uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 213,
uwzględniając projekt rozporządzenia przedstawiony przez Komisję(1),
uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego(2),
uwzględniając opinię Europejskiego Instytutu Walutowego(3),
a także mając na uwadze, co następuje:
rozporządzenie Rady (WE) nr 2223/96 z dnia 25 czerwca 1996 r. w sprawie europejskiego systemu rachunków narodowych i regionalnych we Wspólnocie(4) zawiera wzorce ramowe wspólnych norm, definicji, klasyfikacji oraz reguł rachunkowości stosowanych przy sporządzaniu rachunków Państw Członkowskich z uwagi na wymóg prowadzenia statystyki we Wspólnocie Europejskiej, w celu uzyskania porównywalnych wyników między Państwami Członkowskimi;
artykuł 2 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 2223/96 stanowi, iż decyzja w sprawie wprowadzenia systemu podziału usług pośrednictwa mierzonych pośrednio (FISIM) podjęta zostanie nie później niż dnia 31 grudnia 1997 r.;
rozwiązanie problemu przydziału FISIM powinno doprowadzić do znacznej poprawy metodologii ESA i do zwiększenia wiarygodności dokonywanych wewnątrz Unii Europejskiej porównań poziomów produktu krajowego brutto (PKB);
celem niniejszego rozporządzenia jest wprowadzenie zasady podziału usług FISIM oraz szczegółowych reguł wdrażania go;
skuteczność podziału usług FISIM i szczegółowe zasady jego wdrażania muszą być oceniane przy pomocy obliczeń przeprowadzanych przez Państwa Członkowskie zgodnie z metodami próbnymi, opisanymi w załączniku III do niniejszego rozporządzenia w okresie próbnym, który powinien być wystarczająco długi, aby sprawdzić, czy podział usług przynosi bardziej wiarygodne wyniki służące prawidłowemu pomiarowi działalności gospodarczej niż obecny, zerowy poziom podziału usług;
właściwym jest przedstawianie przez Komisję, na podstawie obliczeń przeprowadzonych w okresie próbnym, raportów oceniających jakość danych, w szczególności z punktu widzenia ich dostępności, oraz jakościowej i ilościowej analizy stabilności w czasie oraz podatności wyników na zmiany przy zastosowaniu różnych metod próbnych;
właściwym jest, że w przypadku pozytywnej oceny wiarygodności otrzymanych wyników Komisja decyduje o najbardziej odpowiedniej metodzie podziału usług FISIM;
w przypadku gdy metody próbne nie dają bardziej wiarygodnych wyników służących prawidłowemu pomiarowi działalności gospodarczej niż obecny, zerowy poziom podziału usług, jest jednak stosownym, aby Komisja złożyła do Rady odpowiednią propozycję modyfikacji rozporządzenia (WE) nr 2223/96;
właściwym jest, aby decyzja o podziale usług FISIM dla ustalenia PNB wykorzystywanego do celów budżetu i zasobów Wspólnoty podejmowana była przez Radę, stanowiącą jednomyślnie, na wniosek Komisji;
właściwym jest nieprzeprowadzenie podziału usług FISIM do celów innych polityk Wspólnoty, zanim Komisja nie podejmie decyzji odnośnie do metody, jaka zostanie zastosowana dla podziału usług FISIM, jeżeli uzyskiwane wyniki zostaną ocenione jako bardziej wiarygodne;
zgodnie z zasadą pomocniczości, cele, którym służyć ma niniejsze rozporządzenie można z większym powodzeniem osiągnąć na poziomie wspólnotowym niż na poziomie Państw Członkowskich, ponieważ jedynie Komisja jest w stanie koordynować niezbędną harmonizację metod statystycznych, służących obliczaniu i podziałowi usług FISIM na poziomie wspólnotowym; jednakże samo obliczanie i podział usług, jak również infrastruktura potrzebna do kontrolowania realizacji metod powinny być organizowane przez Państwa Członkowskie; stąd też konieczne jest postanowienie, aby właściwe organy krajowe miały dostęp do wszelkich dostępnych danych na poziomie krajowym;
zasięgnięto opinii w Komitecie ds. Programów Statystycznych Wspólnot Europejskich, ustanowionym na mocy decyzji 89/382/EWG, Euratom(5) oraz Komitetem ds. Statystyki Walutowej, Finansowej i Bilansu Płatniczego, ustanowionym na mocy decyzji 91/115/EWG(6), zgodnie z art. 3 każdej z wyżej wymienionych decyzji,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli, dnia 16 lutego 1998 r.
W imieniu Rady | |
G. BROWN | |
Przewodniczący |
______
(1) Dz.U. C 124 z 21.4.1997, str. 28.
(2) Dz.U. C 339 z 10.11.1997.
(3) Opinia wydana dnia 16 października 1997 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym).
(4) Dz.U. L 310 z 30.11.1996, str. 1.
(5) Dz.U. L 181 z 28.6.1989, str. 47.
(6) Dz.U. L 59 z 6.3.1991, str. 19. Decyzja zmieniona decyzją 96/174/WE (Dz.U. L 51 z 1.3.1996, str. 48).
(7)Decyzja Rady 1999/468/WE z dnia 28 czerwca 1999 r. ustanawiająca warunki wykonywania uprawnień wykonawczych przyznanych Komisji (Dz.U. L 184 z 17.7.1999, str. 23).
ZAŁĄCZNIKI
Notka Wydawnictwa Prawniczego "Lex"
Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.
..................................................
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.1998.58.1 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 448/98 uzupełniające i zmieniające rozporządzenie (WE) nr 2223/96 w odniesieniu do sposobu podziału usług pośrednictwa finansowego mierzonych pośrednio (FISIM) w ramach europejskiego systemu rachunków narodowych i regionalnych (ESA) |
Data aktu: | 16/02/1998 |
Data ogłoszenia: | 27/02/1998 |
Data wejścia w życie: | 01/05/2004, 27/02/1998 |