Dyrektywa 97/10/WE dostosowująca po raz trzeci do postępu technicznego załącznik I do dyrektywy Rady 76/769/EWG w sprawie zbliżenia przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych Państw Członkowskich odnoszących się do ograniczeń we wprowadzaniu do obrotu i stosowaniu niektórych substancji i preparatów niebezpiecznych (CMRs)

DYREKTYWA KOMISJI 97/10/WE
z dnia 26 lutego 1997 r.
dostosowująca po raz trzeci do postępu technicznego załącznik I do dyrektywy Rady 76/769/EWG w sprawie zbliżenia przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych Państw Członkowskich odnoszących się do ograniczeń we wprowadzaniu do obrotu i stosowaniu niektórych substancji i preparatów niebezpiecznych (CMRs)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(Dz.U.UE L z dnia 8 marca 1997 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając dyrektywę Rady 76/769/EWG z dnia 27 lipca 1976 r. w sprawie zbliżenia przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych Państw Członkowskich odnoszących się do ograniczeń we wprowadzaniu do obrotu i stosowaniu niektórych substancji i preparatów niebezpiecznych(1), ostatnio zmienioną dyrektywą Komisji 96/55/WE(2), w szczególności jej art. 2a, wprowadzony dyrektywą Rady 89/678/EWG(3),

a także mając na uwadze, co następuje:

Rada i przedstawiciele rządów Państw Członkowskich zebrani w Radzie przyjęli decyzję 90/238/Euratom, EWWiS, EWG(4) dotyczącą planu działań 1990-1994 w ramach programu "Europa przeciw rakowi";

dyrektywa 94/60/WE(5) Parlamentu Europejskiego i Rady, zmieniająca po raz czternasty dyrektywę 76/769/EWG, zakazała, z niektórymi wyłączeniami, wprowadzania do obrotu do powszechnego użytku substancji sklasyfikowanych jako rakotwórcze, mutagenne i toksyczne dla reprodukcji w kategorii 1 lub 2 (CMR), wprowadzając takie substancje do załącznika I do dyrektywy 76/769/EWG;

załącznik I do dyrektywy 76/769/EWG zawiera już substancje klasyfikowane jako CMR, w odniesieniu do których nie stosuje się dyrektywy 94/60/WE;

wprowadzanie do obrotu do powszechnego użytku takich substancji CMR oraz preparatów zawierających substancje CMR również powinno zostać, z pewnymi wyjątkami, zakazane;

ograniczenia ustanowione w niniejszej dyrektywie uwzględniają aktualny stan wiedzy i technik odnoszących się do bardziej bezpiecznych alternatyw;

niniejsza dyrektywa nie narusza ustawodawstwa wspólnotowego ustanawiającego minimalne wymagania ochrony pracowników zawarte w dyrektywie Rady 89/391/EWG(6) i w dyrektywach szczegółowych opartych na niej, w szczególności w dyrektywie Rady 90/394/EWG(7);

środki przewidziane w niniejszej dyrektywie są zgodne z opinią Komitetu ds. Dostosowania do Postępu Technicznego Dyrektyw Dotyczących Usunięcia Barier Technicznych w Handlu Substancjami i Preparatami Niebezpiecznymi,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1

Załącznik I do dyrektywy 76/769/EWG zostaje dostosowany do postępu technicznego zgodnie z Załącznikiem do niniejszej dyrektywy.

Artykuł  2

Państwa Członkowskie przyjmują i publikują przepisy konieczne do wykonania niniejszej dyrektywy przed dniem 31 grudnia 1997 r. oraz niezwłocznie powiadamiają o tym Komisję.

Stosują one te przepisy od dnia 30 czerwca 1998 r.

W przypadku gdy Państwa Członkowskie przyjmują te przepisy, zawierają one odniesienie do niniejszej dyrektywy lub odniesienie takie towarzyszy ich urzędowej publikacji. Procedura dotycząca takiego odniesienia przyjmowana jest przez Państwa Członkowskie.

Artykuł  3

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 26 lutego 1997 r.

W imieniu Komisji
Martin BANGEMANN
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 262 z 27.9.1976, str. 201.

(2) Dz.U. L 231 z 12.9.1996, str. 20.

(3) Dz.U. L 398 z 30.12.1989, str. 24.

(4) Dz.U. L 137 z 30.5.1990, str. 31.

(5) Dz.U. L 365 z 31.12.1994, str. 1.

(6) Dz.U. L 183 z 29.6.1989, str. 1.

(7) Dz.U. L 196 z 26.7.1990, str. 1.

ZAŁĄCZNIK

W załączniku I pkt 29, 30 i 31otrzymują brzmienie:
"29. Substancje, wymienione w

załączniku I do dyrektywy

67/548/EWG sklasyfikowane jako

rakotwórcze kategorii 1 lub

rakotwórcze kategorii 2 i

oznaczone przynajmniej jako

»Toksyczne (T)« oraz zwrotem

dotyczącym zagrożenia R45:

»Może powodować raka« lub

zwrotem dotyczącym zagrożenia

R49: »Może powodować raka przez

drogi oddechowe« oraz

wymienione w następujący

sposób:

Bez uszczerbku dla innych punktów załącznika I do dyrektywy 76/769/EWG:

Nie mogą być stosowane w substancjach i preparatach wprowadzanych do obrotu do powszechnej sprzedaży w stężeniu równym lub większym od:

- stężenia określonego w załączniku

I do dyrektywy Rady 67/548/EWG(1),

lub

- stężenia określonego w załączniku

I tabela VI pkt 6 do dyrektywy

Rady 88/379/EWG (2), jeżeli

Kategoria rakotwórcza 1: Patrz

wykaz 1 w Dodatku.

stężenia graniczne nie są

określone w załączniku I do

Kategoria rakotwórcza 2: Patrz dyrektywy 67/548/EWG.
wykaz 2 w Dodatku. Bez uszczerbku dla stosowania innych przepisów wspólnotowych dotyczących klasyfikacji, pakowania i etykietowania substancji i preparatów niebezpiecznych, opakowanie takich substancji i preparatów musi być oznakowane w sposób czytelny i nieusuwalny, jak następuje:
»Przeznaczone tylko do użytku zawodowego. Uwaga: Unikać narażenia - przed użyciem zapoznać się z instrukcją.«
Na zasadzie odstępstwa przepis ten nie ma zastosowania do:
a) produktów leczniczych lub

weterynaryjnych określonych

dyrektywą Rady 65/65/EWG(3);

b) produktów kosmetycznych

określonych dyrektywą Rady

76/768/EWG(4);

c) olejów silnikowych, które są

objęte dyrektywą Rady

85/210/EWG(5),

- produktów olejów mineralnych

przeznaczonych do stosowania

jako paliwo w stałych lub

mobilnych obiektach

energetycznego spalania,

- paliw sprzedawanych w

zamkniętych opakowaniach (np.

butle ze skroplonym gazem);

d) farb przeznaczonych dla artystów

i objętych dyrektywą Rady

88/379/EWG(6).

30. Substancje wymienione

w załączniku I do dyrektywy

67/548/EWG sklasyfikowane jako

mutagenne kategorii 1 lub

mutagenne kategorii 2 i

oznaczone zwrotem dotyczącym

zagrożenia R46: »Może powodować

dziedziczne wady genetyczne«

oraz wymienione w następujący

sposób:

Bez uszczerbku dla innych punktów załącznika I do dyrektywy 76/769/EWG

Nie mogą być stosowane w substancjach i preparatach wprowadzanych do obrotu do powszechnej sprzedaży w stężeniu równym lub większym od:

- stężenia określonego w załączniku

I do dyrektywy 67/548/EWG, lub

- stężenia określonego w załączniku

Kategoria mutagenna 1: Patrz

wykaz 3 w Dodatku.

I tabela VI pkt 6 do dyrektywy

88/379/EWG, jeżeli stężenia

Kategoria mutagenna 2: Patrz

wykaz 4 w Dodatku.

graniczne nie są określone w

załączniku I do dyrektywy

67/548/EWG.
Bez uszczerbku dla stosowania innych przepisów wspólnotowych dotyczących klasyfikacji, pakowania i etykietowania substancji i preparatów niebezpiecznych, opakowanie takich substancji i preparatów musi być oznakowane w sposób czytelny i nieusuwalny, jak następuje:
»Przeznaczone tylko do użytku zawodowego. Uwaga: Unikać narażenia - przed użyciem zapoznać się z instrukcją.«
Na zasadzie odstępstwa przepis ten nie ma zastosowania do:
a) produktów leczniczych lub

weterynaryjnych określonych

dyrektywą 65/65/EWG;

b) produktów kosmetycznych

określonych dyrektywą 76/768/EWG;

c) olejów silnikowych, które są

objęte dyrektywą Rady 85/210/EWG,

- produktów olejów mineralnych

przeznaczonych do stosowania

jako paliwo w stałych lub

mobilnych obiektach

energetycznego spalania,

- paliw sprzedawanych w

zamkniętych opakowaniach (np.

butle ze skroplonym gazem),

d) farb przeznaczonych dla artystów

objętych dyrektywą 88/379/EWG.

31. Substancje wymienione

w załączniku I do dyrektywy

67/548/EWG sklasyfikowane jako

toksyczne dla reprodukcji

kategorii 1 lub toksyczne dla

reprodukcji kategorii 2 i

oznaczone zwrotem dotyczącym

zagrożenia R60: »Może upośledzać

płodność« i/lub R61 »Może

działać szkodliwie na dziecko w

łonie matki« oraz wymienione w

następujący sposób:

Bez uszczerbku dla innych punktów załącznika I do dyrektywy 76/769/EWG

Nie mogą być stosowane w substancjach i preparatach wprowadzanych do powszechnej sprzedaży w stężeniu równym lub większym od:

- stężenia określonego w załączniku

I do dyrektywy 67/548/EWG, lub

- stężenia określonego w załączniku

I tabela VI pkt 6 do dyrektywy

88/379/EWG, jeżeli stężenia

Toksyczne dla reprodukcji

kategoria 1: Patrz wykaz 5 w

Dodatku.

graniczne nie są określone w załączniku I do dyrektywy 67/548/EWG.
Toksyczne dla reprodukcji

kategoria 2: Patrz wykaz 6 w

Dodatku.

Bez uszczerbku dla stosowania innych przepisów wspólnotowych dotyczących klasyfikacji, pakowania i
etykietowania substancji i preparatów niebezpiecznych, opakowanie takich substancji i preparatów musi być oznakowane w sposób czytelny i nieusuwalny, jak następuje:
»Przeznaczone tylko do użytku zawodowego. Uwaga: Unikać narażenia - przed użyciem zapoznać się z instrukcją.«
Na zasadzie odstępstwa przepis ten nie ma zastosowania do:
a) produktów leczniczych lub

weterynaryjnych określonych

dyrektywą 65/65/EWG;

b) produktów kosmetycznych

określonych dyrektywą 76/768/EWG;

c) olejów silnikowych, które są

objęte dyrektywą Rady

85/210/EWG(5),

- produktów olejów mineralnych

przeznaczonych do stosowania

jako paliwo w stałych lub

mobilnych obiektach

energetycznego spalania,

- paliw sprzedawanych w

zamkniętych opakowaniach (np.

butle ze skroplonym gazem)

d) farb przeznaczonych dla artystów

objętych dyrektywą 88/379/EWG.

(1) Dz.U. 196 z 16.8.1967, str. 1/67.
(2) Dz.U. L 187 z 16.7.1988, str. 14.
(3) Dz.U. L 22 z 9.2.1965, str. 369/65.
(4) Dz.U. L 262 z 27.9.1976, str. 169.
(5) Dz.U. L 96 z 3.4.1985, str. 25.
(6) Dz.U. 187 z 16.7.1988, str. 14."

Zmiany w prawie

Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1997.68.24

Rodzaj: Dyrektywa
Tytuł: Dyrektywa 97/10/WE dostosowująca po raz trzeci do postępu technicznego załącznik I do dyrektywy Rady 76/769/EWG w sprawie zbliżenia przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych Państw Członkowskich odnoszących się do ograniczeń we wprowadzaniu do obrotu i stosowaniu niektórych substancji i preparatów niebezpiecznych (CMRs)
Data aktu: 26/02/1997
Data ogłoszenia: 08/03/1997
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 28/03/1997