Decyzja 97/555/WE w sprawie procedury zaświadczania zgodności wyrobów budowlanych zgodnie z art. 20 ust. 2 dyrektywy Rady 89/106/EWG w odniesieniu do cementów, wapna budowlanego i innych spoiw hydraulicznych

DECYZJA KOMISJI
z dnia 14 lipca 1997 r.
w sprawie procedury zaświadczania zgodności wyrobów budowlanych zgodnie z art. 20 ust. 2 dyrektywy Rady 89/106/EWG w odniesieniu do cementów, wapna budowlanego i innych spoiw hydraulicznych

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(97/555/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 20 sierpnia 1997 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając dyrektywę Rady 89/106/EWG z dnia 21 grudnia 1988 r. w sprawie zbliżenia przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych Państw Członkowskich odnoszących się do wyrobów budowlanych(1), zmienioną dyrektywą 93/68/EWG(2), w szczególności jej art. 13 ust. 4,

a także mając na uwadze, co następuje:

Komisja jest zobowiązana wybrać między dwoma procedurami zaświadczania zgodności wyrobu przewidzianymi w art. 13 ust. 3 dyrektywy 89/106/EWG, "możliwie najmniej uciążliwą procedurę zgodną z wymaganiami bezpieczeństwa"; oznacza to, że niezbędne jest podjęcie decyzji dla danego wyrobu lub rodziny wyrobów, czy obecność systemu fabrycznej kontroli produkcji, za który odpowiedzialność ponosi producent, jest koniecznym i wystarczającym warunkiem do zaświadczania zgodności oraz czy z przyczyn dotyczących zachowania zgodności z kryteriami wymienionymi w art. 13 ust. 4 wymagana jest interwencja zatwierdzonej jednostki certyfikującej;

artykuł 13 ust. 4 wymaga, aby określona w ten sposób procedura była wskazana w mandatach i w specyfikacjach technicznych; z tego powodu wymagane jest zdefiniowanie wyrobu lub rodziny wyrobów w sposób wykorzystywany w mandatach i specyfikacjach technicznych;

obie procedury przewidziane w art. 13 ust. 3 są opisane szczegółowo w załączniku III do dyrektywy 89/106/EWG; dlatego też niezbędne jest jasne zdefiniowanie metod, za pomocą których te dwie procedury mają być wprowadzane w życie dla każdego wyrobu lub rodziny wyrobów, w odniesieniu do załącznika III, z uwagi na fakt, że załącznik III daje preferencje niektórym systemom;

procedura określona w art. 13 ust. 3 lit. a) odpowiada systemom przedstawionym w pierwszej możliwości, bez stałego nadzoru, oraz w możliwości drugiej i trzeciej przedstawionej w załączniku III sekcja 2 ii), a procedura określona w art. 13 ust. 3 lit. b) odpowiada systemom przedstawionym w załączniku III sekcja 2 i) oraz w pierwszej możliwości, z nadzorem stałym, w załączniku III sekcja 2 ii);

środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Budownictwa,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Zgodność wyrobu i rodziny wyrobów wymienionych w załączniku I zaświadcza się procedurą, na mocy której producent jako jedyna osoba odpowiedzialna za system fabrycznej kontroli produkcji zapewnia, że wyrób jest zgodny z odpowiednimi specyfikacjami technicznymi.

Artykuł  2

Zgodność wyrobów wymienionych w załączniku II zaświadcza się procedurą, zgodnie z którą, oprócz systemu fabrycznej kontroli produkcji przez producenta, w ocenę i nadzór nad produkcją lub samym wyrobem zaangażowany jest zatwierdzony organ certyfikujący.

Artykuł  3

Procedurę zaświadczania zgodności określoną w załączniku III wskazuje się w mandatach dotyczących norm zharmonizowanych.

Artykuł  4

Niniejsza decyzja skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 14 lipca 1997 r.

W imieniu Komisji
Martin BANGEMANN
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 40 z 11.2.1989, str. 12.

(2) Dz.U. L 220 z 31.8.1993, str. 1.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

Wapna budowlane, obejmujące:

Wapna wapniowe,

Wapna dolomitowe,

Wapna hydrauliczne.

ZAŁĄCZNIK  II

Cementy zwykłe, obejmujące:

Cementy portlandzkie,

Cementy portlandzkie złożone: (cementy portlandzkie - żużlowe: A - S i B - S; cementy portlandzkie krzemionkowe dymowe: A - D; Cementy portlandzkie pucolanowe: naturalne A - P, naturalne B - P, sztuczne A - Q i sztuczne B - Q; Cementy portlandzkie z popiołami lotnymi: krzemionkowe A - V, krzemionkowe B -V, wapienne A - W i wapienne B - W; Cementy portlandzkie z łupkami palonymi: A - M i B - M),

Cementy wielkopiecowe: A, B i C,

Cementy pucolanowe: A, B, i

Cementy złożone: A i B.

Cementy specjalne, włącznie z:

Cementami niskotermicznymi,

Cementami posiarczanowymi,

Cementami białymi

Cementami pozostałościami wody morskiej,

Cementami niskoalkalicznymi

Cementami gliniano-wapniowymi

Cementami murarskimi

Spoiwami hydraulicznymi drogowymi

ZAŁĄCZNIK  III 1

RODZINA WYROBÓW:

CEMENTY, WAPNA BUDOWLANE I INNE SPOIWA HYDRAULICZNE

Systemy zaświadczania zgodności

Dla wyrobu(-ów) i ich zamierzonego(-ych) zastosowania(-ań) wnosi się do Europejskiego Komitetu Normalizacyjnego/Europejskiego Komitetu Normalizacyjnego Elektrotechniki (CEN/CENELEC) o wyszczególnienie następujących systemów zaświadczania zgodności w stosownych normach zharmonizowanych:

Wyrób/wyroby Zamierzone zastosowanie(-a) Poziom(-y) lub klasa(-y) System(-y) zaświadczania zgodności
Cementy zwykłe, obejmujące: Przygotowanie - 1+
- Cement portlandzki. betonu, zaprawy,
- Cementy portlandzkie

złożone:

zaczynu cementowego i innych mieszanek
Cement portlandzki żużlowy dla budowy i dla
Cement portlandzki

krzemionkowo dymowy

wykonania wyrobów budowlanych
Cement portlandzki

pucolanowy

Cement portlandzki z

popiołami lotnymi

Cement portlandzki z łupkami

palonymi

Cement portlandzki z wapniem
Cement portlandzki złożony
- Cementy wielkopiecowe
- Cementy pucolanowe
- Cementy złożone
Cementy specjalne, obejmujące: - 1+
- Cementy niskotermiczne
- Cement posiarczanowy
- Cement biały
- Cement z pozostałościami

wody morskiej

- Cement niskoalkaliczny
Cementy gliniano - wapniowe - 1+
Cementy murarskie - 1+
Wapna budowlane, obejmujące: - 2+
- Wapna wapniowe
- Wapna dolomitowe
- Wapna hydrauliczne
Spoiwa hydrauliczne drogowe Przygotowanie betonu, zaprawy, zaczynu i innych mieszanek do stabilizacji podkładu dróg - 2+
System 1+: zob. dyrektywa 89/106/EWG załącznik III sekcja 2 i) z kontrolą

próbek losowych pobranych w fabryce.

System 2: zob. dyrektywa 89/106/EWG załącznik III sekcja 2 ii) pierwsza

możliwość, włącznie z certyfikacją fabrycznej kontroli produkcji

przez zatwierdzoną jednostkę, na podstawie kontroli wstępnej

zakładu i kontroli produkcji zakładu (bez stałego nadzoru, oceny

i akceptacji fabrycznej kontroli produkcji).

System 2+: zob. dyrektywa 89/106/EWG załącznik III sekcja 2 ii) pierwsza

możliwość, włącznie z certyfikacją fabrycznej kontroli produkcji

przez zatwierdzoną jednostkę, na podstawie wstępnej inspekcji

fabryki i fabrycznej kontroli produkcji oraz stały nadzór, ocenę

i akceptację fabrycznej kontroli produkcji.

Specyfikacja tego systemu powinna być taka, aby mógł on być wprowadzony w życie nawet wówczas, gdy przedstawienie niektórych właściwości nie jest konieczne, ponieważ co najmniej jedno Państwo Członkowskie w odniesieniu do takich właściwości w ogóle nie posiada wymogu prawnego (patrz art. 2 ust. 1 dyrektywy 89/106/EWG oraz, gdzie to właściwe, klauzula 1.2.3 dokumentów interpretacyjnych). W tych przypadkach nie wolno nakładać na producenta obowiązku sprawdzenia tych właściwości, jeśli nie życzy on sobie zgłoszenia przedstawienia właściwości wyrobu w tym zakresie.

1 Załącznik III zmieniony przez art. 1 decyzji nr 2010/683/UE z dnia 9 listopada 2010 r. (Dz.U.UE.L.10.293.60) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1997.229.9

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 97/555/WE w sprawie procedury zaświadczania zgodności wyrobów budowlanych zgodnie z art. 20 ust. 2 dyrektywy Rady 89/106/EWG w odniesieniu do cementów, wapna budowlanego i innych spoiw hydraulicznych
Data aktu: 14/07/1997
Data ogłoszenia: 20/08/1997
Data wejścia w życie: 15/07/1997, 01/05/2004