Decyzja 97/555/WE w sprawie procedury zaświadczania zgodności wyrobów budowlanych zgodnie z art. 20 ust. 2 dyrektywy Rady 89/106/EWG w odniesieniu do cementów, wapna budowlanego i innych spoiw hydraulicznych

DECYZJA KOMISJI
z dnia 14 lipca 1997 r.
w sprawie procedury zaświadczania zgodności wyrobów budowlanych zgodnie z art. 20 ust. 2 dyrektywy Rady 89/106/EWG w odniesieniu do cementów, wapna budowlanego i innych spoiw hydraulicznych

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(97/555/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 20 sierpnia 1997 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając dyrektywę Rady 89/106/EWG z dnia 21 grudnia 1988 r. w sprawie zbliżenia przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych Państw Członkowskich odnoszących się do wyrobów budowlanych(1), zmienioną dyrektywą 93/68/EWG(2), w szczególności jej art. 13 ust. 4,

a także mając na uwadze, co następuje:

Komisja jest zobowiązana wybrać między dwoma procedurami zaświadczania zgodności wyrobu przewidzianymi w art. 13 ust. 3 dyrektywy 89/106/EWG, "możliwie najmniej uciążliwą procedurę zgodną z wymaganiami bezpieczeństwa"; oznacza to, że niezbędne jest podjęcie decyzji dla danego wyrobu lub rodziny wyrobów, czy obecność systemu fabrycznej kontroli produkcji, za który odpowiedzialność ponosi producent, jest koniecznym i wystarczającym warunkiem do zaświadczania zgodności oraz czy z przyczyn dotyczących zachowania zgodności z kryteriami wymienionymi w art. 13 ust. 4 wymagana jest interwencja zatwierdzonej jednostki certyfikującej;

artykuł 13 ust. 4 wymaga, aby określona w ten sposób procedura była wskazana w mandatach i w specyfikacjach technicznych; z tego powodu wymagane jest zdefiniowanie wyrobu lub rodziny wyrobów w sposób wykorzystywany w mandatach i specyfikacjach technicznych;

obie procedury przewidziane w art. 13 ust. 3 są opisane szczegółowo w załączniku III do dyrektywy 89/106/EWG; dlatego też niezbędne jest jasne zdefiniowanie metod, za pomocą których te dwie procedury mają być wprowadzane w życie dla każdego wyrobu lub rodziny wyrobów, w odniesieniu do załącznika III, z uwagi na fakt, że załącznik III daje preferencje niektórym systemom;

procedura określona w art. 13 ust. 3 lit. a) odpowiada systemom przedstawionym w pierwszej możliwości, bez stałego nadzoru, oraz w możliwości drugiej i trzeciej przedstawionej w załączniku III sekcja 2 ii), a procedura określona w art. 13 ust. 3 lit. b) odpowiada systemom przedstawionym w załączniku III sekcja 2 i) oraz w pierwszej możliwości, z nadzorem stałym, w załączniku III sekcja 2 ii);

środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Budownictwa,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Zgodność wyrobu i rodziny wyrobów wymienionych w załączniku I zaświadcza się procedurą, na mocy której producent jako jedyna osoba odpowiedzialna za system fabrycznej kontroli produkcji zapewnia, że wyrób jest zgodny z odpowiednimi specyfikacjami technicznymi.

Artykuł  2

Zgodność wyrobów wymienionych w załączniku II zaświadcza się procedurą, zgodnie z którą, oprócz systemu fabrycznej kontroli produkcji przez producenta, w ocenę i nadzór nad produkcją lub samym wyrobem zaangażowany jest zatwierdzony organ certyfikujący.

Artykuł  3

Procedurę zaświadczania zgodności określoną w załączniku III wskazuje się w mandatach dotyczących norm zharmonizowanych.

Artykuł  4

Niniejsza decyzja skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 14 lipca 1997 r.

W imieniu Komisji
Martin BANGEMANN
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 40 z 11.2.1989, str. 12.

(2) Dz.U. L 220 z 31.8.1993, str. 1.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

Wapna budowlane, obejmujące:

Wapna wapniowe,

Wapna dolomitowe,

Wapna hydrauliczne.

ZAŁĄCZNIK  II

Cementy zwykłe, obejmujące:

Cementy portlandzkie,

Cementy portlandzkie złożone: (cementy portlandzkie - żużlowe: A - S i B - S; cementy portlandzkie krzemionkowe dymowe: A - D; Cementy portlandzkie pucolanowe: naturalne A - P, naturalne B - P, sztuczne A - Q i sztuczne B - Q; Cementy portlandzkie z popiołami lotnymi: krzemionkowe A - V, krzemionkowe B -V, wapienne A - W i wapienne B - W; Cementy portlandzkie z łupkami palonymi: A - M i B - M),

Cementy wielkopiecowe: A, B i C,

Cementy pucolanowe: A, B, i

Cementy złożone: A i B.

Cementy specjalne, włącznie z:

Cementami niskotermicznymi,

Cementami posiarczanowymi,

Cementami białymi

Cementami pozostałościami wody morskiej,

Cementami niskoalkalicznymi

Cementami gliniano-wapniowymi

Cementami murarskimi

Spoiwami hydraulicznymi drogowymi

ZAŁĄCZNIK  III 1

RODZINA WYROBÓW:

CEMENTY, WAPNA BUDOWLANE I INNE SPOIWA HYDRAULICZNE

Systemy zaświadczania zgodności

Dla wyrobu(-ów) i ich zamierzonego(-ych) zastosowania(-ań) wnosi się do Europejskiego Komitetu Normalizacyjnego/Europejskiego Komitetu Normalizacyjnego Elektrotechniki (CEN/CENELEC) o wyszczególnienie następujących systemów zaświadczania zgodności w stosownych normach zharmonizowanych:

Wyrób/wyroby Zamierzone zastosowanie(-a) Poziom(-y) lub klasa(-y) System(-y) zaświadczania zgodności
Cementy zwykłe, obejmujące: Przygotowanie - 1+
- Cement portlandzki. betonu, zaprawy,
- Cementy portlandzkie

złożone:

zaczynu cementowego i innych mieszanek
Cement portlandzki żużlowy dla budowy i dla
Cement portlandzki

krzemionkowo dymowy

wykonania wyrobów budowlanych
Cement portlandzki

pucolanowy

Cement portlandzki z

popiołami lotnymi

Cement portlandzki z łupkami

palonymi

Cement portlandzki z wapniem
Cement portlandzki złożony
- Cementy wielkopiecowe
- Cementy pucolanowe
- Cementy złożone
Cementy specjalne, obejmujące: - 1+
- Cementy niskotermiczne
- Cement posiarczanowy
- Cement biały
- Cement z pozostałościami

wody morskiej

- Cement niskoalkaliczny
Cementy gliniano - wapniowe - 1+
Cementy murarskie - 1+
Wapna budowlane, obejmujące: - 2+
- Wapna wapniowe
- Wapna dolomitowe
- Wapna hydrauliczne
Spoiwa hydrauliczne drogowe Przygotowanie betonu, zaprawy, zaczynu i innych mieszanek do stabilizacji podkładu dróg - 2+
System 1+: zob. dyrektywa 89/106/EWG załącznik III sekcja 2 i) z kontrolą

próbek losowych pobranych w fabryce.

System 2: zob. dyrektywa 89/106/EWG załącznik III sekcja 2 ii) pierwsza

możliwość, włącznie z certyfikacją fabrycznej kontroli produkcji

przez zatwierdzoną jednostkę, na podstawie kontroli wstępnej

zakładu i kontroli produkcji zakładu (bez stałego nadzoru, oceny

i akceptacji fabrycznej kontroli produkcji).

System 2+: zob. dyrektywa 89/106/EWG załącznik III sekcja 2 ii) pierwsza

możliwość, włącznie z certyfikacją fabrycznej kontroli produkcji

przez zatwierdzoną jednostkę, na podstawie wstępnej inspekcji

fabryki i fabrycznej kontroli produkcji oraz stały nadzór, ocenę

i akceptację fabrycznej kontroli produkcji.

Specyfikacja tego systemu powinna być taka, aby mógł on być wprowadzony w życie nawet wówczas, gdy przedstawienie niektórych właściwości nie jest konieczne, ponieważ co najmniej jedno Państwo Członkowskie w odniesieniu do takich właściwości w ogóle nie posiada wymogu prawnego (patrz art. 2 ust. 1 dyrektywy 89/106/EWG oraz, gdzie to właściwe, klauzula 1.2.3 dokumentów interpretacyjnych). W tych przypadkach nie wolno nakładać na producenta obowiązku sprawdzenia tych właściwości, jeśli nie życzy on sobie zgłoszenia przedstawienia właściwości wyrobu w tym zakresie.

1 Załącznik III zmieniony przez art. 1 decyzji nr 2010/683/UE z dnia 9 listopada 2010 r. (Dz.U.UE.L.10.293.60) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1997.229.9

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 97/555/WE w sprawie procedury zaświadczania zgodności wyrobów budowlanych zgodnie z art. 20 ust. 2 dyrektywy Rady 89/106/EWG w odniesieniu do cementów, wapna budowlanego i innych spoiw hydraulicznych
Data aktu: 14/07/1997
Data ogłoszenia: 20/08/1997
Data wejścia w życie: 15/07/1997, 01/05/2004