opartych na PNB.

(6) Powinny zostać określone warunki, zgodnie z którymi upoważnieni przedstawiciele wykonują swoje zadania, w szczególności należy ustanowić reguły odnoszące się do tajemnicy zawodowej i ochrony danych osobowych, które muszą być przestrzegane przez urzędników i pracowników, a także oddelegowanych krajowych ekspertów.

(7) Należy ustanowić, że oddelegowani krajowi eksperci działają na odpowiedzialność Komisji, na takich samych warunkach co jej przedstawiciele i że zainteresowane Państwo Członkowskie może zgłosić właściwie umotywowany sprzeciw co do obecności oddelegowanego eksperta krajowego przy inspekcji lub kontroli,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Komisja:

a) jest włączana w środki inspekcji przeprowadzane przez Państwa Członkowskie w odniesieniu do środków własnych, jak określono w art. 18 ust. 2 tiret drugie rozporządzenia Rady (EWG, Euratom) nr 1552/89;

b) przeprowadza na miejscu inspekcje środków własnych, jak określono w art. 18 ust. 3 rozporządzenia (WE, Euratom) nr 1552/89;

c) przeprowadza kontrole środków własnych pochodzących z VAT, jak określono w art. 11 rozporządzenia (EWG, Euratom) nr 1553/89;

d) przeprowadza inspekcje środków własnych opartych na PNB, na mocy art. 19 rozporządzenia Rady (EWG, Euratom) nr 1552/89

za pośrednictwem specjalnie wyznaczonych do tego celu urzędników lub pracowników, zwanych dalej "upoważnionymi przedstawicielami".

Osoby przekazane do dyspozycji Komisji przez Państwa Członkowskie w charakterze oddelegowanych krajowych ekspertów mogą uczestniczyć w takich kontrolach i inspekcjach.

Z wyraźną i uprzednią zgodą zainteresowanego Państwa Członkowskiego Komisja może zwrócić się o pomoc urzędników z innych Państw Członkowskich w charakterze obserwatorów. Komisja zapewnia, aby wyżej wymienieni urzędnicy dawali gwarancje kompetencji technicznej, niezależności i przestrzegania tajemnicy zawodowej.

Artykuł  2
1.
Państwa Członkowskie i Komisja utrzymują regularne kontakty wymagane w celu przeprowadzania kontroli i inspekcji określonych w art. 1.
2.
Każda kontrola lub inspekcja na miejscu jest poprzedzona, w odpowiednim czasie, kontaktami między zainteresowanym Państwem Członkowskim a Komisją w celu określenia szczegółowych procedur.
3.
W odniesieniu do każdej wizyty upoważnieni przedstawiciele muszą otrzymać pisemny zakres uprawnień ustalony przez Komisję, określający ich tożsamość oraz charakter urzędowy. W przypadku inspekcji na miejscu, określonych w art. 1 lit. b), zakresowi uprawnień towarzyszy dokument wskazujący cel inspekcji.
Artykuł  3
1.
Upoważnieni przedstawiciele:

a) prowadzą na miejscu kontrole oraz inspekcje w sposób zgodny z regułami i zwyczajami określonymi dla urzędników zainteresowanego Państwa Członkowskiego;

b) są związani tajemnicą zawodową zgodnie z warunkami określonymi w art. 5;

c) są uprawnieni, w razie potrzeby, do kontaktu z dłużnikami jedynie w kontekście inspekcji określonych w art. 1 lit. a) i b) i tylko poprzez właściwe władze Państw Członkowskich, w których dokonywane są inspekcje.

2.
Przygotowanie i zarządzanie:

a) inspekcjami określonymi w art. 1 lit. a) w zakresie organizacji pracy, i bardziej ogólnie stosunków między urzędami objętymi środkami, poprzez urząd wyznaczony przez Państwo Członkowskie na podstawie art. 4 ust. 1;

b) inspekcjami na miejscu określonymi w art. 1 lit. b) jest wykonywane przez upoważnionych przedstawicieli; w zakresie organizacji pracy oraz stosunków między urzędami oraz, w stosownych przypadkach, dłużnikami objętymi inspekcją; przed jakąkolwiek inspekcją przedstawiciele ustalają niezbędne kontakty z urzędnikami wyznaczonymi przez zainteresowane Państwo Członkowskie zgodnie z art. 4 ust. 2;

c) kontrolami i inspekcjami określonymi odpowiednio w art. 1 ust. 1 lit. c) i d) jest wykonywane przez upoważnionych przedstawicieli, którzy ustalają, w zakresie organizacji pracy, niezbędne kontakty z właściwymi administracjami w Państwach Członkowskich.

Artykuł  4
1.
Państwa Członkowskie zapewniają, aby urzędy lub agencje odpowiedzialne za ustanawianie, gromadzenie i udostępnianie ich środków własnych, jak również władze, którym Państwa Członkowskie zleciły przeprowadzanie kontroli i inspekcji tych środków, udzielały upoważnionym przedstawicielom wszelkiej pomocy niezbędnej do wykonywania ich obowiązków.
2.
W odniesieniu do inspekcji na miejscu określonych w art. 1 lit. b) zainteresowane Państwo Członkowskie powiadamia w odpowiednim czasie Komisję o tożsamości i charakterze urzędników wyznaczonych do udziału w tych inspekcjach oraz udziela upoważnionym przedstawicielom wszelkiej pomocy niezbędnej do wykonywania ich obowiązków.
Artykuł  5
1.
Informacje przekazane lub uzyskane na mocy niniejszego rozporządzenia, niezależnie od formy, podlegają tajemnicy zawodowej i otrzymują ochronę przyznawaną podobnym informacjom na mocy prawa krajowego Państwa Członkowskiego, w którym zostały uzyskane i na mocy odpowiednich przepisów stosowanych do instytucji wspólnotowych.

Informacje te nie mogą być przekazywane osobom innym niż te zatrudnione w instytucjach Wspólnoty lub Państw Członkowskich, których obowiązkiem jest je znać; nie mogą być one również wykorzystane do celów innych niż te określone w rozporządzeniach (EWG, Euratom) nr 1552/89 i (EWG, Euratom) nr 1553/89 bez uprzedniej zgody Państwa Członkowskiego, w którym zostały uzyskane.

2.
Niniejszy artykuł stosuje się do wszystkich urzędników i pracowników Wspólnoty, jak również do ekspertów krajowych.
3.
Komisja zapewnia, aby upoważnieni przedstawiciele oraz inne osoby działające z jej upoważnienia stosowały się do wspólnotowych i krajowych przepisów dotyczących ochrony danych osobowych, w szczególności tych ustanowionych na mocy dyrektywy 95/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 24 października 1995 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w zakresie przetwarzania danych osobowych i swobodnego przepływu tych danych(8).
Artykuł  6
1.
Wyniki przeprowadzonych kontroli i inspekcji na miejscu są przedstawiane zainteresowanemu Państwu Członkowskiemu odpowiednimi kanałami, w terminie trzech miesięcy, a Państwo Członkowskie przedstawia swoje uwagi w ciągu trzech miesięcy po otrzymaniu powiadomienia.

Jednakże z właściwie umotywowanych powodów Komisja może zobowiązać Państwo Członkowskie do przedstawienia swoich uwag dotyczących wybranych zagadnień w terminie jednego miesiąca po otrzymaniu wyników kontroli lub inspekcji. Państwo Członkowskie może odmówić odpowiedzi za pośrednictwem środków komunikacji, podając przyczyny uniemożliwiające odpowiedzenie na prośbę Komisji.

2.
Zgodnie z procedurą przewidzianą w ust. 1, wyniki i uwagi, wraz ze skróconym sprawozdaniem przygotowanym w związku z kontrolą środków własnych pochodzących z VAT, przedstawiane są innym Państwom Członkowskim w ramach Komitetu Doradczego ds. zasobów własnych. Jednakże wyniki inspekcji dotyczących środków własnych opartych na PNB są przedstawiane innym Państwom Członkowskim w ramach Komitetu ds. PNB przewidzianego w art. 6 dyrektywy Rady 89/130/EWG, Euratom z dnia 13 lutego 1989 r. w sprawie harmonizacji obliczania produktu narodowego brutto w cenach rynkowych(9).
Artykuł  7
1.
Rozporządzenie (EWG, Euratom, EWWiS) nr 165/74 traci moc.

Odniesienia do rozporządzenia, które utraciło moc, są interpretowane jako odniesienia do niniejszego rozporządzenia.

2.
Uchyla się art. 11 ust. 2 rozporządzenia (EWG, Euratom) nr 1553/89.
Artykuł  8

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 10 maja 1999 r.

W imieniu Rady
H. EICHEL
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. L 293 z 12.11.1994, str. 9.

(2) Dz.U. C 95 z 24.3.1997, str. 33 oraz

Dz.U. C 4 z 8.1.1998, str. 5.

(3) Dz.U. C 304 z 6.10.1997, str. 36.

(4) Dz.U. C 175 z 9.6.1997, str. 1.

(5) Dz.U. L 20 z 24.1.1974, str. 1.

(6) Dz.U. L 155 z 7.6.1989, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem Rady (Euratom, WE) nr 1355/96 (Dz.U. L 175 z 13.7.1996, str. 3).

(7) Dz.U. L 155 z 7.6.1989, str. 9.

(8) Dz.U. L 281 z 23.11.1995, str. 31.

(9) Dz.U. L 49 z 21.2.1989, str. 26.

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1999.126.1

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 1026/1999 określające prawa i obowiązki przedstawicieli upoważnionych przez Komisję do przeprowadzania kontroli i inspekcji środków własnych Wspólnoty
Data aktu: 10/05/1999
Data ogłoszenia: 20/05/1999
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 21/05/1999