Decyzja 98/600/WE w sprawie procedury zaświadczania zgodności wyrobów budowlanych na podstawie art. 20 ust. 2 dyrektywy Rady 89/106/EWG w zakresie samonośnych półprzezroczystych zestawów dachowych (oprócz zestawów na bazie wyrobów szklanych)

DECYZJA KOMISJI
z dnia 12 października 1998 r.
w sprawie procedury zaświadczania zgodności wyrobów budowlanych na podstawie art. 20 ust. 2 dyrektywy Rady 89/106/EWG w zakresie samonośnych półprzezroczystych zestawów dachowych (oprócz zestawów na bazie wyrobów szklanych)

(notyfikowana jako dokument nr C (1998) 2926)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(98/600/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 24 października 1998 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając dyrektywę Rady 89/106/EWG z dnia 21 grudnia 1988 r w sprawie zbliżenia przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych Państw Członkowskich odnoszących się do wyrobów budowlanych (1), zmienioną dyrektywą 93/68/EWG (2), w szczególności jej art. 13 ust. 4,

a także mając na uwadze, co następuje:

Komisja jest zobowiązana wybrać pomiędzy dwiema procedurami, o których mowa w art. 13 ust. 3 dyrektywy 89/106/EWG, "możliwie najtańszą procedurę zgodną z wymogami dotyczącymi bezpieczeństwa"; oznacza to, że niezbędne jest podjęcie decyzji dla danego wyrobu lub rodziny wyrobów, czy obecność systemu fabrycznej kontroli produkcji, za który odpowiedzialność ponosi producent, jest koniecznym i wystarczającym warunkiem do zaświadczania zgodności oraz, czy z przyczyn dotyczących zachowania zgodności z kryteriami wspomnianymi w art. 13 ust. 4, wymagana jest interwencja zatwierdzonej jednostki certyfikującej;

artykuł 13 ust. 4 wymaga, aby określona w ten sposób procedura, była wskazana w obowiązujących wymaganiach i w specyfikacjach technicznych; z tego powodu wymagane jest zdefiniowanie wyrobu lub rodziny wyrobów w sposób wykorzystywany w obowiązujących wymaganiach i specyfikacjach technicznych;

obie procedury przewidziane w art. 13 ust. 3 są opisane szczegółowo w załączniku III do dyrektywy 89/106/EWG; dlatego też niezbędne jest jasne zdefiniowanie metod, przy pomocy których te dwie procedury mają być wprowadzane w życie dla każdego wyrobu lub rodziny wyrobów, w odniesieniu do załącznika III, z uwagi na fakt, że załącznik II daje preferencje niektórym systemom;

procedura określona w art. 13 ust. 3 lit. a) odpowiada systemom przedstawionym w pierwszej możliwości, bez stałego nadzoru, oraz w możliwości drugiej i trzeciej przedstawionej w załączniku III sekcja 2 pkt ii), a procedura określona w art. 13 ust. 3 lit. b) odpowiada systemom przedstawionym w załączniku III sekcja 2 pkt i) oraz w pierwszej możliwości, z nadzorem stałym, w załączniku III sekcja 2 pkt ii);

środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Budownictwa,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Zgodność wyrobu i rodzin wyrobów wymienionych w załączniku I zaświadcza się z zastosowaniem procedury, na mocy której producent, jako jedyna osoba odpowiedzialna za system fabrycznej kontroli produkcji zapewnia, że wyrób jest zgodny z odpowiednimi specyfikacjami technicznymi.

Artykuł 2

Zgodność wyrobów wymienionych w załączniku II zaświadcza się z zastosowaniem procedury, zgodnie z którą, oprócz systemu fabrycznej kontroli produkcji przez producenta, w ocenę i nadzór nad kontrolą produkcji lub samym wyrobem zaangażowana jest zatwierdzona jednostka certyfikująca.

Artykuł  3

Procedurę zaświadczania zgodności określoną w załączniku III wskazuje się w mandatach dotyczących wytycznych dla europejskich zatwierdzeń technicznych.

Artykuł 4

Niniejsza decyzja skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 12 października 1998 r.

W imieniu Komisji
Martin BANGEMANN
Członek Komisji

_______

(1) Dz.U. L 40 z 11.2.1989, str. 12.

(2) Dz.U. L 220 z 30.8.1993, str. 1.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I 1

Samonośne półprzezroczyste zestawy dachowe (oprócz zestawów na bazie wyrobów szklanych)

Przenaczone do wszystkich celów z wyjątkiem tych podlegających przepisom w zakresie reakcji na ogień dla wyrobów wykonanych z materiałów należących do klas A1(1), A2(1), B(1), C(1).

_______

(1) Wyroby/materiały, dla których podwyższenie klasyfikacji reakcji na działanie ognia jest możliwe dzięki wyraźnie rozpoznawalnemu etapowi w procesie produkcji (np. dla zastosowania dodatków opóźniających działanie ognia lub ograniczenie materiału organicznego).

ZAŁĄCZNIK  II 2

Samonośne półprzezroczyste zestawy dachowe (oprócz zestawów na bazie wyrobów szklanych)

Do zastosowań podlegających przepisom reakcji na ogień dla wyrobów wykonanych z materiałów należących do klas A1(1), A2(1), B(1), C(1).

_______

(1) Wyroby/materiały, dla których podwyższenie klasyfikacji reakcji na działanie ognia jest możliwe dzięki wyraźnie rozpoznawalnemu etapowi w procesie produkcji (np. dla zastosowania dodatków opóźniających działanie ognia lub ograniczenie materiału organicznego).

ZAŁĄCZNIK  III 3

Uwaga: Dla wyrobów przeznaczonych na więcej niż jeden cel wskazanych w następujących rodzinach poniżej, zadania uprawnionego organu zgodnie z odpowiednimi systemami atestacji systemów zaświadczania zgodności, kumulują się.

RODZINA WYROBÓW

SAMONOŚNE PÓŁPRZEZROCZYSTE ZESTAWY DACHOWE (Z WYJĄTKIEM ZESTAWÓW NA BAZIE WYROBÓW SZKLANYCH) (1/3)

1. Systemy zaświadczania zgodności

Dla wyrobu(ów) i przewidzianych zastosowań wnosi się do Europejskiej Organizacji Aprobaty Technicznej (EOTA) o wyszczególnienie następujących systemów zaświadczania zgodności w stosownych wytycznych europejskiej aprobaty technicznej:

Wyrób (wyroby) Przewidziane zastosowania Poziom(-y) lub

klasa(-y)

System(-y)

Zaświadczania

Zgodności

Samonośne półprzezroczyste zestawy dachowe (oprócz zestawów na bazie wyrobów szklanych) Do dachów i wykończeń dachów - 3
System 3: Patrz DWB załącznik III sekcja 2 pkt ii) dyrektywy 89/106/EWG

możliwość druga.

2. Warunki do zastosowania przez EOTA przy określaniu systemu zaświadczania zgodności

Specyfikacja systemu zaświadczania zgodności powinna być tak dobrana, aby system ten mógł być wprowadzany w życie nawet wówczas, gdy ustalenie niektórych właściwości użytkowych wyrobu nie jest konieczne, z uwagi na fakt, że co najmniej jedno Państwo Członkowskie w ogóle nie posiada wymogów prawnych dotyczących właściwości wyrobu (patrz DWB art. 2 ust. 1 oraz w danym wypadku, pkt 1.2.3 dokumentów interpretacyjnych). W tych przypadkach nie wolno nakładać na producenta obowiązku sprawdzenia charakterystyki wyrobu, jeśli nie życzy on sobie przedkładać deklaracji dotyczących właściwości wyrobu w tym zakresie.

RODZINA WYROBÓW

SAMONOŚNE PÓŁPRZEZROCZYSTE ZESTAWY DACHOWE (Z WYJĄTKIEM ZESTAWÓW NA BAZIE WYROBÓW SZKLANYCH) (2/3)

1. Systemy zaświadczania zgodności

Dla wyrobu(ów) i przewidzianych zastosowań, wnosi się do Europejskiej Organizacji Aprobaty Technicznej (EOTA) o wyszczególnienie następujących systemów zaświadczania zgodności w stosownych wytycznych europejskiej aprobaty technicznej:

Wyrób (wyroby) Przewidziane zastosowania Poziom(-y) lub

klasa(-y)

System(-y)

zaświadczania

zgodności

Samonośne półprzezroczyste Do celów zastosowań podlegających Wyroby wymagające 3
zestawy dachowe (oprócz przepisom reakcji na ogień sprawdzenia
zestawów na bazie wyrobów pochodzący z zewnątrz ________ ________
szklanych) Wyroby uważane za 4
zadawalające" bez
badań (1)
(1) Do potwierdzenia w uzgodnieniu z Grupą ds. Przepisów Ogniowych.

System 3: Patrz DWB załącznik III sekcja 2 pkt ii) możliwość druga.

System 4: Patrz DWB załącznik III sekcja 2 pkt ii) możliwość trzecia.

2. Warunki do zastosowania przez EOTA przy określaniu systemu zaświadczania zgodności

Specyfikacja systemu zaświadczania zgodności powinna być tak dobrana, aby system ten mógł być wprowadzany w życie nawet wówczas, gdy ustalenie niektórych właściwości użytkowych wyrobu nie jest konieczne, z uwagi na fakt, że co najmniej jedno Państwo Członkowskie w ogóle nie posiada wymogów prawnych dotyczących właściwości wyrobu (patrz DWB art. 2 ust. 1 oraz, w danym wypadku, pkt 1.2.3 dokumentów interpretacyjnych). W tych przypadkach nie wolno nakładać na producenta obowiązku sprawdzenia charakterystyki wyrobu, jeśli nie życzy on sobie przedkładać deklaracji dotyczących właściwości wyrobu w tym zakresie.

RODZINA WYROBÓW

SAMONOŚNE PÓŁPRZEZROCZYSTE ZESTAWY DACHOWE (OPRÓCZ ZESTAWÓW NA BAZIE WYROBÓW SZKLANYCH) (3/3)

1. Systemy zaświadczania zgodności

Dla wyrobu(-ów) i przewidzianych zastosowań, wnosi się do Europejskiej Organizacji Aprobaty Technicznej (EOTA) o wyszczególnienie następujących systemów zaświadczania zgodności w stosownych wytycznych europejskiej aprobaty technicznej:

Wyrób (wyroby) Przewidziane zastosowania Poziom(-y) lub

klasa(-y)

System(-y)

zaświadczania

zgodności

Samonośne półprzezroczyste zestawy dachowe (oprócz zestawów na bazie wyrobów szklanych) Samonośne półprzezroczyste zestawy dachowe (oprócz zestawów na bazie wyrobów szklanych) Zastosowania podlegające przepisom w zakresie reakcji na ogień A1(1), A2(1), B(1), C(1) 1
A1(2), A2(2), B(2), C(2), D, E 3
(A1 to E)(3), F 4
(1) Wyroby/materiały, dla których podwyższenie klasyfikacji reakcji na działanie

ognia jest możliwe dzięki wyraźnie rozpoznawalnemu etapowi w procesie produkcji

(np. dla zastosowania dodatków opóźniających działanie ognia lub ograniczenie

materiału organicznego).

(2) Wyroby/materiały nieobjęte przypisem 1.
(3) Wyroby/materiały, które nie wymagają badania na reakcję na działanie ognia (np.

Wyroby/materiały klas A1 zgodnie z decyzją Komisji 96/603/WE).

System 1: Patrz DWB załącznik III sekcja 2 pkt i), bez badań kontrolnych próbek.
System 3: Patrz DWB załącznik III sekcja 2 pkt ii), możliwość druga.
System 4: Patrz DWB załącznik III sekcja 2 pkt ii), możliwość trzecia.

2. Warunki do zastosowania przez EOTA przy określaniu systemu zaświadczania zgodności

Specyfikacja systemu zaświadczania zgodności powinna być tak dobrana, aby system ten mógł być wprowadzany w życie nawet wówczas, gdy ustalenie niektórych właściwości użytkowych wyrobu nie jest konieczne, z uwagi na fakt, że co najmniej jedno Państwo Członkowskie w ogóle nie posiada wymogów prawnych dotyczących właściwości wyrobu (patrz DWB art. 2 ust. 1 oraz, w danym wypadku, pkt 1.2.3 dokumentów interpretacyjnych). W tych przypadkach nie wolno nakładać na producenta obowiązku sprawdzenia charakterystyki wyrobu, jeśli nie życzy on sobie przedkładać deklaracji dotyczących właściwości wyrobu w tym zakresie.

1 Załącznik Izmieniony przez art. 1 decyzji nr 2001/596/WE z dnia 8 stycznia 2001 r. (Dz.U.UE.L.01.209.33) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.
2 Załącznik IIzmieniony przez art. 1 decyzji nr 2001/596/WE z dnia 8 stycznia 2001 r. (Dz.U.UE.L.01.209.33) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.
3 Załącznik IIIzmieniony przez art. 1 decyzji nr 2001/596/WE z dnia 8 stycznia 2001 r. (Dz.U.UE.L.01.209.33) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1998.287.35

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 98/600/WE w sprawie procedury zaświadczania zgodności wyrobów budowlanych na podstawie art. 20 ust. 2 dyrektywy Rady 89/106/EWG w zakresie samonośnych półprzezroczystych zestawów dachowych (oprócz zestawów na bazie wyrobów szklanych)
Data aktu: 12/10/1998
Data ogłoszenia: 24/10/1998
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 15/10/1998