uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 100a,
uwzględniając wniosek Komisji(1),
uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(2),
stanowiąc zgodnie z procedurą określoną w art. 189b Traktatu(3),
uwzględniając dyrektywę Rady 94/55/WE z dnia 21 listopada 1994 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich w zakresie drogowego transportu towarów niebezpiecznych(4), która transponuje do prawa Wspólnotowego, Umowę europejską dotyczącą międzynarodowego przewozu drogowego towarów niebezpiecznych (ADR),
a także mając na uwadze, co następuje:
rynek wewnętrzny obejmuje obszar bez wewnętrznych granic, na którym musi być zapewniony swobodny przepływ towarów, osób, usług i kapitału;
aby w pełni osiągnąć ten cel konieczna jest całkowita harmonizacja wymogów technicznych dla pojazdów przeznaczonych do drogowego transportu towarów niebezpiecznych;
powinny zostać wyeliminowane występujące w handlu bariery techniczne w zakresie przepisów dotyczących homologacji typu WE pojazdów przeznaczonych do drogowego transportu towarów niebezpiecznych, co pozwoli na sprawną organizację omawianego rynku;
konieczne jest w kontekście rynku wewnętrznego zharmonizowanie standardów dla środków drogowego transportu towarów niebezpiecznych;
konieczne jest zharmonizowanie procedur z zakresu homologacji w Państwach Członkowskich;
niniejsza dyrektywa jest jedną z odrębnych dyrektyw, która musi być realizowana w celu przestrzegania procedury homologacji typu WE, ustanowionej dyrektywą 70/156/EWG(5) oraz w celu zapewnienia przystosowania pojazdów do wymogów procedury homologacji typu WE, ustanowionej przez powyższą dyrektywę; przepisy dyrektywy 70/156/EWG dotyczące pojazdów mają zastosowanie do niniejszej dyrektywy;
w szczególności art. 3 ust. 4 oraz art. 4 ust. 3 dyrektywy 70/156/EWG wymagają, aby do każdej odrębnej dyrektywy załączony był dokument informacyjny wcielający odpowiednie pozycje załącznika I do tej dyrektywy, jak również świadectwo homologacji typu opierające się na załączniku VI, w celu umożliwienia komputeryzacji procedur homologacji,
PRZYJMUJĄ NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
W imieniu Parlamentu Europejskiego | W imieniu Rady |
J. M. GIL-ROBLES | W. MOLTERER |
Przewodniczący | Przewodniczący |
______
(1) Dz.U. C 29 z 30.1.1997 oraz Dz.U. C 207 z 3.7.1998, str. 18.
(2) Dz.U. C 296 z 29.9.1997, str. 1.
(3) Opinia Parlamentu Europejskiego z dnia 19 lutego 1998 r. (Dz.U. C 80 z 16.3.1998, str. 209), wspólne stanowisko Rady z dnia 29 czerwca 1998 r. (Dz.U. C 262 z 19.8.1998, str. 1) oraz decyzja Parlamentu Europejskiego z dnia 20 października 1998 r. (Dz.U. C 341 z 9.11.1998). Decyzja Rady z dnia 7 grudnia 1998 r.
(4) Dz.U. L 319 z 12.12.1994, str. 7. Dyrektywa zmieniona dyrektywą 96/86/WE (Dz.U. L 335 z 24.12.1996, str. 43).
(5)Dyrektywa Rady 70/156/EWG z dnia 6 lutego 1970 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do homologacji typu pojazdów silnikowych i ich przyczep (Dz.U. L 42 z 23.2.1970, str. 1). Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą 98/14/WE (Dz.U. L 91 z 25.3.1998, str. 1).
WYKAZ ZAŁĄCZNIKÓW
Załącznik I: Zakres, definicja, klasyfikacja, wymagania
Załącznik II: Przepisy administracyjne dla świadectw homologacji typu WE
Dodatek 1: Dokument informacyjny
Dodatek 2: Świadectwo homologacji typu WE
Uzupełnienie
Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.
31.12.2024Identyfikator: | Dz.U.UE.L.1999.11.25 |
Rodzaj: | Dyrektywa |
Tytuł: | Dyrektywa 98/91/WE odnosząca się do pojazdów silnikowych i ich przyczep, przeznaczonych do transportu drogowego towarów niebezpiecznych oraz zmieniająca dyrektywę 70/156/EWG odnoszącą się do homologacji typu pojazdów silnikowych i ich przyczep |
Data aktu: | 14/12/1998 |
Data ogłoszenia: | 16/01/1999 |
Data wejścia w życie: | 01/05/2004, 16/01/1999 |