Wspólne stanowisko 1999/318/WPZiB przyjęte przez Radę na podstawie art. 15 Traktatu o Unii Europejskiej dotyczące dodatkowych środków ograniczających przeciwko Federalnej Republice Jugosławii

WSPÓLNE STANOWISKO
z dnia 10 maja 1999 r.
przyjęte przez Radę na podstawie art. 15 Traktatu o Unii Europejskiej dotyczące dodatkowych środków ograniczających przeciwko Federalnej Republice Jugosławii

(1999/318/WPZiB)

(Dz.U.UE L z dnia 13 maja 1999 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 15,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W dniu 8 kwietnia 1999 r. Rada doszła do wniosku, że ekstremalna i w przestępczy sposób nieodpowiedzialna polityka oraz powtarzające się naruszenia rezolucji Rady Bezpieczeństwa Narodów Zjednoczonych przez Federalną Republikę Jugosławii (FRJ) czyni zarówno koniecznym, jak i uzasadnionym użycie najostrzejszych środków, włącznie z działaniami wojskowymi.

(2) 1 Rada wyraziła swe poparcie dla utrzymania i wzmocnienia sankcji wobec reżimu, bez karania ludności serbskiej.

(3) Rada zgodziła się na wprowadzenie zakazu sprzedaży i dostaw ropy naftowej oraz produktów ropopochodnych z dniem 30 kwietnia 1999 r. i na rozszerzenie systemu sankcji Unii Europejskiej przez rozszerzenie zakazu podróżowania; zwiększenie zakresu zamrożenia środków finansowych; zakazu finansowania wywozu przez sektor prywatny wykraczającego poza istniejące moratorium na finansowane przez rząd kredyty eksportowe; rozszerzenie zakazu nowych inwestycji; rozszerzenie zakresu zakazu wywozu sprzętu służącego wewnętrznym represjom i rozciągnięcie go na towary, usługi, technologie i urządzenia służące do odbudowy lub naprawy majątku zniszczonego przez ataki lotnicze; zapobieganie udziałowi FRJ w międzynarodowych wydarzeniach sportowych; wprowadzenie zakazu wszystkich przelotów między FRJ i Wspólnotą Europejską.

(4) Unia zbada wszelkie możliwości udzielenia pomocy Czarnogórze w przezwyciężeniu obciążeń, które nakłada na nią konflikt w Kosowie.

(5) Unia Europejska uważa za ważne przyłączenie się stowarzyszonych z nią państw Europy Wschodniej i Środkowej i Cypru oraz państw EFTA, tak by niniejsze wspólne stanowisko miało jak najszersze oddziaływanie.

(6) Potrzebne jest podjęcie przez Wspólnotę działań zmierzających do wprowadzenia w życie niektórych środków wymienionych poniżej,

PRZYJMUJE NINIEJSZE WSPÓLNE STANOWISKO:

Artykuł  1 2
1.
Żadne wizy nie będą wydawane prezydentowi Milosevicowi, jego rodzinie, wszystkim ministrom i wyższym urzędnikom rządu federalnego i rządu serbskiego oraz osobom, które w swych działaniach wspierają prezydenta Milosevica.
2.
Do celów ust. 1 Rada dokonuje identyfikacji, w decyzji wykonawczej, osób odnotowanych do celów nieudzielenia im zgody na wjazd do Państw Członkowskich na podstawie któregokolwiek z niżej wymienionych kryteriów:

osoby oskarżone o zbrodnie, jak określono w art. 1-5 statutu Międzynarodowego Trybunału Karnego dla Jugosławii,

następujące osoby: prezydent Milosevic, jego rodzina, wszyscy ministrowie i wyżsi urzędnicy rządu federalnego i rządu serbskiego,

osoby, które w swych działaniach wspierają prezydenta Milosevica politycznie i/lub finansowo (w tym wydawcy, redaktorzy naczelni i członkowie partii SPS),

przywódcy sił zbrojnych i policji oraz odpowiedzialni za służby wywiadu lub służby bezpieczeństwa,

osoby zaangażowane w działania represyjne.

3.
Osoby, w stosunku do których nie mają już zastosowania kryteria określone w ust. 2 skreśla się z listy osób odnotowanych do celów nieudzielenia im zgody na wjazd.
4.
Decyzje wykonawcze podjęte przez Radę są uaktualniane w miarę potrzeb, a przynajmniej co dwa miesiące.
5.
Prezydencja zapewnia wprowadzenie odpowiednich procedur w celu wykonania ust. 1-4.
6.
Wyżej wymienione ust. 2-5 stosuje się również w odniesieniu do środków zakazu udzielania wiz, przyjętych na podstawie art. 4 wspólnego stanowiska 1998/240/WPZiB i art. 1 wspólnego stanowiska 1998/725/WPZiB.
7.
W wyjątkowych przypadkach, o ile byłoby to zgodne z istotnymi celami Rady i prowadziłoby do politycznego załatwienia sprawy, mogą mieć miejsce wyłączenia, podlegające wcześniejszemu powiadomieniu pozostałych Państw Członkowskich przez Państwo Członkowskie udzielającego takiego wyłączenia.
Artykuł  2 3

Zakres zamrożenia środków finansowych trzymanych za granicą przez rządy FRJ i Serbii rozszerza się na osoby związane z prezydentem Milosevicem oraz na przedsiębiorstwa kontrolowane przez lub działające w imieniu rządów FRJ i Serbii.

Artykuł  3 4

(uchylony)

Artykuł  4 5

(uchylony)

Artykuł  5 6

(uchylony)

Artykuł  6

Prezydencja zwróci się z prośbą do państw stowarzyszonych Europy Wschodniej i Środkowej i Cypru oraz państw EFTA o przyłączenie się do niniejszego wspólnego stanowiska w celu rozszerzenia zakresu oddziaływania wymienionych wyżej środków.

Artykuł  7

Niniejsze wspólne stanowisko będzie podlegać stałemu przeglądowi.

Artykuł  8

Niniejsze wspólne stanowisko staje się skuteczne od daty jego przyjęcia.

Artykuł  9

Niniejsze wspólne stanowisko zostaje opublikowane w Dzienniku Urzędowym.

Sporządzono w Brukseli, dnia 10 maja 1999 r.

W imieniu Rady
H. EICHEL
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. L 95 z 27.3.1998, str. 1.

(2) Dz.U. L 345 z 19.12.1998, str. 1.

1 Motyw 2 zmieniony przez art. 1 pkt 1 wspólnego stanowiska nr 2000/56/WPZiB z dnia 24 stycznia 2000 r. (Dz.U.UE.L.00.21.4) zmieniającego nin. wspólne stanowisko z dniem 24 stycznia 2000 r.
2 Art. 1 zmieniony przez art. 1 pkt 2 wspólnego stanowiska nr 2000/56/WPZiB z dnia 24 stycznia 2000 r. (Dz.U.UE.L.00.21.4) zmieniającego nin. wspólne stanowisko z dniem 24 stycznia 2000 r.

Z dniem 10 listopada 2000 r. zakaz wydawania wiz określony w art. 1 niniejszego wspólnego stanowiska został ograniczony do byłego prezydenta Federalnej Republiki Jugosławii, Slobodana Milosevica, oraz powiązanych z nim osób fizycznych, zgodnie z art. 1 ust. 1 wspólnego stanowiska nr 2000/696/WPZiB z dnia 10 listopada 2000 r. (Dz.U.UE.L.00.287.1).

Z dniem 26 lutego 2001 r. zakaz wydawania wiz określony w art. 1 niniejszego wspólnego stanowiska został ograniczony do osób wymienionych w załączniku do wspólnego stanowiska nr 2000/696/WPZiB z dnia 10 listopada 2000 r. (Dz.U.UE.L.00.287.1), zgodnie z art. 1 ust. 1 wspomnianego wspólnego stanowiska.

3 Z dniem 10 listopada 2000 r. zamrożenie funduszy trzymanych za granicą, o którym mowa w art. 2 niniejszego wspólnego stanowiska, powinno ograniczać się do Milosevica oraz powiązanych z nim osób fizycznych, zgodnie z art. 2 wspólnego stanowiska nr 2000/696/WPZiB z dnia 10 listopada 2000 r. (Dz.U.UE.L.00.287.1).
4 Art. 3 uchylony przez art. 3 wspólnego stanowiska nr 2000/696/WPZiB z dnia 10 listopada 2000 r. (Dz.U.UE.L.00.287.1) zmieniającego nin. wspólne stanowisko z dniem 10 listopada 2000 r.
5 Art. 4 uchylony przez art. 2 wspólnego stanowiska nr 2000/599/WPZiB z dnia 9 października 2000 r. (Dz.U.UE.L.00.261.1) zmieniającej nin. wspólne stanowisko z dniem 9 października 2000 r.
6 Art. 5 uchylony przez art. 3 wspólnego stanowiska nr 2000/696/WPZiB z dnia 10 listopada 2000 r. (Dz.U.UE.L.00.287.1) zmieniającego nin. wspólne stanowisko z dniem 10 listopada 2000 r.

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1999.123.1

Rodzaj: Wspólne stanowisko
Tytuł: Wspólne stanowisko 1999/318/WPZiB przyjęte przez Radę na podstawie art. 15 Traktatu o Unii Europejskiej dotyczące dodatkowych środków ograniczających przeciwko Federalnej Republice Jugosławii
Data aktu: 10/05/1999
Data ogłoszenia: 13/05/1999
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 10/05/1999