uwzględniając Traktat Ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 384/96 z dnia 22 grudnia 1995 r. w sprawie ochrony przed dumpingowym przywozem z krajów niebędących członkami Wspólnoty Europejskiej 1 , zmienione rozporządzeniem (WE) nr 2331/96 2 ,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 71/97 z dnia 14 stycznia 1997 r., rozszerzające ostateczne cło antydumpingowe nałożone rozporządzeniem (EWG) nr 2474/93 na rowery pochodzące z Chińskiej Republiki Ludowej, na przywóz niektórych części rowerowych z Chińskiej Republiki Ludowej oraz stanowiące o poborze rozszerzonego cła w przypadku takiego przywozu zarejestrowanego na mocy rozporządzenia (WE) nr 703/96 3 , w szczególności jego art. 3,
po konsultacji z Komitetem Doradczym,
(1) Rozporządzeniem (WE) nr 71/97 (dalej określanym jako "rozporządzenie odniesienia") Rada rozszerzyła cło antydumpingowe nałożone rozporządzeniem (EWG) nr 2474/93 4 dotyczące przywozu rowerów pochodzących z Chińskiej Republiki Ludowej na przywóz niektórych części rowerowych z tego kraju.
(2) Rozporządzenie odniesienia ustala pewne zasady i wytyczne dotyczące zwolnienia przywozu niektórych części rowerowych z cła rozszerzonego.
(3) Niniejsze rozporządzenie powinno zapewnić zainteresowanym stronom przejrzyste wskazówki w zakresie działania systemu zwolnień. Dotyczy to w szczególności wyjaśnienia sposobu zwolnienia z cła rozszerzonego przywozu podstawowych części rowerowych oraz sposobu uzyskiwania zezwolenia na takie zwolnienie.
(4) Pod tym względem system zwolnień powinien przewidywać trzy przypadki, w których przywóz podstawowych części rowerowych może być warunkowo lub ostatecznie zwolniony z uiszczania cła rozszerzonego.
Po pierwsze, bezpośredni przywóz podstawowych części rowerowych powinien być zwolniony z cła rozszerzonego w przypadku ich zgłoszenia do swobodnego obrotu przez podmiot dokonujący montażu, zwolniony przez Komisję, lub w jego imieniu.
Po drugie, przywóz podstawowych części rowerowych powinien być również zwolniony z cła rozszerzonego w przypadku ich dopuszczenia z zastosowaniem kontroli przeznaczenia towaru oraz po ostatecznym dostarczeniu ich zwolnionemu podmiotowi dokonującemu montażu lub gdy są one zgłaszane do swobodnego obrotu albo dostarczane stronie w ograniczonych ilościach. W tej sytuacji właściwe jest stosowanie istniejącego mechanizmu kontroli przeznaczenia towaru, na warunkach przewidzianych w rozporządzeniu Rady (EWG) nr 2913/92 5 oraz w rozporządzeniu Komisji (EWG) nr 2454/93 6 , ostatnio zmienionym rozporządzeniem (WE) nr 12/97 7 mutatis mutandis. Jeśli podstawowe części rowerowe dowolnego typu są dostarczane stronie lub zgłaszane przez stronę do swobodnego obrotu na poziomie poniżej 300 sztuk miesięcznie, taki przywóz ma ograniczone znaczenie gospodarcze i prawdopodobnie nie wpłynie na skutki cła nałożonego rozporządzeniem (EWG) nr 2474/93. Z tego powodu uważa się, że ten rodzaj przywozu nie stanowi obejścia przepisów.
Po trzecie, przywóz podstawowych części rowerowych powinien być zwolniony warunkowo z cła rozszerzonego przez zawieszenie uiszczania cła rozszerzonego, jeśli są one zgłaszane do swobodnego obrotu przez podmiot dokonujący montażu, badany przez Komisję lub w jego imieniu.
(5) Komisja ma obowiązek sprawdzenia, czy operacje montażu prowadzone przez stronę należą do zakresu art. 13 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 384/96 (zwanego dalej "rozporządzeniem podstawowym") i w uzasadnionym przypadku udzieli stronie zwolnienia. Wniosek o zwolnienie przez Komisję mogą składać jedynie strony prowadzące operacje montażu.
Każda decyzja Komisji o zwolnieniu strony prowadzącej operacje montażu stanowi zezwolenie w rozumieniu art. 13 ust. 4 rozporządzenia podstawowego.
W związku z tym właściwe jest, że jeśli przywóz podstawowych części rowerowych został zwolniony z cła rozszerzonego przez odniesienie do zwolnionego podmiotu prowadzącego operacje montażu lub do klauzuli de minimis, warunki zwolnienia powinny umożliwiać Komisji zapewnienie, aby części te były faktycznie wykorzystane w operacjach montażu prowadzonych przez stronę korzystającą ze zwolnienia i aby próg de minimis nie został przekroczony.
(6) Właściwe władze Państw Członkowskich muszą sprawdzić, czy części te są albo zgłoszone do swobodnego obrotu przez zwolniony podmiot dokonujący montażu, albo, poprzez prowadzenie systemu kontroli przeznaczenia towaru, czy zostały one ostatecznie dostarczone zwolnionemu podmiotowi dokonującemu montażu lub są objęte klauzulą de minimis.
(7) Odnośnie do wniosków podmiotów dokonujących montażu o zwolnienie przez Komisję, należy ustanowić jasne przepisy w zakresie dopuszczalności wniosków, dokonywania ich sprawdzenia, podejmowania decyzji oraz sprawdzania i cofania zwolnień.
W interesie właściwego zarządzania, jeśli wnioski mają być uważane przez Komisję za dopuszczalne, powinny one zawierać dowody prima facie potwierdzające brak obejścia przepisów i powinny być należycie uzasadnione. Dla zapewnienia szybkiego wydawania decyzji w sprawie dopuszczalności należycie uzasadnionych wniosków należy ustalić okres, w jakim decyzje takie powinny być podejmowane w normalnych warunkach.
Należy ustalić okres, w jakim Komisja powinna w normalnych warunkach podjąć decyzję co do treści wniosku.
W odniesieniu do przeglądu, Komisja może dokonywać ponownego sprawdzenia zwolnionych podmiotów dokonujących montażu w celu zweryfikowania, czy warunki zwolnienia są nadal spełniane, w szczególności poprzez kontrole wyrywkowe.
(8) Inne strony, które nie mogą być zwolnione przez Komisję, ponieważ nie prowadzą operacji montażowych, mogą mimo to również korzystać z systemu zwolnień, jeśli zgłaszają towary w ramach kontroli przeznaczenia towaru i dostarczają podstawowe części rowerowe zwolnionym stronom lub innym posiadaczom zezwolenia w zakresie przeznaczenia towaru, albo na mocy klauzuli de minimis.
Jednak konieczne jest, aby klienci tych stron, jeśli są oni podmiotami dokonującymi montażu, ale jeszcze nie zostali zwolnieni, i jeśli wykorzystują części w ilościach przekraczających próg de minimis, uzyskiwali zwolnienia od Komisję.
(9) W przypadku stron, które złożyły należycie uzasadnione wnioski będące w trakcie załatwiania, sprawdzenie należy rozpocząć niezwłocznie.
Konieczne jest zapewnienie możliwości udzielenia zwolnienia z mocą wsteczną w stosunku do stron, których wnioski są w toku załatwiania. Dlatego płatności cła rozszerzonego należy zawiesić nie tylko w odniesieniu do przywozu zgłoszonego do swobodnego obrotu po wejściu w życie rozporządzenia odniesienia, ale także w odniesieniu do przywozu podlegającego opłacie celnej na mocy art. 2 ust. 3 rozporządzenia odniesienia.
(10) Strony prowadzące operacje montażu, co do których ustalono, że nie obchodzą cła antydumpingowego nałożonego rozporządzeniem (EWG) nr 2474/93, powinny być zwolnione mocy niniejszego rozporządzenia.
Konieczne jest upewnienie się, aby strony te zostały zwolnione z mocą wsteczną.
(11) Do niniejszego rozporządzenia dołączony jest wykaz stron, w odniesieniu do których rozpoczęto badanie oraz wykaz stron zwolnionych z cła rozszerzonego. Zmiany tych wykazów i ujednolicone uaktualnione wykazy będą okresowo i w miarę potrzeby publikowane w serii C Dziennika Urzędowego Wspólnot Europejskich.
(12) Wreszcie, do procedur ustanowionych w niniejszym rozporządzeniu należy stosować ogólne zasady dotyczące dochodzeń antydumpingowych, w szczególności dotyczące prowadzenia dochodzeń, wizyt weryfikacyjnych, braku współpracy, poufności oraz praw proceduralnych zainteresowanych stron,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W imieniu Komisji | |
Leon BRITTAN | |
Wiceprzewodniczący |
- zmienione przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr 1296/2020 z dnia 16 września 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.303.20) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 18 września 2020 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr 2023/611 z dnia 17 marca 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.80.67) zmieniającego nin. rozporządzenie komisji (we) z dniem 21 marca 2023 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr 512/2013 z dnia 4 czerwca 2013 r. (Dz.U.UE.L.13.152.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 6 czerwca 2013 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 6 rozporządzenia nr 2023/611 z dnia 17 marca 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.80.67) zmieniającego nin. rozporządzenie komisji (we) z dniem 21 marca 2023 r.
- zmieniona przez art. 1 pkt 2 lit. a rozporządzenia nr 512/2013 z dnia 4 czerwca 2013 r. (Dz.U.UE.L.13.152.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 6 czerwca 2013 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 1296/2020 z dnia 16 września 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.303.20) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 18 września 2020 r.
- zmieniona przez art. 1 pkt 2 lit. a rozporządzenia nr 512/2013 z dnia 4 czerwca 2013 r. (Dz.U.UE.L.13.152.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 6 czerwca 2013 r.
- zmieniona przez art. 1 pkt 8 rozporządzenia nr 2023/611 z dnia 17 marca 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.80.67) zmieniającego nin. rozporządzenie komisji (we) z dniem 21 marca 2023 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 lit. b rozporządzenia nr 512/2013 z dnia 4 czerwca 2013 r. (Dz.U.UE.L.13.152.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 6 czerwca 2013 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 10 rozporządzenia nr 2023/611 z dnia 17 marca 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.80.67) zmieniającego nin. rozporządzenie komisji (we) z dniem 21 marca 2023 r.
- zmieniona przez art. 1 pkt 6 rozporządzenia nr 512/2013 z dnia 4 czerwca 2013 r. (Dz.U.UE.L.13.152.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 6 czerwca 2013 r.
- zmieniona przez art. 1 pkt 14 rozporządzenia nr 2023/611 z dnia 17 marca 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.80.67) zmieniającego nin. rozporządzenie komisji (we) z dniem 21 marca 2023 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 8 rozporządzenia nr 512/2013 z dnia 4 czerwca 2013 r. (Dz.U.UE.L.13.152.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 6 czerwca 2013 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 17 rozporządzenia nr 2023/611 z dnia 17 marca 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.80.67) zmieniającego nin. rozporządzenie komisji (we) z dniem 21 marca 2023 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 9 rozporządzenia nr 512/2013 z dnia 4 czerwca 2013 r. (Dz.U.UE.L.13.152.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 6 czerwca 2013 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 18 rozporządzenia nr 2023/611 z dnia 17 marca 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.80.67) zmieniającego nin. rozporządzenie komisji (we) z dniem 21 marca 2023 r.
- zmieniona przez art. 1 pkt 10 rozporządzenia nr 512/2013 z dnia 4 czerwca 2013 r. (Dz.U.UE.L.13.152.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 6 czerwca 2013 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 21 rozporządzenia nr 2023/611 z dnia 17 marca 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.80.67) zmieniającego nin. rozporządzenie komisji (we) z dniem 21 marca 2023 r.
- dodana przez art. 1 pkt 11 rozporządzenia nr 512/2013 z dnia 4 czerwca 2013 r. (Dz.U.UE.L.13.152.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 6 czerwca 2013 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 4 rozporządzenia nr 1296/2020 z dnia 16 września 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.303.20) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 18 września 2020 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr (UE) 2015/831 z dnia 28 maja 2015 r. (Dz.U.UE.L.2015.132.32) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 29 maja 2015 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 25 rozporządzenia nr 2023/611 z dnia 17 marca 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.80.67) zmieniającego nin. rozporządzenie komisji (we) z dniem 21 marca 2023 r.
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.1997.17.17 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 88/97 w sprawie zezwolenia na zwolnienie przywozu niektórych części rowerowych pochodzących z Chińskiej Republiki Ludowej z rozszerzenia, na mocy rozporządzenia Rady (WE) nr 71/97, cła antydumpingowego nałożonego rozporządzeniem Rady (EWG) nr 2474/93 |
Data aktu: | 20/01/1997 |
Data ogłoszenia: | 21/01/1997 |
Data wejścia w życie: | 22/01/1997, 01/05/2004 |