Wspólne stanowisko 97/661/WSiSW przyjęte przez Radę na podstawie art. K.3 Traktatu o Unii Europejskiej, w sprawie negocjacji dotyczących korupcji, prowadzonych w ramach Rady Europy i OECD

WSPÓLNE STANOWISKO
z dnia 6 października 1997 r.
przyjęte przez Radę na podstawie art. K.3 Traktatu o Unii Europejskiej, w sprawie negocjacji dotyczących korupcji, prowadzonych w ramach Rady Europy i OECD

(97/661/WSiSW)

(Dz.U.UE L z dnia 13 października 1997 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o Unii Europejskiej, w szczególności jego art. K.3 ust. 2 lit. a) oraz art. K.5,

a także mając na uwadze, co następuje:

Państwa Członkowskie uznają zwalczanie korupcji na szczeblu międzynarodowym za przedmiot wspólnego zainteresowania;

uwzględniając Protokół sporządzony przez Radę dnia 27 września 1996 r. do Konwencji w sprawie ochrony interesów finansowych Wspólnot Europejskich (1);

uwzględniając Konwencję w sprawie Zwalczania Korupcji, w którą zaangażowani są urzędnicy Wspólnot Europejskich lub urzędnicy Państw Członkowskich Unii Europejskiej, sporządzoną przez Radę dnia 26 maja 1997 r. (2);

uwzględniając komunikat Komisji z dnia 21 maja 1997 r., skierowany do Parlamentu Europejskiego i Rady, w sprawie polityki Unii w zakresie walki z korupcją;

w listopadzie 1996 r. Komitet Ministrów Rady Europy przyjął program działań przeciwko korupcji, który jako kwestię priorytetową określa sporządzenie konwencji prawa karnego dotyczącej korupcji;

dnia 26 maja 1997 r. Rada OECD na szczeblu ministerialnym przyjęła zalecenie dotyczące korupcji w międzynarodowych transakcjach handlowych i podjęła decyzję o rozpoczęciu negocjacji w sprawie międzynarodowej konwencji uznającej przekupstwo zagranicznych urzędników państwowych za przestępstwo, która to konwencja zostanie otwarta do podpisu do końca 1997 r.;

biorąc pod uwagę odbywające się w Radzie Europy i OECD postępowania oraz pamiętając o konieczności zapewnienia zgodności z pracami prowadzonymi w ramach Unii Europejskiej;

pragnąc chronić interesy Unii oraz uniknąć niepotrzebnego powtarzania lub niezgodności między dwoma międzynarodowymi instrumentami sporządzonymi w ramach Rady Europy i OECD;

Rada Europejska zebrana w Amsterdamie zatwierdziła plan działania Grupy Wysokiego Szczebla w sprawie Zorganizowanej Przestępczości, który zaleca całościowy plan walki z korupcją,

PRZYJMUJE NINIEJSZE WSPÓLNE STANOWISKO:

Artykuł  1
1.
Państwa Członkowskie wspierają sporządzenie właściwych międzynarodowych instrumentów przewidujących, że przekupstwo zagranicznych urzędników oraz urzędników organizacji międzynarodowych jest uznawane za przestępstwo. Bez uszczerbku dla kwestii związanych z jurysdykcją, przestępstwo obejmuje korupcję w odniesieniu do dowolnego państwa lub instytucji międzynarodowej.
2.
Państwa Członkowskie zapewniają, jeśli to konieczne poprzez włączanie w tym celu określonych klauzul, że przepisy w sporządzonych w Radzie Europy lub OECD instrumentach prawnych są zgodne z instrumentami sporządzonymi pomiędzy nimi, szczególnie w odniesieniu do pomocy sądowej, ekstradycji, zwalczania korupcji i ochrony interesów finansowych Wspólnoty.
3.
Państwa Członkowskie zalecają koordynację prac dotyczących korupcji, które są obecnie prowadzone w ramach Rady Europy i OECD, aby zagwarantować, że nie ma niezgodności pomiędzy postanowieniami różnych projektów konwencji oraz że praca wykonana w ramach jednej z organizacji nie zagraża pracom wykonanym w ramach innej organizacji ani nie powiela ich niepotrzebnie.
4.
W negocjacjach Rady Europy i OECD dotyczących korupcji Państwa Członkowskie, na ile to jest możliwe, koordynują swoje stanowiska, z inicjatywy Prezydencji, i starają się wypracować konsensus we wszystkich kwestiach, które mają istotne znaczenie dla interesów Unii Europejskiej. Komisja jest w pełni włączona w te prace.
Artykuł  2

Niniejsze wspólne stanowisko zostaje opublikowane w Dzienniku Urzędowym.

Sporządzono w Luksemburgu, dnia 6 października 1997 r.

W imieniu Rady
J. POOS
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. C 313 z 23.10.1996, str. 2.

(2) Dz.U. C 195 z 25.6.1997, str. 1.

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1997.279.1

Rodzaj: Wspólne stanowisko
Tytuł: Wspólne stanowisko 97/661/WSiSW przyjęte przez Radę na podstawie art. K.3 Traktatu o Unii Europejskiej, w sprawie negocjacji dotyczących korupcji, prowadzonych w ramach Rady Europy i OECD
Data aktu: 06/10/1997
Data ogłoszenia: 13/10/1997
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 06/10/1997