uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 213,
uwzględniając projekt rozporządzenia przedstawiony przez Komisję (1),
uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego (2),
uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego (3),
uwzględniając opinię Europejskiego Instytutu Walutowego (4),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) W celu wykonania różnych zadań powierzonych jej na mocy postanowień Traktatu w związku z zapewnieniem właściwego funkcjonowania i rozwoju wspólnego rynku, Komisja musi zbierać wszystkie istotne informacje.
(2) W celu kształtowania, stosowania, monitorowania i oceny polityk przewidzianych w Traktacie, Wspólnota musi mieć możliwość oparcia swoich decyzji na informacjach statystycznych, które są aktualne, wiarygodne, przydatne i porównywalne między Państwami Członkowskimi.
(3) Aby zapewnić osiągalność, spójność i porównywalność statystyk Wspólnoty, należy wzmocnić współpracę i koordynację między różnymi władzami, które przyczyniają się do tworzenia tych informacji zarówno na poziomie krajowym, jak i wspólnotowym; przepisy niniejszego rozporządzenia przyczyniają się do rozwoju wspólnotowego systemu statystyki.
(4) Władze te muszą wykazać całkowitą bezstronność i profesjonalizm w tworzeniu statystyk, stosując te same zasady postępowania i etyki zawodowej.
(5) Dnia 14 kwietnia 1994 r. Komisja ds. Statystyki NZ przyjęła Podstawowe Zasady Statystyk Urzędowych.
(6) Aby przygotować i przeprowadzić priorytetowe wspólnotowe działania statystyczne, należy wprowadzić programy statystyczne uwzględniając zasoby dostępne zarówno na poziomie krajowym, jak i wspólnotowym.
(7) Ustanowienie wspólnotowego programu statystycznego, który ma zostać przyjęty przez Radę, oraz ustanowienie rocznych programów pracy, które mają zostać przyjęte przez Komisję, wymaga szczególnie bliskiej współpracy w ramach Komitetu ds. Programu statystycznego, powołanego decyzją 89/382/EWG, Euratom (5).
(8) Niniejsze rozporządzenie ma na celu ustanowienie ram legislacyjnych dla tworzenia statystyk Wspólnoty; należy przewidzieć planowanie tworzenia statystyk Wspólnoty, które zostaną określone przez poszczególne działania statystyczne.
(9) Niniejsze rozporządzenie określa odpowiedzialność władz krajowych i władz Wspólnoty w zakresie tworzenia statystyk Wspólnoty zgodnie z zasadą pomocniczości określoną w art. 3b Traktatu.
(10) Przy przygotowywaniu programów statystycznych, komitety powołane przez Radę, w podlegających im dziedzinach statystyki, muszą wykonywać powierzone im funkcje.
(11) Konieczne jest określenie metod i warunków realizacji wspólnotowego programu statystycznego przez poszczególne działania statystyczne.
(12) Upowszechnianie jest częścią procesu tworzenia Statystyk Wspólnoty.
(13) Istotna jest ochrona poufnych informacji, które krajowe i wspólnotowe władze statystyczne muszą zebrać w celu tworzenia Statystyk Wspólnoty, w celu zdobycia i utrzymania zaufania osób przekazujących te informacje; poufność danych statystycznych musi podlegać tym samym zasadom we wszystkich Państwach Członkowskich.
(14) W tym celu konieczne jest ustanowienie wspólnej definicji poufnych danych, która będzie stosowana przy tworzeniu Statystyk Wspólnoty.
(15) Definicja ta musi uwzględniać to, że dane pozyskiwane z powszechnie dostępnych źródeł uważane są za poufne przez niektóre władze krajowe, zgodnie z ustawodawstwem krajowym.
(16) Szczególne zasady dotyczące przetwarzania danych w ramach programu statystycznego Wspólnoty nie naruszą dyrektywy 95/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 24 października 1995 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w zakresie przetwarzania danych osobowych i swobodnego przepływu tych danych (6).
(17) Traktat powierzył Europejskiemu Instytutowi Walutowemu określone obowiązki w zakresie statystyki, które musi on spełniać bez szukania lub przyjmowania wskazówek od instytucji lub organów wspólnotowych, rządów Państw Członkowskich lub jakichkolwiek innych organów; istotne jest zapewnienie właściwej koordynacji między zadaniami wykonywanymi w tej dziedzinie przez władze, które przyczyniają się do tworzenia Statystyk Wspólnoty na poziomie krajowym i wspólnotowym z jednej strony, i funkcjami Europejskiego Instytutu Walutowego z drugiej strony.
(18) Krajowe banki centralne, najpóźniej w dniu ustanowienia Europejskiego Systemu Banków Centralnych, powinny być niezależne od instytucji lub organów wspólnotowych, od rządów Państw Członkowskich lub jakichkolwiek innych organów; na etapie II Unii Gospodarczej i Walutowej Państwa Członkowskie powinny rozpocząć i ukończyć proces zapewniający niezależność krajowych banków centralnych.
(19) Komisja konsultowała Komitet ds. Programu Statystycznego, Komitet ds. Statystyk Pieniężnych, Finansowych oraz Bilansu Płatniczego powołany decyzją 91/115/EWG (7), oraz Europejski Komitet Doradczy ds. Informacji Statystycznych w Dziedzinach Gospodarczych i Społecznych powołany decyzją 91/116/EWG (8),
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli, dnia 17 lutego 1997 r.
W imieniu Rady | |
G. ZALM | |
Przewodniczący |
______
(1) Dz.U. C 106 z 14.4.1994, str. 22.
(2) Dz.U. C 109 z 1.5.1994, str. 321.
(3) Dz.U. C 195 z 18.7.1994, str. 1.
(4) Opinia wydana dnia 7 lutego 1995 r.
(5) Dz.U. L 181 z 28.6.1989, str. 47.
(6) Dz.U. L 281 z 23.11.1995, str. 31.
(7) Dz.U. L 59 z 6.3.1991, str. 19.
(8) Dz.U. L 59 z 6.3.1991, str. 21.
(9) Decyzja Rady 1999/468/WE z dnia 28 czerwca 1999 r. ustanawiająca warunki wykonywania uprawnień wykonawczych przyznanych Komisji (Dz.U. L 184 z 17.7.1999, str. 23).
(10) Dz.U. L 151 z 15.6.1990, str. 1.
(11)Decyzja Rady 1999/468/WE z dnia 28 czerwca 1999 r. ustanawiająca warunki wykonywania uprawnień wykonawczych przyznanych Komisji (Dz.U. L 184 z 17.7.1999, str. 23).
(12) Dz.U. L 219 z 28.8.1993, str. 1.
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.1997.52.1 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 322/97 w sprawie statystyk Wspólnoty |
Data aktu: | 17/02/1997 |
Data ogłoszenia: | 22/02/1997 |
Data wejścia w życie: | 14/03/1997, 01/05/2004 |