Wspólne stanowisko 98/409/WPZiB określone przez Radę na podstawie art. J.2 Traktatu o Unii Europejskiej w sprawie Sierra Leone

WSPÓLNE STANOWISKO
z dnia 29 czerwca 1998 r.
określone przez Radę na podstawie art. J.2 Traktatu o Unii Europejskiej w sprawie Sierra Leone

(98/409/WPZiB)

(Dz.U.UE L z dnia 1 lipca 1998 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o Unii Europejskiej, w szczególności jego art. J.2,

a także mając na uwadze, co następuje:

Rada Bezpieczeństwa Organizacji Narodów Zjednoczonych przyjęła dnia 5 czerwca 1998 r. rezolucję 1171 (1998), w której przyjęła z zadowoleniem wysiłki Rządu Sierra Leone mające na celu przywrócenie pokojowych i bezpiecznych warunków w kraju, odbudowanie efektywnej administracji i procesu demokratycznego oraz wspieranie pojednania narodowego;

w wymienionej rezolucji Rada Bezpieczeństwa ONZ wyraziła ubolewanie, że trwa nadal opór wobec władzy posiadającej legitymację Rządu Sierra Leone, i podkreśliła, że wszyscy rebelianci niezwłocznie powinni położyć kres wszelkim okrucieństwom, zaniechać oporu i złożyć broń;

zakazy nałożone przez rezolucję Rady Bezpieczeństwa ONZ 1132 (1997) zostały zniesione; rezolucja 1171 (1998) powinna być stosowana w całej Unii Europejskiej,

OKREŚLA NINIEJSZE WSPÓLNE STANOWISKO:

Artykuł  1

Zakazuje się sprzedaży lub dostarczania do Sierra Leone broni i pokrewnych materiałów wszelkiego typu, łącznie z bronią i amunicją, pojazdami wojskowymi, wyposażeniem wojskowym, paramilitarnym i częściami zapasowymi, zgodnie z rezolucją Rady Bezpieczeństwa ONZ 1171 (1998)(1), z zastrzeżeniem wyjątków określonych w art. 2 i 3.

Artykuł  2

Ograniczeń określonych w art. 1 nie stosuje się w odniesieniu do Rządu Sierra Leone, przy czym takie dostawy będą podlegać kontroli Organizacji Narodów Zjednoczonych i ich Państw Członkowskich, zgodnie z ust. 2 i 4 rezolucji Rady Bezpieczeństwa ONZ 1171 (1998).

Artykuł  3

Ograniczenia określone w art. 1 nie mają zastosowania do sprzedaży lub dostaw broni i pokrewnego materiału, który jest przeznaczony wyłącznie do użytku Grupy Obserwatorów Wojskowych Wspólnoty Gospodarczej Państw Zachodnioafrykańskich (ECOMOG) lub Organizacji Narodów Zjednoczonych w Sierra Leone.

Artykuł  4 1

Państwa Członkowskie zapobiegają, zgodnie z prawem wewnętrznym, wjazdowi lub przejazdowi przez ich terytoria kierowniczych członków byłej junty wojskowej oraz Zjednoczonego Frontu Rewolucyjnego (ZFR).

Objęte tym środkiem osoby zostaną określone zgodnie z ust. 5 rezolucji Rady Bezpieczeństwa Narodów Zjednoczonych 1171 (1998). Wyjątki mogą być dopuszczone zgodnie z tym samym ust. 5 wspomnianej rezolucji(2).

Środek przewidziany w akapicie pierwszym nie ma zastosowania do podróży wszelkich świadków, których obecność wymagana jest na rozprawie przed Nadzwyczajnym Trybunałem dla Sierra Leone.

Ustęp 1 nie zobowiązuje Państwa Członkowskiego do odmówienia jego własnym obywatelom wjazdu na jego terytorium.

Artykuł  5

Uchyla się działanie wspólnego stanowiska 97/826/WPZiB(3).

Artykuł  6

Niniejsze wspólne stanowisko staje się skuteczne od dnia 5 czerwca 1998 r.

Artykuł  7

Niniejsze wspólne stanowisko zostaje opublikowane w Dzienniku Urzędowym.

Sporządzono w Luksemburgu, dnia 29 czerwca 1998 r.

W imieniu Rady
R. COOK
Przewodniczący

______

(1) Ustęp 2 rezolucji Rady Bezpieczeństwa ONZ 1171 (1998) przewiduje, że dostawy objętych embargiem towarów dla Rządu Sierra Leone następować będą przez przejścia graniczne wymienione na wykazie, którą ten rząd przekaże sekretarzowi generalnemu ONZ, który niezwłocznie notyfikuje ją wszystkim Państwom Członkowskim Organizacji Narodów Zjednoczonych.

Ustęp 4 rezolucji Rady Bezpieczeństwa ONZ 1171 (1998) przewiduje powiadamianie Komitetu Rady Bezpieczeństwa ustanowionego na podstawie rezolucji 1132 (1997) o wywozie wszystkich objętych embargiem towarów do Sierra Leone; Rząd Sierra Leone powinien oznakować, zarejestrować i notyfikować wszystkie przywozy broni i materiału pokrewnego, a Komitet ten powinien składać Radzie Bezpieczeństwa ONZ regularne sprawozdania na temat tych notyfikacji.

(2) Ustęp 5 rezolucji Rady Bezpieczeństwa ONZ 1171 (1998) przewiduje, że Komitet Rady Bezpieczeństwa ustanowiony na podstawie rezolucji Rady Bezpieczeństwa ONZ 1132 (1997) określi osoby, w odniesieniu do których obowiązują ograniczenia przy wjeździe i tranzycie i którym może zezwolić na wjazd lub tranzyt przez określone państwo.

(3) Dz.U. L 344 z 15.12.1997, str. 6.

1 Art. 4 zmieniony przez art. 1 wspólnego stanowiska z dnia 28 stycznia 2008 r. (Dz.U.UE.L.08.24.54) zmieniającego nin. wspólne stanowisko z dniem 28 stycznia 2008 r.

Zmiany w prawie

Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1998.187.1

Rodzaj: Wspólne stanowisko
Tytuł: Wspólne stanowisko 98/409/WPZiB określone przez Radę na podstawie art. J.2 Traktatu o Unii Europejskiej w sprawie Sierra Leone
Data aktu: 29/06/1998
Data ogłoszenia: 01/07/1998
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 05/06/1998