uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 100a,
uwzględniając wniosek Komisji(1),
uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(2),
stanowiąc zgodnie z procedurą określoną w art. 189b Traktatu(3),
a także mając na uwadze, co następuje:
Komitet Naukowy ds. Żywności ponownie przeanalizował wszystkie rozpuszczalniki do ekstrakcji wymienione w dyrektywie 88/344/EWG(4) z punktu widzenia zamiany tymczasowych dopuszczalnych dziennych pobrań (ADI), ustalonych w 1981 r., na ostateczne wartości liczbowe; nie zawsze było to możliwe ze względu na to, że nie zostały udzielone potrzebne informacje, choć zwrócono się w tej sprawie do przemysłu; na podstawie otrzymanych informacji Komitet Naukowy ds. Żywności mógł potwierdzić swoją zgodę na stosowanie większości rozpuszczalników; najwyższe maksymalne pozostałości rozpuszczalników w określonych środkach spożywczych mogą być zmniejszone;
niektóre rozpuszczalniki nie są już stosowane i w związku z tym powinny zostać usunięte z wykazu;
w wyniku postępu naukowego opracowane zostały inne substancje, które mogą być dodane do tej dyrektywy; nowy rozpuszczalnik, który uzyskał pozytywną opinię Komitetu Naukowego, powinien być dopuszczony do stosowania;
ten nowy rozpuszczalnik, a mianowicie 1,1,1,2-tetrafluoroetan, stosowany jest wyłącznie do ekstrakcji substancji wzmacniających smak i zapach, a pozostałości w środkach spożywczych nie przekraczają 0,02 mg/kg; poza tymi pozostałościami rozpuszczalnik ten jest całkowicie odzyskiwany, tak więc jego stosowanie w tych warunkach nie ma wpływu na globalne ocieplanie atmosfery;
potrzebne zmiany, wynikające z postępu naukowego i technicznego, sprowadzają się do zastosowania środków natury technicznej; w celu uproszczenia i przyspieszenia procedury przyjęcie tych środków powinno być powierzone Komisji;
tego rodzaju procedura przyczynia się do szybszego wprowadzania do obrotu innowacji, co jest korzystne zarówno dla przemysłu, jak i konsumenta,
PRZYJMUJĄ NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
W imieniu Parlamentu Europejskiego | W imieniu Rady |
J.M. GIL-ROBLES | R. GOEBBELS |
Przewodniczący | Przewodniczący |
______
(1) Dz.U. C 278 z 24.9.1996, str. 25.
(2) Dz.U. C 66 z 3.3.1997, str. 3.
(3)Opinia Parlamentu Europejskiego z dnia 23 października 1996 r. (Dz.U. C 347 z 18.11.1996, str. 58), wspólne stanowisko Rady z dnia 24 marca 1997 r. (Dz.U. C 157 z 24.5.1997, str. 4) oraz decyzja Parlamentu Europejskiego z dnia 15 lipca 1997 r. (Dz.U. C 286 z 22.9.1997). Decyzja Rady z dnia 7 października 1997 r.
(4) Dz.U. L 157 z 24.6.1988, str. 28. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 94/52/WE (Dz.U. L 331 z 21.12.1994, str. 10).
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.1997.331.7 |
Rodzaj: | Dyrektywa |
Tytuł: | Dyrektywa 97/60/WE zmieniająca po raz trzeci dyrektywę 88/344/EWG w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich dotyczących rozpuszczalników do ekstrakcji stosowanych w produkcji środków spożywczych i składników żywności |
Data aktu: | 27/10/1997 |
Data ogłoszenia: | 03/12/1997 |
Data wejścia w życie: | 01/05/2004, 23/12/1997 |