uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając rozporządzenie Rady (EWG) nr 3813/92 z dnia 28 grudnia 1992 r. w sprawie jednostki rozliczeniowej oraz kursów przeliczeniowych, które mają być stosowane do celów wspólnej polityki rolnej(1), ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 150/95(2), w szczególności jego art. 7,
a także mając na uwadze, co następuje:
artykuł 14b ust. 1 rozporządzenia Rady (EWG) nr 1035/72 z dnia 18 maja 1972 r. w sprawie wspólnej organizacji rynku owoców i warzyw(3), ostatnio zmienionego rozporządzeniem Komisji (WE) nr 1363/95(4), stanowi, że Państwa Członkowskie mogą, pod pewnymi warunkami, przyznawać dodatkową zryczałtowaną pomoc na tworzenie organizacji producentów w sektorze orzechów i chleba świętojańskiego; art. 1 rozporządzenia Rady (EWG) 790/89(5), ostatnio zmienionego rozporządzeniem (WE) 1363/95, ustala wielkość tej pomocy na 60, 70 lub 75 ECU za tonę, w zależności od przypadku; art. 5 rozporządzenia (WE) 1363/95 z mocą od dnia 1 stycznia 1996 r. w pierwszym terminie operacyjnym po dniu 1 stycznia 1995 r., czyli dacie zniesienia współczynnika poprawkowego dla rolniczych kursów przeliczeniowych, zmienia te kwoty na 72,45, 84,53 oraz 90,56 ECU za tonę;
na mocy art. 14b ust. 2 akapit drugi rozporządzenia Rady (EWG) nr 1035/72 w odniesieniu do okresu do dnia 31 grudnia 1993 r., a także na mocy art. 36 ust. 2 tego samego rozporządzenia, w odniesieniu do okresu od dnia 1 stycznia 1994 r., finansowanie wspólnotowe dodatkowej zryczałtowanej pomocy w ramach Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej (EFOGR) stanowi wyłączną odpowiedzialność Sekcji Orientacji EFOGR;
na skutek powyższego, a także art. 3 ust. 2 w wersji z dnia 31 stycznia 1995 r. oraz art. 6 ust. 3 rozporządzenia Rady (EWG) nr 3813/92, rolnicze kursy przeliczeniowe stosowane przy przeliczaniu na waluty krajowe kwot w ecu określone powyżej były, od dnia 1 stycznia 1993 r. do dnia 31 grudnia 1995 r., stopą księgową na dzień 1 stycznia roku, w ciągu którego podjęto decyzje o przyznaniu pomocy;
sytuacja ta w połączeniu z rewaluacją franka francuskiego w okresie 1993-1994 r. doprowadziła do zmniejszenia, na okres od dnia 1 stycznia 1993 r. do dnia 31 grudnia 1995 r., kursu przeliczeniowego stosowanego poprzednio we Francji;
na mocy art. 7 rozporządzenia Rady (EWG) nr 3813/92 Francja zwróciła się o podwyższenie za lata 1993-1995 w kwocie wynoszącej 60, 70, i 75 ECU za tonę, określone powyżej; należy spełnić to żądanie; jednakże dla dobrego zarządzania ekonomicznego w sektorze oraz ze względu na okres objęty tą podwyżką zainteresowane Państwa Członkowskie powinny mieć możliwość jej zastosowania;
środki podjęte na mocy art. 7 rozporządzenia Rady (EWG) nr 3813/92 zostały przyjęte przez Komisję zgodnie z procedurą przewidzianą w art. 12 niniejszego rozporządzenia; dlatego stosuje się procedurę określoną w art. 46 rozporządzenia Rady (WE) nr 2200/96 z dnia 28 października 1996 r. w sprawie wspólnej organizacji rynku owoców i warzyw(6);
artykuł 13 ust. 2 rozporządzenia Rady (EWG) nr 3813/92 stosuje się jedynie do cen i kwot w ecu, na których równowartość w danej walucie krajowej oddziaływał w dniu 31 stycznia 1995 r. współczynnik poprawkowy stosowany przy rolniczych kursach przeliczeniowych; kwoty określone w art. 1 rozporządzenia (EWG) nr 790/89 nie były pod takim wypływem; dlatego błędem była zmiana tych kwot w art. 5 ust. 1 rozporządzenia Rady (WE) nr 1363/95; dlatego przepis ten powinien zostać uchylony; w celu uwzględnienia nabytych praw takie unieważnienie nie powinno oddziaływać na pomoc, co do której już zadecydowano, że zostanie przyznana, przed wejściem w życie niniejszego rozporządzenia;
niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie niezwłocznie w celu uniknięcia nadużyć przy przyznawaniu błędnie zawyżonej pomocy;
środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Zarządzającego ds. Owoców i Warzyw,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli, dnia 22 września 1997 r.
W imieniu Komisji | |
Franz FISCHLER | |
Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 387 z 31.12.1992, str. 1.
(2) Dz.U. L 22 z 31.1.1995, str. 1.
(3) Dz.U. L 118 z 20.5.1972, str. 1.
(4) Dz.U. L 132 z 16.6.1995, str. 8.
(5) Dz.U. L 85 z 30.3.1989, str. 6.
(6) Dz.U. L 297 z 21.11.1996, str. 1.
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.1997.260.9 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 1825/97 zmieniające niektóre kwoty dla sektora upraw orzechów oraz chleba świętojańskiego ustalone w ecu rozporządzeniem Rady (EWG) nr 790/89, w następstwie wprowadzenia zmian kursów przeliczeniowych, jakie mają być stosowane do celów wspólnej polityki rolnej oraz zmieniające rozporządzenie (WE) nr 1363/95 |
Data aktu: | 22/09/1997 |
Data ogłoszenia: | 23/09/1997 |
Data wejścia w życie: | 01/05/2004, 23/09/1997 |