uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 130s ust. 1,
uwzględniając wniosek Komisji(1),
uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(2),
stanowiąc zgodnie z procedurą ustanowioną w art. 189 c(3),
uwzględniając rozporządzenie Rady (EWG) nr 259/93 z dnia 1 lutego 1993 r. w sprawie nadzoru i kontroli przesyłania odpadów w obrębie, do Wspólnoty Europejskiej oraz poza jej obszar(4), w szczególności jego art. 16,
a także mając na uwadze, co następuje:
od dnia 7 lutego 1994 r. Wspólnota Europejska jest stroną Konwencji Bazylejskiej o kontroli transgranicznego przemieszczania i usuwania odpadów niebezpiecznych;
na drugiej konferencji stron Konwencji Bazylejskiej przyjęto w drodze porozumienia decyzję ("decyzja II/12") wprowadzającą natychmiastowy zakaz wszelkiego wywozu odpadów niebezpiecznych przeznaczonych do ostatecznego usunięcia z państw należących do OECD do państw nienależących do OECD, a także zakaz od dnia 1 stycznia 1998 r. wszelkiego wywozu odpadów niebezpiecznych, które są przeznaczone do recyklingu lub odzysku, z państw należących do OECD do państw nienależących do OECD;
na trzeciej konferencji stron Konwencji Bazylejskiej przyjęto w drodze porozumienia decyzję ("decyzja III/1") zmieniającą Konwencję w celu wprowadzenia zakazu wszelkiego wywozu odpadów niebezpiecznych przeznaczonych do usunięcia z państw wymienionych w załączniku VII do Konwencji, do państw tamże niewymienionych, oraz w celu wprowadzenia zakazu od dnia 1 stycznia 1998 r. wszelkiego wywozu odpadów niebezpiecznych, określonych w art. 1 ust. 1 lit. a) Konwencji przeznaczonych do odzysku z państw wymienionych w załączniku VII do konwencji do państw tamże niewymienionych;
stosowane we Wspólnocie definicje odpadów niebezpiecznych nie są obecnie w pełni zgodne z odpowiednimi definicjami Konwencji Bazylejskiej, co może spowodować, że odpady objęte zakazem wywozu przez Konwencję Bazylejską są ciągle wywożone ze Wspólnoty, definicje i wykazy stosowane we Wspólnocie wymagają dostosowania w tym względzie;
niezbędne jest ustanowienie załącznika V do rozporządzenia (EWG) nr 259/93 zawierającego odpady niebezpieczne, których dotyczy zakaz wywozu zgodnie z Konwencją Bazylejską;
nie później niż do dnia 1 stycznia 1998 r. Komisja powinna dokonać przeglądu i zmienić wspomniany załącznik V, biorąc w pełni pod uwagę odpady umieszczone w wykazie odpadów przyjętym zgodnie z art. 1 ust. 4 dyrektywy Rady 91/689/EWG z dnia 12 grudnia 1991 r. w sprawie odpadów niebezpiecznych(5), a także wszelkie wykazy odpadów określonych jako niebezpieczne do celów Konwencji Bazylejskiej; wywóz odpadów wymienionych w załączniku V przeznaczonych do odzysku, z wyjątkiem wywozu do krajów, których dotyczy decyzja OECD, powinien zostać zakazany od dnia 1 stycznia 1998 r.;
niezbędny może okazać się okresowy przegląd i zmiana wspomnianego załącznika V w celu odzwierciedlenia porozumienia między stronami Konwencji Bazylejskiej odnośnie do odpadów wymagających określenia jako niebezpieczne do celów Konwencji;
w celu zapewnienia skutecznego wprowadzenia w życie decyzji II/12 i III/1 z konferencji stron Konwencji Bazylejskiej, strony proszone są o aktywną współpracę i działanie;
w odniesieniu do odpadów przeznaczonych do ostatecznego usunięcia, art. 14 rozporządzenia (EWG) nr 259/93 zakazuje wszelkiego wywozu tego rodzaju odpadów do państw nienależących do OECD; art. 18 tego rozporządzenia zakazuje wszelkiego wywozu odpadów do Państw AKP;
wspomniane rozporządzenie nie przewiduje obecnie całkowitego zakazu wywozu odpadów niebezpiecznych przeznaczonych do recyklingu lub odzysku do państw nienależących do OECD;
dlatego wspomniane rozporządzenie powinno zostać zmienione,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli, dnia 20 stycznia 1997 r.
W imieniu Rady | |
J. VAN AARTSEN | |
Przewodniczący |
______
(1) Dz.U. C 164 z 30.6.1995, str. 8.
(2) Dz.U. C 18 z 22.1.1996, str. 18.
(3) Opinia Parlamentu Europejskiego z dnia 16 stycznia 1996 r. (Dz.U. C 32 z 5.2.1996, str. 32), wspólne stanowisko Rady z dnia 28 maja 1996 r. (Dz.U. C 219 z 27.7.1996, str. 19) oraz decyzja Parlamentu Europejskiego z dnia 18 września 1996 r. (Dz.U. C 320 z 28.10.1996, str. 75).
(4) Dz.U. L 30 z 6.2.1993, str. 1. Rozporządzenie zmienione decyzją Komisji 94/721/WE (Dz.U. L 288 z 9.11.1994, str. 36).
(5) Dz.U. L 377 z 31.12.1991, str. 20. Dyrektywa zmieniona dyrektywą 94/31/WE (Dz.U. L 168 z 2.7.1994, str. 28).
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.1997.22.14 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 120/97 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 259/93 w sprawie nadzoru i kontroli przesyłania odpadów w obrębie, do Wspólnoty Europejskiej oraz poza jej obszar |
Data aktu: | 20/01/1997 |
Data ogłoszenia: | 24/01/1997 |
Data wejścia w życie: | 01/05/2004, 27/01/1997 |