Wspólne działanie 98/429/WSiSW przyjęte przez Radę na podstawie art. K.3 Traktatu o Unii Europejskiej, ustanawiające mechanizm wspólnej oceny przejmowania, stosowania i skutecznego wprowadzania w życie przez ubiegające się kraje dorobku Unii Europejskiej w zakresie wymiaru sprawiedliwości i spraw wewnętrznych

WSPÓLNE DZIAŁANIE
z dnia 29 czerwca 1998 r.
przyjęte przez Radę na podstawie art. K.3 Traktatu o Unii Europejskiej, ustanawiające mechanizm wspólnej oceny przejmowania, stosowania i skutecznego wprowadzania w życie przez ubiegające się kraje dorobku Unii Europejskiej w zakresie wymiaru sprawiedliwości i spraw wewnętrznych

(98/429/WSiSW)

(Dz.U.UE L z dnia 7 lipca 1998 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o Unii Europejskiej, w szczególności jego art. K.3 ust. 2 lit. b),

uwzględniając konkluzje Rady Europejskiej z Kopenhagi z 1993 r. i Luksemburga z 1997 r.,

uwzględniając konkluzje z obrad Rady w Brukseli z dnia 19 marca 1998 r.,

a także mając na uwadze, co następuje:

wskazane jest ustanowienie mechanizmu, który w ramach Rady pozwoli ekspertom z Państw Członkowskich i Komisji do wspólnej oceny przejmowania, stosowania i skutecznego wprowadzania w życie przez ubiegające się państwa dorobku Unii Europejskiej w zakresie wymiaru sprawiedliwości i spraw wewnętrznych;

oceny te powinny być brane pod uwagę przez Komisję w dostosowaniu priorytetów i celów Partnerstwa dla Członkostwa oraz wewnątrz ustalonych struktur Unii Europejskiej w kontekście przyszłych dyskusji o rozszerzeniu,

PRZYJMUJE NINIEJSZE WSPÓLNE DZIAŁANIE:

Artykuł  1

Cel

1.
Z zastrzeżeniem kompetencji Wspólnoty lub ustalonych struktur do określania stanowiska Państwa Członkowskiego w negocjacjach w sprawie przystąpienia, uchwala się, zgodnie z przepisami określonymi poniżej, mechanizm wspólnej oceny przejmowania, zastosowania i skutecznego wprowadzania w życie przez państwa, które kandydują do przystąpienia do Unii Europejskiej (kraje kandydujące), dorobku Unii w zakresie wymiaru sprawiedliwości i spraw wewnętrznych.
2.
Każde Państwo Członkowskie zapewnia pełną współpracę władz krajowych we wprowadzaniu w życie mechanizmu wspólnej oceny, uchwalonego na mocy niniejszego wspólnego działania (mechanizm oceny).
Artykuł  2

Grupa ekspertów

1.
Grupa ekspertów, która będzie powołana zgodnie z regulaminem Rady pod nadzorem Komitetu Stałych Przedstawicieli Państw Członkowskich (Coreper), ma za zadanie przygotowanie i utrzymywanie na bieżąco wspólnych ocen sytuacji w krajach kandydujących odnośnie do przejmowania, zastosowania i skutecznego wprowadzania w życie dorobku Unii w zakresie wymiaru sprawiedliwości i spraw wewnętrznych.
2.
Jedno lub więcej Państw Członkowskich, w ścisłym stowarzyszeniu z Komisją, może udzielić szczególnej pomocy w przygotowaniu i utrzymaniu dla poszczególnego kraju kandydującego wyczerpujących sprawozdań, które będą tworzyły podstawę ocen określonych w ust. 1, uwzględniając informacje udostępnione na mocy art. 3.
3.
Grupa ekspertów unika dublowania już podjętej pracy i nakładania się jej na inne działania podjęte przez Unię w tym zakresie.
Artykuł  3

Sporządzanie informacji

1.
Wszystkie odpowiednie materiały dotyczące przyjmowania, stosowania i skutecznego wprowadzania w życie przez państwa kandydujące dorobku Unii w zakresie wymiaru sprawiedliwości i spraw wewnętrznych zostają udostępnione grupie ekspertów przez Państwa Członkowskie i Komisję w celu umożliwienia grupie przygotowania i aktualizacji wspólnych ocen dotyczących sytuacji w każdym państwie kandydującym oraz oceny możliwych obszarów problemowych.
2.
Oceny określone w ust. 1 określają w szczególności:

– informacje dostarczone indywidualnie i wspólnie przez Państwa Członkowskie oparte na ich bezpośrednich doświadczeniach z pracy z państwami kandydującymi, włączając informacje dostępne w ramach Schengen,

– sprawozdania, tam gdzie właściwe, od ambasad Państw Członkowskich i delegacji Komisji w krajach kandydujących, na podstawie, w miarę potrzeby, kwestionariusza, który przygotuje grupa ekspertów,

– informacje dostępne Komisji z racji jej roli, jaką odgrywa w ogólnym procesie przystąpienia, włączając sprawozdania placówek dyplomatycznych prowadzone w ramach programu PHARE,

– sprawozdania Rady Europy w sprawie wprowadzania w życie konwencji i zaleceń Rady Europy lub pochodzące z wszelkich innych źródeł uznanych za właściwe w odniesieniu do treści dorobku.

3.
Jeśli dodatkowe informacje uważa się za konieczne, ad hoc zostają utworzone zespoły przedstawicieli oraz ekspertów Państw Członkowskich i Komisji do przeprowadzania dalszych misji o szczególnym charakterze, nie obciążając nadmiernie państw kandydujących. Decyzja o tym, czy ustanowić takie misje, i o ich składzie, terminie oraz zakresie uprawnień zostaje podjęta przez Radę, stanowiącą większością kwalifikowaną, ma podstawie opinii grupy ekspertów, w ścisłej współpracy z Komisją.
Artykuł  4

Postęp i rezultaty mechanizmu oceny

1.
Grupa ekspertów, poprzez Coreper i w ścisłej współpracy z Komitetem ustanowionym na mocy art. K.4 Traktatu i z innymi organami Rady włączonymi w proces rozszerzenia, składa Radzie sprawozdanie z postępu i wyników ocen. Grupa informuje o swojej pracy również inne odpowiednie instytucje Rady.
2.
Komisję zaprasza się do uwzględnienia wspólnych ocen w swoich propozycjach dotyczących znaczącego dostosowania priorytetów i celów Partnerstwa dla Członkostwa, które zostają przedłożone Radzie do decyzji zgodnie z art. 2 rozporządzenia Rady (WE) nr 622/98 z dnia 16 marca 1998 r. w sprawie pomocy dla państw ubiegających się o członkostwo w Unii Europejskiej w ramach strategii przedakcesyjnej, w szczególności w sprawie ustanowienia Partnerstwa dla Członkostwa (1). Oceny te są uwzględniane także wewnątrz ustalonych struktur Unii Europejskiej w kontekście przyszłych dyskusji o rozszerzeniu.
Artykuł  5

Przegląd mechanizmu oceny

Nie później niż rok po wejściu w życie niniejszego wspólnego działania, Rada zbada działania i zakres mechanizmu oceny i, jeśli właściwe, wprowadzi do niego zmiany.

Artykuł  6

Wejście w życie

Niniejsze wspólne działanie wchodzi w życie z dniem jego opublikowania w Dzienniku Urzędowym.

Artykuł  7

Publikacja

Niniejsze wspólne działanie zostaje opublikowane w Dzienniku Urzędowym.

Sporządzono w Luksemburgu, dnia 29 czerwca 1998 r.

W imieniu Rady
R. COOK
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. L 85 z 20.3.1998, str. 1.

Zmiany w prawie

Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1998.191.8

Rodzaj: Wspólne działanie
Tytuł: Wspólne działanie 98/429/WSiSW przyjęte przez Radę na podstawie art. K.3 Traktatu o Unii Europejskiej, ustanawiające mechanizm wspólnej oceny przejmowania, stosowania i skutecznego wprowadzania w życie przez ubiegające się kraje dorobku Unii Europejskiej w zakresie wymiaru sprawiedliwości i spraw wewnętrznych
Data aktu: 29/06/1998
Data ogłoszenia: 07/07/1998
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 07/07/1998