Decyzja 97/420/WSiSW w sprawie monitorowania wdrażania przyjętych instrumentów dotyczących azylu

DECYZJA RADY
z dnia 26 czerwca 1997 r.
w sprawie monitorowania wdrażania przyjętych instrumentów dotyczących azylu

(97/420/WSiSW)

(Dz.U.UE L z dnia 7 lipca 1997 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o Unii Europejskiej, w szczególności jego art. K.3 ust. 2 lit. a),

uwzględniając program prac przyjęty przez Radę dnia 30 listopada 1993 r., wzywający w szczególności do przygotowania rocznego sprawozdania dotyczącego osiągnięć w dziedzinie wymiaru sprawiedliwości i spraw wewnętrznych oraz rezolucję Rady z dnia 14 października 1996 r. ustanawiającą priorytety współpracy w dziedzinie wymiaru sprawiedliwości i spraw wewnętrznych w okresie od dnia 1 lipca 1996 r. do dnia 30 czerwca 1998 r. (1),

uwzględniając rezolucję Parlamentu Europejskiego w sprawie azylu,

a także mając na uwadze, co następuje:

artykuł K.1 ust. 1 Traktatu stanowi, że Państwa Członkowskie traktują politykę azylową jako przedmiot wspólnego zainteresowania;

monitorowanie stosowania przez Państwa Członkowskie aktów przyjętych w tej dziedzinie ujawni rzeczywisty skutek pracy Rady w tej kwestii i będzie stanowić użyteczną lekcję dla jej przyszłej pracy,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Corocznie Prezydencja przesyła Państwom Członkowskim kwestionariusz, którego celem jest ujawnienie, w jakim stopniu państwa te wdrożyły instrumenty dotyczące azylu przyjęte przez Radę oraz przez Ministrów odpowiedzialnych za sprawy imigracji.

Kwestionariusz odnosi się do następujących zagadnień:

– przepisy, polityki i środki praktyczne wprowadzone w poprzednim roku przez Państwa Członkowskie we wszystkich dziedzinach objętych instrumentami określonymi w akapicie pierwszym,

– trudności napotkane przy przyjmowaniu takich przepisów, polityk i środków praktycznych,

– prawdopodobieństwo przyjęcia w bliskiej przyszłości przepisów, polityk i środków praktycznych w dziedzinach określonych w tiret pierwszym,

– praktyczne zastosowanie wyżej wymienionych aktów, przepisów, polityk i środków praktycznych oraz wszelkie napotkane przy tym trudności.

Artykuł  2

Na podstawie kwestionariusza określonego w art. 1 Państwa Członkowskie przygotowują notatkę informacyjną, w której mogą odnieść się do lub zawrzeć odpowiednie fragmenty swoich okresowych konkluzji kierowanych do Ośrodka Informacji, Dyskusji i Wymiany Doświadczeń w sprawach Azylu (CIREA).

Artykuł  3

Sekretariat Generalny Rady tłumaczy notatki informacyjne określone w art. 2 i udostępnia je wszystkim Państwom Członkowskim oraz Komisji. Przygotowuje także sprawozdanie podsumowujące oparte na notatkach informacyjnych.

Artykuł  4

Na podstawie sprawozdania podsumowującego i innych odpowiednich materiałów, pochodzących na przykład od Wysokiej Komisji Narodów Zjednoczonych ds. Uchodźców (UNHCR) oraz, jeżeli właściwe, od organizacji pozarządowych, Prezydencja wraz z Komisją i po konsultacji z Wysokim Komisarzem Narodów Zjednoczonych ds. Uchodźców opracowuje sprawozdanie, w którym zawiera analizę sugerującą między innymi, czy występują kwestie wymagające dalszej wymiany poglądów między Państwami Członkowskimi oraz czy konieczne są dodatkowe środki.

Sprawozdanie to jest badane w ramach Rady w celu jego przedstawienia do rozpatrzenia Radzie.

Prezydencja zwróci się do Wysokiej Komisji Narodów Zjednoczonych ds. Uchodźców o opinię dotyczącą sprawozdania i zapewni, aby wszelkie komentarze zostały przekazane Państwom Członkowskim.

Artykuł  5

Kwestionariusz jest wysyłany Państwom Członkowskim przed dniem 1 lipca każdego roku, Państwa Członkowskie dostarczają swoje notatki informacyjne przed dniem 1 października.

Pierwszy kwestionariusz obejmuje akty wprowadzone w życie przed dniem 1 lipca 1997 r.

Sporządzono w Luksemburgu, dnia 26 czerwca 1997 r.

W imieniu Rady
H. VAN MIERLO
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. C 319 z 26.10.1996, str. 1.

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1997.178.6

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 97/420/WSiSW w sprawie monitorowania wdrażania przyjętych instrumentów dotyczących azylu
Data aktu: 26/06/1997
Data ogłoszenia: 07/07/1997
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 26/06/1997