Dyrektywa 97/74/WE rozszerzająca na Zjednoczone Królestwo Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej dyrektywę 94/45/WE w sprawie ustanowienia Europejskiej Rady Zakładowej lub trybu informowania i konsultowania pracowników w przedsiębiorstwach lub w grupach przedsiębiorstw o zasięgu wspólnotowym

DYREKTYWA RADY 97/74/WE
z dnia 15 grudnia 1997 r.
rozszerzająca na Zjednoczone Królestwo Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej dyrektywę 94/45/WE w sprawie ustanowienia Europejskiej Rady Zakładowej lub trybu informowania i konsultowania pracowników w przedsiębiorstwach lub w grupach przedsiębiorstw o zasięgu wspólnotowym

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejska, w szczególności jego art. 100,

uwzględniając wniosek Komisji (1),

uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego (2),

uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego (3),

a także mając na uwadze, co następuje:

działając zgodnie z Porozumieniem w sprawie polityki społecznej załączonym do protokołu nr 14 do Traktatu, w szczególności jego art. 2 ust. 2, Rada przyjęła dyrektywę 94/45/WE (4); w związku z tym wspomniana dyrektywa nie ma zastosowania do Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej;

Rada Europejska w Amsterdamie w dniach 16 i 17 czerwca 1997 r. przyjęła z zadowoleniem zgodę Konferencji Międzyrządowej na włączenie Porozumienia w sprawie Polityki Społecznej do Traktatu, a także stwierdziła, iż należy znaleźć środki zmierzające do nadania skutków prawnych życzeniu Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej zaakceptowania dotychczas przyjętych dyrektyw na podstawie niniejszego Porozumienia przed podpisaniem Traktatu z Amsterdamu; niniejsza dyrektywa zmierza do osiągnięcia tego celu poprzez rozszerzenie dyrektywy 94/45/WE na Zjednoczone Królestwo Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej;

fakt, iż dyrektywa 94/45/WE nie ma zastosowania w Zjednoczonym Królestwie, bezpośrednio wpływa na funkcjonowanie rynku wewnętrznego; wykonanie wspomnianej dyrektywy we wszystkich Państwach Członkowskich usprawni funkcjonowanie rynku wewnętrznego;

dyrektywa 94/45/WE przewiduje maksymalną liczbę 17 członków specjalnego organu negocjacyjnego; liczba ta odpowiada liczbie 14 Państw Członkowskich, będących stronami Porozumienia w sprawie Polityki Społecznej oraz trzem pozostałym stronom Europejskiego Obszaru Gospodarczego, przyjęcie niniejszej dyrektywy zwiększy liczbę państw objętych dyrektywą 94/45/WE do 18; w związku z tym wspomnianą powyżej liczbę maksymalną należy zwiększyć do 18, aby reprezentowane było każde Państwo Członkowskie, w którym przedsiębiorstwo o zasięgu wspólnotowym posiada jeden lub więcej zakładów albo w którym grupa przedsiębiorstw o zasięgu wspólnotowym posiada jeden lub więcej kontrolowanych przez nią podmiotów;

dyrektywa 94/45/WE przewiduje specjalne traktowanie przedsiębiorstw o zasięgu wspólnotowym lub grup przedsiębiorstw o zasięgu wspólnotowym, w których na dzień 22 września 1996 r. funkcjonuje obejmujące wszystkich zatrudnionych porozumienie przewidujące międzynarodową wymianę informacji i konsultacje z pracownikami; zgodnie z tym przedsiębiorstwa lub grupy przedsiębiorstw o zasięgu wspólnotowym, które zostaną objęte zakresem tej dyrektywy wyłącznie w wyniku jej zastosowania do Zjednoczonego Królestwa, powinny korzystać z podobnego traktowania;

przyjęcie niniejszej dyrektywy spowoduje, iż dyrektywa 94/45/WE będzie stosowana we wszystkich Państwach Członkowskich, włączając Zjednoczone Królestwo; od dnia, w którym niniejsza dyrektywa wejdzie w życie, termin "Państwa Członkowskie" użyty w dyrektywie 94/45/WE należy interpretować jako obejmujący również Zjednoczone Królestwo;

w stosunku do Państw Członkowskich istniał wymóg wprowadzenia w życie przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych zapewniających wykonanie przepisów dyrektywy 94/45/WE nie później niż w okresie dwóch lat od jej przyjęcia; podobny okres powinien zostać przyznany Zjednoczonemu Królestwu, jak również innym Państwom Członkowskim, na wprowadzenie w życie środków niezbędnych w celu spełnienia wymogów niniejszej dyrektywy,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1

Bez uszczerbku dla przepisów art. 3 dyrektywę 94/45/WE stosuje się do Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej.

Artykuł  2

W art. 5 ust. 2 lit. b) dyrektywy 94/45/WE liczbę "17" zastępuje się liczbą "18".

Artykuł  3
1.
Zobowiązania wynikające z niniejszej dyrektywy nie mają zastosowania w stosunku do przedsiębiorstw o zasięgu wspólnotowym lub grup przedsiębiorstw o zasięgu wspólnotowym, które wyłącznie z tytułu przepisu w art. 1 objęte są zakresem niniejszej dyrektywy, pod warunkiem, iż w dniu określonym w art. 4 ust. 1 lub w dniu jej transpozycji w danym Państwie Członkowskim, jeżeli następuje to wcześniej niż we wspomnianym wyżej dniu, istnieje już obejmujące wszystkich zatrudnionych porozumienie przewidujące międzynarodową wymianę informacji i konsultacje z pracownikami.
2.
Jeżeli porozumienia określone w ust. 1 tracą ważność, strony tych Porozumień mogą podjąć wspólną decyzję przywracającą im moc wiążącą. W przeciwnym przypadku stosuje się dyrektywę 94/45/WE, rozszerzoną niniejszą dyrektywą.
Artykuł  4
1.
Państwa Członkowskie wprowadzają w życie przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy nie później niż do dnia 15 grudnia 1999 r. albo zapewniają, że najpóźniej w tym terminie partnerzy społeczni wprowadzą wymagane przepisy w drodze porozumienia, przy czym Państwa Członkowskie zobowiązane są do podjęcia wszystkich niezbędnych kroków umożliwiających im zapewnienie w każdym czasie wyników przewidzianych w niniejszej dyrektywie. Powiadamiają one o tym bezzwłocznie Komisję.
2.
Wymienione środki zawierają odniesienie do niniejszej dyrektywy lub odniesienie to towarzyszy ich urzędowej publikacji. Metody dokonywania takiego odniesienia są ustalane przez Państwa Członkowskie.
Artykuł  5

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 15 grudnia 1997 r.

W imieniu Rady

J.-C. JUNCKER

Przewodniczący

_______

(1) Dz.U. C 335 z 6.11.1997.

(2) Dz.U. C 371 z 8.12.1997.

(3) Dz.U. C 355 z 21.11.1997.

(4) Dz.U. L 254 z 30.9.1994, str. 64.

Zmiany w prawie

Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1998.10.22

Rodzaj: Dyrektywa
Tytuł: Dyrektywa 97/74/WE rozszerzająca na Zjednoczone Królestwo Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej dyrektywę 94/45/WE w sprawie ustanowienia Europejskiej Rady Zakładowej lub trybu informowania i konsultowania pracowników w przedsiębiorstwach lub w grupach przedsiębiorstw o zasięgu wspólnotowym
Data aktu: 15/12/1997
Data ogłoszenia: 16/01/1998
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 05/02/1998