Dyrektywa 1999/23/WE dostosowująca do postępu technicznego dyrektywę Rady 93/33/EWG w sprawie urządzeń zabezpieczających dwu- lub trzykołowe pojazdy silnikowe przed bezprawnym użyciem

DYREKTYWA KOMISJI 1999/23/WE
z dnia 9 kwietnia 1999 r.
dostosowująca do postępu technicznego dyrektywę Rady 93/33/EWG w sprawie urządzeń zabezpieczających dwu- lub trzykołowe pojazdy silnikowe przed bezprawnym użyciem

(Dz.U.UE L z dnia 21 kwietnia 1999 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając dyrektywę Rady 92/61/EWG z dnia 30 czerwca 1992 r., odnoszącą się do homologacji typu dwu- lub trzykołowych pojazdów silnikowych(1), zmienioną Aktem Przystąpienia Austrii, Finlandii i Szwecji, w szczególności jej art. 16,

uwzględniając dyrektywę Rady 93/33/EWG z dnia 14 czerwca 1993 r. w sprawie urządzeń zabezpieczających dwu- lub trzykołowe pojazdy silnikowe przed bezprawnym użyciem(2), w szczególności jej art. 4,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Dyrektywa 93/33/EWG jest jedną z oddzielnych dyrektyw, na podstawie której prowadzi się postępowanie w sprawie wspólnotowej homologacji typu, wprowadzone dyrektywą 92/61/EWG; do dyrektywy tej stosuje się przepisy dyrektywy 92/61/EWG dotyczące systemów, części składowych oraz odrębnych urządzeń technicznych pojazdów.

(2) Rozwój technologiczny pozwala obecnie dostosować dyrektywę 93/33/EWG do postępu technicznego; w celu zapewnienia sprawnego funkcjonowania systemu homologacji części, konieczne jest dlatego wyjaśnienie oraz uzupełnienie niektórych przepisów danej dyrektywy.

(3) W tym celu konieczne jest przyjęcie przepisów dotyczących kąta, pod którym następuje blokada kierownicy motocykli czterokołowych oraz przepisów dotyczących wyjmowania kluczyka z urządzeń typu 3, przeznaczonych do montowania w trójkołowych i czterokołowych pojazdach; ponadto uważa się za odpowiednie dopuszczenie wyposażania dwu i trójkołowych pojazdów silnikowych w urządzenia zabezpieczające przed ich bezprawnym użyciem, jakie są zatwierdzone do stosowania w czterokołowych pojazdach silnikowych.

(4) Środki przewidziane w niniejszej dyrektywie są zgodne z opinią Komitetu ds. Dostosowania do Postępu Technicznego powołanego na podstawie art. 13 dyrektywy Rady 70/156/EWG(3), ostatnio zmienionej dyrektywą 98/91/WE Parlamentu Europejskiego i Rady(4),

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1

Załącznik I dyrektywy 93/33/EWG otrzymuje brzmienie zgodnie z Załącznikiem do niniejszej dyrektywy.

Artykuł  2
1.
Z mocą od dnia 1 stycznia 2000 r. Państwa Członkowskie nie mogą, z przyczyn odnoszących się do urządzeń zabezpieczających przed bezprawnym użyciem:

– odmawiać, w odniesieniu do typu pojazdu dwu- lub trójkołowego albo typu urządzenia zabezpieczającego przed bezprawnym użyciem, udzielenia homologacji typu WE,

– zabronić rejestracji, sprzedaży lub rozpoczęcia użytkowania dwu- lub trójkołowych pojazdów silnikowych albo zabronić sprzedaży lub rozpoczęcia użytkowania urządzeń zabezpieczających przed bezprawnym użyciem,

jeżeli urządzenia zabezpieczające przed bezprawnym użyciem odpowiadają wymaganiom dyrektywy 93/33/EWG, zmienionej niniejszą dyrektywą.

2.
Z mocą od dnia 1 lipca 2000 r. Państwa Członkowskie odmówią udzielenia homologacji typu WE dla wszelkich typów dwu- lub trójkołowych pojazdów silnikowych z przyczyn dotyczących urządzeń zabezpieczających przed bezprawnym użyciem bądź dla wszelkich typów urządzeń zabezpieczających przed bezprawnym użyciem, jeżeli nie są spełnione wymagania dyrektywy Rady 93/33/EWG, zmienionej niniejszą dyrektywą.
Artykuł  3
1.
Państwa Członkowskie przyjmą i opublikują, najpóźniej do dnia 31 grudnia 1999 r., przepisy niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy i niezwłocznie powiadomią o tym Komisję.

Stosują one te przepisy od dnia 1 stycznia 2000 r.

Kiedy Państwa Członkowskie przyjmują te przepisy, zawierają one odniesienie do niniejszej dyrektywy lub odniesienie to towarzyszy ich urzędowej publikacji. Państwa Członkowskie określają sposób dokonania takiego odniesienia.

2.
Państwa Członkowskie przekażą Komisji teksty podstawowych przepisów prawa krajowego, przyjętych w dziedzinach objętych niniejszą dyrektywą.
Artykuł  4

Niniejsza dyrektywa wchodzi w życie dwudziestego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Artykuł  5

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 9 kwietnia 1999 r.

W imieniu Komisji
Martin BANGEMANN
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 225 z 10.8.1992, str. 72.

(2) Dz.U. L 188 z 29.7.1993, str. 32.

(3) Dz.U. L 42 z 23.2.1970, str. 1.

(4) Dz.U. L 11 z 16.1.1999, str. 25.

ZAŁĄCZNIK 

1. W pkt. 3.1. dodaje się tekst w brzmieniu:

"Urządzenia zabezpieczające przed bezprawnym użyciem zatwierdzone dla pojazdów silnikowych kategorii M1 i N1 zgodnie z dyrektywą 74/61/EWG mogą być montowane w dwu- i trójkołowych pojazdach silnikowych."

2. Punkt 3.11 otrzymuje brzmienie:

"3.11. Urządzenie zabezpieczające typu 1, 2 lub 3 musi być zaprojektowane w taki sposób, że układ kierowniczy może być zablokowany przy kącie, co najmniej 20o w prawą i/lub lewą stronę w stosunku do położenia przy jeździe do przodu, z wyjątkiem urządzeń przeznaczonych do montowania w trójkołowych i czterokołowych pojazdach."

3. Punkt 4.1.2 otrzymuje brzmienie:

"4.1.2. Przy urządzeniach zabezpieczających typu 3 wstępne obciążenie zapadki powinno być możliwe wyłącznie wskutek działania użytkownika, które jest powiązane z przekręceniem kluczyka albo mu towarzyszy. Jedynie w warunkach określonych w punkcie 3.2.3 oraz w trójkołowych i czterokołowych pojazdach mechanicznych dopuszcza się istnienie możliwości wyjęcia kluczyka po wstępnym obciążeniu zapadki.".

Zmiany w prawie

Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1999.104.13

Rodzaj: Dyrektywa
Tytuł: Dyrektywa 1999/23/WE dostosowująca do postępu technicznego dyrektywę Rady 93/33/EWG w sprawie urządzeń zabezpieczających dwu- lub trzykołowe pojazdy silnikowe przed bezprawnym użyciem
Data aktu: 09/04/1999
Data ogłoszenia: 21/04/1999
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 11/05/1999