ZDECYDOWANE wprowadzić w życie Konwencję w sprawie transgranicznego zanieczyszczania powietrza na dalekie odległości,
ŚWIADOME, iż emisje siarki i inne zanieczyszczenia powietrza nadal przenoszone są bez względu na granice międzynarodowe, a w narażonych częściach Europy i Ameryki Północnej wywołują rozległe zniszczenia zasobów naturalnych o żywotnym znaczeniu dla gospodarki i środowiska, takich jak lasy, gleby i wody, oraz materiałów, w tym zabytków, a w określonych okolicznościach mają szkodliwy wpływ na zdrowie ludzkie,
ZDECYDOWANE podjąć środki ostrożności w celu przewidywania lub minimalizowania emisji zanieczyszczeń powietrza, zapobiegania im i łagodzenia ich negatywnych skutków,
PRZEKONANE, iż w przypadku gdy istnieją zagrożenia poważnych lub nieodwracalnych szkód, brak pełnej naukowej pewności nie może być przyczyną odraczania takich środków, biorąc pod uwagę fakt, iż takie środki ostrożności w celu zwalczania emisji zanieczyszczeń powietrza powinny być efektywne pod względem kosztów,
W TROSCE, aby środki kontroli emisji siarki i innych zanieczyszczeń powietrza przyczyniały się do ochrony wrażliwego środowiska naturalnego Arktyki,
ZWAŻYWSZY, że dominujące źródła zanieczyszczenia powietrza przyczyniające się do zakwaszania środowiska naturalnego pochodzą ze spalania paliw kopalnych przy wytwarzaniu energii oraz z głównych procesów technologicznych w różnych sektorach przemysłu, a także transportu, które prowadzą do emisji siarki, tlenków azotu i innych zanieczyszczeń,
ŚWIADOME potrzeby efektywnego pod względem kosztów regionalnego podejścia wobec zwalczania zanieczyszczenia powietrza, które uwzględnia różnice w skutkach i kosztach zwalczania w poszczególnych krajach,
PRAGNĄC podejmować dalsze bardziej skuteczne działania w celu kontroli i redukcji emisji siarki,
ŚWIADOME, iż każda polityka kontroli siarki, jakkolwiek efektywna pod względem kosztów na poziomie regionalnym, będzie skutkować stosunkowo dużym ekonomicznym obciążeniem dla krajów, których gospodarki są w fazie przejścia do gospodarki rynkowej,
MAJĄC NA UWADZE, że środki podejmowane w celu ograniczenia emisji siarki nie powinny stanowić środków arbitralnej i nieuzasadnionej dyskryminacji ani ukrytego ograniczenia w międzynarodowej konkurencji i handlu,
BIORĄC POD UWAGĘ istniejące dane naukowo-techniczne w sprawie emisji, procesów atmosferycznych i wpływu na środowisko naturalne tlenków siarki, jak również na koszty zwalczania,
ŚWIADOME, iż oprócz emisji siarki, emisje tlenków azotu i amoniaku także powodują zakwaszenie środowiska,
STWIERDZAJĄC, że na mocy Konwencji ramowej Narodów Zjednoczonych w sprawie zmian klimatu, przyjętej w Nowym Jorku dnia 9 maja 1992 roku, istnieje porozumienie aby ustanowić polityki krajowe i podjąć odpowiednie środki zwalczania zmian klimatu, co, zgodnie z oczekiwaniami, powinno prowadzić do redukcji emisji siarki,
POTWIERDZAJĄC potrzebę zapewnienia przyjaznego dla środowiska i stałego rozwoju,
UZNAJĄC potrzebę kontynuacji współpracy naukowo-technicznej w celu dalszego opracowania podejścia opartego na ładunkach krytycznych i poziomach krytycznych, włączając w to próby oceny poszczególnych rodzajów zanieczyszczeń powietrza i różnych skutków dla środowiska, materiałów i zdrowia ludzkiego,
PODKREŚLAJĄC, iż wiedza naukowo-techniczna rozwija się oraz że będzie konieczne uwzględnienie tego rozwoju przy dokonywaniu przeglądu stosowności zobowiązań podjętych na mocy niniejszego Protokołu oraz decydując o dalszych działaniach,
UZNAJĄC Protokół w sprawie redukcji emisji siarki lub ich przepływów transgranicznych przynajmniej o 30 procent, przyjęty w Helsinkach dnia 8 lipca 1985 roku, oraz środki już podjęte przez wiele krajów, które przyczyniły się do redukcji emisji siarki,
UZGODNIŁY, CO NASTĘPUJE:
Sporządzono w Oslo, dnia trzynastego czerwca tysiąc dziewięćset dziewięćdziesiątego czwartego roku.
ZAŁĄCZNIKI
Notka Wydawnictwa Prawniczego "Lex"
Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.
..................................................
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.1998.326.35 |
Rodzaj: | Umowa międzynarodowa |
Tytuł: | Protokół do konwencji z 1979 roku w sprawie transgranicznego zanieczyszczania powietrza na dalekie odległości, dotyczący dalszej redukcji emisji siarki. Oslo.1994.06.13. |
Data aktu: | 13/06/1994 |
Data ogłoszenia: | 03/12/1998 |
Data wejścia w życie: | 01/05/2004, 24/04/1998 |