Dyrektywa 97/60/WE zmieniająca po raz trzeci dyrektywę 88/344/EWG w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich dotyczących rozpuszczalników do ekstrakcji stosowanych w produkcji środków spożywczych i składników żywności

DYREKTYWA 97/60/WE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY
z dnia 27 października 1997 r.
zmieniająca po raz trzeci dyrektywę 88/344/EWG w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich dotyczących rozpuszczalników do ekstrakcji stosowanych w produkcji środków spożywczych i składników żywności

PARLAMENT EUROPEJSKI I RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 100a,

uwzględniając wniosek Komisji(1),

uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(2),

stanowiąc zgodnie z procedurą określoną w art. 189b Traktatu(3),

a także mając na uwadze, co następuje:

Komitet Naukowy ds. Żywności ponownie przeanalizował wszystkie rozpuszczalniki do ekstrakcji wymienione w dyrektywie 88/344/EWG(4) z punktu widzenia zamiany tymczasowych dopuszczalnych dziennych pobrań (ADI), ustalonych w 1981 r., na ostateczne wartości liczbowe; nie zawsze było to możliwe ze względu na to, że nie zostały udzielone potrzebne informacje, choć zwrócono się w tej sprawie do przemysłu; na podstawie otrzymanych informacji Komitet Naukowy ds. Żywności mógł potwierdzić swoją zgodę na stosowanie większości rozpuszczalników; najwyższe maksymalne pozostałości rozpuszczalników w określonych środkach spożywczych mogą być zmniejszone;

niektóre rozpuszczalniki nie są już stosowane i w związku z tym powinny zostać usunięte z wykazu;

w wyniku postępu naukowego opracowane zostały inne substancje, które mogą być dodane do tej dyrektywy; nowy rozpuszczalnik, który uzyskał pozytywną opinię Komitetu Naukowego, powinien być dopuszczony do stosowania;

ten nowy rozpuszczalnik, a mianowicie 1,1,1,2-tetrafluoroetan, stosowany jest wyłącznie do ekstrakcji substancji wzmacniających smak i zapach, a pozostałości w środkach spożywczych nie przekraczają 0,02 mg/kg; poza tymi pozostałościami rozpuszczalnik ten jest całkowicie odzyskiwany, tak więc jego stosowanie w tych warunkach nie ma wpływu na globalne ocieplanie atmosfery;

potrzebne zmiany, wynikające z postępu naukowego i technicznego, sprowadzają się do zastosowania środków natury technicznej; w celu uproszczenia i przyspieszenia procedury przyjęcie tych środków powinno być powierzone Komisji;

tego rodzaju procedura przyczynia się do szybszego wprowadzania do obrotu innowacji, co jest korzystne zarówno dla przemysłu, jak i konsumenta,

PRZYJMUJĄ NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1

W dyrektywie 88/344/EWG wprowadza się następujące zmiany:

1) W art. 4 dodaje się ustęp w brzmieniu:

"a) Konieczne zmiany dotyczące Załącznika, wynikające z postępu nauki i techniki w obszarze stosowania rozpuszczalników, warunków ich stosowania oraz maksymalnych limitów pozostałości."

Litery a), b) oraz c) stają się lit. b), c) oraz d).

2) W Załączniku wprowadza się następujące zmiany:

a) CZĘŚĆ I

Skreśla się substancję "octan butylu".

b) CZĘŚĆ II

W zapisie dotyczącym heksanu wprowadza się następujące zmiany:

"Nazwa

Warunki stosowania (skrócony opis ekstrakcji)

Maksymalny limit pozostałości w ekstrahowanych środkach spożywczych i składnikach żywności

Heksan(1)(*)

Produkcja lub frakcjonowanie tłuszczów i olejów oraz produkcja masła kakaowego

1 mg/kg w tłuszczu lub oleju, lub maśle kakaowym

Przygotowywanie odtłuszczonych produktów białkowych i odtłuszczonej mąki

10 mg/kg w żywności zawierającej odtłuszczone produkty białkowe i odtłuszczoną mąkę

30 mg/kg w odtłuszczonych produktach sojowych w postaci sprzedawanej ostatecznemu konsumentowi

Przygotowywanie odtłuszczonych zarodków zbóż

5 mg/kg w odtłuszczonych kiełkach zbożowych.

(*) Tekst przypisu, do którego odnosi się przypis(1), pozostaje bez zmian."

c) CZĘŚĆ III

– Skreśla się substancję "metyl-propan-1-ol".

– Dodaje się substancję w brzmieniu:

"Nazwa

Maksymalne limity pozostałości w środkach spożywczych wynikające ze stosowania substancji rozpuszczających do ekstrakcji w przygotowywaniu środków aromatyzujących z naturalnych materiałów aromatyzujących

1,1,1,2-tetrafluoroetan

0,02 mg/kg."

Artykuł  2
1.
Państwa Członkowskie zmieniają przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne tak, aby:

– zezwolić na handel produktami spełniającymi wymagania dyrektywy 88/344/EWG, zmienionej przez niniejszą dyrektywę, najpóźniej do dnia 27 października 1998 r.;

– zabronić handlu produktami, które nie spełniają wymagań dyrektywy 88/344/EWG, zmienionej przez niniejszą dyrektywę, od dnia 27 kwietnia 1999 r. Jednakże produkty wprowadzone do obrotu lub oznakowane przed tą datą, a które nie są zgodne z dyrektywą 88/344/EWG, zmienioną niniejszą dyrektywą, mogą być wprowadzane na rynek do czasu wyczerpania zapasów magazynowych.

Państwa Członkowskie niezwłocznie powiadomią o tym Komisję.

2.
Przepisy przyjęte przez Państwa Członkowskie zawierają odniesienie do niniejszej dyrektywy lub odniesienie takie towarzyszy ich urzędowej publikacji. Metody dokonywania takiego odniesienia określane są przez Państwa Członkowskie.
Artykuł  3

Niniejsza dyrektywa wchodzi w życie dwudziestego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Artykuł  4

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 27 października 1997 r.
W imieniu Parlamentu Europejskiego W imieniu Rady
J.M. GIL-ROBLES R. GOEBBELS
Przewodniczący Przewodniczący

______

(1) Dz.U. C 278 z 24.9.1996, str. 25.

(2) Dz.U. C 66 z 3.3.1997, str. 3.

(3)Opinia Parlamentu Europejskiego z dnia 23 października 1996 r. (Dz.U. C 347 z 18.11.1996, str. 58), wspólne stanowisko Rady z dnia 24 marca 1997 r. (Dz.U. C 157 z 24.5.1997, str. 4) oraz decyzja Parlamentu Europejskiego z dnia 15 lipca 1997 r. (Dz.U. C 286 z 22.9.1997). Decyzja Rady z dnia 7 października 1997 r.

(4) Dz.U. L 157 z 24.6.1988, str. 28. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 94/52/WE (Dz.U. L 331 z 21.12.1994, str. 10).

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1997.331.7

Rodzaj: Dyrektywa
Tytuł: Dyrektywa 97/60/WE zmieniająca po raz trzeci dyrektywę 88/344/EWG w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich dotyczących rozpuszczalników do ekstrakcji stosowanych w produkcji środków spożywczych i składników żywności
Data aktu: 27/10/1997
Data ogłoszenia: 03/12/1997
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 23/12/1997