Rozporządzenie 20/98 ustanawiające zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 2200/96 w odniesieniu do pomocy dla organizacji producentów, którym udzielono wstępnego uznania

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE) NR 20/98
z dnia 7 stycznia 1998 r.
ustanawiające zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 2200/96 w odniesieniu do pomocy dla organizacji producentów, którym udzielono wstępnego uznania

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 2200/96 z dnia 28 października 1996 r. w sprawie wspólnej organizacji rynku owoców i warzyw(1), zmienione rozporządzeniem Komisji (WE) nr 2520/97(2), w szczególności jego art. 48,

a także mając na uwadze, co następuje:

artykuł 14 rozporządzenia (WE) nr 2200/96 określa, że nowe organizacje producentów lub organizacje producentów, które nie zostały uznane na mocy rozporządzenia Rady (EWG) nr 1035/72(3), ostatnio zmienionego rozporządzeniem Komisji (WE) nr 1363/95(4), mogą skorzystać z okresu przejściowego nie dłuższego niż pięć lat, w którym muszą spełnić warunki uznania, ustanowione w art. 11 rozporządzenia (WE) nr 2200/96; rozporządzenie (WE) nr 478/97(5) ustala warunki dla udzielenia wstępnego uznania organizacji producentów;

w celu wsparcia tworzenia organizacji producentów art. 14 rozporządzenia (WE) nr 2200/96 przewiduje także, że w ciągu pięciu lat od momentu wstępnego uznania, Państwa Członkowskie mogą przyznawać organizacjom producentów, którym udzielono wstępnego uznania, dwa rodzaje pomocy, z których jeden ma na celu pokrycie kosztów tworzenia i administracji, a drugi pokrycie części inwestycji, wymaganych w celu uzyskania uznania i wymienionych w planach uznania;

w celu ułatwienia właściwego stosowania systemu pomocy na pokrycie kosztów tworzenia i administracji, pomoc powinna być przyznawana według stawki zryczałtowanej; pomoc według stawki zryczałtowanej powinna podlegać pułapowi w celu dostosowania jej do ograniczeń budżetowych; w celu uwzględnienia różnych potrzeb finansowych różnej wielkości organizacji producentów, pułap ten należy dostosować do produkcji nadającej się do wprowadzenia na rynek organizacji producentów; ponieważ zasady zawarte w rozporządzeniu Komisji (EWG) nr 2118/78(6) nie mają już zastosowania, rozporządzenie to powinno być odpowiednio uchylone;

kryteria wyboru ustanowione przez Komisję na podstawie art. 8 rozporządzenia Rady (WE) nr 951/97 z dnia 20 maja 1997 r. w sprawie poprawy warunków przetwarzania i wprowadzania do obrotu produktów rolnych(7) powinny być stosowane w odniesieniu do inwestycji kwalifikujących się na mocy tego rozporządzenia, w celu zapewnienia spójności między poszczególnymi środkami finansowanymi przez Wspólnotę, do czasu aż nie zostaną wprowadzone w życie nowe wytyczne polityki rolnej w zakresie owoców i warzyw, wprowadzone rozporządzeniem (WE) nr 2200/96;

pomoc przewidziana w niniejszym rozporządzeniu powinna być wstrzymana z chwilą uznania organizacji producentów przez Państwo Członkowskie; jednakże w celu uwzględnienia wieloletniego finansowania inwestycji, te, które kwalifikują się do pomocy inwestycyjnej na mocy niniejszego rozporządzenia, mogą być przeniesione do programów operacyjnych, określonych w art. 15 rozporządzenia (WE) nr 2200/96;

w przypadku łączenia pomoc może być nadal przyznawana organizacjom producentów, wynikających z łączenia;

w celu zapewnienia, że pomoc przewidziana w niniejszym rozporządzeniem jest odpowiednio stosowana, dane Państwo Członkowskie powinno sprawdzać, czy przyznanie pomocy jest uzasadnione, przy czym uwzględniana jest wszelka poprzednio przyznana pomoc na potrzeby związane z uruchomieniem organizacji producentów oraz wszelkie działania producentów między organizacjami producentów; Państwa Członkowskie muszą również zapewnić, aby nie dochodziło do podwójnego finansowania wspólnotowego lub krajowego środków kwalifikujących się do wspólnotowego finansowania na mocy niniejszego rozporządzenia;

należy ustanowić procedury dokonywania kontroli i nakładania kar;

artykuł 14 ust. 7 rozporządzenia (WE) nr 2200/96 przewiduje specjalny program dla Portugalii; należy ustanowić przepisy w celu zapewnienia zgodności z tym specjalnym programem;

Komitet Zarządzający ds. Świeżych Owoców i Warzyw nie dostarczył opinii w terminie ustalonym przez swojego przewodniczącego,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1
1.
Niniejsze rozporządzenie ustanawia zasady w sprawie przyznawania pomocy, przewidzianej w art. 14 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 2200/96 organizacjom producentów, którym udzielono wstępnego uznania.
2.
Dla celów niniejszego rozporządzenia:

a) "organizacja producentów, której udzielono wstępnego uznania" oznacza nową organizację producentów, lub taką, która nie została uznana na mocy rozporządzenia (EWG) nr 1035/72 przed wejściem w życie rozporządzenia (WE) nr 2200/96, a której Państwo Członkowskie udzieliło wstępne uznanie na mocy rozporządzenia (WE) nr 478/97;

b) "producent" oznacza producenta, określonego w art. 1 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 412/97(8);

c) "plan uznania" oznacza plan stopniowego uznania zgodny z rozporządzeniem (WE) nr 478/97, przedstawiony przez organizację producentów, którego przyjęcie oznacza początek okresu, określonego w art. 14 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 2200/96, nie dłuższego niż pięciu lat;

d) 1 "produkcja wprowadzona do obrotu" oznacza produkcję członków organizacji producentów w kategorii, dla której udzielone jest wstępne uznanie:

– dostarczona do organizacji producentów i faktycznie sprzedana przez tę organizację w postaci świeżej lub przetworzonej,

– sprzedana na warunkach określonych w art. 11 ust. 1 lit. c) pkt 3 tiret drugie i trzecie rozporządzenia (WE) nr 2200/96, za zezwoleniem organizacji,

– (skreślone).

Produkcja wprowadzana do obrotu nie obejmuje produkcji członków innych organizacji producentów wprowadzanej do obrotu za pośrednictwem danej organizacji zgodnie z art. 11 ust. 1 lit. c pkt 3 tiret drugie i trzecie rozporządzenia (WE) nr 2200/96.

e) "wartość produkcji wprowadzanej do obrotu" oznacza wartość produkcji wprowadzanej do obrotu na etapie "loco organizacja producentów" lub tam, gdzie to jest właściwe, jako "produkt zapakowany lub przygotowany nieprzetworzony".

3. 2
W przypadku klęski żywiołowej uznawanej przez właściwe władze krajowe produkcja wprowadzona do obrotu w rozumieniu ust. 2 zostaje określona w wysokości co najmniej 70 % przeciętnej teoretycznej wartości równej:

– obszarowi należącemu do organizacji producentów, której udzielono wstępnie uznania oraz na którym uprawiany jest dany produkt w ciągu roku, w którym ma miejsce klęska żywiołowa, pomnożonemu przez:

– przeciętny plon oraz przeciętną cenę uzyskaną przez organizację producentów bądź jej członków za dany produkt w ciągu trzech lat przed wystąpieniem klęski żywiołowej bądź, gdy tak zadecyduje Państwo Członkowskie, uzyskaną w tym samym regionie uprawy w czasie trzech lat przed wystąpieniem klęski żywiołowej.

Artykuł  2
1.
Pomoc przewidziana w art. 14 ust. 2 lit. a) rozporządzenia (WE) nr 2200/96 przyznawana jest na pokrycie kosztów ustanawiania i funkcjonowania organizacji producentów, według stawki zryczałtowanej.
2.
Pomoc określona w ust. 1 ustalona jest dla każdej organizacji producentów na podstawie jej rocznej produkcji wprowadzonej do obrotu i jest:

a) kwota, w pierwszym, drugim, trzecim, czwartym i piątym roku odpowiednio 5 %, 5 %, 4 %, 3 % i 2 % wartości produkcji wprowadzonej do obrotu maksymalnie do 1.000.000 ECU, oraz

b) kwota, w pierwszym, drugim, trzecim, czwartym i piątym roku odpowiednio 2,5 %, 2,5 %, 2,0 %, 1,5 % i 1,5 % wartości produkcji wprowadzonej do obrotu przekraczającej 1.000.000 ECU,

c) pułap dla każdej organizacji producentów nie może przekraczać:

– 100.000 ECU za pierwszy rok,

– 100.000 ECU za drugi rok,

– 80.000 ECU za trzeci rok,

– 60.000 ECU za czwarty rok,

– 50.000 ECU za piąty rok,

d) 3 być wypłacane w ratach rocznych na koniec każdego okresu rocznego w odniesieniu do wykonania planu uznania. Aby obliczyć roczne raty, Państwa Członkowskie mogą zastosować jako podstawę roczną produkcję wprowadzoną do obrotu odpowiadającą rocznemu okresowi innemu niż okres, w odniesieniu do którego wypłacana jest rata roczna, jeżeli wymagają tego kontrole. Okres, wobec którego użyty roczny okres nie powinien pokrywać się z rzeczywistym danym okresem rocznym, musi być krótszy niż 12 miesięcy.

Artykuł  3
1. 4
Pomoc przewidziana w art. 14 ust. 2 lit. b) rozporządzenia (WE) nr 2200/96 przyznawana jest bezpośrednio lub poprzez instytucje kredytowe w postaci specjalnych pożyczek na pokrycie kosztów inwestycji związanych z wykonywaniem środków w planie uznania, opisanych w art. 4 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 478/97.

Wyłączeniu podlegają inwestycje naruszające konkurencję w innych działalnościach gospodarczych organizacji.

2.
Inwestycje przynoszące pośrednie lub bezpośrednie korzyści takim działalnościom finansowane będą pro rata ich wykorzystania dla sektorów lub produktów, dla których udzielono wstępnego uznania.
Artykuł  4

1. Pomoc przewidziana w art. 2 i 3 jest wstrzymana po udzieleniu uznania.

2.
W przypadku złożenia programu operacyjnego zgodnie z rozporządzeniem Komisji (WE) nr 411/97(9), Państwo Członkowskie zapewnia, aby nie dochodziło do podwójnego finansowania środków już finansowanych w ramach planu uznania.
3.
Inwestycje kwalifikujące się do pomocy na pokrycie kosztów, określonych w art. 3 mogą być przeniesione do programów operacyjnych, przewidzianych o ile są zgodne z rozporządzeniem (WE) nr 411/97.
Artykuł  5 5
1.
Organizacje producentów powinny, każda z osobna, przedstawić pojedynczy wniosek o pomoc określoną w art. 2 i 3 w terminie trzech miesięcy od końca każdego rocznego okresu określonego w art. 2 ust. 2 lit. d).
2.
Wszystkim wnioskom o pomoc towarzyszą pisemne deklaracje organizacji, stwierdzające, że organizacja:

– spełnia i będzie spełniać przepisy rozporządzeń (WE) nr 2200/96 i (WE) nr 478/97 oraz przepisy niniejszego rozporządzenia,

– nie otrzymała, nie otrzymuje i nie będzie otrzymywać bezpośrednio ani pośrednio podwójnego finansowania wspólnotowego lub krajowego środków do wspólnotowego finansowania na mocy niniejszego rozporządzenia.

3.
Państwa Członkowskie wypłacają pomoc w terminie sześciu miesięcy od otrzymania pełnego wniosku.
Artykuł  6
1.
Pomoc przewidziana w art. 2 i 3 niniejszego rozporządzenia może być przyznana lub nadal przyznawana organizacjom producentów, którym udzielono wstępngoe uznania na mocy rozporządzenia (WE) nr 478/97 i które wynikają z łączenia się organizacji producentów, którym udzielono wstępnego uznania na mocy tego rozporządzenia oraz jedną lub kilkoma z poniższych:

a) jedną lub kilkoma organizacjami producentów, którym udzielono wstępnego uznania na mocy rozporządzenia (WE) nr 478/97;

b) jedną lub kilkoma organizacjami producentów, uznanym na mocy rozporządzenia (EWG) nr 1035/72;

c) jedną lub kilkoma organizacjami producentów, uznanym na mocy art. 11 rozporządzenia (WE) nr 2200/96.

2.
Do celów obliczania pomocy płaconej zgodnie z ust. 1, organizacja producentów wynikająca z łączenia się zastępuje organizacje, które się łączą.
Artykuł  7

Państwa Członkowskie oceniają kwalifikację organizacji producentów do pomocy na mocy niniejszego rozporządzenia, aby stwierdzić, czy pomoc jest właściwie uzasadniona, przy czym uwzględnione będą warunki i data przyznania wcześniejszej pomocy publicznej organizacjom producentów, z których pochodzą członkowie danej organizacji producentów oraz wszelkie przejścia członków między organizacjami producentów.

Artykuł  8 6

Wydatki poniesione przez Państwa Członkowskie na pomoc określoną w art. 2 i 3 kwalifikują do pomocy z Sekcji Gwarancji EFOGR.

Artykuł  9 7

Wkład Wspólnoty w stosunku do pomocy określonej w art. 2 wynosi:

– 75 % kwalifikujących się wydatków publicznych dla regionów objętych celami 1 i 2 określonymi w art. 1 rozporządzenia (WE) nr 1260/1999,

– 50 % kwalifikujących się wydatków publicznych dla pozostałych regionów.

Artykuł  10 8
1.
Wkład Wspólnoty w stosunku do pomocy określonej w art. 3, wyrażony w równoważniku dotacji kapitałowej, nie przekracza w ujęciu procentowym kwalifikujących się kosztów inwestycyjnych, określonych w art. 3:

– 50 % w regionach objętych celami 1 i 2, określonymi w art. 1 rozporządzenia (WE) nr 1260/1999,

– 30 % w pozostałych regionach.

2.
Zainteresowane Państwa Członkowskie muszą zobowiązać się do pokrywania co najmniej 5 % kwalifikujących się kosztów inwestycyjnych, określonych w art. 3.
3.
Beneficjenci pomocy na pokrycie kwalifikujących się kosztów inwestycyjnych, określonych w art. 3, płacą co najmniej:

– 25 % w regionach celu 1 i 2 określonego w art. 1 rozporządzenia (WE) nr 1260/1999,

– 45 % w pozostałych regionach.

Artykuł  11 9

Bez uszczerbku dla kontroli przeprowadzanych zgodnie z tytułem VI rozporządzenia (WE) nr 2200/96 Państwa Członkowskie przeprowadzają kontrole organizacji producentów w celu sprawdzenia zgodności z warunkami przyznawania pomocy określonej w art. 2 i 3.

Artykuł  12 10
1.
Jeżeli kontrola przeprowadzona na mocy art. 11 wykazuje, iż:

– wartość produkcji wprowadzonej do obrotu jest mniejsza niż kwota wykorzystana do obliczenia pomocy określonej w art. 2, lub

– pomoc objęta niniejszym rozporządzeniem nie została wykorzystana zgodnie z przepisami mającymi zastosowanie lub zatwierdzonym planem uznania,

od beneficjenta wymaga się zwrotu kwoty niesłusznie wypłaconej w podwójnej wysokości, plus odsetki za okres między wypłatą a zwrotem.

Stosowaną stopą procentową jest stopa stosowana przez Europejski Bank Centralny do swych operacji w EUR, opublikowana w serii C Dziennika Urzędowego Wspólnot Europejskich, obowiązującą w dniu dokonania nienależnej wypłaty, plus trzy punkty procentowe.

2.
Jeżeli różnica między wysokością pomocy faktycznie wypłaconej a pomocy należnej jest większa niż 20 % tej ostatniej, od beneficjenta wymagać się będzie zwrotu całej otrzymanej pomocy, plus odsetki wymienione w ust. 1.
3.
W przypadku złożenia umyślnie fałszywej deklaracji lub w wyniku poważnego zaniedbania spraw wchodzących w zakres niniejszego rozporządzenia dana organizacja producentów zostaje pozbawiona otrzymywania pomocy przez pozostały okres trwającego planu uznania.
4.
Ustępy 1, 2 i 3 stosuje się bez uszczerbku dla przepisów w odniesieniu do innych kar, które zostaną nałożone, jak przewidziano w art. 48 rozporządzenia (WE) nr 2200/96.
Artykuł  13 11

Jeżeli władze portugalskie wykazują, iż w danym roku pomoc wypłacona organizacji producentów w Portugalii na mocy niniejszego rozporządzenia jest niższa niż pomoc określona w art. 14 ust. 7 rozporządzenia (WE) nr 2200/96, pomoc przewidziana w art. 2 ust. 2 zostaje zwiększona tak, by spełniała przepisy wyżej wymienionego art. 14.

W przypadku wystąpienia klęski żywiołowej uznawanej przez właściwe władze portugalskie, art. 1 ust. 3 niniejszego rozporządzenia stosuje się przy obliczaniu produkcji wprowadzanej do obrotu, przeznaczonej do celów art. 14 ust. 7 rozporządzenia (WE) nr 2200/96.

Artykuł  14

Rozporządzenie (EWG) nr 2118/78 traci moc.

Jednakże nadal stosuje się w odniesieniu do organizacji producentów, które wystąpiły o przyznanie pomocy na mocy art. 14 rozporządzenia (EWG) nr 1035/72 przed wejściem w życie rozporządzenia (WE) nr 2200/96 oraz do obliczenia, które będą sporządzane zgodnie z art. 13 niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  15

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie siódmego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 7 stycznia 1998 r.

W imieniu Komisji
Franz FISCHLER
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 297 z 21.11.1996, str. 1.

(2) Dz.U. L 346 z 17.12.1997, str. 41.

(3) Dz.U. L 118 z 20.5.1972, str. 1.

(4) Dz.U. L 132 z 16.6.1995, str. 4.

(5) Dz.U. L 75 z 15.3.1997, str. 4.

(6) Dz.U. L 246 z 8.9.1978, str. 11.

(7) Dz.U. L 142 z 2.6.1997, str. 22.

(8) Dz.U. L 62 z 4.3.1997, str. 16.

(9) Dz.U. L 62 z 4.3.1997, str. 9.

1 Art. 1 ust. 2 lit. d) zmieniona przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr 983/2000 z dnia 11 maja 2000 r. (Dz.U.UE.L.00.113.36) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 19 maja 2000 r.
2 Art. 1 ust. 3 dodany przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr 243/1999 z dnia 1 lutego 1999 r. (Dz.U.UE.L.99.27.8) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 5 lutego 1999 r.
3 Art. 2 ust. 2 lit. d) zmieniona przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 983/2000 z dnia 11 maja 2000 r. (Dz.U.UE.L.00.113.36) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 19 maja 2000 r.
4 Art. 3 ust. 1 zmieniony przez art. 1 pkt 3 rozporządzenia nr 983/2000 z dnia 11 maja 2000 r. (Dz.U.UE.L.00.113.36) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 19 maja 2000 r.
5 Art. 5 zmieniony przez art. 1 pkt 4 rozporządzenia nr 983/2000 z dnia 11 maja 2000 r. (Dz.U.UE.L.00.113.36) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 19 maja 2000 r.
6 Art. 8 zmieniony przez art. 1 pkt 5 rozporządzenia nr 983/2000 z dnia 11 maja 2000 r. (Dz.U.UE.L.00.113.36) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 19 maja 2000 r.
7 Art. 9 zmieniony przez art. 1 pkt 6 rozporządzenia nr 983/2000 z dnia 11 maja 2000 r. (Dz.U.UE.L.00.113.36) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 19 maja 2000 r.
8 Art. 10 zmieniony przez art. 1 pkt 7 rozporządzenia nr 983/2000 z dnia 11 maja 2000 r. (Dz.U.UE.L.00.113.36) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 19 maja 2000 r.
9 Art. 11 zmieniony przez art. 1 pkt 8 rozporządzenia nr 983/2000 z dnia 11 maja 2000 r. (Dz.U.UE.L.00.113.36) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 19 maja 2000 r.
10 Art. 12 zmieniony przez art. 1 pkt 9 rozporządzenia nr 983/2000 z dnia 11 maja 2000 r. (Dz.U.UE.L.00.113.36) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 19 maja 2000 r.
11 Art. 13 zmieniony przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 243/1999 z dnia 1 lutego 1999 r. (Dz.U.UE.L.99.27.8) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 5 lutego 1999 r.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1998.4.40

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 20/98 ustanawiające zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 2200/96 w odniesieniu do pomocy dla organizacji producentów, którym udzielono wstępnego uznania
Data aktu: 07/01/1998
Data ogłoszenia: 08/01/1998
Data wejścia w życie: 15/01/1998