uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 43,
uwzględniając wniosek Komisji (1),
uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego (2),
uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego (3),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Artykuły 2 i 4 rozporządzenia Rady (EWG) nr 3760/92 z dnia 20 grudnia 1992 r. ustanawiającego wspólnotowy system rybołówstwa i akwakultury (4) stanowią, że Rada ma określić w świetle dostępnych opinii naukowych, środki ochronne niezbędne do zapewnienia racjonalnej i odpowiedzialnej eksploatacji - w oparciu o zasadę równowagi i trwałości - żywych zasobów morza, z uwzględnieniem między innymi oddziaływania połowów na morski ekosystem; w tym celu Rada może przyjąć środki techniczne dotyczące sprzętu połowowego i metod jego stosowania.
(2) Konieczne jest ustalenie zasad i niektórych przepisów na poziomie wspólnotowym w taki sposób, aby Państwa Członkowskie mogły zapewnić zarządzanie działalnością połowową prowadzoną przez statki pływające pod ich banderą lub w ramach ich jurysdykcji.
(3) Rozporządzenie (WE) nr 894/97 (5) reguluje połowy przy użyciu pławnic.
(4) Jeśli chodzi o nakład połowowy, w odniesieniu do działalności połowowej z wykorzystaniem pławnic zanotowano w przeszłości szybki wzrost; niekontrolowana ekspansja tej działalności mogłaby obecnie zwiększyć ryzyko nadmiernego wzrostu nakładu połowowego w odniesieniu do gatunków docelowych.
(5) Artykuły 130r ust. 2 Traktatu ustala zasadę, zgodnie z którą wszystkie środki wspólnotowe muszą uwzględniać wymagania ochrony środowiska naturalnego w duchu ostrożności.
(6) Zgodnie z międzynarodowymi zobowiązaniami Wspólnoty dotyczącymi przyczyniania się do zachowania i zarządzania biologicznymi zasobami oceanów konieczne jest ścisłe uregulowanie wszelkiej ekspansji połowów prowadzonej przez statki wspólnotowe przy użyciu pławnic.
(7) Niezbędne są ograniczenia długości pławnic.
(8) Połowy przy użyciu pławnic tuńczyka, włócznika i niektórych innych gatunków powodują przyłów i ryzyko dla populacji gatunków innych niż gatunki docelowe.
(9) Ze względu na ryzyko niekontrolowanej ekspansji nakładu połowowego i brak wystarczającej selektywności pławnic ich stosowanie powinno być zabronione przy połowach tuńczyka, włócznika i niektórych innych gatunków; zmiany powinny zostać szybko wprowadzone w celu uniknięcia ryzyka ekologicznego.
(10) Statki wspólnotowe, które odławiały te gatunki przy pomocy pławnic, podlegają ograniczeniom ekonomicznym wymagającym okresu na przestawienie; połowy przy użyciu pławnic prowadzone przez te statki powinny być dozwolone do dnia 31 grudnia 2001 r.
(11) Techniczne środki ochronne w odniesieniu do połowów na Morzu Bałtyckim są ustanowione w rozporządzeniu (WE) nr 88/98 (6).
(12) Połowy przy użyciu pławnic powinny mieć miejsce tylko w warunkach, gdy ich stosowanie może być i rzeczywiście jest kontrolowane.
(13) Rozporządzenie Komisji (EWG) nr 2807/83 z dnia 22 września 1983 r. ustanawiające szczegółowe zasady dla zapisu informacji dotyczących połowów dokonywanych przez Państwa Członkowskie (7) nie obejmuje wszystkich połowów przy użyciu pławnic; przepisy ogólne rozporządzenia Rady (EWG) nr 847/93 z dnia 12 października 1993 r. ustanawiającego system kontroli stosowany we wspólnej polityce rybołówstwa (8) w zakresie dzienników połowowych i deklaracji wyładunkowych nie będą stosować się do Morza Śródziemnego do dnia 1 stycznia 1999 r.
(14) W związku z tym kontrolowanie połowów przy użyciu pławnic sprawia szczególne trudności; należy ustalić szczególne przepisy dotyczące tych połowów.
(15) Skutki połowów przy użyciu pławnic muszą być poddawane stałej ocenie; należy więc gromadzić niezbędne dane.
(16) Dane z dzienników połowowych muszą być weryfikowane w odniesieniu do wielkości wyładunków, w których zakresie musi być możliwa efektywna kontrola.
(17) Państwa Członkowskie muszą dostarczać Komisji niektórych informacji niezbędnych do nadzoru na poziomie wspólnotowym kontroli, które przeprowadzają.
(18) Wszelkie uchybienie przepisom niniejszego rozporządzenia powinno podlegać sankcjom nakładanym przez Państwa Członkowskie zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 2847/93,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Luksemburgu, dnia 8 czerwca 1998 r.
W imieniu Rady | |
J. CUNNINGHAM | |
Przewodniczący |
______
(1) Dz.U. C 118 z 29.4.1994, str. 2.
(2) Dz.U. C 305 z 31.10.1994, str. 83.
(3) Dz.U. C 393 z 31.12.1994, str. 175.
(4) Dz.U. L 389 z 31.12.1992, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione Aktem Przystąpienia z 1994 r.
(5) Dz.U. L 132 z 23.5.1997, str. 1.
(6) Dz.U. L 9 z 15.1.1998, str. 1.
(7) Dz.U. L 276 z 10.10.1983, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem Komisji (WE) nr 2945/95 (Dz.U. L 308 z 21.12.1995, str. 18).
(8) Dz.U. L 261 z 20.10.1993, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem Komisji (WE) nr 686/97 (Dz.U. L 102 z 19.4.1997, str. 1).
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.1998.171.1 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 1239/98 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 894/97 ustanawiające środki techniczne dla zachowania zasobów połowowych |
Data aktu: | 08/06/1998 |
Data ogłoszenia: | 17/06/1998 |
Data wejścia w życie: | 24/06/1998, 01/05/2004, 01/07/1998 |