Decyzja 97/464/WE w sprawie Procedura zaświadczania zgodności wyrobów budowlanych na podstawie art. 20 ust. 2 dyrektywy Rady 89/106/EWG w zakresie wyrobów konstrukcyjnych dla kanalizacji ściekowej

DECYZJA KOMISJI
z dnia 27 czerwca 1997 r.
w sprawie procedury zaświadczania zgodności wyrobów budowlanych na podstawie art. 20 ust. 2 dyrektywy Rady 89/106/EWG w zakresie wyrobów konstrukcyjnych dla kanalizacji ściekowej

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(97/464/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 25 lipca 1997 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając dyrektywę Rady 89/106/EWG z dnia 21 grudnia 1988 r. w sprawie zbliżenia przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych Państw Członkowskich, odnoszących się do wyrobów budowlanych(1), zmienioną dyrektywą 93/68/EWG(2), w szczególności jej art. 13 ust. 4,

a także mając na uwadze, co następuje:

Komisja jest zobowiązana wybrać spośród dwóch procedur zaświadczania zgodności wyrobu przewidzianych w art. 13 ust. 3 dyrektywy 89/106/EWG "możliwie najmniej uciążliwą procedurę zgodną z wymaganiami dotyczącymi bezpieczeństwa"; oznacza to, że niezbędne jest podjęcie decyzji dla danego wyrobu lub rodziny wyrobów co do tego, czy obecność systemu fabrycznej kontroli produkcji, za który odpowiedzialność ponosi producent, jest koniecznym i wystarczającym warunkiem do zaświadczana zgodności oraz czy z przyczyn dotyczących zachowania zgodności z kryteriami wymienionymi w art. 13 ust. 4 wymagane jest uczestnictwo upoważnionej jednostki certyfikującej;

artykuł 13 ust. 4 wymaga, aby określona w ten sposób procedura była wskazana w mandatach i w specyfikacjach technicznych; z tego powodu wymagane jest zdefiniowanie wyrobu lub rodziny wyrobów w sposób wykorzystywany w mandatach i specyfikacjach technicznych;

obie procedury przewidziane w art. 13 ust. 3 są opisane szczegółowo w załączniku III do dyrektywy 89/106/EWG; dlatego też niezbędne jest jasne zdefiniowanie metod, przy pomocy których te dwie procedury mają być wprowadzane w życie dla każdego wyrobu lub rodziny wyrobów, w odniesieniu do załącznika III, z uwagi na fakt, że załącznik III daje preferencje niektórym systemom;

procedura określona w art. 13 ust. 3 lit. a) odpowiada systemom przedstawionym jako pierwsza możliwość, bez stałego nadzoru, oraz jako możliwość druga i trzecia przedstawione w załączniku III sekcja 2 ppkt ii), a procedura określona w art. 13 ust. 3 lit. b) odpowiada systemom przedstawionym w załączniku III sekcja 2 ppkt i) oraz jako pierwsza możliwość, z nadzorem stałym, w załączniku III sekcja 2 ppkt ii);

środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Budownictwa,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1 1
1.
Zgodność wyrobów wymienionych w załączniku I zaświadcza się z zastosowaniem procedur określonych w załączniku II.
2.
W przypadku gdy wyroby, o których mowa w ust. 1, podlegają dodatkowym uregulowaniom dotyczącym reakcji na ogień, ich zgodność w zakresie właściwości dotyczących reakcji na ogień zaświadcza się z zastosowaniem procedur określonych w załączniku III.
Artykuł  2

Procedurę zaświadczania zgodności określoną w załączniku II wskazuje się w mandatach dotyczących zharmonizowanych norm.

Artykuł  3

Niniejsza decyzja skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 27 czerwca 1997 r.

W imieniu Komisji
Martin BANGEMANN
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 40 z 11.2.1989, str. 12.

(2) Dz.U. L 220 z 30.8.1993, str. 1.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

Wyroby konstrukcyjne dla kanalizacji ściekowej wewnątrz budynków:

Zawory zwrotne: przewód wentylacyjny zaworu wejściowego.

Zestawy dla przepompowni wody ściekowej i zakładów spiętrzania ścieków.

Wyroby konstrukcyjne dla kanalizacji ściekowej na zewnątrz budynków:

Zestawy i elementy dla oczyszczalni ścieków oraz sprzęt do uzdatniania wody na budowie.

Zbiorniki septyczne.

Prefabrykowane kanały odwadniające.

Studzienki włazowe i inspekcyjne.

Pokrywy, schodki metalowe, drabinki i poręcze dla studzienek włazowych i inspekcyjnych, pokrywy wpustów kanalizacyjnych.

Separatory.

ZAŁĄCZNIK  II 2

RODZINA WYROBÓW

WYROBY KONSTRUKCYJNE DLA KANALIZACJI ŚCIEKOWEJ WEWNĄTRZ BUDYNKÓW (1/2)

Systemy zaświadczania zgodności

Dla wyrobu(-ów) i ich zamierzonego(-ych) zastosowania(zastosowań) wnosi się do Europejskiego Komitetu Normalizacyjnego/Europejskiego Komitetu Normalizacyjnego Elektrotechniki (CEN/CENELEC) o wyszczególnienie następujących systemów zaświadczania zgodności w stosownych normach zharmonizowanych:

Wyrób(-y) Zamierzone zastosowanie(-a) Poziom(-y) lub klasa(-y) System zaświadczania zgodności
Zawory zwrotne: przewód wentylacyjny zaworu wejściowego Do stosowania wewnątrz budynku 4(1)
(1) System 4: patrz dyrektywa 89/106/EWG załącznik III sekcja 2 ppkt ii),

trzecia możliwość.

Specyfikacja systemu zaświadczania zgodności powinna być tak dobrana, aby system ten mógł być wprowadzany w życie nawet wówczas, gdy ustalenie niektórych właściwości użytkowych wyrobu nie jest konieczne, z uwagi na fakt, że co najmniej jedno Państwo Członkowskie w ogóle nie posiada wymogów prawnych dotyczących właściwości wyrobu (patrz art. 2.1 dyrektywy 89/106/EWG oraz, gdy to właściwe, ppkt 1.2.3 dokumentów interpretacyjnych). W tych przypadkach nie wolno nakładać na producenta obowiązku sprawdzenia charakterystyki wyrobu, jeśli nie życzy on sobie przedkładać deklaracji dotyczących właściwości produktu w tym zakresie.

RODZINA WYROBÓW

WYROBY KONSTRUKCYJNE DLA KANALIZACJI ŚCIEKOWEJ WEWNĄTRZ BUDYNKÓW (2/2)

Systemy zaświadczania zgodności

Dla wyrobu(-ów) i ich zamierzonego(-ych) zastosowania(zastosowań) wnosi się do Europejskiego Komitetu Normalizacyjnego/Europejskiego Komitetu Normalizacyjnego Elektrotechniki (CEN/CENELEC) o wyszczególnienie następujących systemów zaświadczania zgodności w stosownych normach zharmonizowanych:

Wyrób(-y) Zamierzone zastosowanie(-a) Poziom(-y) lub klasa(-y) System zaświadczania zgodności
Zestawy dla przepompowni wody ściekowej i zakładów spiętrzania ścieków Do stosowania wewnątrz budynku 3(1)
(1) System 3: patrz dyrektywa 89/106/EWG załącznik III sekcja 2 ppkt ii),

druga możliwość.

Specyfikacja systemu zaświadczania zgodności powinna być tak dobrana, aby system ten mógł być wprowadzany w życie nawet wówczas, gdy ustalenie niektórych właściwości użytkowych wyrobu nie jest konieczne, z uwagi na fakt, że co najmniej jedno Państwo Członkowskie w ogóle nie posiada wymogów prawnych dotyczących właściwości wyrobu (patrz art. 2 ust. 1 dyrektywy 89/106/EWG oraz, gdy to właściwe, ppkt 1.2.3 dokumentów interpretacyjnych). W tych przypadkach nie wolno nakładać na producenta obowiązku sprawdzenia charakterystyki wyrobu, jeśli nie życzy on sobie przedkładać deklaracji dotyczących właściwości produktu w tym zakresie.

RODZINA WYROBÓW

WYROBY KONSTRUKCYJNE DLA KANALIZACJI ŚCIEKOWEJ NA ZEWNĄTRZ BUDYNKÓW (1/3)

Systemy zaświadczania zgodności

Dla wyrobu(-ów) i ich zamierzonego(-ych) zastosowania (zastosowań) wnosi się do Europejskiego Komitetu Normalizacyjnego/Europejskiego Komitetu Normalizacyjnego Elektrotechniki (CEN/CENELEC) o wyszczególnienie następujących systemów zaświadczania zgodności w stosownych normach zharmonizowanych:

Wyrób(-y) Zamierzone zastosowanie(-a) Poziom(-y) lub klasa(-y) System zaświadczania zgodności
Zestawy i elementy dla oczyszczalni ścieków i sprzęt do oczyszczania ścieków na budowie

- zbiorniki septyczne

Do stosowania na zewnątrz budynków, do wody burzowej, ścieków organicznych i fekaliów 3(1)
(1) System 3: patrz dyrektywa 89/106/EWG załącznik III sekcja 2 ppkt ii),

druga możliwość.

Specyfikacja systemu zaświadczania zgodności powinna być tak dobrana, aby system ten mógł być wprowadzany w życie nawet wówczas, gdy ustalenie niektórych właściwości użytkowych wyrobu nie jest konieczne, z uwagi na fakt, że co najmniej jedno Państwo Członkowskie w ogóle nie posiada wymogów prawnych dotyczących właściwości wyrobu (patrz art. 2 ust. 1 dyrektywy 89/106/EWG oraz, gdy to właściwe, ppkt 1.2.3 dokumentów interpretacyjnych). W tych przypadkach nie wolno nakładać na producenta obowiązku sprawdzenia charakterystyki wyrobu, jeśli nie życzy on sobie przedkładać deklaracji dotyczących właściwości produktu w tym zakresie.

RODZINA WYROBÓW

WYROBY KONSTRUKCYJNE DLA KANALIZACJI ŚCIEKOWEJ NA ZEWNĄTRZ BUDYNKÓW (2/3)

Systemy zaświadczania zgodności

Dla wyrobu(-ów) i ich zamierzonego(-ych) zastosowania(zastosowań) wnosi się do Europejskiego Komitetu Normalizacyjnego/Europejskiego Komitetu Normalizacyjnego Elektrotechniki (CEN/CENELEC) o wyszczególnienie następujących systemów zaświadczania zgodności w stosownych normach zharmonizowanych:

Wyrób(-y) Zamierzone zastosowanie(-a) Poziom(-y) lub klasa(-y) System zaświadczania zgodności
Prefabrykowane kanały spustowe Do stosowania na zewnątrz budynków, do wody ściekowej z budynków oraz z obiektów inżynierii lądowej i wodnej, włącznie z drogami. 3(1)
(1) System 3: patrz dyrektywa 89/106/EWG załącznik III sekcja 2 ppkt ii),

druga możliwość.

Specyfikacja systemu zaświadczania zgodności powinna być tak dobrana, aby system ten mógł być wprowadzany w życie nawet wówczas, gdy ustalenie niektórych właściwości użytkowych wyrobu nie jest konieczne, z uwagi na fakt, że co najmniej jedno Państwo Członkowskie w ogóle nie posiada wymogów prawnych dotyczących właściwości wyrobu (patrz art. 2 ust. 1 dyrektywy 89/106/EWG oraz, gdy to właściwe, ppkt 1.2.3 dokumentów interpretacyjnych). W tych przypadkach nie wolno nakładać na producenta obowiązku sprawdzenia charakterystyki wyrobu, jeśli nie życzy on sobie przedkładać deklaracji dotyczących właściwości produktu w tym zakresie.

RODZINA WYROBÓW

WYROBY KONSTRUKCYJNE DLA KANALIZACJI ŚCIEKOWEJ NA ZEWNĄTRZ BUDYNKÓW (3/3)

Systemy zaświadczania zgodności

Dla wyrobu(-ów) i ich zamierzonego(-ych) zastosowania (zastosowań) wnosi się do Europejskiego Komitetu Normalizacyjnego/Europejskiego Komitetu Normalizacyjnego Elektrotechniki (CEN/CENELEC) o wyszczególnienie następujących systemów zaświadczania zgodności w stosownych normach zharmonizowanych:

Wyrób(-y) Zamierzone zastosowanie(-a) Poziom(-y) lub klasa(-y) System(-y) zaświadczania zgodności
Studzienki włazowe i inspekcyjne

Schodki metalowe, drabinki i poręcze studzienek włazowych i inspekcyjnych

Do użycia w jezdniach, na parkingach, utwardzonych poboczach i na zewnątrz budynków 4(1)
Separatory Do wody ściekowej z budynków oraz z obiektów inżynierii lądowej i wodnej, włącznie z drogami 4(1)
Pokrywy studzienek włazowych i wpustów kanalizacyjnych Do stosowania w jezdniach, na parkingach, chodnikach i przejściach dla pieszych 1(2)
(1) System 4: patrz dyrektywa 89/106/EWG załącznik III pkt 2 ii) trzecia

możliwość.

(2) System 1: patrz dyrektywa 89/106/EWG załącznik III pkt 2 i).

Specyfikacja systemu zaświadczania zgodności powinna być tak dobrana, aby system ten mógł być wprowadzany w życie nawet wówczas, gdy ustalenie niektórych właściwości użytkowych wyrobu nie jest konieczne, z uwagi na fakt, że co najmniej jedno Państwo Członkowskie w ogóle nie posiada wymogów prawnych dotyczących właściwości wyrobu (patrz art. 2 ust. 1 dyrektywy 89/106/EWG oraz, gdy to właściwe, ppkt 1.2.3 dokumentów interpretacyjnych). W tych przypadkach nie wolno nakładać na producenta obowiązku sprawdzenia charakterystyki wyrobu, jeśli nie życzy on sobie przedkładać deklaracji dotyczących właściwości produktu w tym zakresie.

ZAŁĄCZNIK  III 3

RODZINY WYROBÓW

Wyroby konstrukcyjne dla kanalizacji ściekowej wewnątrz budynków

Wyroby konstrukcyjne dla kanalizacji ściekowej na zewnątrz budynków

Systemy zaświadczania zgodności w zakresie właściwości dotyczących reakcji na ogień

Dla wyrobu(-ów) i ich zamierzonego(-ych) zastosowania (zastosowań), wymienionych poniżej, wnosi się do Europejskiego Komitetu Normalizacyjnego/Europejskiego Komitetu Normalizacyjnego Elektrotechniki (CEN/Cenelec) o wyszczególnienie następujących systemów zaświadczania zgodności w zakresie reakcji na ogień w odpowiednich normach zharmonizowanych:

Wyrób(-y) Zamierzone zastosowanie(-a) Poziom(-y) lub klasa(-y) (Reakcja na ogień) System(-y) zaświadczania zgodności
Zawory zwrotne: przewód wentylacyjny zaworu wejściowego Dla wszelkich zastosowań podlegających uregulowaniom w zakresie reakcji na ogień A1(1), A2(1), B(1), C(1) 1
Zestawy dla przepompowni wody ściekowej i zakładów spiętrzania ścieków A1(2), A2(2), B(2), C(2), D, E 3
Zestawy i elementy dla oczyszczalni ścieków i sprzęt do oczyszczania ścieków na budowie - zbiorniki septyczne (A1-E)(3), F 4
Prefabrykowane kanały spustowe
Studzienki włazowei inspekcyjne
Schodki metalowe, drabinki i poręcze studzienek włazowych i inspekcyjnych
Separatory
Pokrywy studzienek włazowych i wpustów kanalizacyjnych
System 1: patrz dyrektywa 89/106/EWG załącznik III pkt 2 i) bez badania

audytowego próbek.

System 3: patrz dyrektywa 89/106/EWG załącznik III pkt 2 ii) druga

możliwość.

System 4: patrz dyrektywa 89/106/EWG załącznik III pkt 2 ii) trzecia

możliwość.

(1) Produkty/materiały, w przypadku których jasno identyfikowalny etap

w procesie produkcyjnym powoduje w rezultacie lepszą klasyfikację

reakcji na ogień (np. dodanie środka ogniouodporniającego lub

ograniczenie substancji organicznej).

(2) Produkty/materiały nieobjęte przypisem(*).
(3) Produkty/materiały niewymagające testowania pod kątem reakcji na

ogień (np. produkty/materiały klasy A1 zgodnie z decyzją 96/603/WE,

z późniejszymi zmianami).

Specyfikacja systemu zaświadczania zgodności powinna być tak dobrana, aby system ten mógł być wprowadzany w życie nawet wówczas, gdy ustalenie niektórych właściwości użytkowych wyrobu nie jest konieczne, z uwagi na fakt, że co najmniej jedno Państwo Członkowskie w ogóle nie posiada wymogów prawnych dotyczących właściwości wyrobu (patrz: art. 2 ust. 1 dyrektywy 89/106/EWG oraz, gdy to właściwe, ppkt 1.2.3 dokumentów interpretacyjnych). W tych przypadkach nie wolno nakładać na producenta obowiązku sprawdzenia charakterystyki wyrobu, jeśli nie życzy on sobie przedkładać deklaracji dotyczących właściwości produktu w tym zakresie.

1 Art. 1 zmieniony przez art. 1 pkt 1 decyzji nr 2004/663/WE z dnia 20 września 2004 r. (Dz.U.UE.L.04.302.6) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.
2 Załącznik II zmieniony przez art. 1pkt 2decyzji nr 2004/663/WE z dnia 20 września 2004 r. (Dz.U.UE.L.04.302.6) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.
3 Załącznik III dodany przez art. 1pkt 2decyzji nr 2004/663/WE z dnia 20 września 2004 r. (Dz.U.UE.L.04.302.6) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.

Zmiany w prawie

Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1997.198.33

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 97/464/WE w sprawie Procedura zaświadczania zgodności wyrobów budowlanych na podstawie art. 20 ust. 2 dyrektywy Rady 89/106/EWG w zakresie wyrobów konstrukcyjnych dla kanalizacji ściekowej
Data aktu: 27/06/1997
Data ogłoszenia: 25/07/1997
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 30/06/1997