uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając rozporządzenie Rady nr 136/66/EWG z dnia 22 września 1966 r. w sprawie ustanowienia wspólnej organizacji rynku olejów i tłuszczów(1), ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1638/98(2), w szczególności jego art. 5,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1638/98 z dnia 20 lipca 1998 r. zmieniające rozporządzenie nr 136/66/EWG w sprawie ustanowienia wspólnej organizacji rynku olejów i tłuszczów, w szczególności jego art. 2 ust. 4 i art. 4,
uwzględniając rozporządzenie Rady (EWG) nr 2261/84 z dnia 17 lipca 1984 r. ustanawiające ogólne zasady przyznawania pomocy na produkcję oliwy z oliwek oraz organizacjom producentów(3), zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1639/98(4), w szczególności jego art. 19,
a także mając na uwadze, co następuje:
artykuł 3 rozporządzenia (EWG) nr 2261/84 przewiduje złożenie deklaracji upraw; niektóre pojęcia, tak jak "uprawianych drzew oliwnych", powinny być precyzyjnie określone, a treść i harmonogram powiadomień producentów powinny być ustanowione, aby zapewnić zaktualizowaną wiedzę na temat sektora produkcji oliwy i poprawić ją przed rozpoczęciem roku gospodarczego 2001/2002, kiedy zaplanowane jest wprowadzenie reformy;
w celu uniknięcia poważnego zagrożenia równowagi rynku art. 4 rozporządzenia (WE) nr 1638/98 przewiduje, że żadna pomoc w ramach jakiegokolwiek programu funkcjonującego od dnia 1 listopada 2001 r. nie może być wypłacana w odniesieniu do drzew oliwnych nasadzonych po dniu 1 maja 1998 r., z wyjątkiem przekształcania starych plantacji oliwek lub programu zatwierdzonego przez Komisję; pojęcie "dodatkowych drzew oliwnych" i "nowych nasadzeń" wymaga zdefiniowania, jak również odpowiednich ustaleń w odniesieniu do deklaracji, identyfikacji i zatwierdzenia; programy w odniesieniu do dodatkowych nasadzeń powinny wyszczególniać liczbę obumarłych lub spalonych drzew oliwnych, które wolno zastąpić bez zwiększania całkowitej produkcji;
wnikliwe badania obecnie wykorzystywanych przez Państwa Członkowskie metod powodują konieczność odłożenia wprowadzenia do roku zbioru 1998/99 przepisów rozporządzenia Komisji (EWG) nr 3061/84 ustanawiającego szczegółowe zasady stosowania systemu pomocy w przypadku produkcji oliwy z oliwek(5), zmienionego rozporządzeniem (WE) nr 2455/97(6);
do celów zatwierdzenia art. 13 ust. 1 rozporządzenia (EWG) nr 2261/84 zobowiązuje właścicieli olejarni do zastosowania się do niektórych warunków; wprowadzone warunki do zatwierdzenia powinny zapewnić skuteczne mechanizmy kontrolne; olejarnie powinny mieć wyposażenie pozwalające na automatyczne ważenie partii oliwek dostarczanych do olejarni; rejestrowana informacja powinna zawierać szczegóły dotyczące miejsca przeznaczenia oliwy wychodzącej z olejarni;
zgodnie z art. 14 rozporządzenia (EWG) nr 2261/84 każde producenckie Państwo Członkowskie musi stosować system kontroli w celu zapewnienia, że produkt, na rzecz którego przyznano pomoc, kwalifikuje się do takiej pomocy; dlatego wnioski o pomoc muszą zawierać dane szczegółowe w celu stosowania takiego systemu; w związku z tym należy nałożyć na plantatorów oliwek, organizacje producentów i ich stowarzyszenia pewne zobowiązania;
plantatorzy oliwek mogą tłoczyć oliwki w Państwie Członkowskim innym niż Państwo Członkowskie, w którym je wyprodukowano; uwzględniając właściwe zastosowania systemu pomocy, należy ustanowić przepisy w odniesieniu do współpracy administracyjnej między Państwem Członkowskim, w którym otrzymuje się oliwę, a Państwem Członkowskim, z którego oliwki pochodzą;
należy uwzględnić czynniki ustalające ilość uprawnioną do pomocy; należy ustanowić zasady określania ilości uprawnionej do pomocy w przypadkach gdy ilość, w odniesieniu do której występuje się o pomoc, lub liczba drzew wymieniona w deklaracji upraw nie może być sprawdzona lub nie można jej przyjąć podczas przeprowadzania kontroli;
wnikliwe badania obecnie obowiązującego systemu wymagają przedłużenia stosowania przepisów rozporządzenia Komisji (EWG) nr 3061/84 dotyczącego uznania organizacji producentów i ich stowarzyszeń oraz uzgodnień dotyczących finansowania ich na podstawie wstrzymanej pomocy zgodnie z art. 20d rozporządzenia nr 136/66/EWG;
artykuł 2 rozporządzenia (WE) nr 1638/98 przewiduje, że w latach gospodarczych od 1998/99 do 2000/2001 praca nad rejestrem upraw oliwek, jak przewidziano w rozporządzeniu Komisji (EWG) nr 2276/79 z dnia 16 października 1979 r. ustanawiającym szczegółowe zasady ustanowienia rejestru upraw oliwek w Państwach Członkowskich produkujących oliwę z oliwek(7), zmienionym rozporządzeniem (EWG) nr 1279/89(8), powinna skoncentrować się na tworzeniu, uaktualnianiu i wykorzystaniu Systemu Informacji Geograficznej (GIS); w konsekwencji, w celu zapewnienia zgodności baz danych zintegrowanego systemu zarządzania i kontroli zgodnie z rozporządzeniem Rady (EWG) 3508/92 z dnia 27 listopada 1992 r. ustanawiającym zintegrowany system zarządzania i kontroli niektórych wspólnotowych systemów pomocy(9), zmienionego rozporządzeniem (WE) nr 820/97(10) i rozporządzeniem (EWG) nr 3887/92 z dnia 23 grudnia 1992 r. ustanawiającymi szczegółowe zasady stosowania zintegrowanego systemu zarządzania i kontroli niektórych wspólnotowych systemów pomocy(11), zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1678/98(12), informacje do GIS w odniesieniu do upraw oliwek powinny być wyszczególnione wraz z metodami centralizacji, ustaleniami, kryteriami i techniczną tolerancją; z uwagi na finansowanie przez Wspólnotę niezbędne jest ustalenie warunków, zgodnie z którymi GIS w odniesieniu do uprawy oliwek Państwa Członkowskiego lub regionu zostanie uznany za zakończony;
GIS w odniesieniu do upraw oliwek musi umożliwić weryfikację informacji zawartych w deklaracjach upraw; niezbędne jest ustalenie procedury badania niezgodności między deklaracjami i ocenami GIS w odniesieniu do upraw oliwek; w przypadku niemożności rozstrzygnięcia niezgodności należy ustalić ilość oliwy z oliwek, która kwalifikuje się do pomocy;
w przypadku gdy GIS w odniesieniu do uprawy oliwek nie został ukończony, należy założyć przeprowadzenie minimalnej liczby kontroli na miejscu dotyczących deklaracji upraw; w roku gospodarczym 1998/99 należy ustanowić GIS w odniesieniu do upraw oliwek we wszystkich Państwach Członkowskich i na tym zadaniu należy skoncentrować wysiłki;
należy ustanowić uzgodnienia w odniesieniu do kontroli na miejscu, określając w szczególności liczbę deklaracji do sprawdzenia na miejscu na obszarach, gdzie nie ukończono GIS w odniesieniu do upraw oliwek; w celu sprawdzenia zgodności między informacjami we wnioskach o pomoc a informacją w ewidencji zapasów w olejarniach należy przeprowadzić wnikliwe kontrole reprezentacyjnej partii olejarni, z karami dla odbiorców oliwy odmawiających poddaniu się kontroli lub nieumiejących wykazać, że przyjęli dostawę oliwy;
środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu powinny być uwzględnione w programie pracy agencji kontrolnych przewidzianych w rozporządzeniu Komisji (EWG) nr 27/85 z dnia 4 stycznia 1985 r. ustanawiającym szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia (EWG) nr 2262/84 wprowadzającego specjalne środki w sektorze oliwy z oliwek(13), zmienionego rozporządzeniem (EWG) nr w 3602/92(14);
środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Zarządzającego ds. Olejów i Tłuszczów,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli, dnia 22 stycznia 1998 r.
W imieniu Komisji | |
Franz FISCHLER | |
Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. 172 z 30.9.1966, str. 3025/66.
(2) Dz.U. L 210 z 28.7.1998, str. 32.
(3) Dz.U. L 208 z 3.8.1984, str. 3.
(4) Dz.U. L 210 z 28.7.1998, str. 38.
(5) Dz.U. L 288 z 1.11.1984, str. 52.
(6) Dz.U. L 340 z 11.12.1997, str. 26.
(7) Dz.U. L 262 z 18.10.1989, str. 11.
(8) Dz.U. L 127 z 11.5.1989, str. 24.
(9) Dz.U. L 355 z 5.12.1992, str. 1.
(10) Dz.U. L 117 z 7.5.1997, str. 1.
(11) Dz.U. L 391 z 31.12.1992, str. 36.
(12) Dz.U. L 212 z 30.7.1998, str. 23.
(13) Dz.U. L 4 z 5.1.1985, str. 5.
(14) Dz.U. L 366 z 15.12.1992, str. 31.
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr 2070/2001 z dnia 23 października 2001 r. (Dz.U.UE.L.01.280.3) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 31 października 2001 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr 1432/2004 z dnia 10 sierpnia 2004 r. (Dz.U.UE.L.04.264.6) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 18 sierpnia 2004 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 1273/1999 z dnia 17 czerwca 1999 r. (Dz.U.UE.L.99.151.12) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 25 czerwca 1999 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 3 lit. b) rozporządzenia nr 1432/2004 z dnia 10 sierpnia 2004 r. (Dz.U.UE.L.04.264.6) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 18 sierpnia 2004 r.
- dodany przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr 648/2001 z dnia 30 marca 2001 r. (Dz.U.UE.L.01.91.45) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 7 kwietnia 2001 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 2383/2002 z dnia 30 grudnia 2002 r. (Dz.U.UE.L.02.358.122) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 30 listopada 2002 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 3 lit. c) rozporządzenia nr 1432/2004 z dnia 10 sierpnia 2004 r. (Dz.U.UE.L.04.264.6) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 18 sierpnia 2004 r.
- zmieniona przez art. 1 pkt 4 rozporządzenia nr 1273/1999 z dnia 17 czerwca 1999 r. (Dz.U.UE.L.99.151.12) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 25 czerwca 1999 r.
- zmieniona przez art. 1 pkt 4 lit. a) rozporządzenia nr 648/2001 z dnia 30 marca 2001 r. (Dz.U.UE.L.01.91.45) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 7 kwietnia 2001 r.
- dodany przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr 1249/2002 z dnia 11 lipca 2002 r. (Dz.U.UE.L.02.183.5) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 listopada 2002 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 4 rozporządzenia nr 1432/2004 z dnia 10 sierpnia 2004 r. (Dz.U.UE.L.04.264.6) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 18 sierpnia 2004 r.
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 1795/2005 z dnia 28 października 2005 r. (Dz.U.UE.L.05.288.40) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 30 października 2005 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 2070/2001 z dnia 23 października 2001 r. (Dz.U.UE.L.01.280.3) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 31 października 2001 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 1249/2002 z dnia 11 lipca 2002 r. (Dz.U.UE.L.02.183.5) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 listopada 2002 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 5 rozporządzenia nr 1432/2004 z dnia 10 sierpnia 2004 r. (Dz.U.UE.L.04.264.6) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 18 sierpnia 2004 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 6 rozporządzenia nr 2070/2001 z dnia 23 października 2001 r. (Dz.U.UE.L.01.280.3) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 31 października 2001 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 8 rozporządzenia nr 1432/2004 z dnia 10 sierpnia 2004 r. (Dz.U.UE.L.04.264.6) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 18 sierpnia 2004 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 12 rozporządzenia nr 648/2001 z dnia 30 marca 2001 r. (Dz.U.UE.L.01.91.45) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 7 kwietnia 2001 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 7 rozporządzenia nr 2070/2001 z dnia 23 października 2001 r. (Dz.U.UE.L.01.280.3) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 31 października 2001 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 9 rozporządzenia nr 1432/2004 z dnia 10 sierpnia 2004 r. (Dz.U.UE.L.04.264.6) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 18 sierpnia 2004 r.
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.1998.293.50 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 2366/98 ustanawiające szczegółowe zasady stosowania systemu pomocy produkcyjnej w odniesieniu do oliwy z oliwek w latach gospodarczych 1998/1999, 1999/2000 i 2000/2001 |
Data aktu: | 30/10/1998 |
Data ogłoszenia: | 31/10/1998 |
Data wejścia w życie: | 01/05/2004, 01/11/1998 |