uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 130w,
uwzględniając wniosek Komisji(1),
stanowiąc zgodnie z procedurą określoną w art. 189c Traktatu(2),
a także mając na uwadze, co następuje:
organ budżetowy zdecydował o stworzeniu, w ramach budżetu na 1988 r., pozycji budżetowej określonej w celu wsparcia walki przeciwko epidemii HIV/AIDS, według której będzie ona starała się wypracować innowacyjne środki uzupełniające już wdrożone na innych poziomach;
Komisja, w swoim komunikacie do Rady i Parlamentu Europejskiego z dnia 7 stycznia 1994 r. w sprawie HIV/AIDS w krajach rozwijających się, przedstawiła zasady polityki i priorytetowe strategie niezbędne dla wzmocnienia skuteczności działań Wspólnoty i Państw Członkowskich w tej dziedzinie;
HIV/AIDS nie jest już nowo ujawniającą się epidemią, lecz przybrała rozmiar pandemii rozprzestrzeniającej się na całym świecie, której rozwój wiąże się ze zróżnicowanymi społecznymi i politycznymi konsekwencjami w zależności od regionów i/lub danych państw, i wymaga wobec tego właściwej strukturalnej i wielosektorowej odpowiedzi, która wykracza poza zasoby finansowe i ludzkie większości krajów rozwijających się;
Rada, w swojej rezolucji z dnia 6 maja 1994 r., podkreśliła wagę problemu, jakim jest epidemia HIV/AIDS oraz potrzebę podjęcia wysiłków w celu udzielenia większego wsparcia na rzecz krajowych strategii krajów rozwijających się; Rada, jako priorytetowe w ramach takiego wsparcia, wskazała strategie stawiające sobie za cel bardziej skuteczne zapobieganie przenoszenia choroby poprzez edukację, propagowanie zdrowia seksualnego i rozrodczego oraz bezpieczeństwo transfuzji, obok strategii pomocy osobom będącym nosicielami wirusa HIV i chorym, w szczególności poprzez wzmocnienie systemów ochrony zdrowia, zwalczania dyskryminacji i wykluczenia społecznego;
Parlament Europejski i Wspólne Zgromadzenie WE-AKP, w swoich rezolucjach przyjętych odpowiednio w dniu 14 kwietnia 1986 r. i w dniu 15 lutego 1993 r., również podkreślili potrzebę większego uwzględnienia przyczyn i czynników takich jak ubóstwo sprzyjających rozprzestrzenianiu się epidemii, oraz ekonomicznych i społecznych skutków HIV/AIDS, przede wszystkim poprzez stosowanie środków zmierzających do wzmocnienia sytuacji kobiet i pomoc lokalnym społecznościom w opiece nad rodzinami i osobami dotkniętymi pandemią;
zarówno Parlament Europejski, jak i Rada wezwały do większego zaangażowania się Wspólnoty w tej dziedzinie;
skuteczność programów na rzecz wsparcia krajowych strategii zwalczania HIV/AIDS jest uzależniona od lepszej koordynacji pomocy zarówno na poziomie europejskim, jak i innych dawców oraz agend ONZ, w szczególności UNAIDS, i wykorzystania elastycznych procedur specjalnie dostosowanych do szczególnego charakteru działań i rodzaju partnerów; rezolucje Parlamentu Europejskiego i Rady wzywają do podejmowania wysiłków w tym kierunku;
powinny zostać ustanowione przepisy administracyjne i procedury dla współpracy w dziedzinie HIV/AIDS;
finansowe kwoty referencyjne, w rozumieniu pkt 2 deklaracji Parlamentu Europejskiego, Rady i Komisji z dnia 6 marca 1995 r.(3), są włączone do niniejszego rozporządzenia na okres 1997-1999 r., bez uszczerbku dla uprawnień organów budżetowych zdefiniowanych w Traktacie,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli, dnia 24 marca 1997 r.
W imieniu Rady | |
H. VAN MIERLO | |
Przewodniczący |
______
(1) Dz.U. C 252 z 28.9.1995, str. 4.
(2) Opinia Parlamentu Europejskiego z dnia 9 maja 1996 r. (Dz.U. C 152 z 27.5.1996, str. 44), wspólne stanowisko Rady z dnia 27 czerwca 1996 r. (Dz.U. C 264 z 11.9.1996, str. 21) oraz decyzja Parlamentu Europejskiego z dnia 12 listopada 1996 r. (Dz.U. C 362 z 2.12.1996, str. 43).
(3) Dz.U. C 102 z 4.4.1996, str. 4.
(4)Decyzja Rady 1999/468/WE z dnia 28 czerwca 1999 r. ustanawiająca warunki wykonywania uprawnień wykonawczych przyznanych Komisji (Dz.U. L 184 z 17.7.1999, str. 23).
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.1997.85.1 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 550/97 w sprawie działań związanych z HIV/AIDS w krajach rozwijających się |
Data aktu: | 24/03/1997 |
Data ogłoszenia: | 27/03/1997 |
Data wejścia w życie: | 30/03/1997 |