uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 43,
uwzględniając wniosek Komisji(1),
uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego(2),
uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(3),
a także mając na uwadze, co następuje:
artykuł 13 ust. 2 rozporządzenia (EWG) nr 2081/92(4) przewiduje okres przejściowy do pięciu lat od opublikowania niniejszego rozporządzenia, w czasie którego Państwa Członkowskie, pod pewnymi warunkami, mogą utrzymywać środki krajowe zezwalające na użycie wyrażeń określonych w ust. 1 lit b) tego artykułu; wspomniane rozporządzenie zostało opublikowane dnia 24 lipca 1992 r.; okres przejściowy wygasa odpowiednio dnia 25 lipca 1997 r.;
pierwszy wniosek w sprawie rejestracji oznaczeń geograficznych i nazw pochodzenia został przedłożony Radzie dopiero w marcu 1966 r., gdy większa część pięcioletniego okresu przejściowego już minęła; w celu osiągnięcia pełnego efektu okresu przejściowego, data rozpoczęcia pięcioletniego okresu powinna zostać zmieniona tak, aby rozpoczynał się on z chwilą rejestracji nazw; dla okresu przejściowego powinien zostać także wprowadzony przepis odnoszący się do art. 13 ust. 1 lit. a) rozporządzenia (EWG) nr 2081/92, uwzględniając, że zakaz tam przewidziany może pokrywać się z zakazem przewidzianym w lit. b) tego samego ustępu;
okres przejściowy powinien być stosowany jedynie do nazw zarejestrowanych na mocy art. 17 rozporządzenia (EWG) nr 2081/92, bowiem przyznanie tego okresu dostosowawczego nie powinno przeszkadzać producentom w wykorzystywaniu już istniejących nazw w Państwach Członkowskich;
opracowywanie wniosków o rejestrację nazwy jako chronionego oznaczenia geograficznego lub chronionej nazwy pochodzenia na mocy rozporządzenia (EWG) nr 2081/92 trwa pewien okres czasu; Państwom Członkowskim powinno się zezwolić na przyznawanie tymczasowej krajowej ochrony w oczekiwaniu na decyzję Wspólnoty w sprawie rejestracji nazwy; w celu zażegnania konfliktów, jakie mogą powstać między producentami w Państwie Członkowskim, dane Państwo Członkowskie może, w razie potrzeby, zezwolić na ustanowienie krajowego okresu przejściowego, który następnie musi zostać zatwierdzony decyzją Wspólnoty; konsekwencje powyższych środków krajowych musi ponieść to Państwo Członkowskie, które je wprowadziło; poza tym wspomniane środki nie mogą stanowić bariery w handlu wewnątrzwspólnotowym;
pięcioletni okres przejściowy może zostać ustanowiony dla poszczególnych nazw, dla których wnioski zostały złożone na mocy art. 5 rozporządzenia (EWG) nr 2081/92, ale wyłącznie na mocy art. 7 ust. 5 lit. b) tego rozporządzenia oraz z określonych przyczyn,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli, dnia 17 marca 1997 r.
W imieniu Rady | |
J. VAN AARTSEN | |
Przewodniczący |
______
(1) Dz.U. C 241 z 20.8.1996, str. 7.
(2) Dz.U. C 33 z 3.2.1997.
(3) Dz.U. C 30 z 30.1.1997, str. 39.
(4) Dz.U. L 208 z 24.7.1992, str. 1. Rozporządzenie zmienione Aktem Przystąpienia z 1994 r.
Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.
31.12.2024Identyfikator: | Dz.U.UE.L.1997.83.3 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 535/97 zmieniające rozporządzenie (EWG) nr 2081/92 w sprawie ochrony oznaczeń geograficznych i nazw pochodzenia dla produktów rolnych i środków spożywczych |
Data aktu: | 17/03/1997 |
Data ogłoszenia: | 25/03/1997 |
Data wejścia w życie: | 01/05/2004, 28/03/1997 |